Bild
Nästa artikel
Långtest: BMW 3-serie Touring (2020)

Långtest: BMW 3-serie Touring (2020)

Långtest

Vi Bilägare långtestar en BMW 320d med kombikaross under 2020. Här kan du hänga med i våra senaste uppdateringar.

BMW 320d Touring Connected

Grundpris: 377 800 kr.
Tillval: Rattvärme 2 600 kr, infällbar dragkrok 11 100, svankstöd 2 600, p-hjälp 4 600, lastbågar 3 500, vinterhjul 19 995, alpinvit lackering 3 000.
Testbilens pris:  425 195 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års vägassistans.
Skatt: 4 186 kr.
Mått: L 471/B 183/H 144 cm. Tjänstevikt: 1 697 kg.
Motor: Längsmonterad rak 4-cyl turbodiesel. Volym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 136 g/km.
Prestanda: Toppfart 229 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,5 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5
VIB:s rostbetyg: 4.
VIB:S ljusbetyg: Halvljus 5/helljus 4.

BMW 3-serie är en av marknadens populäraste kombibilar och har nu kommit i ny generation. Numera kan man knappast skälla 3-serien för att vara trång och vi förväntar oss köregenskaper, finish och kvalitet av hög klass. Långtestbilen är bakhjulsdriven, har en 2,0-liters dieselfyra med turbo, effekten är 190 hk och priset på vårt exemplar är 425 195 kronor. Plats i registreringsstatistiken till och med november 2019 (hela 3-serien): 17, 4 201 exemplar.

Långtest: BMW 3-serie Touring (2020)
Långtest: BMW 3-serie Touring (2020)

2020-02-11

Sensorstrul på långresan

Knappt hade vår långtest-BMW påbörjat sitt första längre reseäventyr innan motorlampan tändes. Det visade sig att den dieseldrivna 3-serien hade fel på den så kallade NOx-givaren. Sensorn som mäter kväveoxider i avgaserna behövde bytas ut och det halvtimmeslånga jobbet utfördes kostnadsfritt på Molin Bil i Sundsvall. 

NOx-givarens jobb är att skicka information om halten kväveoxider till motorns programvara som i sin tur kan justera bränsleinblandningen för bättre effektivitet. Om sensorn inte fungerar som den ska kan det resultera i högre förbrukning än vanligt. Enligt BMW är det ett känt fel som de stött på tidigare.  

Maria Dahlin

Långtest: BMW 3-serie Touring (2020)

2020-02-20

Stora vintertestet

Vi har publicerat vårt stora vintertest där vi bland annat testar köregenskaper på vinterväg, strålkastare, kupévärme, stolsvärme och rattvärme. Läs hela testet här.

Glasdelen av bakluckan går att öppna separat – smidigt!
Glasdelen av bakluckan går att öppna separat – smidigt!

2020-03-31

Fiffig lucköppning plus på skidresan

Långteståret började oväntat. Redan innan vägmätaren hade slagit runt till 1 000 kilometer tändes motorlampan. BMW-verkstaden hade en misstanke om att det var en trasig NOx-givare som spökade. Givarens uppgift är att skicka information om halten av kväveoxider, felaktigt värde ger högre bränsleförbrukning. Ett halvtimmeslångt besök på verkstaden och problemet var löst. 

I början av mars styrde långteststallets BMW 3-serie mot skidorten Branäs. Takbox monterades, där det stuvades in skidor och allehanda alpina föremål. I bilen färdades två vuxna och två 5-åringar, i sällskap av full packning. Detta gav en förbrukning på 6,1 l/100 km enligt loggboken.

Att det går att öppna glasdelen av bakluckan för sig är en smart lösning som gör det lätt att komma åt – eller lägga in – packning. På så sätt undviks det välbekanta händelseförloppet att allt ramlar ut när man öppnar bagageluckan. 

Jag har trivts med BMW:n som reskamrat. Bakhjulsdriften känns trygg och den manuella växellådan har tydliga steg. Enda bekymret är att backen kan vara rejält tung att få i och ibland kräver tvåhandsgrepp. Dessutom klämmer växelspaken i femte växeln fast drickaflaskan om man förvarar den i någon av mugghållarna framför. 

Motorvägsfärd har gått tyst på vinterdäcken och det är smidigt med mobilapp för förvärmning. 

Bra att framstolarnas säten går att förlänga, men svankstödet är svårt att justera till ett behagligt läge.  

Maria Dahlin

BMW 320d Touring Connected

Grundpris: 377 800 kr.
Tillval: Rattvärme 2 600 kr, infällbar dragkrok 11 100, svankstöd 2 600, p-hjälp 4 600, lastbågar 3 500, vinterhjul 19 995, alpinvit lackering 3 000.
Testbilens pris:  425 195 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års vägassistans.
Skatt: 4 186 kr.
Mått: L 471/B 183/H 144 cm. Tjänstevikt: 1 697 kg.
Motor: Längsmonterad rak 4-cyl turbodiesel. Volym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vr

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Följ vår BMW på Instagram!

Vi har gett varje bil en unik identitet på Instagram. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.

BMW 3-serie: #vibil187

Aktuell körsträcka: 932 mil
Officiell förbrukning: 5,2 l/100 km
Vi Bilägares förbrukning: 5,8 l/100 km

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.