Nästa artikel
Långtest: Dold skada och ny fälg
Långtest

Långtest: Dold skada och ny fälg

Publicerad 12 juli 2016
Skev fälg upptäcktes vid däckbyte.
Vid däckbytet upptäcktes skev fälg på långteststallets Volvo V40. När smällen skett är ett mysterium.
Tre millimeters slityta kvar på sommardäcken innebar en ny uppsättning däck, det blev Goodyear Effecient 205/55R 16. När väl de nya däcken var på väg att monteras upptäckte däckfirman förödelsen. Aluminiumfälgens innersida på höger bak hade fått en rejäl smäll och blivit skev.

När och var smällen har skett är fortfarande en gåta.

Obalans brukar märkas i högre farter, men under höstmånaderna i vanliga farter uppträdde bilen hur normalt som helst. Och vid senaste service fanns ingen notering om skadad fälg.

Hos Bilia skiftades däcket och balanserads på ny fälg. Aluminiumfälgen kostade 1 658 konor plus moms och med arbete blev totalkostnaden 2 353 kronor.
Volvo V40

Modell: D2 Momentum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 319 000 kr
Aktuell körsträcka: 9 034 mil
Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
 
Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-12 12:53
Henrik-Andersson

milkylainen är inne på rätt spår - Skadan har med 99 % säkerhet hänt i däckmaskinen.

#2 • Uppdaterat: 2016-07-12 18:08
systembolaget

precis som milkylainen säger har en slarvig däcksmontör åsamkat skadan, och sen som vanligt inte erkänt att de har gjort något fel, så där blev det en helt onödig kostnad som belastar volvon.

#3 • Uppdaterat: 2016-07-12 21:38
saabnisse

Jag är inte normalt någon konspirationsteoretiker, jag tror skadan kan ha uppstått under körning.
En skrynklig fälg som inte resulterar i punktering behöver inte ge resultat i märkbar obalans.
Nu ser jag fram mot erfarenheterna av de nya däcken!

#4 • Uppdaterat: 2016-07-12 20:12
Oomkullrunkelig

Det behöver inte vara en skada. Felet kan ha uppstått i tillverkningen.

#5 • Uppdaterat: 2016-07-12 23:21
Leif R

Min granne har nyligen kört på en sten som skadade insidan vänster fälg fram, tog även vänster insida bakfälg. Han kunde ej parera på grund av mötande trafik. Ett hack i vardera aluminiumfälg, resultatet blev kraftig obalans men ej punktering! Byte av båda fälgarna blev slutresultatet! Tala om otur!

#6 • Uppdaterat: 2016-07-13 12:00
erikivan72

Orkar en däckmaskin ens trycka fälgen sned?

#7 • Uppdaterat: 2016-07-14 01:06
Henrik-Andersson

"erikivan72 2016-07-13 12:00
Orkar en däckmaskin ens trycka fälgen sned?"

Svar ja !

Det är vanligast att skadan på fälgen (eller däcket) sker när extrema profiler ska monteras på/av......men det är inte helt ovanligt att det sker med "vanliga" däckprofiler heller (som i detta fallet, där jag är 99% säker på att toppmekaniker Nisse Hult varit framme).

Tänk logiskt - Hur stor chans är det att INSIDAN av en fälg UPP MOT däcket får sig en smäll.......hur bär man sig åt i så fall ? Att köra emot något från utsidan....ja det händer, men att lyckas få en kraft sidledes in från insidan !?! det räcker inte att köra upp på en sten och sedan mista fästet, den kraften är i så fall uppifrån med riktning ner....och då tar däcket emot den smällen som uppstår.

#8 • Uppdaterat: 2016-07-12 11:34
milkylainen

Var ni med när däckfirman bytte däcken?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.