Bild
Nästa artikel
Ljus

Ljustest: Audi Q2, Kia Niro, Opel Mokka, Peugeot 3008, Seat Ateca (2017)

Publicerad 14 februari 2017 (uppdaterad 14 februari 2017)
Förvånande ljuslösning i laddhybriden. Läs mer i Vi Bilägares stora ljustest av fem crossovers.
Fyra av de fem testbilarna har LED-lampor. Lite förvånande är det att just laddhybriden Kia har mer energikrävande H7-lampor. Niro har bra längd och bredd på halvljuset men med gulaktigt sken. Helljuset är väl svagt, särskilt jämfört med de bländvita ljuskäglor som konkurrenterna i detta test åstadkommer. Bäst ljus har Seat, Audi, Peugeot och Opel i nämnd ordning.
 
Audi Q2 (LED):
Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 204 m.
Helljus, bredd: 28 m.
Helljus, betyg: 4/5
 
Kia Niro (H7):
Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 20 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 142 m.
Helljus, bredd: 0 m.
Helljus, betyg: 1/5
 
Opel Mokka (LED):
Halvljus, längd: 100 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 190 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 3/5
 
Peugeot 3008 (LED):
Halvljus, längd: 104 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 191 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5
 
Seat Ateca (LED):
Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 203 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5
 

Kommentarer

#1 • 2017-02-14 15:47
Reverend Benny

ViB:s ljustest är helt klart något man kollar på innan köp och är något som är bra att spana på när man botaniserar i tillbehörslistan vid nyköp (xenon vs led osv.)
Det jag skulle önska är någon form av ytterligare parameter där man på något sätt ser hur ljusen fungerar vid regn.
Vet inte själv hur detta skulle kunna iscensättas, men just LED är ett exempel som verkar fungerar sämre vid regn än t.ex. Xenon.
Svårt att säga om det är tekniken LED som gör det eller om det är implementationen från tillverkaren som kan påverka.

#2 • 2017-02-14 18:30
Swemba

På vilket sätt fungerar det sämre i regn?

#3 • 2017-02-14 19:36
McTar

Nu har jag inte läst testet, men hur kan Audi få 3/5 (halvljus) när längd och bredd är bättre än Seat och Peugeot som får 4/5?

#4 • 2017-02-14 19:56
Diesel

Jag hade nog valt till led-ljus till Kia Niro. Bredden på helljus var inte mycket att hänga i julgranen.

#5 • 2017-02-14 20:02
saabnisse

Är det inte ganska vanligt med dåligt helljus på koreanska bilar?
De har kanske så mycket trafik att det aldrig går att använda?

#6 • 2017-02-14 20:03
Reverend Benny

@Swemba
Alla 3 tekniker har fördelar och nackdelar.
I regn och dimma så fungerar forfarande det varma ljuset från Halogen bäst. Samma gäller vid blöt asfalt.
Det "varma" ljuset reflekteras inte på samma sätt som det "kalla" ljuset från LED och Xenon.
Däremot har ju LED och Xenon andra fördelar.

Sen handlar ju det också om hur tillverkaren utformat lamporna osv. Finns ju bra och dåliga halogen precis som det finns bra och dåliga LED.

#7 • 2017-02-15 07:59
Deeds

saabnisse

Jo det verkar vara väldigt vanligt.
Tucson, som jag köpt, har en ledramp från visionXtreme monterad från fabrik.

#8 • 2017-02-15 12:05
Swemba

@Benny, temperaturen på ljuset är dock inte direkt avhängt vilken teknik du använder. Det är t ex inga problem att få ett varmare ljus med LED. Att man använder ett kallt ljus idag är medvetet och bättre i de flesta situationer. Kanske blir ett ljus med adaptivt kelvintal nästa steg?

#9 • 2017-02-15 12:10
Reverend Benny

@Svemba.
Det är därför jag gärna skulle vilja se ett test av lamporna, på så sätt så fastnar man inte bara i tekniken utan att tillverkarens implementation och unika lösning faktiskt spelar roll och blir en del av betyget.
Som du säger så går det att fixa varmt ljus med LED och i de fallen så borde tillverkare som gjort framsteg och fungerar bättre i regn också få cred för det.

#a • 2017-02-14 18:36
milkylainen

Men hur jädrans svårt ska det vara med vettiga helljus?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.