Bild
Nästa artikel

Honda slår an

Test

Premium. Det är en stämpel som alla biltillverkare vill ha, men få lyckas erövra. Audi har klarat resan upp till premiummärkena. Nu är Honda på väg med nya Accord.  Vi har testat kombimodellen och mot den får Audi A4 Avant en hård match. Accord Tourer slår an på de fl esta och kan nog rulla in i bilsocieteten, även om priset är medelklass.

Han hjälpte oss att flytta testbilar under fotograferingen på Sommarro Golfbana utanför Karlstad. Färden gick tvärs över den stora parkeringen, in på en liten väg längs med golfcentrets huvudbyggnad och till bakgården. Sen stod han en stund och lät blicken svepa över karossen. Han verkade belåten.

- Det här var en trevlig bil! En sån ska jag nog ha.

En kort åktur räcker för att nya Honda Accord Tourer ska övertyga. Att det är en bil som höjer sig över mängden får vi fl era bevis på under testets gång. Sent en kväll klev en erfaren biltestare in som passagerare. Det var mörkt så han såg inte mycket av kupén. Efter några kilometer utbrast han:

- Så solid och välbyggd den här bilen verkar vara. Den känns inte japansk på något vis!

En tillfällig testförare tog ett extra varv i en stor rondell:

- Bara för att bilen är så kul att köra, urskuldade han sig.

- Det är en väldigt vacker bil! ropade en åskådare som från vägkanten intresserat såg på när vi åkte fram och tillbaka framför fotograf Öyvind Lunds kamera.

Jo, Accord Tourer har lyckade linjer. Den fick nyligen designpriset Red Dot. Utmärkelsen brukar kallas formgivarnas Nobelpris och delas ut av Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Ett tyskt designpris får nog ses som en enastående framgång för en japansk kombi.

Audi A4 Avant är också en snygg bil, även om den inte prisbelönats. Den dök upp i våras, några månader efter sedanmodellen och med ett prispåslag på 12 900 kr. Även Accord kom först som traditionell sedan och den är 10 000 kr billigare än Tourern. Men trots högre pris lär kombiversionerna bli mest populära hos svenska köpare. Vi är ju en gång för alla ett folk som älskar att släpa omkring på prylar.


Varken Audi A4 eller Honda Accord gör emellertid anspråk på att vara några storlastare. Båda ingår i kategorin "sportkombi" och i konceptet prioriteras snitsig design framför lastförmåga. Sluttande bakdelar är inte är så effektiva ur lastsynpunkt. Audi sväljer mest i liter medan Honda rymmer bredare gods - åtminstone fram till de kraftiga hjulhusen. De ser lite gammalmodiga ut och minskar utrymmets bredd avsevärt. Audi har byggt raka väggar i lastutrymmet och det är elegantare.

Lyxkänsla
Jämfört med förra Tourern är den nya, åttonde generationen, ett stort lyft på de flesta sätt. gamla modellen påminde om en tub - lång och låg. Storleksmässigt skiljer det emellertid inte så mycket mellan generationerna. Längd och höjd är ungefär desamma, men nya Accord är åtta centimeter bredare och har helt andra proportioner.

Som lastbil har den däremot blivit sämre. Utrymmet har minskat med över 200 liter, men baksätet har vunnit. Där kan vuxna av ansenlig längd och vikt åka som passagerare i många timmar - fast den hårda sittdynan ger lite träsmak.

Audi har gjort nya A4 Avant betydligt större än den gamla Längden har ökat med över en decimeter, bredden med sex centimeter. Dessutom har hjulaxlarna dragits isär hela 17 centimeter - vilket gjorts möjligt genom att komponenter flyttats om i motorrummet. Utrymmena i kupén har ökat ordentligt och det går in 50 liter mer bagage. Trots att det finns plats för ganska långa ben baktill i Audi A4 är det dock inget vidare trivsamt att vistas där. Sittdynan är låg och platt och sikten inte på långa vägar så bra som i Honda Accords betydligt högre säte lite bättre kvalitet.

Lastutrymmet må vara mindre och mer svårlastat i Honda, men det är snyggt inklätt och mattan har noga vikts och fästs runt alla kanter. Den verkar vara av lite bättre kvalitet än den tyska bilen - det är i alla fall lättare att dammsuga bort skräp i Hondan.

Även inne i kupén verkar Honda Accord hålla tysk klass. Små detaljer skapar lyxkänsla. Locken på exempelvis askkopp och mugghållare är fjäderbelastade och öppnas långsamt med en lätt fngertoppstryckning. I mörker lyser ett lugnt, blått sken ned över mittkonsolen.

Byggkvaliteten tål att fingranskas, precis som hos Audi. Framstolarna håller långfärdsklass i båda bilarna, men komforten på passagerarsidan är klart bättre i Honda. Testet kördes under sommarens värsta värmebölja och då var det kyligt att sitta i Audis högerstol.

Klimatanläggningen är ganska fåsig och jobbar hårt med att hålla inställd temperatur. Ur utsläppet på högersidan stormar ishavsluft, rakt på passagerarens högersida. Luftströmmen går inte att vinkla bort och de festa passagerare tvingades till slut stänga av luften för att slippa obehaget. Hondas klimatanläggning arbetar betydligt mer diskret och dragfritt.

Luftutsläppet på vänster sida i Audi A4 har en annan vinkel och föraren störs inte av något drag. Bakom ratten är det bara trevligt och det beror inte minst på Audis härliga, lilla direktinsprutade turbomotor. Den är ihopkopplad med en sexväxlad låda. Växelspaken är trevligt precis att hantera. Men egentligen behöver föraren inte växla särskilt ofta, för trots att motorn bara är på 1,8 liter ger den 160 hk och har en enastående dragkraft.

Jobbar med full kraft

Bästa vridmomentet utvecklas redan vid 1 500 varv/min och där pendlar varvräknarnålen ungefär vid 70 km/tim på sexan. Det betyder, att motorn jobbar med full kraft och det känns när föraren trampar på gasen. Gensvaret kommer tvärt och det gör förstås bilen rolig att köra. Motorn arbetar påtagligt lätt och ger A4 Avant den sportiga karaktär som bilens utseende utlovar.

Hondas minsta motor är inte lika inspirerande. Trots avancerad teknik med variabla ventiltider och lyfthöjder är det en ganska slö maskin - åtminstone i jämförelse med den alerta tyska snurran. Karaktären på den japanska motorn är annorlunda. Den påminner mer om en sportmotor som måste stressas för att ge sitt bästa. Högsta vridmomentet kommer först vid
4 100 varv/min och vid lägre varvtal känns motorn tvekande. Den har svårt att orka med bilen och trots att Accord Tourer är något hundratal kilo lättare än A4 Avant verkar den mycket tyngre ute på vägen. Vår testbil hade automatlåda och den tvingades ofta växla ned för att bilen skulle kunna hålla farten uppe även i beskedliga uppförslut som på motorvägen mellan
Södertälje och Stockholm!

Som tur är arbetar den femväxlade automaten väldigt mjukt och växlingarna märks mest på att varvräknarnålen tar små skutt.

Sex växlar
Den manuella lådan till Accord har, liksom hos Audi A4, sex växlar. Den lär nog komma till ritigare bruk än i den tyska bilen. Automat är nog att föredra, men den finns inte till billigaste versionen Comfort. För att slippa växla måste Hondaköparen välja version Elegance som kostar 31 000 kr mer (fast som då har en del merutrustning som farthållare, regnsensor, elhissar och 17-tumshjul). En större motor vore nog också att föredra. Accord går att köpa
med en 2,4-liters fyra med 201 hk. Den matchar säkert bilens spänstiga köregenskaper bättre. Men den finns bara i välutrustade versioner och kostar från 299 900 kr.

Jämför vi äpplen och päron?

Frågan uppstod direkt när vi började undersöka de båda testbilarna. Accord Tourer var överdådigt utrustad: skinnklädsel, automatlåda, elektriskt öppningsbar baklucka, navigeringsutrustning, röststyrd telefon, farthållare, parkeringssensorer, backkamera, glastaklucka, xenonljus...

Priset för denna lyxvagn låg på 314 900 kronor, hela 83 000 kr över grundnivån. Audi A4 Avant föreföll i jämförelse befinna sig i ett tämligen påvert skick. En närmare titt avslöjade emellertid att bilen innehöll en hel del extra fast det inte märktes så mycket: hastighetsberoende servo, elinställbar förarstol med elektriskt svankstöd, multifuktionsratt... allt som allt prylar för 50 000 kr. När allt hade slagits ihop gnuggade vi oss nästan i ögonen.

Honda Accord Tourer var ändå 9 000 kronor billigare än sin tyska rival! En Audi A4 med Hondas omfattande utrustning hade kostat runt 400 000 kr. Audi vet hur man tar betalt.

Har lärt sig
En bil som gör anspråk på att vara premium måste kunna erbjuda mer än bara sedvanliga lyxprylar. Det har Honda lärt sig. Till Accord har utvecklats en hel del avancerad teknik. Den kan exempelvis förses med såväl ACC som CMBS och LKAS. ACC står för Active Cruise Control, vilket är en farthållare som via en radar övervakar att ett inställt avstånd till framförvarande bil inte minskar, även om den bromsar in. Blir det oväntat tvärstopp i trafken kan CMBS träda in.

Collision Mitigation Braking

System varnar med både ljud- och ljussignaler och reagerar inte föraren så dras bältena åt, samtidigt som bilen bromsar sig själv för att mildra en kollision. LKAS - Lane Keeping Assist System - fungerar med hjälp av en kamera som ser till att bilen håller sig inom vägens vita linjer. Om den börjar gira iväg utan att föraren först slagit på blinkersen, tar systemet över ratten och styr tillbaka i rätt spår under ett intensivt varningspipande.

Bilen kan faktiskt styra sig själv, även på krokig väg. Men bara under tio sekunder. Sen kopplas systemet ifrån. Sensorer känner om föraren håller i ratten och det går inte att släppa taget och lämna över körningen åt bilen.

Säkerhetspaketet kostar 26 000 kr. Dessvärre går det bara att få i den mest exklusiva versionen med 2,4-litersmotor (för 358 900 kr), vilket förstås är en miss.

Billigare hos Honda
Honda Accord Tourer går bara att köpa i färdiga versioner och i tre utrustningsgrader. Det ger naturligtvis köparna färre valmöjligheter än hos den tyska konkurrenten. Hos Audi går det att plocka fritt från den digra utrustningslistan. Där finns åtskilligt med både lyx och teknik för den som har råd; bland annat farthållare med avståndsvakt och filhållningskamera. Att köpa bil blir billigare hos Honda. Men sen då? Hur mycket bilarna kostar att hålla igång kan vara knepigt att räkna ut.

På papperet verkar Audiägarna ha en fördel. A4 ska servas bara var 3 000:e mil eller vartannat år. Det låter ju bra. Men... I motorn sitter sensorer som registrerar hur bilen körs. Om de anser att oljan börjar bli dålig uppmanas ägaren att åka till verkstad för mellanservice. Varje oljebyte kostar 2 265 kronor!

Honda Accord kan klara sig upp till 2 000 mil eller ett år mellan servicetillfällena. Den håller också själv reda på när det är dags för översyn och berättar dessutom för verkstaden vad som behöver göras. Beroende på bilens behov kan verkstadsräkningen sluta på olika summor. Men Honda tar under alla omständigheter mindre betalt än Audi för servicen. Se uppgifterna på sid 40.

Audi A4 har en erkänd status och kvalitet som både syns och känns. Honda Accord Tourer 2,0 lever inte i alla stycken upp till den tyska standarden. Rostskyddet lämnar exempelvis en del över att önska. Men den hör defnitivt hemma i premiumklassen - även om priset säger något annat.

Vi tycker:
Nya Honda Accord Tourers design är ovanligt lyckad och kvaliteten verkar nu vara i klass med de bästa europeiska märkena. Både Audi A4 Avant och Honda Accord Tourer är bilar med rappa, sportiga köregenskaper, pålitlig väg- hållning och hög åkkomfort. Hondas tvålitersmotor är dock i klenaste laget. Audis direktinsprutade lilla turbo är en överlägset trevligare drivkälla som dessutom går lite snålare.

Vad gäller övrig teknik ligger Honda jämsides med de bästa europeiska märkena. Allt som hör till premiumklassen - och lite till - går att köpa till Accord. Men Audi har lite längre listor över extra utrustning. När alla faktorer läggs ihop slår vågskålen över på Hondas sida. Accord Tourer ger lika mycket av kvalitetskänsla, transportförmåga och komfort som Audi A4, men för mindre pengar.

Läs mer om:

Taggar: Test, Audi A4

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.