Bild
Nästa artikel

Ljustest: BMW 2-serie, Mercedes B-klass, Volkswagen Golf Sportsvan (2019)

Ljus

Hög bländningsrisk i både hel- och halvljus på en av bilarna. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Utmärkta hel- och halvljus i Mercedes, men bländrisken är på gränsen till alltför hög.

BMW:s halvljus har snarlik bild som den i Mercedes, medan VW:s halvljus är ganska ynkligt. Å andra sidan har bilen strålkastarrengöring, vilket de dyrare konkurrenterna saknar.

BMW 2-serie (LED):
Halvljus, längd: 121 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 174 m.
Helljus, bredd: 10 m.
Helljus, betyg: 2/5 

Spolning: Nej.

Mercedes B-klass (LED):
Halvljus, längd: 121 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 230 m.
Helljus, bredd: 29 m.
Helljus, betyg: 4/5 

Spolning: Nej.

Volkswagen Golf Sportsvan (LED):
Halvljus, längd: 77 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 188 m.
Helljus, bredd: 14 m.
Helljus, betyg: 3/5 

Spolning: Ja.
Utmärkta hel- och halvljus i Mercedes, men bländrisken är på gränsen till alltför hög.

BMW:s halvljus har snarlik bild som den i Mercedes, medan VW:s halvljus är ganska ynkligt. Å andra sidan har bilen strålkastarrengöring, vilket de dyrare konkurrenterna saknar.

BMW 2-serie (LED):
Halvljus, längd: 121 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 174 m.
Helljus, bredd: 10 m.
Helljus, betyg: 2/5 

Spolning: Nej.

Mercedes B-klass (LED):
Halvljus, längd: 121 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 230 m.
Helljus, bredd: 29 m.
Helljus, betyg: 4/5 

Spolning: Nej.

Volkswagen

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-04-12 14:19

Hur var det nu ?? LED var väl alltid överlägset ??

#2
2019-04-12 18:16

Led i min 1 serie var ingen höjdare. Trots att försäljaren beskrev skillnaden som "natt och dag" xenon på Saab är mkt bättre.

#3
2019-04-12 18:57

Olika typer LED för Skoda Octavia är bättre än VW Golf med samma VAG: http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljustest-honda-civic-hyundai-i30-skod...

#4
2019-04-12 20:23

BMW och VW är klart underkända, även med halogen skulle siffrorna vara ett gränsfall, med LED är det oerhört dåligt.
BMW helljus är direkt trafikfarligt, det tigger om en älgolycka.

#5
2019-04-13 14:03

Men här blir man ju återigen nyfiken på om deras mätutrustning verkligen ger rätt resultat för moderna strålkastarlösningar? Tidigare hade vi en 218 Grand Tourer som andrabil, samma bil med längre än den i testet, och den hade sjukt bra helljus med sina led, minst lika bra som den XC70 vi hade samtidigt med adaptiva Xenon som ju fick betydligt högre betyg i test.
Vet att fler än jag ifrågasatt detta, hade vart intressant få ett svar från ViB där de beskrev hur de hanterar detta med adaptiva intelligenta ljus som påverkas av hastigheter, mötande, rattutslag m.m......hur säkerställer de att de siffror de får är de optimalaste för just den enskilda biltypen?

#6
2019-04-14 09:00

VW har aldrig kunnat detta med bra halvljus. Det är det värsta för det går inte att komplettera med extraljus, som vid dåligt helljus.

#7
2019-04-14 20:21

Att MB-LED bländar har jag upplevt många gånger, väldigt irriterande. Värst var en MB SUV som låg bakom och småskumpade vilket fick LEDlyset att blinka in i mina backspeglar hela tiden. Fick gå åt sidan och "lura" förbi honom/henne.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.