Bild
Nästa artikel
Ljustest: Ford S-Max, Renault Espace, Volkswagen Tiguan Allspace (2018)

Ljustest: Ford S-Max, Renault Espace, Volkswagen Tiguan Allspace (2018)

Ljus

LED-teknik i hela testtrion. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Alla tre har LED-teknik – standard i Renault och VW, tillval i Ford. S-Max har bäst halvljus men hög bländfaktor drar ned betyget till en fyra.

Helljuset på Tiguan Allspace är för smalt för att få en fyra, annars bra räckvidd. Strålkastaren i Espace lyser kortast och har smalast ljusbild.  

Ford S-Max (LED/LED): 
Halvljus, längd: 117 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 178 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5

Renault Espace (LED/LED):
Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 173 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5

Volkswagen Tiguan Allspace (LED/LED):
Halvljus, längd: 92 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 217 m.
Helljus, bredd: 18 m.
Helljus, betyg: 3/5

Kommentarer

#1
2018-05-16 16:22

På bilderna ser det ut som att Tiguan har ett betydligt sämre halvljus än de andra två (det täcker en mindre yta), men ändå samma betyg?

#2
2018-05-16 16:32

Vi borde kräva bättre ljus på dessa nya bilar!

#3
2018-05-16 18:29

Hultarn, ja jag noterar det också. VW borde ha betyget 3 eftersom skillnaden är så stor mot de andra som har 4:a.

#4
2018-05-16 23:27

Två är mest tänkta för stadstrafik då helljuset är i nivå med halogenstrålkastare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.