
A1 och Polo var utrustade med LED. Det vitare ljuset ger en bra kontrast, bred ljusbild och bra sidobelysning på halvljuset, men helljuset imponerar inte. A1 når 190 m men ljuset går högt och lämnar vägbanan vid 166 m.
H7-lamporna i Fabia och Ibiza når samma halvljusbetyg som syskonen med LED, men har smalare ljusbild. Ibiza har bäst helljus med godkänd räckvidd för 3 lux på vägen.
Audi A1 Sportback (LED):
Halvljus, längd: 94 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 166 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5
Spolning: Ja
Seat Ibiza (H7):
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd: 19 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 189 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Nej
Skoda Fabia (H7):
Halvljus, längd: 96 m.
Halvljus, bredd: 22 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 171 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5
Spolning: Nej
Volkswagen Polo (LED):
Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 175 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5
Spolning: Nej








Kommentarer
Här ser man att LED inte är nån garanti för bra ljus.
Ibiza med H7 har bättre helljus än A1 med LED.
Skulle vara intressant att veta skillnaden i reservdelspris mellan deras lyktinsatser.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.