Bild
Nästa artikel
Testlagets juniorsektion sammanträder. Vera, Elsa och Herman (alla 4 år) färdas till vardags i långtestbilarna. Så också Edgar (1 år), på rymmen utanför bild.

Barnen i centrum

Långtest

Nya bilar blir allt tryggare men fortfarande finns det stora skillnader i modellernas utrustning. Vi undersöker vilken långtestbil som ger bäst skydd för de små samt tipsar hur barnen åker säkrast.

I kölvattnet av bilindustrins jakt på den självkörande bilen lanseras allt mer avancerade förarassistanssystem. Tillverkarna skryter gärna med fantastiska formuleringar hur deras nya bil kan tvärnita för nyckfulla fotgängare, följa trafiken och styra tillbaka in på vägen vid en annalkande dikeskörning.

Tack vare funktioner som hämtade ur en James Bond-film med avancerad kamerateknik, infrarött mörkerseende och ultrakänsligt GPS-system har säkerhetsarbetet blivit sexigt. Men tyvärr lever vardagsutmaningarna ännu utanför rampljuset. Ingen pratar om barnsäkerhetslösningar. Vi väntar fortfarande på en billansering där projektledaren stolt förkunnar att de har tagit alla tillgängliga säkerhetsfunktioner för små och stora barn och gjort dessa till standard i sin senaste produkt.


Vi Bilägare försöker vara ett undantag i mediaskuggan och det har blivit dags att nagelfara årets långtestbilar och gå på djupet gällande barnsäkerheten. Utvecklingen går ständigt framåt men fortfarande finns det stora skillnader i vilken utrustning som tillhandahålls. I år har en av bilarna dessutom drabbats av rent byggslarv.

Volkswagen Polo har tvingats till återkallelse för att den allra mest grundläggande säkerhetsfunktionen i baksätet –bilbältet – inte håller måttet. Under våren upptäckte finska motorjournalister att bälteslåset på vänsterplatsen kan gå upp vid en undanmanöver när tre personer sitter i baksätet. Alltså: Under den kritiska stund där bilbältet behövs som bäst – vid en häftig gir eller kraftig sidledsförflyttning under en olyckssituation – kan passageraren plötsligt bli obältad.

Volkswagen reagerade snabbt och lät återkalla samtliga bilar för ett utbyte av bälteslåset. Vår Polo fick en tid redan
dagen efter vi kontaktade verkstaden och åtgärdades i början på juni. Men i september kom ett nytt brev från Volkswagen som förklarade att: ”… denna åtgärd endast är
en tillfällig lösning och att säkerheten inte kan garanteras permanent. Därför ber vi
dig att inte heller efter den genomförda åtgärden använda sittplatsen i mitten i baksätet”.

I väntan på nästa åtgärd är vår Polo att betrakta som strikt fyrsitsig. Mittplatsen bak kanske inte används särskilt ofta i en småbil men att stora Volkswagen, med sin gigantiska utvecklingsbudget på mångmiljardbelopp, inte lyckats konstruera ett bälteslås som fungerar är anmärkningsvärt. Numera kan man inte plocka upp en bekant på stan utan att barnet i baksätet riskerar att bli obältat.

(Bild 1). Sidokrockkuddar bak ger skydd åt framåtvända barn – det finns dock bara i Opel Insignia.
(Bild 2). Trångt att fästa barnstolsremmar i Skoda. Plättlätt i Opel och Kia.

Ingen av bilarna kan erbjuda samtlig av den vanligaste säkerhetsutrustningen för barn. I några fall erbjuds funktionerna som separata tillval eller som del i paket. Detta gör det onödigt komplicerat för förstahandsköparen och extra klurigt på begagnatmarknaden där många småbarnsföräldrar letar efter sin nästa bil. Varför är inte säkerhetsfunktionerna standard när lösningen väl är framtagen till modellen?

Sidokrockkudde bak är standard på Insignia men bara om man väljer utrustningsnivå Business eller högre. Det ingår också i Insignia CountryTourer men är inte ens tillval på de billigare versionerna.

Prissättningen varierar stort mellan modellerna. Skoda och Volvo erbjuder elektriska barnlås (som kan aktiveras/avaktiveras från förarplats) samt Isofix-fästen till passagerarstolen fram som tillval. Skoda tar 500 kr för Isofix-fästet, medan Volvo vill ha över 2 500 kr för samma sak. Och det är svårt att hitta rätt på Skodas hemsida. Varken elektriska barnlås eller Isofixfäste är listade under ”säkerhet” på byggbiltjänsten. Istället hittar man dem under ”funktion”, vilket är talande för hur biltillverkarna ser på barnsäkerheten.

Volvo har tidigare erbjudit integrerade stolskuddar i baksätet. Smidig lösning för de som bara ibland skjutsar barn eller barnbarn. Men det finns inte till XC40. Tack och lov lever de smarta öglorna för barnstolsremmarna vidare vid fotutrymmet för både bak- och passagerarsäte. Sedan Saab gick i konkurs är Volvo ensamma om denna finess, vilket är konstigt då framför allt den främre fästöglan ger en betydligt bättre barnstolsmontering än att dra remmarna ned under framstolen.

 

Självklart är barnens säkerhet inte bara biltillverkarnas ansvar. Ingen kan frånta individen skyldigheten att se till att de små åker så tryggt som möjligt. Dessutom  kan bilens säkerhetssystem bara göra sitt jobb om barnen sitter korrekt.

Några grundregler: Barnen bör åka bakåtvända så länge som möjligt, minst fyra år och helst upp till fem år om det är möjligt. Långa barn kan behöva vändas på tidigare på grund av utrymmesbrist, men framsätet brukar ge tillräckligt med benplats även för välvuxna individer. I moderna bilar finns det inte längre någon säkerhetsskillnad mellan fram- och baksäte så nyttja den plats som är bäst för barnets storlek.

Undvik också tjocka kläder i bilen. Bylsiga munderingar gör att bältet sitter lösare över kroppen, vilket påverkar negativt.

Barnsäkerhet är inte bara när barnen sitter i bilen. Se till att de också är skyddade utanför bilen när det oförutsedda inträffar. Reflexvästar finns i olika storlekar. Om det är några som behöver extra synlighet i mörkret på vägkanten är det de små, irrationella krabaterna. Det är en liten investering som gör stor skillnad.


Att bilarna blir säkrare och säkrare ger ett positivt avtryck i olycksstatistiken för de små. I Sverige är det förhållandevis få barn som skadas i trafiken jämfört med övriga Europa, speciellt i de lägre åldersspannen. Förklaringen är att svenska barn sitter bakåtvända längre än i många andra länder. Även vid sidokrockar är en bakåtvänd bilstol att föredra, då krafterna riktas in i den bakåtvända bilstolen. Dödstalen på svenska vägar har länge varit låga och lyckligtvis sjunker också antalet svårt skadade i stadig takt.

  Ålder 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Dödade 0–3 år

0 2 0 1 1 1 0 1 1 1 1

Dödade 4–11 år

2 0 3 4 0 2 2 1 0 0 1

Svårt skadade 0–3 år

12 16 8 18 11 13 10 7 5 9 2

Svårt skadade 4–11 år

39 40 33 32 27 50 28 44 17 18 14
SÅ SKA BARNEN SITTA

Svensk lag säger att alla barn under 135 cm ska sitta i någon form av skyddsanordning i bilen. EU:s rekommendation är upp till 12 år och 150 cm. Skyddsanordningen kan vara en bilbarnstol eller en kudde. Exakt hur barnet ska sitta för att färdas så säkert som möjligt beror på barnets ålder.

Under 9 månader: Bebisar ska sitta i speciella babyskydd. Placera babyskyddet i så upprätt läge som möjligt för att avlasta nacken vid en krock. Kolla så att bilbältet når runt babyskyddet. Vissa bilar kan ha bälten bak som inte når runt ett babyskydd, speciellt om barnet placeras på mittplatsen. Enklast är att använda en bas som babyskyddet sätts fast på. Säkerheten är densamma, men det vardagliga handhavandet blir enklare med en babyskyddsbas och risken för felmontering minskar betydligt.

<1–5 år: När barnet kan sitta själv utan stöd kan man byta från babyskydd till bakåtvänd bilbarnstol. I Sverige är rekommendationen att barn ska åka bakåtvända upp till 4–5 års ålder. Så länge passagerarkrockkudden är avstängd spelar det ingen roll om barnet åker fram eller bak. De större barnen (3–5 år) har ofta mer benutrymme i framsätet. Att åka med böjda ben är dock ingen säkerhetsrisk, bara en komfortfråga.

5–11 år: Barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt. Mellan 4–5 års ålder, eller när barnet börjar växa ur sin bilbarnstol och inte längre får rätt stöd för nacken, är det dags att vända på barnet till en framåtriktad bältesstol av en typ som använder bilens bälte. I framsätet ska passagerarkrockkudden vara avstängd så länge barnen är under 140 cm. Ställ gärna in passagerarstolen högt och långt bak för bästa möjliga krockskydd.

9–12 år: När barnen blivit tillräckligt långa kan de byta ut bältesstolen mot en bilkudde. Viktigast är att se till att bältet sitter bra över axeln på barnet. Det är enklast i framsätet där många bilar (men inte alla) har höj- och sänkbar passagerarstol och bältesinfästningen på dörrstoplen kan justeras i höjdled. När barnen är över 140 cm kan man aktivera passagerarkrockkudden.

Kläder: Ta av tjocka jackor och overaller innan du spänner fast barnet! Med bylsiga kläder får inte bältet rätt kontakt med kroppen och krockvåldet vid en olycka ökar. Det finns också risk att barnet glider ur stolen. Speciellt med overaller riskerar bältet att hamna fel över höfterna. Om bilen är väldigt kall och värmande kläder ett måste, se till att midjebältet dras åt ordentligt över höfterna (inte magen!) samt öppna dragkedjan på jacka/overall så att diagonalbältet ligger tätt inpå kroppen. Se till att det finns reflexvästar till hela familjen i bilen.

I kölvattnet av bilindustrins jakt på den självkörande bilen lanseras allt mer avancerade förarassistanssystem. Tillverkarna skryter gärna med fantastiska formuleringar hur deras nya bil kan tvärnita för nyckfulla fotgängare, följa trafiken och styra tillbaka in på vägen vid en annalkande dikeskörning.

Tack vare funktioner som hämtade ur en James Bond-film med avancerad kamerateknik, infrarött mörkerseende och ultrakänsligt GPS-system har säkerhetsarbetet blivit sexigt. Men tyvärr lever vardagsutmaningarna ännu utanför rampljuset. Ingen pratar om barnsäkerhetslösningar. Vi väntar fortfarande på en billansering där projektledaren stolt förkunna

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.