Bild
Nästa artikel
Gissa långteststallet 2020!

Gissa långteststallet 2020!

Långtest

Nu har vi valt de fem bilar som ska ingå i vår långtestverksamhet under nästa år. Kan du gissa vilka som ingår i kvintetten?

2020 kommer Vi Bilägare att köra bilnumren 184-188 i ordningen i vår unika långtestverksamhet. Här följer några ledtrådar kopplad till varje bil. Kan du klura ut vilka de är? 

Gissa långteststallet 2020!

Bil 184: "Återuppstånden Storm Trooper. Jord för kombinationen."

 

 

 

Gissa långteststallet 2020!

Bil 185: "Hybrid i kvadrat med namn i kubik." 

 

 

 

Gissa långteststallet 2020!

Bil 186: "Vi fångade den Nalle Puh alltid missade. Arv från Smiljan." 

 

 

 

Gissa långteststallet 2020!

Bil 187: "Populär familjeserie. Se07EPG21 - Blåvit fristad med snurr."

 

 

 

Gissa långteststallet 2020!

Bil 188: "Multisensibel grekisk musa. Intensiv pekskärmsfrossa för dig med korta grodlår."
 

Vill du ha fler ledtrådar? Vi har gett våra bilar ett virtuellt I.D på sociala medier. På Instagram kan du söka på varje bils egna hashtag för att se detaljbilder på just den bilen! Sök på #vibil184, #vibil185, #vibil186, #vibil187, eller #vibil188. 

Diskutera: Vilka bilar tror du det är?

Taggar: Långtest

Kommentarer

#1
2019-12-23 10:18

Jag får känsla av att följande modeller är med;
RAV4
V60cc
Tesla 3
Kanske 3008
Octavia eller Superb laddhybrid

#2
2019-12-23 10:22

186 lär vara en Model 3.
184 tänkte jag Corolla, men den saknar ju elkoppling. Leaf?

#3
2019-12-23 11:13

Toyota Corolla
Mazda 3
Tesla Model 3
BMW 3-serie
Renault Clio

#4
2019-12-23 11:09

Bil 187 är BMW 3 serie touring (7:e gerationen med interna namnet g21)

#5
2019-12-23 11:31

Jag vet inte vilka bilar men jag hoppas för en gångs skull att dom väljer bilar i samma segment och i samma utrustningsnivå och bilar som är intressant för folket.

Det intressanta är ju att kunna göra en jämförelse i testgruppen.

#6
2019-12-23 11:57

Corolla (Trek)
V60 CC
Tesla Model 3
BMW 3-serie
Renault Clio

#7
2019-12-23 12:27

Tror du har rätt på de tre sista Pi, men de lär inte ha med V60 cc året efter vanlig V60, samt finns den inte med hybrid av nåt slag än vad jag vet. Tror Rav4 plug in. Nr 185 är jag osäker på...

#8
2019-12-23 12:28

Ni har redan fått rätt lista av mig...

#9
2019-12-23 12:59

Vad bra Junkers, då slipper jag gissa =) är rätt dålig på den saken.
Vad tror vi om modellerna då ?? Har samtliga nån typ av eldrift.

#10
2019-12-23 13:05

Tesla är ju solklart, likaså RAV4 och BMW 3-serie. Vilken fransos-vete tusan. Undrar om de inte kör Volvos första elbil med.

#11
2019-12-23 13:11

Cybertruck
Golf
Puma
DS
C-hr
I alla fall vad jag vill se.

#12
2019-12-23 13:27

Ser ut att vara rätt Junkers, funderar dock på om det är Clio eller Captur..

#13
2019-12-23 13:48

Är ju bara att se på bilderna och kisa rejält så ser man en klar bild av bilarna.
Toyota Corolla
Mazda 3
Tesla 3
BMW 3 Touring
Renault Clio

#14
2019-12-23 15:18

Hade önskat Rav4 hybrid, men nu blev det Corolla från Toyota.

#15
2019-12-23 15:31

Varför har man inte / sällan med riktiga bilar tex BMW, VW och framförallt Audi? Asiatiska / jappar och andra jeppar finns ju alltid med. Dessutom borde testen pågå minst 10 000 mil för att bli riktigt intressanta.

#16
2019-12-23 15:57

Låg skojar du eller?
2019 var Audi med och nu 2020 är BMW med!
Volvo har dessutom varit med två år i rad.

Sedan ett tips är att du kollar på försäljningslistan mot privatpersoner.

Och för att avsluta ditt gnäll så behåller de alltid ett par bilar och kör ofta dessa 8-15000 mil.

#17
2019-12-23 16:00

Tänkte inte på att V60 fanns med i årets testflotta...:)
Visst kan det vara Mazda 3 - i så fall med Skyactive-X-motor.

#18
2019-12-23 19:24

Facit:

Tesla Model 3 - LSP72E
BMW 320D - OAP22N
Toyota Corolla Hybrid - EZC26G
Mazda MAZDA3 179hk - XNZ08S

#19
2019-12-23 19:25

Du missade Renault Clion

#20
2019-12-23 19:32

Clion fanns inte ägaruppgifter på ännu. Inte registrerad på OK-förlaget i alla fall.

#21
2019-12-23 20:09

Känns som ett rätt ointressant långteststall, men det är ju för att mer spännande bilar inte har hunnit till Sverige än. Det ska ju vara bilar inregistrerade innan årsskiftet. För 2021 års teststall är Peugeot e-208 eller e-2008 självklar, kan vi gissa på Peugeot e-2008 och så Opel Corsa E? Även VW ID.3, Renault Captur hybrid och Honda Jazz hybrid. Kanske Citroën C4 Electrique, om den hinner till Sverige redan i december 2020 vilket nog är tveksamt. Och så har ju Fiat hunnit med att lansera nya e-500, förhoppningsvis även i kombi-utförande. Jag skulle vilja ha en e-500 Giardiniera med tygtak.

#22
2019-12-23 20:35

De ska ju finnas för leverans i december-januari med.

#23
2019-12-23 20:39

2021 blir det bara dieselbilar. Hörde senast i dag hur en Teknologie doktor oroade sig för att bonusen och det rabatterade förmånsvärdet på laddhybrider skulle få helt motsatt effekt då dieselbilar som kan köras om HVO straffas ut av systemet och långkörarande förmånsbilstagare istället tankar bensin och inte fylle el på sina vanligen längre resor. Så kontentan var att han tyckte det var helt fel att premiera laddhybrider och straffa ut diesel. Det skulle absolut öka utsläppen.
Jag håller med, man behöver inte vara teknologie doktor för att förstå detta resultat.
Din enda som skall ha rabatter är elbilar och inte skvadrarna som är anpassade för ett skattesystem.

#24
2019-12-23 21:07

Har kört ca hälften på el med min laddhybrid de senaste två åren.
HVO finns inte så det räcker till alla dieslar, kanske bättrea att göra som man gör nu, blandar det i all diesel i viss procent.

#25
2019-12-23 21:48

Absolut Junkers, bäst är att blanda allt som finns i dieseln. Där blir det bättre effekt än att köra på delvis ström och resten bensin som dom flests laddhybrider. Så med mitt körmönster är fortfarande diesel bäst. Finns inga laddmöjligheter där jag behöver det.
Men radioinslaget handlade om hur ”rabatten” troligen hamnade lite fel då många av förmånstagarna inte alls kunde ladda så ofta och att det med det subventioner som nu råder styr över från energieffektiva dieselmotorer till bensinmotorer med högre utsläpp av CO2, då förmånstagarna i många fall körde längre sträckor och då var en laddhybrid med bensinmotor betydligt sämre än om dom fortsatt köra en dieselbil.

#26
2019-12-23 22:02

Lika korkat att påstå att man inte ska köpa en miljövänlig dieselbil för att det idag inte finns HVO så att det räcker åt alla är att säga att man inte ska köpa en elbil heller eftersom det finns inte el till alla elbilar heller!!! Skulle alla köpa elbilar brakar nämligen elnätet samman.

#27
2019-12-23 22:18

Njae, inte ens om alla bilar skulle bli elbilar över en natt skulle det vara någon dramatisk skillnad i elförbrukning för landet som helhet. Men om det sker kommer det ju dröja minst 25år så elnätet är nog det minsta problemet där.

Frågan är hur mycket hvo som är realistiskt att producera på ett hållbart sätt? Räcker det till att ersätta 5-10-15-50% av fossildieseln?

#28
2019-12-23 22:54

Vi har i år exporterat el som skulle räcka till hela svenska fordonsflottan fyra gånger om!
Guran för dig är diesel kanske bäst men så ser det inte ut för mig, alla är vi olika.
Sedan går det inte att göra diesel utan att även få bensin förutom HVO då men det är en begränsad mängd.

#29
2019-12-23 23:36

Vill man inte att det ska vara törstigt på de långa resorna får man väl köpa en laddhybrid med dieselmotor under huven.
För egen del har jag inte sett någon diesel som drar 0,3 liter per mil vid blandad körning.

#30
2019-12-24 14:36

3 serien ska bli spännande att följa

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.