Bild
Nästa artikel
Långtest: Toyota Corolla Touring Sports (2020)

Långtest: Toyota Corolla Touring Sports (2020)

Långtest

Vi Bilägare har köpt in en Toyota Corolla Touring Sports med hybriddrivlina för att långtesta bilen under ett helt år. Här kan du läsa alla uppdateringar.

Toyota Corolla 1,8 Hybrid Touring Sports Style

Grundpris: 286 800 kr.
Tillval: Vinterhjul 17 125 kr, gummimattor 514, lastbågar 2 934.
Testbilens pris: 307 373 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 360 kr.
Mått: L 465/B 179/H 144 cm.
Tjänstevikt: 1 489 kg.
Motor: Tvärställd rak 4-cyl bensinhybridmotor. Volym 1 798 cm3. Systemeffekt bensin + el 122 hk (90 kW) vid 5 200 v/min. Max vridmoment 142 Nm vid 3 600 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, steglös automatlåda.
Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 112 g/km.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,1 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5 
VIB:s rostbetyg: 2.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/helljus 3.

Toyota Corolla 1,8 Hybrid Touring Sports Style – ny generation och nytt (gammalt och numera väldigt långt) namn på en av marknadens verkliga trotjänare bland de kompakta kombibilarna. Långtestbilen har en 1,8-liters bensinfyra med Toyotas typiska hybridteknik och 122 hk. Vi förväntar oss bästa tillförlitlighet, smidig körning och tilltalande bensinkvitton – kommer Corolla att leva upp till detta? Totalpriset är 307 373 kronor. Plats i registreringsstatistiken: 10, 5 188 exemplar.

Långtest: Toyota Corolla Touring Sports (2020)

2020-02-20

Stora vintertestet

Vi har publicerat vårt stora vintertest där vi bland annat testar köregenskaper på vinterväg, strålkastare, kupévärme, stolsvärme och rattvärme. Läs hela testet här.

Långtest: Toyota Corolla Touring Sports (2020)

2020-03-06

Fjällpilen

Hybridkombin Toyota Corolla har satts på tuffast möjliga familjeprov: skidsemester. Hittills har det blivit två fjällresor med takbox som huvudbonad och med två småbarn (två och sex år) fick kombiutrymmet bekänna färg. Vinterkläder, sänglinne, mat, skidutrustning, snowracer och skidpulka skulle med. Det gick. Men knappt.

Corolla är ingen kombibil för småbarnsfamiljer. Bakåtvända barn måste sättas bakom passagerarstolen för att få plats. Packmöjligheterna begränsas av ett smalt bagage och starkt vinklad lutning på bakluckan. Dock har Corolla ett föredömligt flexibelt bagagegolv med en rejäl lastbalja även under golvets nedersta läge.

Annars gläds vi åt låg förbrukning och trygga köregenskaper på hala vintervägar. Trots 300 mil med takboxen drar den under 6,0 l/100 km. Det imponerar. Samma period och förare förra året ville Ford Focus kombi Active 1,0T 125 hk ha drygt 6,8 l/100 km – utan takbox.

I vardagens Stockholmstrafik klarar sig Corolla strax över 5,0 l/100 km. Elmotorns vrid gör den kvick vid rödljusen och den steglösa automaten gör färden smidig och ryckfri. I staden blir inte heller ljudnivån ett problem. På landsväg är vägljudet ständigt närvarande och på motorvägsfarter tvingas den svaga bensinmotorn upp i höga tonarter.

Totalt sett bjuder Corolla ett trivsamt bilägande. Låg soppakostnad och hög körsmidighet ger en positiv helhetsbild.

Nils Svärd

Trygg och stabil på vinterväg – här i Bydalsfjällen.
Trygg och stabil på vinterväg – här i Bydalsfjällen.

2020-03-31

Rätt kombination

I ett tidigare nummer har jag redovisat min vinter med Corolla – en vinter som utspelade sig på den tiden man fortfarande fick åka till skidorter utan risk att slå ut den begränsade sjukvårdsapparaten i Sveriges glesbygd. 

Tre Jämtlandsresor med takbox har dragit upp min snittförbrukning till långt över den utlovande förbrukningssiffran på 4,9 l/100 km. När Corollas första 660 mil summerats ligger min vinterförbrukning hela 22 procent över broschyrvärdet. Det låter illa, men boven i dramat är takboxen. Till vardags i huvudstadens trögt flytande trafik var det inga problem att ligga strax över 5,0 l/100 km.

Det är i stadstrafik som Toyotas hybridsystem kommer till sin fulla rätt. Den steglösa automatlådan ger i samarbete med elmotorn en urban smidighet som överträffar det mesta med en förbränningsmotor. 

Kombikarossen ger så klart extra stuvutrymme men jämfört med klasskamraterna på marknaden är Corolla onödigt snål med utrymmena. 

Sedan förra rapporten har jag fått chansen att köra flera olika Corollaversioner – den starkare 2,0-litersmotorn samt utrustningspaketen Trek, Executive samt den mer avskalade Active. 

I denna provsmakningsmeny tycker jag att vi har prickat rätt med vårt exemplar. Den svagare 1,8-literversionen är den bästa motorn för bilen. Elmotorn ger tillräckligt vridmoment i vardagskörningarna och hela grejen med Corolla Hybrid är att köra så snålt som möjligt. Annars försvinner bilens poäng då det finns konkurrenter som är rymligare, roligare att köra eller har lägre vägbuller. 

Utrustningsnivå Style adderat med teknikpaketet ger lagom dos modern finesslusta – speciellt uppskattas handsfreefunktionen på elbaklucka, döda vinkelvarnare och nyckelfritt centrallås – och rimlig prisnivå. Som förväntat finns inga fel att rapportera. Det är ju en Toyota.

Nils Svärd

Långtest: Toyota Corolla Touring Sports (2020)

2020-06-04

Kombi för lastsugna

Vinterns impulsiva Blocketköp börjar göra sig påminda. Vedspis med skorsten och en vattenleksak ska hämtas på västkusten – helst innan helgen.

Åktuben ska finnas i Såtenäs som vid närmare granskning visar sig vara Sotenäs. Halvdagsutflykten Stockholm–Göteborg–Stockholm har blivit en dagsutflykt och det börjar bli hög tid att sadla hästen i garaget. Lastbågar, spolarvätska, spännband och arbetshandskar – monterat, påfyllt och lastat. 

Att få lämna ifrån sig långteststallets Mazda 3 till förmån för en kombi, eller Touring Sports som Toyota kallar det, är en befrielse för hemmafixaren. Men först ska alla skrymmande jalusier, insynsskydd och plastskrot lastas ur – nu ska det hämtas Blocketfynd.  

För att tillhöra Golfklassen bjuder lastutrymmet på gott om plats – totalt 581 liter. Det vändbara lastgolvet, med en smutståligare undersida, används flitigt.

Som förare sitter jag väldigt bra och bilen är lätt att leva med. Visst känns motorn på 122 hk lite klen vid omkörningar men drivlinan fungerar utmärkt för motorvägskörning så länge varvtalet är konstant.

När all kraft behövs väcks bilens CVT-låda till liv och överröstar det mesta. Ett karaktärsdrag som inbjuder till följsam och bränslebesparande körning.

När jag rullar in i Kungshamn lyser kvällssolen på Smögens klippor. Åktuben är utlagd på gräsmattan, barnen vinkar genom fönstret och pengar swishas över. Nästa stopp blir Onsalahalvön där Husqvarnas vedspis nr. 155 precis får plats ståendes. Skorstenen surras, hemresan inleds och jag imponeras av hur mycket körkomfort och lastförmåga Corollan bjuder på för under 300 000 kr.

Klas Skarin

Välkomna ombord! Fem väskor får följa med i Corolla. Notera bakluckans extra ”hatthylla”.
Välkomna ombord! Fem väskor får följa med i Corolla. Notera bakluckans extra ”hatthylla”.

2020-06-23

Klena bromsar drar ned betyget

Om inte ”hemester” har hittat till nyordslistan tidigare så lär det ske 2020. När bilsemester inte innebär att frusta fram på autobahn mot ett stressigt Schweiz eller hetsigt Italien är Corollan ett strålande val.

Motorns 122 hästkrafter ger inga våldsamma kraftresurser, men vad gör det? Hastighetsgränsen i Sverige är 120 km/tim och har man semester ska man inte stressa. Nej, låt Corolla slingra fram längs outforskade landsvägar i 80-90 km/tim och den silkeslena hybriddrivlinan kommer varsamt massera bort arbetsårets stress.

Maken till avspänd körning får man leta efter. Problemet är att Corollas bromsar inte håller måttet. Det tar närmare 40 meter för att få stopp från 100 km/tim utan last, alldeles för mycket, och snudd på 43 meter för stopp med last är helt enkelt oacceptabelt.

En nackdel med att stanna hemma är att man inte får uppleva kontinentens släta vägbanor. Corolla är underlagskänslig och trivs inte på grov asfalt med ett påfrestande lågfrekvent däckbuller ständigt närvarande.

I baksätet kan man klaga på kort sittdyna och ansträngd benvinkel men utrymmet är tillräckligt. Lite äldre barn lär klaga på att laddmöjligheterna är obefintliga, att baksätespassagerarna inte ens får dela på ett 12-voltsuttag är direkt olämpligt i en familjebil 2020. Det finns ett uttag i bagageutrymmet men då krävs långa laddsladdar.

Elbakluckan öppnar högt, bra om picknicken av regntekniska skäl behöver flytta till bagagerumskanten. Om man till nöds behöver övernatta i bilen, Corolla får bara dra 750 kg så husvagn lär inte bli aktuellt, är den ett lysande val då lastytan blir sovsäcksvänligt slät.

Plus: Silkeslen hybriddrift, avspänd att köra, låg förbrukning, stort bagageutrymme.

Minus: Dåliga bromsar, däckbuller, låg maxlast och släpvikt, sittdyna i baksätet.

Anders Helgesson

Toyota Corolla 1,8 Hybrid Touring Sports Style

Grundpris: 286 800 kr.
Tillval: Vinterhjul 17 125 kr, gummimattor 514, lastbågar 2 934.
Testbilens pris: 307 373 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 360 kr.
Mått: L 465/B 179/H 144 cm.
Tjänstevikt: 1 489 kg.
Motor: Tvärställd rak 4-cyl bensinhybridmotor. Volym 1 798 cm3. Systemeffekt bensin + el 122 hk (90 kW) vid 5 200 v/min. Max vridmoment 142 Nm vid 3 600 v/min.
K

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Följ vår Toyota på Instagram!

Vi har gett varje bil en unik identitet på Instagram. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.

Toyota Corolla: #vibil184

Aktuell körsträcka: 658 mil
Officiell förbrukning: 4,9 l/100 km
Vi Bilägares förbrukning: 6 l/100 km

Kommentarer

#1
2020-02-11 17:36

Finns ju en starkare version/motor av Corolla om nu testlaget finner motorn orkeslös/svag. Denna motor är på 2liter och 180hk. Själv tycker jag att Corolla är för lågt byggd. Men annars riktigt snygg bil, bland de snyggaste i Corollaklassen. Men kan den ersätta Avensis i storlek och som familjebil? Jag tvivlar på det, få se testlagets reaktioner på det.

#2
2020-02-11 18:38

Corollan är ju skyhögt trevligare och bättre än den gamla sega tröga och opersonliga avensisen.

#3
2020-03-16 17:43

Fullständigt oacceptabelt när "På landsväg är vägljudet ständigt närvarande och på motorvägsfarter tvingas den svaga bensinmotorn upp i höga tonarter.", noll i komfortpoäng, mycket tystare ska en bil vara i denna prisklass

#4
2020-04-02 12:38

Shogun - redaktionen är ju på intet sätt omedveten om att det finns en starkare version och dom har ju testat även den liksom "Trek-syskonet" och andra utrustningsvarianter vilket man skriver i artikeln ovan. Men att denna version är den man anser bäst för denna bilmodell. Vilket jag tror dom har rätt i även om jag personligen inte gillar den kraftlösa motorn när man kör landsvägskörning - men i stadstrafik går den helt klar bra. Även jag har reagerat på ljudnivån när jag kört denna modell - visst kan man leva med det men jag hade väntat mig lite bättre ljudkomfort av en ny bil i denna storleks och prisklass.

#5
2020-04-02 16:59

Pi.

Om du ser datumet på mitt inlägg så var det från början på Februari i en tidigare artikel jag kommenterade. Där nämndes inte ett ord om 2,0liters motorn, därmed kommenterade jag detta. Hur detta kunde komma med till denna artikel vet jag inte troligen en uppdatering, och här ovan nämner man nu 2,0liters motorn och att man tidigare tyckte att 1,8 liters motorn var klen därav min reaktion och påpekande att det faktiskt finns en starkare 2 0 liters version. I övrigt tycker jag nya Corolla är alldeles för lågt byggd och insteg till bilen, Trek versionen vad tillför egentligen den? Vanliga Corolla kombin är ju betydligt snyggare än Trek modellen och snyggare fälgar i mitt tycke.

#6
2020-04-02 17:13

Kör fn Auris med 1,8 motorn och har inga besvär med svaghet eller högt tonläge på motorn vid motorvägskörning. Däremot är däckljudet inte bara närvarande utan helt olidligt. Trodde Toyota fixat det på den nyaorollan, men icke. När den kom var jag intresserad av den och provkörde och fick dessutom ha en en hel vecka när min bil blivit påkörd men däckljudet är bara marginellt bättre i Corollan. Komfört och körbarhet och inredning är klassen över Auris, men det fortfarande olidliga däckljudet gör att den inte längre är ett alternativ-

#7
2020-06-27 16:38

Golf 1.0 går tyst som en s-klass i jämförelse. Drar mindre soppa med.

#8
2020-06-28 15:29

Jag kan bara hålla med Jarl karlsson.
Det är otroligt men sant.
Dessutom är ju en golf eller octavia med en 1,0tsi en betydligt rappare bil som får dra 1300kg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.