
Testvärden: Audi A6, Dacia Duster, Ford Focus, Hyundai Kona och Volvo V60 (2019)
Våra fem nya långtestbilar börjar 4 000-milaresan med det traditionella vintertestet. Här kan du läsa mer om kupé- och stolsvärme för respektive bil.
AUDI A6
Förstklassig med få förbehåll



DACIA DUSTER
Vintervänlig vardagsvagn



FORD FOCUS
Nervöst i heta stolen



HYUNDAI KONA
Vårt lynniga laddbarn



VOLVO V6
Många rondsegrar, men…



Calle Carlquist: 1. Dacias framkomlighet, och oömma stil är perfekt vintertid. 2. Audis köregenskaper övertygade, klart bäst. 3. V60 är bekväm, har utmärkt värme men darrig stabilitet. 4. Ford har bra värme men är en bättre bil på torra vägar. 5. Hyundais värme är okej, eldrift i vinterkörning är fortfarande väldigt långt efter i bekvämlighet.
Maria Dahlin: 1. Audi A6: Trygg bil som tog vinterväglaget med ro. Minus för igenisad ruta och avsaknad av rattvärme. 2. Volvo V60: Bra värme. Kändes dock aningen osäker i kurvorna. 3. Dacia Duster: Rättfram enkelhet. Inte varmaste vinterkompisen men man vet vad den klarar. 4. Ford Focus: Varm stol och bra ljus, men luddiga köregenskaper och baken snöar igen. 5. Hyundai Kona: Ärlig med räckvidden. Men bromsgenereringen är lömsk på vinterväg.
Anders Helgesson: Jag sätter Audi A6 högst. Känns superstadig och harmonisk på vägen. Stark motor, fin styrning. I kraft av bra stolar och strålkastare är Volvo min tvåa extremt tätt följd av Duster som har en befriande ärlig framtoning. Fyra blir Hyundai. Bromskraftregenereringen kan komma som en överraskning men kan stängas av. Focus känns oärligt lömsk när vägen är riktigt hal.
Erik Rönnblom: Audi är bäst på vintervägar, dessutom med imponerande drivlina. Volvo, knapp tvåa, har suverän komfort men bristande körskärpa på snö. Kanske väl breda och låga däck. Ford Focus är en trevlig familjebil med bra vinterutrustning. Dacia är ett utmärkt val för prestigelösa. Hyundai Konas otätade laddlucka och opålitliga elstolpar ställer till problem.
Erik Wedberg: A6 Avant är mitt val när vägen är riktigt hal och skrovlig, då är den tryggast och tystast i långteststallet. Men så kostar den förstås som två och en halv Duster, som egentligen gör allt som Audin gör, dock med sämre komfort. Ford och Volvo har bekymrande svårt att få fäste med sina framhjul och Hyundai, ja den har ju sina egna, unika vinterbesvär.
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev