Bild
Nästa artikel
Ljus

Ljustest: Ford S-Max, Renault Espace, Volkswagen Tiguan Allspace (2018)

Publicerad 16 maj 2018 (uppdaterad 27 november 2019)
LED-teknik i hela testtrion. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Alla tre har LED-teknik – standard i Renault och VW, tillval i Ford. S-Max har bäst halvljus men hög bländfaktor drar ned betyget till en fyra.

Helljuset på Tiguan Allspace är för smalt för att få en fyra, annars bra räckvidd. Strålkastaren i Espace lyser kortast och har smalast ljusbild.  

Ford S-Max (LED/LED): 
Halvljus, längd: 117 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 178 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5

Renault Espace (LED/LED):
Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 173 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5

Volkswagen Tiguan Allspace (LED/LED):
Halvljus, längd: 92 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 217 m.
Helljus, bredd: 18 m.
Helljus, betyg: 3/5

Kommentarer

#1 • 2018-05-16 16:22
hultarn

På bilderna ser det ut som att Tiguan har ett betydligt sämre halvljus än de andra två (det täcker en mindre yta), men ändå samma betyg?

#2 • 2018-05-16 16:32
Peugo

Vi borde kräva bättre ljus på dessa nya bilar!

#3 • 2018-05-16 18:29
Raphael

Hultarn, ja jag noterar det också. VW borde ha betyget 3 eftersom skillnaden är så stor mot de andra som har 4:a.

#4 • 2018-05-16 23:27
N-iklas

Två är mest tänkta för stadstrafik då helljuset är i nivå med halogenstrålkastare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.