Bild
Nästa artikel
Långtest: BMW 3-serie Touring (2020)

Långtest: BMW 3-serie Touring (2020)

Långtest

Vi Bilägare långtestar en BMW 320d med kombikaross under 2020. Här kan du hänga med i våra senaste uppdateringar.

BMW 320d Touring Connected

Grundpris: 377 800 kr.
Tillval: Rattvärme 2 600 kr, infällbar dragkrok 11 100, svankstöd 2 600, p-hjälp 4 600, lastbågar 3 500, vinterhjul 19 995, alpinvit lackering 3 000.
Testbilens pris:  425 195 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års vägassistans.
Skatt: 4 186 kr.
Mått: L 471/B 183/H 144 cm. Tjänstevikt: 1 697 kg.
Motor: Längsmonterad rak 4-cyl turbodiesel. Volym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 136 g/km.
Prestanda: Toppfart 229 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,5 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5
VIB:s rostbetyg: 4.
VIB:S ljusbetyg: Halvljus 5/helljus 4.

BMW 3-serie är en av marknadens populäraste kombibilar och har nu kommit i ny generation. Numera kan man knappast skälla 3-serien för att vara trång och vi förväntar oss köregenskaper, finish och kvalitet av hög klass. Långtestbilen är bakhjulsdriven, har en 2,0-liters dieselfyra med turbo, effekten är 190 hk och priset på vårt exemplar är 425 195 kronor. Plats i registreringsstatistiken till och med november 2019 (hela 3-serien): 17, 4 201 exemplar.

Långtest: BMW 3-serie Touring (2020)
Långtest: BMW 3-serie Touring (2020)

2020-02-11

Sensorstrul på långresan

Knappt hade vår långtest-BMW påbörjat sitt första längre reseäventyr innan motorlampan tändes. Det visade sig att den dieseldrivna 3-serien hade fel på den så kallade NOx-givaren. Sensorn som mäter kväveoxider i avgaserna behövde bytas ut och det halvtimmeslånga jobbet utfördes kostnadsfritt på Molin Bil i Sundsvall. 

NOx-givarens jobb är att skicka information om halten kväveoxider till motorns programvara som i sin tur kan justera bränsleinblandningen för bättre effektivitet. Om sensorn inte fungerar som den ska kan det resultera i högre förbrukning än vanligt. Enligt BMW är det ett känt fel som de stött på tidigare.  

Maria Dahlin

Långtest: BMW 3-serie Touring (2020)

2020-02-20

Stora vintertestet

Vi har publicerat vårt stora vintertest där vi bland annat testar köregenskaper på vinterväg, strålkastare, kupévärme, stolsvärme och rattvärme. Läs hela testet här.

Glasdelen av bakluckan går att öppna separat – smidigt!
Glasdelen av bakluckan går att öppna separat – smidigt!

2020-03-31

Fiffig lucköppning plus på skidresan

Långteståret började oväntat. Redan innan vägmätaren hade slagit runt till 1 000 kilometer tändes motorlampan. BMW-verkstaden hade en misstanke om att det var en trasig NOx-givare som spökade. Givarens uppgift är att skicka information om halten av kväveoxider, felaktigt värde ger högre bränsleförbrukning. Ett halvtimmeslångt besök på verkstaden och problemet var löst. 

I början av mars styrde långteststallets BMW 3-serie mot skidorten Branäs. Takbox monterades, där det stuvades in skidor och allehanda alpina föremål. I bilen färdades två vuxna och två 5-åringar, i sällskap av full packning. Detta gav en förbrukning på 6,1 l/100 km enligt loggboken.

Att det går att öppna glasdelen av bakluckan för sig är en smart lösning som gör det lätt att komma åt – eller lägga in – packning. På så sätt undviks det välbekanta händelseförloppet att allt ramlar ut när man öppnar bagageluckan. 

Jag har trivts med BMW:n som reskamrat. Bakhjulsdriften känns trygg och den manuella växellådan har tydliga steg. Enda bekymret är att backen kan vara rejält tung att få i och ibland kräver tvåhandsgrepp. Dessutom klämmer växelspaken i femte växeln fast drickaflaskan om man förvarar den i någon av mugghållarna framför. 

Motorvägsfärd har gått tyst på vinterdäcken och det är smidigt med mobilapp för förvärmning. 

Bra att framstolarnas säten går att förlänga, men svankstödet är svårt att justera till ett behagligt läge.  

Maria Dahlin

Långtest: BMW 3-serie Touring (2020)

2020-06-04

Nära nog exemplarisk

Helhetsintrycket av långtest-BMW var rätt blandat efter vintertestet. Förarna, inklusive jag själv, hade synpunkter på spårstabiliteten, styrkänslan och greppet över framhjulen på halt underlag.

Nu, efter min dryga tvåmånadersperiod i bilen då det varit både senvinter och (kall!) vår, är bilden mer entydigt positiv: Vilken tilltalande bil! Från egenskapssynpunkt undrar jag om den har någon konkurrent i årets stall?

På de mestadels torra, halkfria vägar jag kört har de klassiska BMW-fördelarna verkligen framträtt. Karaktären är både spänstig och ytterst komfortabel, en svår konst att lyckas med men som 320d fixar nästan perfekt när hjul/däck inte är mer extrema än så här.

Lägg därtill den urstarka och förbluffande dieselsnåla motorn, sköna stolar (med lite bökig manuell inställning) och låg ljudnivå och fram tonar bilden av en snudd på exemplarisk långresebil. 

Till och med baksätet, historiskt sett en svag punkt i 3-serien, duger utmärkt i den här utgåvan av modellen. Bagageutrymmet också, den öppningsbara bakrutan som extra clou. Varför tar inte fler efter den?

Det enda jag något stört mig på är den typiskt BMW-tröga, ibland omedgörliga manuella växellådan och att utväxlingen på femman och sexan har känts alltför hög emellanåt.

Jag hade svårt med instrumenteringen i början, en BMW ska väl ha sina klassiska runda mätare och inte så hårt designade moderniteter som här? Jag fick ge mig efter ett tag, nyordningen fungerar utmärkt och jag har högeligen njutit av den höga finish kupén utstrålar i helhet och i detalj.

Fel? Inte ett enda under min period.

Calle Carlquist

Nya 3:an har blivit rymlig, men yxig bagageutformning kan irritera redan före avfärd.
Nya 3:an har blivit rymlig, men yxig bagageutformning kan irritera redan före avfärd.

2020-06-23

För en aktiv semester

BMW:n är valet för de snabba etapperna. Dieselmotorn är stark, kultiverad och håller förbrukningen i schack när tempot är motorvägshögt. Den något kärva manuella växellådan stör på småvägarna. Utväxlingen och motorns tystnad på låga varv gör det därtill svårt att köra på ”motorörat”.

Även vägbullret är väldämpat – det här är gängets klart tystaste bil. Sittkomforten fram är hög med väl tilltagna inställningsmöjligheter. Är man två som delar på körningen bör man dock investera i en elinställbar förarstol med minne – finns i Comfortpaket à 18 900 kronor – annars är det lätt att gå vilse bland alla inställningar. Baksätet är väl tilltaget i storlek men man sitter lågt.

Allra längst bak sväljer lastutrymmet mest bagage i kvintetten. Däremot är det en smula svårmöblerat med ojämna sidoväggar, smalt golv mellan hjulhusen och utstickande metallfästen under insynsskyddet/lastnätet. Packa helst i mjuka väskor.

Den öppningsbara bakrutan är desto mer uppskattad, lastbågarna likaså. Ingen annan har lika enkel montering där takbeklädnaden skruvas på med ett vred med inbyggd momentnyckel. Med fullast är bilens prestanda intakt. Bromsarna biter riktigt bra. Omkörningarna är fortsatt säkra.

BMW 320d Touring har många fördelar. Ändå hamnar den i slutet på vår ranking. Just semesterresor är inte bilens bästa element. Nervös riktningsstabilitet gör att den aldrig blir avslappnad på motorvägen, med last är den sladdbenägen i undanmanöverprovet redan i låg fart och drivlinan vill sträcka ut i högt tempo. Detta är den stressade storstadsbon som inte förmår att sitta still i solstolen.

Plus: Lågt vägbuller, hög sittkomfort, smidiga lastbågar, stark och len dieselmotor.

Minus: Svårstuvat bagage, kärv manuell låda, spårkänslig, undanmanöveregenskaper.

Nils Svärd

BMW 320d Touring Connected

Grundpris: 377 800 kr.
Tillval: Rattvärme 2 600 kr, infällbar dragkrok 11 100, svankstöd 2 600, p-hjälp 4 600, lastbågar 3 500, vinterhjul 19 995, alpinvit lackering 3 000.
Testbilens pris:  425 195 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års vägassistans.
Skatt: 4 186 kr.
Mått: L 471/B 183/H 144 cm. Tjänstevikt: 1 697 kg.
Motor: Längsmonterad rak 4-cyl turbodiesel. Volym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vr

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Följ vår BMW på Instagram!

Vi har gett varje bil en unik identitet på Instagram. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.

BMW 3-serie: #vibil187

Aktuell körsträcka: 932 mil
Officiell förbrukning: 5,2 l/100 km
Vi Bilägares förbrukning: 5,8 l/100 km

Kommentarer

#1
2020-06-24 11:00

Jag bara undrar hur 0,58 l/mil kan anses som förbluffande snålt år 2020? det är ju en diesel utan automat!

#2
2020-06-24 11:04

finns nog inget skäl att köpa motsvarande 5-seriebil med samma maskineri när utrymmena räcker till i den här, har själv svårt att se skillnad på denna och 5-seriebil när jag ser den på parkeringen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.