Nästa artikel
Ljustest: Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi
Ljus

Ljustest: Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi

Publicerad 5 januari 2011 (uppdaterad 5 januari 2011)

Bländrisk: Både Ford Grand C-Max och Volkswagen Touran har hög siktnedsättande bländning på halvljuset. C-Max har det högsta värdet.

Lamptyp halv/helljus: Ford har halogenbelysning med H7/H7+H1. Volkswagen har projicerande lins med en xenonlampa som ger både halv- och helljus. Ett plus för Touran är att den är försedd med LED dagbelysning, vilket spar på lampor och bränsleförbrukning.

Lampbyte: På Ford Grand C-Max demonteras hela strålkastare genom att man lossar två skruvar. Därefter är det en smal sak att byta glödlampor. Volkswagen rekommenderar ett verkstadsbesök för byte av xenonlampor.

Kommentar: Volkswagen Touran har ett suveränt bra halvljus. Ford Grand C-Max är inte dålig men har ändå långt kvar till Volkswagens nivå. Touran har extremt bra belysning åt sidorna och snett framåt. Räckvidd och bredd är också i särklass. När det gäller helljuset är det C-Max som briljerar med bättre ljus än medelbilen. Touran har lite för knapp räckvidd och bredd för att få annat än godkänt.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi 163 hk Powershift Volkswagen Touran TDI 170 GT DSG
Betyg halvljus: 3 av 5
Betyg helljus: 3 av 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.