Bild
Nästa artikel
I vårt ljuslab finns en server och ”ljusbox”. Den meterdjupa boxen, med kamerateknik och optiska sensorer hämtade från försvarsindustrin, analyserar 15 miljoner värden.
I vårt ljuslab finns en server och ”ljusbox”. Den meterdjupa boxen, med kamerateknik och optiska sensorer hämtade från försvarsindustrin, analyserar 15 miljoner värden.

Är dyrare ljus värt sitt pris?

Ljus

Mörkrets betvingare. Bra strålkastare är en viktig säkerhetsfaktor. Nästan alla tillverkare lockar med dyrare ljus som tillval för många tusenlappar – men vad får man för pengarna egentligen?

Nya bilar är rätt lika. Våra tester visar sällan speciellt stora skillnader. Längd, bagage, motorer och förbrukning är ofta ungefär detsamma inom samma prisklass.

Men en sak urskiljer sig – ljusprestandan.

Det skulle aldrig vara acceptabelt att bil A har 20 meter längre bromssträcka än bil B men när vi mäter bilarnas strålkastare är skillnaden i räckvidd ibland så stor som 100 meter.

På landsvägen har föraren i Volvo V60 cirka fyra sekunder längre tid på sig att reagera för ett hinder på vägen än föraren i en Toyota C-HR. Det är den stund det tar att färdas de 108 meter som skiljer helljusets räckvidd mellan bilarna i 90 km/tim.

Även inom samma bilmodell kan det skilja mycket beroende på vilket ljus exemplaret är utrustat med. Med LED-strålkastare (tillval) får en Seat Ibiza hela 43 meter längre räckvidd på helljuset jämfört med grundversionens halogenlampa – vilket köper nästan två sekunder längre reaktionstid.

Att gå upp en nivå på strålkastartekniken är inte gratis. I många fall kostar det femsiffriga belopp att köpa det dyrare ljusalternativet.

Tyvärr är det svårt som köpare att veta vad man får för pengarna. När vi jämför standardljuset med tillvalsalternativet på 15 modeller ser vi flera exempel på endast marginell förbättring av ljusbilden – i vissa fall även en faktisk försämring av helljuset!

 

Ljusets prestanda är dock mer än bara längd och bredd. Moderna LED-lampor har högre färgtemperatur (högre Kelvin) och skenet påminner mer om vanligt solljus jämfört med traditionella halogenlampor. Det innebär att även med identisk räckvidd upplever ögat föremål i det upplysta området med större tydlighet.


Fördelen med LED-lampornas högre energiintensitet visar sig också i mätvärdena för närbelysningen och halvljusets sidobelysning genom bättre ljusprestanda i de områden som är hyfsat nära bilen.

I samtliga fall i det här testet ger också LED-lyktorna en förbättring av halvljuset jämfört med standardhalogen. Tyvärr noterar vi också en högre bländrisk för de nya LED-lamporna – ett oskick vi sett eskalera alltmer de senaste åren. I det här testet är det bara Volvo och Seat som har konstruerat ett LED-halvljus med låg bländrisk.


Har man betalat 10 000-tals kronor för en ljusuppgradering ska man kräva mer än bara en förändring av ljustemperaturen och vassare halvljus.

Det vet tillverkarna som ofta lockar med attraktivare lyktdesign för de dyrare strålkastar-alternativen. Dekorativa LED-element för både fram- och bakljus är ofta utmärkande för tillvalslamporna.

I flera fall är prestanda-vinsten med LED-strålkastare marginell – speciellt gällande  helljus.

Volkswagen erbjuder flera nivåer av LED-teknik till både Golf och Passat. I takt med att priset ökar tillkommer fler och fler funktioner – statiska kurvljus, dynamiska kurvljus, LED-bakljus med ”rinnande” blinkers och adaptivt helljus– men några nämnvärda skillnader på mätvärdena kunde vi inte hitta. En klassisk H7-lampa med stor reflektor lyser väl så starkt som Volkswagens LED-alternativ.

För Honda Civic och Nissan Qashqai noterar vi till och med en betygsförsämring på helljuset med LED-strålkastare jämfört med det billigare halo-genalternativet.

Därför är det glädjande att se att testets allra billigaste LED-strålkastare är den som ger störst förbättring mot standardljuset. Till Seat Ibiza kostar ett byte från halogen till LED endast 5 200 kronor. Några extrafunktioner ingår inte men prestandaförändringen är rejäl – lilla Ibiza får en bredd och räckvidd på helljuset som nästan matchar Audi A6:s dyraste och mest påkostade LED-alternativ.


Den största vinsten med modern LED-teknik är möjligheten till nya funktioner. Numera kan man digitalt styra ljusskenet. Med så kallad Matrix-LED – där en matris av LED-källor samverkar i en lyktenhet – kan ljusbilden detaljregleras och bara blända av de delar av skenet som riskerar att blända andra bilister istället för att blända av helt. Det adaptiva helljuset går också att få på vanliga LED- och xenonstrålkastare, men då med mindre exakt, mekanisk blockering av ljuset istället för digital detaljstyrning.

Tyvärr har vi ingen möjlighet att bedöma strålkastarnas kurvljus eller dess adaptiva förmåga. Vi kan bara mäta det vanliga grundskenet rakt fram.

Däremot finns det angivet i tabellerna vilka lyktalternativ som erbjuder dynamiskt kurvljus (vridbar ljuskägla) och adaptivt helljus.

 

Enligt Johan Trus, expert på andrahandsvärden på analysföretaget Autovista, ska man inte förvänta sig att en uppgradering av LED-design automatiskt betalar sig med ett högre andrahandsvärde.

– Generellt är chansen att få igen pengarna för tillval större på lyxigare bilar än på bilar i små- och mellanklass. Begagnatköparen av dyrare bilar är mer pålästa och kan uppskatta de olika extrafunktionerna högre, förklarar Johan Trus och tillägger:

– Vi ser inga trender som indikerar att ljusteknik skulle ha ett annorlunda restvärde än annan utrustning.

 

Bra ljus är först och främst en livförsäkring till dig själv. Be din handlare att få jämföra de olika ljusalternativen innan du köper ny bil. Det är inte säkert att dyrast är bäst.

Därför mäter vi ljuset på alla bilar vi testar i tidningen och kommer fortsätta att göra så för  att du ska kunna skilja agnarna från vetet– eller designgimmick från ett strålande tillval.


Ljustestet

FORD FIESTA


Typ Halogen LED
Pris, kr std 7 500
Spolning nej nej
Kurvljus nej nej
Adaptivt helljus nej nej

Halvljus:

Bländfaktor 1,8 6,3
Sidobelysning, lux 1,8 2,7
Närbelysning, lux 88,2 148,4
Räckvidd, m 68,0 110,0
Bredd, m 17,0 25,8
Betyg, bländrisk (1-3) 3 1
Betyg, halvljus (1-5) 2 4

Helljus:

Närbelysning, lux 212,8 236,2
Räckvidd, m 178,0 202,0
Bredd, m 12,0 23,4
Betyg, helljus (1-5) 2 3

Kommentar: Fiestas standardljus lyser svagt och smalt och får underbetyg. Låg bländfaktor enda fördelen. LED når längre och bredare.
Vårt val: LED-alternativet har ett klart övertag på det klena standardljuset.
 

SEAT IBIZA

Typ Halogen LED
Pris, kr std 5 400
Spolning nej nej
Kurvljus nej nej
Adaptivt helljus nej nej

Halvljus:

Bländfaktor 4,1 2,8
Sidobelysning, lux 2,0 2,3
Närbelysning, lux 131,2 140,5
Räckvidd, m 85,0 100,0
Bredd, m 19,0 26,0
Betyg, bländrisk (1-3) 1 2
Betyg, halvljus (1-5) 3 4

Helljus:

Närbelysning, lux 248,3 377,4
Räckvidd, m 189,0 232,0
Bredd, m 16,0 30,5
Betyg helljus (1-5) 3 4

Kommentar: Bilvärldens billigaste LED-strålkastare är riktigt bra! Seat har tagit i ordentligt – Ibiza slår flera av VW:s dyrare produkter. Bättre asymmetrisektorbelysning ger lägre bländrisk för LED.
Vårt val: Solklart – LED. Rejäl prestandaförbättring på alla mätpunkter till vettigt pris!
 

VOLKSWAGEN POLO


Typ Halogen LED
Pris, kr std 9 900
Spolning nej nej
Kurvljus nej nej
Adaptivt helljus nej nej


Halvljus:

Bländfaktor 4,0 6,3
Sidobelysning, lux 2,5 2,9
Närbelysning, lux 163,2 186,1
Räckvidd, m 87,0 99,3
Bredd, m 27,0 28,0
Betyg, bländrisk (1-3) 1 1
Halvljus (1-5) 3 3


Helljus:

Närbelysning, lux 163,0 225,6
Räckvidd, m 173,0 175,0
Bredd, m 12,0 9,1
Betyg helljus (1-5) 2 2

Kommentar: Båda ljusalternativen når samma betygssteg, med klent helljus oavsett lamptyp. Bra bredd på halvljusen.
Vårt val: Halogen. Visserligen ger LED bättre färgtemperatur och bredare halvljus, men skillnaden från standardljuset är för liten för att motivera prispåslaget à 9 900 pix.
 

HONDA CIVIC


Typ Halogen LED
Pris, kr std 61 000*
Spolning ja ja
Kurvljus nej nej
Adaptivt helljus nej nej


Halvljus:

Bländfaktor 2,6 4,9
Sidobelysning, lux 1,9 2,6
Närbelysning, lux 109,4 118,6
Räckvidd, m 83,0 112,0
Bredd, m 16,0 27,0
Betyg, bländrisk (1-3) 2 1
Betyg, halvljus (1-5) 3 4

Helljus:

Närbelysning, lux 245,1 195,1
Räckvidd, m 180,0 172,0
Bredd, m 19,0 12,0
Betyg helljus (1-5) 3 2

*Exklusiv-paket

Kommentar: LED-strålkastare kräver Exklusiv-utförande som är en av de dyraste nivåerna till Civic. Men halogenlampan av projektionstyp (HB3) ger bättre helljus än LED – till och med ljusintensiteten är högre än LED-alternativet.
Vårt val: Halogen. LED kostar för mycket och ger dessutom försämrat helljus. Att LED-halvljuset är riktigt bra är en klen tröst.
 

OPEL ASTRA


Typ Halogen Matrix-LED
Pris, kr std 34 000*
Spolning nej nej
Kurvljus nej dynamiskt
Adaptivt helljus nej ja

Halvljus:

Bländfaktor 3,2 7,2
Sidobelysning, lux 1,9 2,5
Närbelysning, lux 107,1 139,7
Räckvidd, m 85,3 102,0
Bredd, m 16,3 25,8
Betyg bländrisk (1-3) 1 1
Betyg halvljus (1-5) 3 3



Helljus:

Närbelysning, lux 235,2 355,1
Räckvidd, m 211,0 248,0
Bredd, m 16,4 33,9
Betyg, helljus (1-5) 3 5

*Dynamic-paket

Kommentar: Opel Astra var först med Matrix-LED i kompaktklassen och har åtta LED-källor per lykta som kan detaljstyra ljusbilden. Det är färre än i mer påkostade Matrix-LED i dyrare bilar, med sämre noggranhet vid att avskärma ljusbilden punktvis vid möte, men LED-strålkastaren har riktigt bra räckvidd och bredd!
Vårt val: Matrix-LED. Tyvärr säljs inte Matrix-LED separat, så påslaget för bara lamptekniken är i högsta laget, men prestandaförbättringen är påtaglig på alla punkter. Dynamic-paketet ger också övrigt godis som bättre stolar och backkamera.
 

VOLKSWAGEN GOLF


Typ Halogen LED LED-Dyn.
Pris, kr std 13 000 21 200
Spolning ja ja ja
Kurvljus nej stat. dyn.
Adaptivt helljus nej nej 20 800



Halvljus:

Bländfaktor 3,4 4,3 8,5
Sidobelysning, lux 2,1 2,4 2,6
Närbelysning, lux 114,4 145,3 186,0
Räckvidd, m 83,0 94,0 97,8
Bredd, m 21,5 25,8 27,0
Betyg bländrisk (1-3) 1 1 1
Betyg halvljus (1-5) 21,5 25,8 27,0





Helljus:

Närbelysning, lux 243,6 210,9 229,2
Räckvidd, m 200,0 208,0 206,0
Bredd, m 22,1 20,6 13,8
Betyg helljus (1-5) 3 3 3

Kommentar: Golf finns med flera LED-nivåer. ”LED Dynamic” ger dynamiskt kurvljus och med tillvalet Dynamic Light Assist (mätt här) tillkommer adaptivt helljus.
Vårt val: Halogen. LED ger snäppet bättre halvljus, men H7-lampan med rejäl reflektor duger gott. LED är dyrt och ger mest ett designmässigt lyft, ej betygsmässigt.
 

AUDI A4


 

Typ LED Matrix-LED
Pris, kr std 5 400
Spolning ja ja
Kurvljus statiskt dynamiskt
Adaptivt helljus nej ja




Halvljus:

Bländfaktor 5,0 6,5
Sidobelysning, lux 2,8 3,0
Närbelysning, lux 2,8 3,0
Räckvidd, m 100,3 117,0
Bredd, m 26,5 28,0
Betyg bländrisk (1-3) 1 1
Betyg halvljus (1-5) 26,5 28,0



Helljus:

Närbelysning, lux 253,8 253,1
Räckvidd, m 207,0 209,0
Bredd, m 28,7 29,4
Betyg helljus (1-5) 4 4

Kommentar: LED-strålkastare är standard. Som tillval finns Matrix-LED med tolv LED-källor som via tre optiska reflektorer kan detaljstyra ljusbilden. Någon prestandaskillnad mellan LED-alternativen finns inte. Matrix-LED ger istället möjlighet till adaptivt helljus.
Vårt val: Matrix-LED, trots avsaknaden av prestandahöjning. Numera går Matrix-LED att köpa som eget tillval utan att vara en beståndsdel i ett dyrt paket. Därmed får man ett adaptivt helljus till ett skapligt pris, vilket gör att man oftare kan köra med helljuset på och ha fullt ljussken på vägrenen vid möten, istället för att blända av helt.
 

VOLKSWAGEN PASSAT


Typ Halogen LED LED-High
Pris, kr std 12 100 17 500
Spolning ja ja ja
Kurvljus nej stat. dyn.
Adaptivt helljus nej nej 3 300




Halvljus:

Bländfaktor 2,5 5,3 7,3
Sidobelysning, lux 2,1 2,3 2,7
Närbelysning, lux 101,2 135,6 144,8
Räckvidd, m 91,3 102,0 110,5
Bredd, m 18,3 21,0 26,8
Betyg bländrisk (1-3) 2 1 1
Betyg halvljus (1-5) 3 3 4



Helljus:

Närbelysning, lux 230,9 252,5 260,7
Räckvidd, m 186,0 194,0 177,0
Bredd, m 18,0 19,0 14,3
Betyg helljus (1-5) 3 3 2

Kommentar: LED och LED High är tillval utöver halogen. LED High ger dynamiskt kurvljus och möjlighet till adaptiv ljusbild (mätt här). Precis som för Golf och Polo är det små skillnader i ljusprestanda.
Vårt val: Halogen. För pengarna förväntar vi oss större skillnad, inte bara bättre färgtemperatur och snäppet fler funktioner.
 

VOLVO V60


Typ LED Dyn.LED
Pris, kr std 4 000
Spolning ja ja
Kurvljus nej dynamisk
Adaptivt helljus nej ja




Halvljus:

Bländfaktor 4,6 3,4
Sidobelysning, lux 2,8 2,5
Närbelysning, lux 173,1 231,0
Räckvidd, m 91,5 88,3
Bredd, m 27,0 26,3
Betyg bländrisk (1-3) 1 1
Betyg halvljus (1-5) 4 4



Helljus:

Närbelysning, lux 367,5 513,1
Räckvidd, m 236,0 264,0
Bredd, m 30,0 34,4
Betyg helljus (1-5) 4 5

Kommentar: V60 har LED som standard. Med tillvalet Dynamisk LED får man inte bara fler funktioner utan även bättre hårdvara med andra ljuskällor och reflektorer. Skillnaden i halvljus är inom felmarginalen. Störst skillnad är det på helljuset där de dyrare lamporna lyser både starkare, längre och bredare.
Vårt val: Dynamisk LED. Prisskillnaden är blygsam och man får både bättre ljus och fler funktioner för pengarna.
 

AUDI A6


Typ LED LED
Matrix
LED
HD
Pris, kr std 13 400 21 100
Spolning ja ja ja
Kurvljus nej stat. dyn.
Adaptivt helljus nej ja ja

 

 


Halvljus:

Bländfaktor 4,6 6,5 12,2
Sidobelysning, lux 2,4 2,6 3,4
Närbelysning, lux 110,1 143,6 237,2
Räckvidd, m 90,8 117,5 129,3
Bredd, m 25,5 27,8 29,0
Betyg bländrisk (1-3) 1 1 1
Betyg halvljus (1-5) 3 3 4

 


Helljus:

 

Närbelysning, lux 172,5 242,8 278,3
Räckvidd, m 179,2 204,7 220,0
Bredd, m 9,4 23,4 34,4
Betyg helljus (1-5) 2 3 4

Kommentar: Nya A6 har tre LED-nivåer med tydlig prestandahierarki, speciellt på helljuset. HD-Matrix har 32 LED-moduler, istället för sju för Matrix, samt digitalt adaptiv ljusbild även för halvljuset.
Vårt val: HD-Matrix. Ska man köpa bättre ljus är det lika bra att gå upp på toppversionen som både ger mer ljus och bättre funktioner.
 

MERCEDES E-KLASS


Typ LED LED-multi.
Pris, kr std 12 500
Spolning nej nej
Kurvljus nej dynamisk
Adaptivt helljus nej ja



Halvljus:

Bländfaktor 6,5 10,0
Sidobelysning, lux 2,3 3,2
Närbelysning, lux 132,3 188,7
Räckvidd, m 93,8 122,0
Bredd, m 25,8 26,0
Betyg bländrisk (1-3) 1 1
Betyg halvljus (1-5) 3 4




Helljus:

Närbelysning, lux 268,3 359,2
Räckvidd, m 203,0 220,0
Bredd, m 24,0 35,0
Betyg helljus (1-5) 3 4

Kommentar: E-klass har LED som standard men för 12 500 kr får man LED-Multibeam. Varje lampa får då 84 LED-källor som kan detaljreglera ljusbilden för både hel- och halvljus.   Tillvals-ljuset ger en tydlig prestandaökning för både hel- och halvljus, dock hög bländfaktor.
Vårt val: LED-Multibeam. Rimligt påslag för en tydlig förbättring av ljuset och fler funktioner.
 

VOLVO S/V90


Typ LED Dyn.LED
Pris, kr std 4 000
Spolning ja ja
Kurvljus nej dynamisk
Adaptivt helljus nej ja

Halvljus:

Bländfaktor 2,1 2,7
Sidobelysning, lux 2,0 2,2
Närbelysning, lux 2,0 2,2
Räckvidd, m 85,3 105,0
Bredd, m 16,3 27,0
Betyg bländrisk (1-3) 2 2
Betyg halvljus (1-5) 3 4


Helljus:

Närbelysning, lux 258,4 371,7
Räckvidd, m 197,0 241,0
Bredd, m 18,5 37,0
Betyg helljus (1-5) 3 5

Kommentar: Precis som i V60 finns S/V90 med både LED och Dynamisk LED. Det senare ger både fler funktioner, med adaptiv ljusbild och dynamiskt kurvljus, samt starkare sken. Ovanligt låg bländrisk trots starkt LED-halvljus.
Vårt val: Dynamisk LED. Skillnaden i prestanda är betydligt större än skillnaden i pris.
 

NISSAN QASHQAI


Typ Halogen LED
Pris, kr std 37 000*
Spolning ja ja
Kurvljus nej dynamisk
Adaptivt helljus nej nej



Halvljus:

Bländfaktor 3,2 3,7
Sidobelysning, lux 2,0 2,7
Närbelysning, lux 76,8 92,6
Räckvidd, m 88,3 104,8
Bredd, m 21,3 26,0
Betyg bländrisk (1-3) 2 1
Betyg halvljus (1-5) 3 4



Helljus:

Närbelysning, lux 146,7 209,8
Räckvidd, m 188,0 168,0
Bredd, m 18,2 16,7
Betyg helljus (1-5) 3 2

*N Connect-paket + tillval

Kommentar: Nissan Qashqai kommer med LED-strålkastare med utrustningsnivå Tekna, men finns som tillval från N Connect. Halvljuset är bättre med LED, men standardhalogen har vassare helljus!
Vårt val: Halogen. LED-ljuset är inte värt att gå upp i prisnivå för.
 

PEUGEOT 3008


Typ Halogen LED
Pris, kr std 27 900*
Spolning nej nej
Kurvljus statiskt statisk
Adaptivt helljus nej nej

Halvljus:

Bländfaktor 4,4 5,0
Sidobelysning, lux 2,0 2,5
Närbelysning, lux 99,3 205,2
Räckvidd, m 79,3 104,3
Bredd, m 22,0 25,8
Betyg bländrisk (1-3) 1 1
Betyg halvljus (1-5) 2 4



Helljus:

Närbelysning, lux 229,4 244,7
Räckvidd, m 195,0 191,0
Bredd, m 20,0 19,5
Betyg helljus (1-5) 3 3

*Allure-paket + tillval

Kommentar: LED-lampor är tillval i Allure, ingår i GT. Standardljuset har undermåligt halvljus. Tyvärr liten skillnad mellan helljusen.
Vårt val: Beror på. Vill man ha Allure är LED ett vettigt tillval – halvljuset får ett rejält lyft. Men prispåslaget från grundnivån är för högt.
 

TOYOTA C-HR


TYP Halogen LED
Pris, kr std 33 500*
Spolning ja ja
Kurvljus nej nej
Adaptivt helljus nej nej



Halvljus:

Bländfaktor 3,8 6,8
Sidobelysning, lux 2,4 2,9
Närbelysning, lux 109,3 91,6
Räckvidd, m 83,5 114,0
Bredd, m 25,8 26,0
Betyg bländrisk (1-3) 1 1
Betyg halvljus (1-5) 3 4



Helljus:

Närbelysning, lux 137,4 103,4
Räckvidd, m 156,0 170,0
Bredd, m 6,3 17,0
Betyg helljus (1-5) 2 3

*Edition-paket + tillval

Kommentar: LED är tillval från Edition, standard på Executive, och höjer ljusbetyget ett snäpp på både halv- och helljus. Halogenstrålkastaren har ett kort – och framför allt smalt – helljus.
Vårt val: LED. Standardhalogen har för dåligt helljus – undvik.

 

Taggar: Ljus
SÅ TESTAR VI

I vårt avancerade ljuslaboratorium mäter vi höger och vänster lyktinsats separat. Datorprogrammet skapar en helhetsbild av bilens ljus genom att analysera 15 miljoner mätpunkter. Utöver längd och bredd ligger även ljusbildens fjärrområde, asymmetrisektor, sidoområde, närområde och kalkylerad bländrisk till grund för betygsättningen.

Längd: Räckvidden för 3 lux på vägen.

Bredd: 3 lux på vägen vid 50 m framför bilen (halvljus) respektive 150 m (helljus).

Sidoområde: Belysningsförmågan utanför vägbanan. Djur och cyklister kommer ofta från sidan.

Närområde: Belysning närmast framför bilen. Ger en uppfattning om ljusets energinivå och färgtemperatur. Högt värde är inte alltid positivt, det kan ge reflexer vid våt körbana och försämra mörkerseendet vid helljuskörning. Lagom är bäst.

Bländfaktor: Den del av ljuset som träffar mötande förare. Speciellt bländningspunkten, som är reglerad i lagstiftningen, måste begränsas. I bländningsrisken bedöms även halvljusets asymmetrisektor (se nedan). En faktor över 3,0 ger hög bländrisk.

Mätpunkter som inte är redovisade i tabellerna:

Asymmetrisektorbelysning: Halvljusets prestanda längs höger vägsida (viktig för att tidigt upptäcka hinder på vägrenen) i förhållande till skenet på vänster väghalva.

Fjärrområde: Belysningen långt framför bilen för att tidigt uppfatta vad som kommer. Detta väger tungt i halvljusbetyget.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.