Bild
Nästa artikel
Ljustest: Audi A8, Lexus LS 500h, Mercedes S-klass (2018)

Ljustest: Audi A8, Lexus LS 500h, Mercedes S-klass (2018)

Ljus

En av bilarnas helljus når hela 320 meter. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Alla tre bilarna har helljus av matrix-typ, som automatiskt anpassar ljusbilden efter körsituationen. Mercedes helljus lyser extremt långt, nästan som ett extraljus. Även halvljuset är långt, men den höga bländningsrisken drar ned betyget. Lexus helljus får högsta betyg, medan Audi får nöja sig med en trea för såväl halv- som helljus.  

Audi A8 (LED/LED):
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 189 m.
Helljus, bredd: 26 m.
Helljus, betyg: 3/5

Lexus LS (LED/LED):
Halvljus, längd: 77 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 234 m.
Helljus, bredd: 58 m.
Helljus, betyg: 5/5

Mercedes S-klass (LED/LED):
Halvljus, längd: 137 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 320 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 5/5

Kommentarer

#1
Klarsynt
2018-08-27 10:45

"Mercedes helljus lyser extremt långt, nästan som ett extraljus. Även halvljuset är långt, men den höga bländningsrisken drar ned betyget."

Det ser nog ägarna till lite lyxigare fordon såsom en extra bonus, så det borde dra upp betyget :)

.

#2
Shogun
2018-08-27 11:47

Lexus är bästa bilen återigen. Den är även bäst efter 35000mil och däröver i långa loppet.

#3
Klarsynt
2018-08-27 12:01

@Shogun

Jag önskade att alla tester gjordes efter 35000 mil, så vi fick mindre fokus på bling-bling och mer fokus på sådant som håller.

.

#4
milkylainen
2018-08-27 13:12

Hrrm. Uselt med halvljus som bara får en 3:a på såna här lyxkärror.
77 meter halvljus? Pinsamt egentligen.

#5
Lars_A
2018-08-27 13:30

Instämmer med Milkylainen. Beklämmande att "vanliga bruksbilar" (t ex Dacia Duster och Citroën Cactus) med halogen kan matcha Audi A8 med led.

#6
Vorwärts
2018-08-27 15:52

Hur många LS 500h har Shogun ägt och kört 35000 mil? ;o)

#7
notariuspublicus
2018-08-27 17:18

Titta på bilden ovan: Lexus tar priset med den fulaste grillen som någonsin har designats. Det kvittar om Lexus så skulle kunna bevisas vara "felfri i det oändliga", så kommer jag aldrig att köpa den. Mercedes S-Klass går fetförst!

#8
A_q
2018-08-27 17:19

Många betydligt värre brister på Lexus. Pinsamt, skulle jag vilja påstå. Många punkter den faller igenom på.

#9
Shogun
2018-08-27 21:25

Vorwärts. Jag vet att du eller väldigt få andra kört 35000mil eller mer utan reparationer i en tysk premiumbil, det är så det ser ut och är den stora skillnaden mot Lexus kvalitet och finlir i konstruktionen i jämförelse. Men hur många vet det som bara läser sådana här biltester? Och aldrig ägt en Lexus överhuvudtaget och har en jämförelse att luta sig emot ;o)

#10
Stoor
2018-08-28 06:13

Shogun:
Varför har du sålt din lexusbuske och kör numera Mercedes Benz, Volvo och Audi? Är det för att lexusbusken är så bra som du påstår? 35000 felfria mil? LoL :o ))

#11
Stoor
2018-08-28 06:46

Shogun:
Lägg dessutom till att den mazda som du köpte i februari 2017 där valde du en dieselmotor, ditt värsta ”hatobjektsmotor” :o ) LoL. Fasaden rämnar...

#12
notariuspublicus
2018-08-28 14:09

Jag har skrivit tidigare att jag har en nära bekant som har en Toyota från 2011 med blott 5 500 mil på mätaren. Bromsarna bak är redan bytta (ärligt!) och på den senaste servicen sa mekanikern att bromsrören bak behöver bytas vid nästa service på grund av gravrost. Dessutom låter det från inredningen, låter från fjädringen bak etc. Lexus och Toyota är samma sak, alltså: SKRÄP!

#13
Shogun
2018-08-28 15:55

Stoor heter du nu ff va? ;o)

Varför skulle fasaden rämna för att jag säger som saker är? Jag är inte politiker.......

Saken är enkel, för att få erfarenhet, något du inte har av varken Avensis eller Lexus eller annan Toyota. Jag säger bara som det är vad gäller diesel, jag behöver inte försvara det jag har med näbbar och klor, utan säger som det är om saker och ting oavsett det är bra eller dåligt, och diesel är skit, hybrid är överlägset sen ca 20år tillbaka. Önskar att fler gjorde det.....både vad gäller förbrukning och fel på sina bilar etc

#14
Vorwärts
2018-08-28 16:12

Shogun, svara på frågan istället ";o)"

#15
Peter E
2018-08-28 16:30

Vad gäller ljustestet så är jag fortfarande frågande inför hur det går till. Kan verkligen ViBilägare "lura" bilarna att tro de kör på landsväg/motorväg när testet utförs.

"Alla tre bilarna har helljus av matrix-typ, som automatiskt anpassar ljusbilden efter körsituationen"

Men testet utförs väl stillastående?? Då är åtminstone jag ganska ointresserad av hur långt/kort ljuset når.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.