Bild
Nästa artikel
Sänkt förbrukning för Ford C-Max

Sänkt förbrukning för Ford C-Max

Långtest

Långteststallets Ford C-Max har gjort av med bra mycket mer bränsle än vad som anges officiellt. Men nu har förbrukningen förbättrats.

Vår C-Max har inte levt upp till den miljöklassning som bilen hade när den var ny, enligt miljöbilsdefinitionen som gällde till och med 2012. Under årets första månader med ny testchaufför har vi trots allt noterat "personbästa", nu på 5,6 l/100 km, men ändå en bit kvar till deklararationens 4,6 l/100 km.

Första teståret hade vi en förbrukning på 6,2 liter/100 km och året därefter hela 6,7 liter/100 km.

Tredje teståret har börjat bra i det avseendet. Trots vinterförhållanden och 70 procents stadskörning har förbrukningen kunnat sänkas rejält. Den nya noteringen bygger på 650 mils körning och totalt åtta tankningar.

Vintern har under flera veckors tid bjudit på extrem kyla, och vid flera tillfällen har det inneburit kallstarter, då motorljudet påminner om 80-talets dieslar. Trots knackandet i kylan har Ford-motorn accelererat och gått hur bra som helst, och uppenbarligen inte sörplat mer bränsle än tidigare.

En intressant iakttagelse i sammanhanget är att färddatorns noteringar överensstämmer väl med den manuella uträkningen. Färddatorns noteringar brukar annars inte vara att lita på.

Diskutera: Vad tycker du om förbrukningssiffrorna?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford C-Max 1,6 D Titanium

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford C-Max 1,6 D Titanium

Modell: 1,6 D Titanium   
Årsmodell: 2011
Inköpspris: 255 100 kr
Aktuell körsträcka: 7 163 mil
Förbrukning (dek.): 4,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,6 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007

Kommentarer

#1
2013-05-15 16:31

Med 70% stadskörning är det inga dåliga siffror, men.. hur körs de andra 30%?
Finns det några långkörningar med? De sänker ju förbrukningen rejält.

Har ni provat att snålköra någon långsträcka för att se hur låg förbrukning man kan nå? Kan man öht nå 0,46?

#2
2017-10-04 22:09

Har nu en C-max av årsmodell 2012 den har bara en ägare o mycket sparsamt körd. Bilen har precis slagit om till 3.400 mil. Har nu haft bilen knappt en vecka. Till saken hör att jag även har en Kia Rio 2004 årsmodell ...den drar MINDRE än Forden . Tankade full tank i Forden i förrgår o redan samma dag så sjönk miltalet med 5 mil jag hade då kört knappt 2 mil sedan syns det att den sjunker mer o mer fast jag bara nu kör mindre sträclor. Tycker den drar mycket. Faan diesel skall väl ligga på 0.5 eller liknande . Kollar när jag kör så visar den 0.7 - 0.8 ibland. Forsätter detta så kommer jag snart sälja bilen. Bilen köptes av en släkting o såldes pga. ålderskäl. Inga garantier annars hade jag lämnat tillbaka bilen. Snart till salu .

#3
2018-03-09 10:14

Vill bara osså säga att handboken i C-max är mycket strulig ..man blir hela tiden påmind om att kolla den sidan o den sidan för vidare upplysningar för att om man har tur att hitta lösningen på problemet. Denna bil har dieselvärmare vilket innebär att den startar automatiskt när man startar bilen....för att ge värme i coupen...om motorvärmaren "elekrisk" som jag även osså har på denna bil är inkopplad. Nu äntligen har jag fått reda på hur man nu kopplar ur den. Får se om diselförbrukningen går ner något nu ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.