Bild
Nästa artikel
Långtest: Renault Clio (2020)

Långtest: Renault Clio (2020)

Långtest

Vi Bilägare långtestar en Renault Clio under ett helt år för att hitta styrkor och svagheter. Här kan du hänga med i alla våra uppdateringar.

Renault Clio TCe 100 Intense

Grundpris: 186 900 kr.
Tillval: Parkeringspaket Plus 7 000 kr, BOSE-ljud 9 900, trådlös laddning 1 500, gummimattor 1 046, vinterhjul 14 500, lastbågar 2 300.
Testbilens pris: 223 146 kr.
Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års vägassistans.
Skatt: 688 kr.
Mått: L 405/B 180/H 144 cm.
Tjänstevikt: 1 209 kg.
Motor: Tvärställd rak 3-cyl bensinmotor. Volym 999 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 2 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 118 g/km.
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,8 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5 
VIB:s rostbetyg: Ej rostskyddsanalyserad ännu.
VIB:s ljusbetyg: Ej strålkastartestad ännu.

Renault Clio är en av marknadens populäraste småbilar, en långkörare som också kommit i ny version, den femte, alldeles nyss. Designen är en finslipning av föregångarens, under skalet finns däremot en alldeles ny ”plattform” som också ska härbärgera hybridversioner. Formatet är oförändrat, vikten lägre. Långtestbilen har en 1,0-liters trecylindrig bensinmotor, effekten är 100 hk och priset på vårt exemplar är exakt 223 146 kronor. Plats i registreringsstatistiken till och med november 2019: 33, 2 682 exemplar.

Långtest: Renault Clio (2020)
Synnerligen detaljerad – dessvärre felaktig – uppgift om bensinpriset.
Synnerligen detaljerad – dessvärre felaktig – uppgift om bensinpriset.

2020-02-11

Frusen visning

Långtestets Renault Clio hämtades fredagen före jul 2019 och fick en rivstart med en fjälltur några dagar därpå. Men det kunde ha slutat med tvärnit.

En frostmorgon, när bilen inte ens rullat hundra mil och med tolv minusgrader på termometern, vägrade bilen att toppa mer än 36 km/tim. Den digitala instrumenteringen lyste dessutom med flipper-tilt i varje ljuskälla, informationen böljade fram och åter inför mina ögon även när bilen stod stilla.

I lägen som dessa gäller det att behålla kylan och vänta på att bilen får upp värmen, sa jag förnumstigt till mitt ressällskap. Sedan tuffade vi runt i Funäsdalen city i mopedfart, handlade, rastade hunden och åkte till macken för att tanka.

Där visade sig ännu en lustighet i medieskärmen: Bensinstationernas literpris anges inte bara i kronor och ören utan även i tiondels ören: 15,580 kronor litern skulle soppan kosta enligt skärmupplysningen. Det var givetvis fel, den gick på 15,30 kronor så vad finessen är till för kan man undra.

Efter omstart lät motorn friskare, Clio började plötsligt röra sig som vanligt så vi drog ut mot fjällvärlden och skidåkning. Min tes besannades således men instrumentflippret bestod. Till slut, dag två, lade det av och alla siffror och visare betedde sig som folk igen, fråga mig inte varför.

Jag gillar Clio så här långt i alla fall. Den är bekväm, tyst, soppasnål i jämn fart och känns, ja, trivsam. Värmen förefaller superb, värmen i stolarna och ratten också. Stundande vintertest får visa mer i detalj. Jag noterar att formgivarna skippat världens minsta sidoruta vid bakre takstolpen men designen som helhet faller mig absolut i smaken.

Calle Carlquist

Långtest: Renault Clio (2020)

2020-02-20

Stora vintertestet

Vi har publicerat vårt stora vintertest där vi bland annat testar köregenskaper på vinterväg, strålkastare, kupévärme, stolsvärme och rattvärme. Läs hela testet här.

Långtest: Renault Clio (2020)

2020-03-20

Med vitt samvete lämnad

Det stundade bilbyte i långteststallet och jag skulle skiljas från Renault Clio efter nästan 800 mil. Inte helt lätt, jag har gillat bilen starkt. 

Inför bytet ingår att göra bilen ren, riktigt ren, så att näste förare får en berättigad nybilskänsla vid första avfärd.

Renheten har sina sidor den här årstiden. Clion ska egentligen vara vit som snö men i själva verket visade sig karossen fylld av ingrodd sörja som såg ut som torkad brunsås och den var nästan omöjlig att få bort. 

Efter tre tvättomgångar med diverse medel lyckades jag i alla fall få bort de sista öarna av brunfläckighet och jag kunde ratta ned i redaktionsgaraget där jag dammsög och finputsade det allra sista. 

Strax intill såg jag Nisse Svärd i något slags John Travolta-pose. Han höll visst på med samma gnoende och torkande och dammsugande och nu kunde jag ju inte fuska. Det är han som ska ta över Clio efter mig.

Calle Carlquist

Bekväm på fjällresan trots full packning.
Bekväm på fjällresan trots full packning.

2020-03-31

Slut på hyrbilsvarning

Renault Clio har i sina olika generationer aldrig varit en bil på min radar. Det fanns visserligen en Clio Sport för kanske 15 år sedan som var en kul typ, liksom en Clio Williams jag kort provkörde, annars har modellen haft hyrbilsvarning i min bok och inte så mycket mer. Jag har aldrig velat äga någon.

Med den här senaste blev till och med vardagsmodellen plötsligt intressant. Efter nära 830 mil i vår långtestbil var det faktiskt inte utan viss saknad jag lämnade över bilen till näste förare, Nisse.

Formgivningen är lyckad. Även om linjerna är lika den förra generationens ger nya Clio ett mer närvarande intryck. Att världens minsta bakre sidoruta försvann i förändringen får världen leva med.

Inredningen är det stora lyftet: Rejäla stolar, fin tygklädsel, välordnad förarmiljö och bra finish. Att en del reglage och växelspaksknoppen är samma som i Dacia är inget att orda om så jag gör inte det. Bra förvaringsfack, laddplatta för mobilen, utmärkt enkelt att slå av start/stopp-funktionen, vipptangenter för stols- och rattvärme, lättbegriplig medieanläggning som är tämligen enkel att sköta också under färd.

Vi åkte med fullpackad bil två gånger Uppsala–Funäsdalen tur och retur, den ena gången med hundbur och tillhörande hund. Det är klart att det inte fanns massor av utrymmen kvar men bilen och de åkande reste helt utan att knorra. Framför allt störde aldrig ljudnivån och förbrukningen höll sig hyfsat i schack trots att den lilla trecylindriga enlitersmotorn fick streta en del.

Vid en resa till Västergötland tur och retur i stark med- och motvind skiljde dock förbrukningen markant, enligt färddatorn. I den starka motvinden drog bilen 0,78 liter milen, i motsvarande medvind hem igen 0,54! Med samma last och samma hastighet (så gott det gick).

Fel? Egentligen bara den där iskalla morgonen i Funäsdalen när bilen plötsligt bara gick i drygt 30 km/tim och hela instrumenteringen ”frös”. Efter lite körning återställdes ordningen och fenomenet återkom aldrig.

Klen effekt mot imbildning och höger vindrutetorkares dåliga tryck mot rutan störde mig också allt som oftast, men som helhet var Clio bra mycket bättre än jag hade trott.

Calle Carlquist

Långtest: Renault Clio (2020)

12 maj

Backkameran lever ett eget liv

Den stora, stående pekskärmen är ett signum för nya generationen Renault Clio och dominerar den interiöra miljön. Den ingår i utrustningspaketet Intense som vår franska småbil är utrustad med.

Tyvärr verkar den stora skärmen stundom kräva mer datorkraft än vad systemets processor mäktar med. Detta faktum blir tydligast när backen läggs i. Det tar en stund för backkamerans bild att dyka upp på skärmen och ibland syns bilden endast på halva skärmen, istället för att fylla ut hela dess storlek.

Men mest irriterande är att bilden ”fryser till” och hackar i korta ögonblick när man backar. Detta gör det svårt att lita på kamerabilden i trånga utrymmen. Renaultverkstaden kände inte till problemet och hade ingen åtgärd tillgänglig, men lovade att kolla upp läget när det är dags för ordinarie service, vilket förmodligen sker under sensommaren.

Renault Clio ingår i Vi Bilägares långteststall. Du kan läsa alla uppdateringar här och läsa mer om årets testbilar här.

Nils Svärd

Långtest: Renault Clio (2020)

2020-06-04

Pyttestort alternativ

Årets minsting gör ett bra jobb i att försvara småbilens rykte.

Nya Renault Clio är verkligen ingen nödtorftig produkt vars enda uppgift är ett billigt ägande. Tvärtom är den väl så ombonad som många av sina större arbetskollegor i långteststallet.

Utrustningsnivån Intens ger en stor, stående mediaskärm som adderar teknisk fräschör och Bose-högtalare ger en klar ljudbild.

Bakom ratten känns Clio minst ett nummer större än den lättparkerade småbil den är. Bullernivån är låg och fjädringen föredömligt följsam. Faktum är att jag tycker att Clios allra bästa sidor kommer fram på längre utflykter utanför stadsmyllret. Storbilskomforten får en att ifrågasätta hur stor bil man egentligen behöver. 

Kraftresurserna i instegsmotorn, trecylindriga TCe med 100 hk, räcker till med råge även i högre hastigheter. Istället är det i stadstrafiken som irritationsmomenten är störst. Drivlinan är osmidig att samarbeta med. Känslan i pedaler och växelspak är diffus och förhindrar att Clio blir den smidiga lilla stadsloppan som man förväntar sig av biltypen.

För ovanlighetens skull saknar jag en automatlåda. Det kräver nästa steg i motorhierarkin. Fyrcylindriga TCe 130 hk med sjustegad dubbelkopplingslåda har imponerat i andra Renault- och Mercedesprodukter. Den skulle förmodligen höja kompetensnivån på Clio ytterligare en nivå.

Vår TCe 100 har hittills varit relativt törstig. Gissningsvis hade en större maskin arbetat mer avslappnat utan märkbar merförbrukning. 

Nils Svärd

Ett tips för att få plats med alla väskor och pinaler är att övningspacka före semestern.
Ett tips för att få plats med alla väskor och pinaler är att övningspacka före semestern.

2020-06-23

Duglig och bekväm i det lilla

Renault Clio är väl inte en ideal långresebil för en familj på fyra-fem men för dig som gärna upptäcker smultronställen i närområdet är den en duglig reskamrat.

Passagerarna får gärna vara korta om de ska trivas i baksätet. Utrymmet för last är hyfsat sett till bilens yttermått och möjligheten att ställa in golvet i två höjder ökar flexibiliteten.

Mjuka framstolar är en smaksak, de passar inte varje rygg och rumpa. Sittdynan är kort, klädseln behaglig.

Förarplatsen får både ros och ris. Instrumenten är tydliga men multimediasystemet har en del buggar i vår bil. Den främsta irritationskällan är dock drivlinan. Växellådan känns slapp och är inte särskilt samarbetsvillig. Det är svårt att växla ryckfritt.

Lägg till ett dåligt bottendrag i den trecylindriga motorn och resultatet blir lätt motorstopp i olika situationer. Nedväxling krävs ofta vid omkörningar, men Clios acceleration påverkas faktiskt inte så mycket av last som man kanske kan tro. Både vår Mazda och Toyota är värre i det avseendet.

Ute på motorvägen är Clio kursstabil och ljudnivån är behaglig. Fin styrning och bra fjädringskomfort gör att bilen känner sig hemma både på landsvägar och på mindre, guppigare avsnitt. Där är Clio klart bättre än många andra småbilar. Väghållningen är dessutom säker i en paniksituation, våra undanmanöverprov gav ingen dramatik.

Att montera lastbågarna kräver tålamod. Precis som för förra årets Dacia Duster är det krångligt att få bågarna på plats. Bäst är att öva innan det blir skarpt läge för semesterpackning. Helheten är ändå övertygande, i flera avseenden känns Clio som en klart större bil än den faktiskt är.

Plus: Fin fjädringskomfort, säker väghållning, justerbart bagagerumsgolv.

Minus: Ryckig växellåda, dåligt bottendrag, begränsade utrymmen, krångliga lastbågar.

Christian Ellmark

Renault Clio TCe 100 Intense

Grundpris: 186 900 kr.
Tillval: Parkeringspaket Plus 7 000 kr, BOSE-ljud 9 900, trådlös laddning 1 500, gummimattor 1 046, vinterhjul 14 500, lastbågar 2 300.
Testbilens pris: 223 146 kr.
Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års vägassistans.
Skatt: 688 kr.
Mått: L 405/B 180/H 144 cm.
Tjänstevikt: 1 209 kg.
Motor: Tvärställd rak 3-cyl bensinmotor. Volym 999 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 160 Nm

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Följ vår Mazda på Instagram!

Vi har gett varje bil en unik identitet på Instagram. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.

Mazda 3: #vibil185

Aktuell körsträcka: 826 mil
Officiell förbrukning: 5,2 l/100 km
Vi Bilägares förbrukning: 6,1 l/100 km

Kommentarer

#1
2020-06-27 21:10

Låter som dom beskriver en Fabia.
Större än den ser ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.