Bild
Nästa artikel

Honda slår an

Test

Premium. Det är en stämpel som alla biltillverkare vill ha, men få lyckas erövra. Audi har klarat resan upp till premiummärkena. Nu är Honda på väg med nya Accord.  Vi har testat kombimodellen och mot den får Audi A4 Avant en hård match. Accord Tourer slår an på de fl esta och kan nog rulla in i bilsocieteten, även om priset är medelklass.

Han hjälpte oss att flytta testbilar under fotograferingen på Sommarro
Golfbana utanför Karlstad. Färden gick tvärs över den stora
parkeringen, in på en liten väg längs med golfcentrets huvudbyggnad och
till bakgården. Sen stod han en stund och lät blicken svepa över
karossen. Han verkade belåten.

- Det här var en trevlig bil! En sån ska jag nog ha.

En
kort åktur räcker för att nya Honda Accord Tourer ska övertyga. Att det
är en bil som höjer sig över mängden får vi fl era bevis på under
testets gång. Sent en kväll klev en erfaren biltestare in som
passagerare. Det var mörkt så han såg inte mycket av kupén. Efter några
kilometer utbrast han:

- Så solid och välbyggd den här bilen verkar vara. Den känns inte japansk på något vis!

En tillfällig testförare tog ett extra varv i en stor rondell:

- Bara för att bilen är så kul att köra, urskuldade han sig.

-
Det är en väldigt vacker bil! ropade en åskådare som från vägkanten
intresserat såg på när vi åkte fram och tillbaka framför fotograf
Öyvind Lunds kamera.

Jo, Accord Tourer har lyckade linjer. Den
fick nyligen designpriset Red Dot. Utmärkelsen brukar kallas
formgivarnas Nobelpris och delas ut av Design Zentrum Nordrhein
Westfalen. Ett tyskt designpris får nog ses som en enastående framgång
för en japansk kombi.

Audi A4 Avant är också en snygg bil, även
om den inte prisbelönats. Den dök upp i våras, några månader efter
sedanmodellen och med ett prispåslag på 12 900 kr. Även Accord kom
först som traditionell sedan och den är 10 000 kr billigare än Tourern.
Men trots högre pris lär kombiversionerna bli mest populära hos svenska
köpare. Vi är ju en gång för alla ett folk som älskar att släpa omkring
på prylar.


Varken Audi A4 eller Honda Accord gör emellertid
anspråk på att vara några storlastare. Båda ingår i kategorin
"sportkombi" och i konceptet prioriteras snitsig design framför
lastförmåga. Sluttande bakdelar är inte är så effektiva ur
lastsynpunkt. Audi sväljer mest i liter medan Honda rymmer bredare gods
- åtminstone fram till de kraftiga hjulhusen. De ser lite gammalmodiga
ut och minskar utrymmets bredd avsevärt. Audi har byggt raka väggar i
lastutrymmet och det är elegantare.

Lyxkänsla
Jämfört
med förra Tourern är den nya, åttonde generationen, ett stort lyft på
de flesta sätt. gamla modellen påminde om en tub - lång och låg.
Storleksmässigt skiljer det emellertid inte så mycket mellan
generationerna. Längd och höjd är ungefär desamma, men nya Accord är
åtta centimeter bredare och har helt andra proportioner.

Som
lastbil har den däremot blivit sämre. Utrymmet har minskat med över 200
liter, men baksätet har vunnit. Där kan vuxna av ansenlig längd och
vikt åka som passagerare i många timmar - fast den hårda sittdynan ger
lite träsmak.

Audi har gjort nya A4 Avant betydligt större än
den gamla Längden har ökat med över en decimeter, bredden med sex
centimeter. Dessutom har hjulaxlarna dragits isär hela 17 centimeter -
vilket gjorts möjligt genom att komponenter flyttats om i motorrummet.
Utrymmena i kupén har ökat ordentligt och det går in 50 liter mer
bagage. Trots att det finns plats för ganska långa ben baktill i Audi
A4 är det dock inget vidare trivsamt att vistas där. Sittdynan är låg
och platt och sikten inte på långa vägar så bra som i Honda Accords
betydligt högre säte lite bättre kvalitet.

Lastutrymmet må vara
mindre och mer svårlastat i Honda, men det är snyggt inklätt och mattan
har noga vikts och fästs runt alla kanter. Den verkar vara av lite
bättre kvalitet än den tyska bilen - det är i alla fall lättare att
dammsuga bort skräp i Hondan.

Även inne i kupén verkar Honda
Accord hålla tysk klass. Små detaljer skapar lyxkänsla. Locken på
exempelvis askkopp och mugghållare är fjäderbelastade och öppnas
långsamt med en lätt fngertoppstryckning. I mörker lyser ett lugnt,
blått sken ned över mittkonsolen.

Byggkvaliteten tål att
fingranskas, precis som hos Audi. Framstolarna håller långfärdsklass i
båda bilarna, men komforten på passagerarsidan är klart bättre i Honda.
Testet kördes under sommarens värsta värmebölja och då var det kyligt
att sitta i Audis högerstol.

Klimatanläggningen är ganska
fåsig och jobbar hårt med att hålla inställd temperatur. Ur utsläppet
på högersidan stormar ishavsluft, rakt på passagerarens högersida.
Luftströmmen går inte att vinkla bort och de festa passagerare
tvingades till slut stänga av luften för att slippa obehaget. Hondas
klimatanläggning arbetar betydligt mer diskret och dragfritt.

Luftutsläppet
på vänster sida i Audi A4 har en annan vinkel och föraren störs inte av
något drag. Bakom ratten är det bara trevligt och det beror inte minst
på Audis härliga, lilla direktinsprutade turbomotor. Den är ihopkopplad
med en sexväxlad låda. Växelspaken är trevligt precis att hantera. Men
egentligen behöver föraren inte växla särskilt ofta, för trots att
motorn bara är på 1,8 liter ger den 160 hk och har en enastående
dragkraft.

Jobbar med full kraft

Bästa vridmomentet
utvecklas redan vid 1 500 varv/min och där pendlar varvräknarnålen
ungefär vid 70 km/tim på sexan. Det betyder, att motorn jobbar med full
kraft och det känns när föraren trampar på gasen. Gensvaret kommer
tvärt och det gör förstås bilen rolig att köra. Motorn arbetar
påtagligt lätt och ger A4 Avant den sportiga karaktär som bilens
utseende utlovar.

Hondas minsta motor är inte lika inspirerande.
Trots avancerad teknik med variabla ventiltider och lyfthöjder är det
en ganska slö maskin - åtminstone i jämförelse med den alerta tyska
snurran. Karaktären på den japanska motorn är annorlunda. Den påminner
mer om en sportmotor som måste stressas för att ge sitt bästa. Högsta
vridmomentet kommer först vid
4 100 varv/min och vid lägre varvtal
känns motorn tvekande. Den har svårt att orka med bilen och trots att
Accord Tourer är något hundratal kilo lättare än A4 Avant verkar den
mycket tyngre ute på vägen. Vår testbil hade automatlåda och den
tvingades ofta växla ned för att bilen skulle kunna hålla farten uppe
även i beskedliga uppförslut som på motorvägen mellan
Södertälje och Stockholm!

Som tur är arbetar den femväxlade automaten väldigt mjukt och växlingarna märks mest på att varvräknarnålen tar små skutt.

Sex växlar
Den
manuella lådan till Accord har, liksom hos Audi A4, sex växlar. Den lär
nog komma till ritigare bruk än i den tyska bilen. Automat är nog att
föredra, men den finns inte till billigaste versionen Comfort. För att
slippa växla måste Hondaköparen välja version Elegance som kostar 31
000 kr mer (fast som då har en del merutrustning som farthållare,
regnsensor, elhissar och 17-tumshjul). En större motor vore nog också
att föredra. Accord går att köpa
med en 2,4-liters fyra med 201
hk. Den matchar säkert bilens spänstiga köregenskaper bättre. Men den
finns bara i välutrustade versioner och kostar från 299 900 kr.

Jämför vi äpplen och päron?

Frågan
uppstod direkt när vi började undersöka de båda testbilarna. Accord
Tourer var överdådigt utrustad: skinnklädsel, automatlåda, elektriskt
öppningsbar baklucka, navigeringsutrustning, röststyrd telefon,
farthållare, parkeringssensorer, backkamera, glastaklucka, xenonljus...

Priset
för denna lyxvagn låg på 314 900 kronor, hela 83 000 kr över
grundnivån. Audi A4 Avant föreföll i jämförelse befinna sig i ett
tämligen påvert skick. En närmare titt avslöjade emellertid att bilen
innehöll en hel del extra fast det inte märktes så mycket:
hastighetsberoende servo, elinställbar förarstol med elektriskt
svankstöd, multifuktionsratt... allt som allt prylar för 50 000 kr. När
allt hade slagits ihop gnuggade vi oss nästan i ögonen.

Honda
Accord Tourer var ändå 9 000 kronor billigare än sin tyska rival! En
Audi A4 med Hondas omfattande utrustning hade kostat runt 400 000 kr.
Audi vet hur man tar betalt.

Har lärt sig
En bil som
gör anspråk på att vara premium måste kunna erbjuda mer än bara
sedvanliga lyxprylar. Det har Honda lärt sig. Till Accord har
utvecklats en hel del avancerad teknik. Den kan exempelvis förses med
såväl ACC som CMBS och LKAS. ACC står för Active Cruise Control, vilket
är en farthållare som via en radar övervakar att ett inställt avstånd
till framförvarande bil inte minskar, även om den bromsar in. Blir det
oväntat tvärstopp i trafken kan CMBS träda in.

Collision Mitigation Braking

System
varnar med både ljud- och ljussignaler och reagerar inte föraren så
dras bältena åt, samtidigt som bilen bromsar sig själv för att mildra
en kollision. LKAS - Lane Keeping Assist System - fungerar med hjälp av
en kamera som ser till att bilen håller sig inom vägens vita linjer. Om
den börjar gira iväg utan att föraren först slagit på blinkersen, tar
systemet över ratten och styr tillbaka i rätt spår under ett intensivt
varningspipande.

Bilen kan faktiskt styra sig själv, även på
krokig väg. Men bara under tio sekunder. Sen kopplas systemet ifrån.
Sensorer känner om föraren håller i ratten och det går inte att släppa
taget och lämna över körningen åt bilen.

Säkerhetspaketet kostar
26 000 kr. Dessvärre går det bara att få i den mest exklusiva versionen
med 2,4-litersmotor (för 358 900 kr), vilket förstås är en miss.

Billigare hos Honda
Honda
Accord Tourer går bara att köpa i färdiga versioner och i tre
utrustningsgrader. Det ger naturligtvis köparna färre valmöjligheter än
hos den tyska konkurrenten. Hos Audi går det att plocka fritt från den
digra utrustningslistan. Där finns åtskilligt med både lyx och teknik
för den som har råd; bland annat farthållare med avståndsvakt och
filhållningskamera. Att köpa bil blir billigare hos Honda. Men sen då?
Hur mycket bilarna kostar att hålla igång kan vara knepigt att räkna ut.


papperet verkar Audiägarna ha en fördel. A4 ska servas bara var 3 000:e
mil eller vartannat år. Det låter ju bra. Men... I motorn sitter
sensorer som registrerar hur bilen körs. Om de anser att oljan börjar
bli dålig uppmanas ägaren att åka till verkstad för mellanservice.
Varje oljebyte kostar 2 265 kronor!

Honda Accord kan klara sig
upp till 2 000 mil eller ett år mellan servicetillfällena. Den håller
också själv reda på när det är dags för översyn och berättar dessutom
för verkstaden vad som behöver göras. Beroende på bilens behov kan
verkstadsräkningen sluta på olika summor. Men Honda tar under alla
omständigheter mindre betalt än Audi för servicen. Se uppgifterna på
sid 40.

Audi A4 har en erkänd status och kvalitet som både syns
och känns. Honda Accord Tourer 2,0 lever inte i alla stycken upp till
den tyska standarden. Rostskyddet lämnar exempelvis en del över att
önska. Men den hör defnitivt hemma i premiumklassen - även om priset
säger något annat.

Vi tycker:
Nya Honda Accord
Tourers design är ovanligt lyckad och kvaliteten verkar nu vara i klass
med de bästa europeiska märkena. Både Audi A4 Avant och Honda Accord
Tourer är bilar med rappa, sportiga köregenskaper, pålitlig väg-
hållning och hög åkkomfort. Hondas tvålitersmotor är dock i klenaste
laget. Audis direktinsprutade lilla turbo är en överlägset trevligare
drivkälla som dessutom går lite snålare.

Vad gäller övrig
teknik ligger Honda jämsides med de bästa europeiska märkena. Allt som
hör till premiumklassen - och lite till - går att köpa till Accord. Men
Audi har lite längre listor över extra utrustning. När alla faktorer
läggs ihop slår vågskålen över på Hondas sida. Accord Tourer ger lika
mycket av kvalitetskänsla, transportförmåga och komfort som Audi A4,
men för mindre pengar.
Taggar: Test, Honda Accord

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.