Bild
Nästa artikel
Långtest 2010: Irriterande problem går inte att åtgärda

Långtest 2010: Irriterande problem går inte att åtgärda

Långtest

Nytt hopp har tänts för två av långteststallets problembilar. Det ena är att det kan finnas en medicin mot Volkswagen Polos ryckiga drivlina. Det andra är att det finns goda chanser att Opel Astras strejkande farthållare kan botas. Men i Kia Vengas fall är prognosen sämre. Den tröga gasreponsen och det mankerande stopp/start-systemet tycks vara något som långtestförarna får leva med.

Volkswagen Polo, Opel Astra och Kia Venga är tre ganska vitt skilda bilmodeller. Men en sak har de gemensamt och det är att de nyligen varit inne på sin första service.

Alla har 3 000 mila-intervall och för VW Polos del slutade kostnaden för översynen på 2 726 kronor och det är näst dyrast i trion.  

Men mer intressant är det som inträffade när mekanikern som gjort jobbet skulle backa ut ur verkstaden. Då tog Polon, som vanligt, ett litet skutt bakåt. Den ryckiga DSG-transmissionen hade än en gång visat sin dåliga sida.

”Så här ska det väl ändå inte va-ra”, muttrade mekanikern och gick till sin dator för att se om det kommit någon uppdatering för den sjustegade dubbelkopplingslådan.

Och se, det hade det. Fabriken har tagit fram ett nytt datorprogram för växellådan. Så uppenbarligen är det inte bara Vi Bilägares långtestlag som haft synpunkter på de ryckiga lågfartsväxlingarna.

Omprogrammeringen av växellådan tar dock sin tid och den har vi ännu inte haft. Men så snart vi får möjlighet ska vår knallgula Polo in för uppgradering. Sedan återstår att se om det hjälper mot den ryckiga framfarten.

Hela pedalstället måste bytas
Opel Astras 3 000-milaservice, som gjordes utanför Stockholm, var nästan 1 000 kronor billigare än Polons och notan slutade på 1 820 kronor. Plus i kanten för Opel!


När bilen lämnades in anmärkte vi än en gång på farthållaren, som trots en tidigare reparation irriterande ofta hoppar ur. Det räcker med ett gupp för att den inställda farten ska förloras.

Orsaken är, enligt generalagenten, en överkänslig kontakt i kopplingspedalen.

Den är bytt en gång på vår långtest-Astra och efter det fungerande farthållaren klanderfritt under några hundra mil. Men sedan började problemen igen.  

Nu verkar det som om hela pedalstället på Opeln måste bytas, eftersom det glappar och påverkar den känsliga kontakten. Åtgärden har gjorts på ett antal nya Astra, men ännu inte på vår långtestbil. Vi ser fram emot ett nytt pedalställ!

”Bilen är så där”
Långteststallets billigaste bil, Kia Venga, har den dyraste servicenotan efter 3 000 mil: 3 123 kronor. Bilen har också drabbats av en hel del problem och de anmärkningar som långtestlaget listade inför översynen var:

» Stopp/start-systemet funge-rar inte som det ska. När bilen stannat, exempelvis vid rödljus, ska den automatiskt starta när kopplingspedalen trycks ned. Men den funktionen fallerar titt som tätt och Kian måste vridas igång med tändningsnyckeln.

» Gasreponsen är extremt trög och bilen känns direkt slö vid acceleration.
» Irriterande vibrationer och skrammel hörs från framvagnen.
» Högtalaren på vänster sida fram är ur funktion.
» Klädseln på insidan av vänster bakdörr sitter inte fast, clipsen är för veka.

På de två första punkterna hittade verkstaden inget fel. Kians självdiagnos indikerar inget avvikande med stopp/start-systemet, vilket är märkligt eftersom alla testförare råkat ut för att bilen då och då inte startat automatiskt när kopplingen trycks ned.

När det handlar om den sega gasresponsen finns inte så mycket att göra, enligt verkstaden. ”Bilen är så där”, är den kommentar vi får. Övriga anmärkningar åtgärdades förtjänstfullt. Skramlet från framvagnen visade sig komma

från att fästena till den undre spoilern var lösa, vilket kan vara självförvållat, och högtalarfelet berodde på en miss i kablaget. Till saken hör också att Vengas testförare blev imponerad av bemötandet på verkstaden.

– Vid inlämningen av bilen bad kundmottagaren att en tekniker följde med oss ut för att vi skulle få möjlighet att beskriva när oljudet i framvagnen uppstod och hur det lät. Seriöst! Det har jag aldrig varit med om tidigare, skriver han i sin rapport.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Venga 1.4 CRDI
Opel Astra 1.4 Turbo
Volkswagen Polo TDI 90

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Säg din mening om testbilarna!

» Äger du själv någon av de bilmodeller som ingår i Vi Bilägares långteststall 2010?

» Dela gärna med dig av dina åsikter om Kia Venga, Opel Astra, Peugeot 3008, Skoda Yeti och Volkswagen Polo. Då får vi ett ännu bättre underlag för vår bedömning av bilarna.

» Enklast lämnar du dina synpunkter via e-post på adressen: langtest@vibilagare.se

Kommentarer

#1
2010-11-01 13:29

Kia har en del kvar att göra, ingen Japs direkt.

#2
Tjooit
2010-11-01 17:05

Hur många behöver stopp/start-system. Bara 08-or och ett fåtal andra som lever i liknande trafik-getton. Jag vill inte betala för ett onödigt slitage-system.

#3
Marc
2010-11-01 20:02

1:a service är väl ungefär byte olja/filter plus att bocka av ett antal punkter i protokollet. Att Kia är dyrast förvånar inte. (Dryga 3000 för nåt som borde kosta en 5-hundring.) Men nån måste ju betala för deras långa garanti. Och eftersom man inte lagt den extra kostnaden på bilpriset, så blir ju servicen lämplig mjölkkossa.

#4
Aldrig Audi
2010-11-02 09:15

Kia!
Här är det samma sak som Audi usla service. Låg kompetens.
Det gäller ju att uppgradera bilmodellens minnet/mjukvara till den aktuella
graderingen. Om man ej gör det så blir det ju inget fel registrerat. Som Audi är proffs på att missa, de tar minst 15 månader för dom att lära sig hur man uppdaterar sina utrustning. De är min erfarenhet av Audi.

#5
789
2010-11-02 19:58

Jarl:
Nä, tack och lov är KIA ingen Japansk bil.

#6
789
2010-11-02 19:58

Jarl:
Nä, tack och lov är KIA ingen Japansk bil.

#7
Coma
2010-11-03 07:46

Runt sekelskiftet jobbade jag på en bilverkstad med auktorisering för ett japanskt och ett europeiskt märke. Det var inga konstigheter att vi mekar följde med kunden ut för att verifiera deras klagomål. Det är ju tragiskt att ViB's testförare aldrig upplevt detta förut, hur arbetar verkstäderna egentligen nu för tiden!

#8
Nithin01
2010-12-23 01:22

"Runt sekelskiftet jobbade jag på en bilverkstad med auktorisering för ett japanskt och ett europeiskt märke. Det var inga konstigheter att vi mekar följde med kunden ut för att verifiera deras klagomål. Det är ju tragiskt att ViB's testförare aldrig upplevt detta förut, hur arbetar verkstäderna egentligen nu för tiden!"

Med all respekt så kan jag meddela att det har hänt ett och annat på tio år.
Du har en bantad styrka i ALLA led.
Däremot så förstår jag vad du menar.
Vet du inte vad du ska laga så kan du leta hur länge som helst.
Det är verkmästare som har den uppgiften idag i den mån han hinner.
En fördagnos tillsammans med kunden är ibland AO för att fixa till ett problem i rimlig tid.
Men hinner man inte eller är man ensam så får det bli som det blir när det sker.

Vad det handlar om idag är kundbemötande.
Och på tio år kan jag meddela att det har det hänt en hel del på det området...
Att man sen inte lyckas laga bilen på en gång köper kunden så länge man köra med öppna kort och är trevligt och go.

#9
Anonymous
2011-01-08 20:19

Opel Insignia 2,0T har samma problem som Astran gällande att farthållaren hoppar ur. Där har man från Opel´s sida försökt lösa detta genom en mjukvaruuppdatering. Jag har ännu inte hunnit testa om det fungerar efter uppdateringen eftersom det krävs en sträcka på ca. 8-12 mil innan felet löses ut. Läs mer om detta genom att söka på Internet med frasen "Opel Insignia problems cruise control"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.