Nästa artikel
Här fallerar finessen i Ford C-Max
Långtest

Här fallerar finessen i Ford C-Max

Publicerad 13 november 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Väderomslag från sommar till nästan vinterliknande förhållande på en gång ger både bra och dåliga vibrationer.

Vi vet att skrap av rutor kommer att höra till vardagsrutinerna flera månader framåt och därför är det också bekvämt att vår C-Max är utrustad med eluppvärmd vindruta. Tyvärr fallerade denna finess redan efter första frostnatten. På förarsidan försvann isbildningen så gott som omgående, men på passagerarsidan hände ingenting. Det mesta talar för att eltrådarna i glasrutan gått sönder, eventuellt orsakat av ett stenskott.

Stenskottet hade spruckit lite för mycket för att en försegling skulle fungera och rådet från verkstaden var att vänta tills rutan spricker helt, men det blir också på bekostnad av strejkande uppvärmning.

Vintersäsongen bör ändå ge en något lägre bränsleförbrukning än sommarens notering, 6,2 liter/100 km, beroende på flitig ACC-användning och sommardäck. Förra vintermånaderna låg förbrukningen på 5,6 liter/100 km, men också det betydligt mer än den officiella deklarationen. Vi är uppenbarligen inte ensamma om den upplevelsen, enligt AutoIndex-undersökningen på sidorna 52–54 i nummer 14/2013 av Vi Bilägare.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford C-Max 1,6 D Titanium

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Modell: 1,6 D Titanium

Årsmodell: 2011

Inköpspris: 225 100 kr

Aktuell körsträcka: 8 130 mil

Förbrukning (dek.): 4,6 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 6,0 l/100 km

Fakta

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013

Kia Cee'd, 2013

Mazda6, 2013

Volkswagen Golf, 2013

Volvo V40, 2013

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Ford C-Max, 2011

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-14 12:37
tedsvensson

Jag vill helst inte skrapa rutor på min bil. Därför har jag den i garage, men vid de tillfällen det kommit snö och is på den brukar jag ta en 1,5 l pet flaska och fylla med lagom varmt vatten. Sedan häller jag lite från toppen över rutorna. Då smälter isen ju direkt, och jag kan dra ett varv med vindrutetorkarna…
Funkar, fast jag är orolig att glaset ska spricka (kallt till varmt så snabbt)

#2 • Uppdaterat: 2013-11-14 17:45
hultarn

Ja, nu verkar det ju som om det inte beror på bilen, utan stenskottet att trådarna inte funkar, så jag tycker rubriken är en smula missvisande.

Det finns två läger runt elvämd vindruta, jag är defintivt för. Snabb och effektiv, och det blir inga skraprepor.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-15 15:14
Pi

Håller med Hultarn - gillar elframrutorna skarpt men har det tyvärr inte på min nuvarande bil. Och att rubriken är väldigt missvisande - det kan ju som sagt knappast vara bilens fel att man fått stenskott...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.