Bild
Nästa artikel
Ljus

Ljustest: Audi A1 Sportback, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Volkswagen Polo (2019)

Publicerad 29 mars 2019 (uppdaterad 29 mars 2019)
Två av bilarna var utrustade med LED, men helljuset imponerade inte. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

A1 och Polo var utrustade med LED. Det vitare ljuset ger en bra kontrast, bred ljusbild och bra sidobelysning på halvljuset, men helljuset imponerar inte. A1 når 190 m men ljuset går högt och lämnar vägbanan vid 166 m.

H7-lamporna i Fabia och Ibiza når samma halvljusbetyg som syskonen med LED, men har smalare ljusbild. Ibiza har bäst helljus med godkänd räckvidd för 3 lux på vägen. 

Audi A1 Sportback (LED):
Halvljus, längd: 94 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 166 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5   

Spolning: Ja

Seat Ibiza (H7):
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd: 19 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 189 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5 

Spolning: Nej

Skoda Fabia (H7):
Halvljus, längd: 96 m.
Halvljus, bredd: 22 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 171 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5 

Spolning: Nej

Volkswagen Polo (LED):
Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 175 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5 

Spolning: Nej
 

Kommentarer

#1 • 2019-04-02 15:26
hultarn

Här ser man att LED inte är nån garanti för bra ljus.
Ibiza med H7 har bättre helljus än A1 med LED.
Skulle vara intressant att veta skillnaden i reservdelspris mellan deras lyktinsatser.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.