Bild
Nästa artikel

Fiesta & Ibiza - spanskt temperament räcker inte

Test

Design och körkänsla. Det är nyckelord i lanseringen av nya Seat Ibiza. Och visst har den spanska småbilen en del att erbjuda i den vägen. Men mot senaste upplagan av Ford Fiesta räcker det sydländska temperamentet inte till. Forden är snitsigare, både att köra och att titta på.

Första mötet med nya Ford Fiesta blev en besk överraskning. Vi hade
väntat oss en femdörrars standardbil. Istället kom en Fiesta Sport
inrullande till startplatsen för testet.
Duellmotståndaren Seat
Ibiza stod redan och värmde upp och bara väntade på att flaggas i väg.
Allt var riggat för ett utslagsgivande jämförtest.

I det läget
är det, milt uttryckt, frustrerande att upptäcka att bilarna inte
befinner sig på samma nivå: tredörrars sport mot femdörrars standard
kan aldrig bli rättvist.

Ett desperat samtal till Ford gav ingen tröst:

- Er Fiesta är den första i Sverige. Den är till och med tyskregistrerad. Någon annan testbil finns inte.     

Vi
fick bita i det sura äpplet och finna oss i att jämföra äpplen med
päron. Åtminstone till en viss del. I grunden är trots allt en Ibiza en
Ibiza och en Fiesta en Fiesta.

Det som Fiesta Sport vinner i
körkänsla, förlorar den i komfort och praktisk användbarhet. Tvärt om
är det för Seat Ibiza Stylence.

Nya Ford Fiesta bygger i grunden
på samma teknik som Mazda2 och redan Mazdan är en av småbilsklassens
körtrevligaste bilar. I Fiesta Sport har de dynamiska egenskaperna
vässats ytterligare ett par snäpp och bilen är rena nöjesmaskinen för
föraren.

Svarar reptilsnabbt

Motorn svarar
reptilsnabbt på gasen, styrreaktionerna är snabba och följsamma och
Forden tål att hanteras direkt brutalt på testslingans vådligaste
partier utan att förlora balansen. Fiesta Sport lever definitivt upp
till sitt efternamn. Samtidigt är den både smidig och lättkörd till
vardags: registret är välgörande brett.    


Seat Ibiza har ingen
chans att hänga med Sport-Fiestan när det bär av i testtempo på krokiga
vägar. Och det kan man heller inte begära. Ibizan vilar på ett
standardchassi, som inte når upp till Fiestas nivåer vid mer avancerad
framfart.

Men det betyder på inget vis att Seaten har
undermåliga köregenskaper, tvärtom. Ibiza är både rapp, trygg och
stadig på vägen. Körsäkerheten är på topp och bilen är en av de
snabbare genom undanmanöverprovets, älgtestets, fyra hårda svängar.
Seat har också vassare bromsegenskaper än Fiesta, som är utrustad med trummor bak.

Bra för underhållskostnaderna, sämre för bromsprestandan.      

Osportigt trögt

Däremot
är gensvaret från Seats 1,6-litersmotor osportigt trögt. Det gynnar
inte körglädjen och gör att Ibiza upplevs som mindre pigg än vad den
egentligen är. I prestandamätningarna (se sidan 43) hänger Ibiza med
riktigt bra, trots att Fiesta-motorn har ett effektövertag på 15 hk.
Ingen av bilarna kommer ned till sin deklarerade förbrukning. Speciellt
Forden, som är snålast på papperet, syndar svårt. Vår bränsleåtgång
under testet blev nästan 25 procent högre än deklarationens 5,9 l/100
km. Det är inte acceptabelt!

När det gäller andra
motoralternativ kan det vara bra att veta att både Ibiza och Fiesta
finns med drivkällor som har koldioxidutsläpp under den svenska
miljöbilsgränsen: 120 g/km.
Allra miljövänligast är Fiesta Econetic,
som drivs av en 1,6-litersdiesel på 90 hk. Bränsleåtgången är
sensationellt låga 3,7 l/100 km och koldioxidutsläppet hamnar på 98
g/km. Det är siffror som är i högsta grad konkurrenskraftiga i dagens
jakt på låga utsläpp.

På den punkten har Seat ingen chans.
Ibizas snålaste motor är en 1,9-litersdiesel som finns i två versioner,
antingen med 90 eller 105 hästkrafter. Förbrukningen är i båda fallen
4,5 l/100 km och även CO2-värdet på 119 g/km är identiskt. Båda
miljödieslarna känns igen från gamla Ibiza, liksom resten av
motorprogrammet.

Men i övrigt är den nya Seat-modellen byggd på
VW-gruppens senaste tekniska plattform för småbilar, som så småningom
även ska ligga till grund för nästa generation VW Polo och Skoda Fabia.
Det ger Seat tidig tillgång till utökad datorkraft, högre säkerhetsnivå
och en rad nyttiga tekniska nymodigheter.

Vettig funktion
En
vettig funktion som är standard på alla Ibiza-versioner är Hill Hold
Control, eller start i backen-hjälp på svenska. Den innebär att
bromsarna håller kvar bilen en liten stund så att den inte hinner rulla
bakåt medan föraren flyttar foten från bromsen till gasen. En ovanlig
finess på en småbil.   
Ibiza är också testets avgjort behagligaste
bil att färdas i. Fordens vassa köregenskaper kostar komfort och det
hårt strängade sportchassiet blir stötigt om inte vägen är absolut slät.

Fiesta
är även en förlorare när det handlar om däckbuller, trots att Ford
påstår sig ha lagt ned stor möda ljudisoleringen. Men uppenbarligen har
ljudingenjörerna aldrig kört bilen på grov svensk asfalt. Då hade de
snabbt upptäckt att ett dovt malande däckdån väller in i kupén redan i
ganska måttliga farter.
Sannolikt är Fiesta tystare med
standardchassi, men det vet vi först när vi fått chansen att göra en
regelrätt bullermätning.          

I Ibiza överraskar däremot
ljudkomforten positivt, särskilt med tanke på att märkets övriga
modeller är kända för att vara riktigt elaka mot öronen på grov asfalt.
Men i det här testet är Seaten klart tystare än sin motståndare i alla
farter och på alla underlag: ett välgörande kliv framåt!  

Viktig egenskap
En
egenskap som på senare tid blivit allt viktigare för att lyckas på en
hårdnande bilmarknad är utseendet. Och på den punkten har Fiesta
genomgått ett jättelyft jämfört med sin föregångare, som var en ganska
slätstruken och försiktig skapelse.

Med den nya modellen är det
tvärt om: de djärvt skurna karosslinjerna ger ett både spänstigt och
spännande intryck. Enligt Fords designteam är avsikten att bilen ska
uppfattas som tuff, men samtidigt vänlig, och därmed attrahera yngre
köpare: inte minst kvinnor.
 
Seat har precis samma målsättning
med nya Ibiza och har förstås också lagt ned stora ansträngningar på
designen. Men formerna, med sina skarpt markerade karossveck, tycks
inte vara lika lockande som Fords. I alla fall inte av
publikreaktionerna längs Vi Bilägares testslinga att döma.

Testlaget
har aldrig tidigare mött så många människor som höjt på ögonbrynen
inför en ny småbil som i fallet Fiesta. Ett gott betyg åt Fords
formgivare.   

Stramare förarplats
Även interiört har
designteamet tagit ut svängarna i nya Fiesta. Det mesta ser både
intressant och aptitligt ut, men det tar en stund att lära sig att
orientera rätt bland myllret av knappar.

Seat har en betydligt stramare utformad förarplats. Inte lika tjusig att titta på som Fords, men enklare att använda.
Seat
Ibiza är tio centimeter längre än Ford Fiesta. Fast av det märks inte
särskilt mycket inne i kupén. Baksätet är oväntat trångt och såväl ben-
som huvudutrymme i knappaste laget för vuxna. Ibizas packningsgrad hör
inte till bilvärldens mest effektiva.   

Fiestas baksäte är
ytterligare ett snäpp trängre på alla ledder, men det är inte lika
förvånande med tanke på Fordens nättare yttermått. En nackdel är dock
att det krävs en hel del gymnastisk färdighet för att via framdörren
krångla sig in därbak. Fast det ligger å andra sidan i karosstypens
natur.  
Den inre bredden är bäst i Seat, trots att karossen är
något smalare än Fords. Det är inte så märkligt som det låter. Orsaken
är att Fiestas säten, av sidokrockskäl, sitter längre in i kupén än
Ibizas.

Rondseger till Seat
Även i ronden praktisk
användbarhet går segern till Seat. Bakdörrarna är guld värda och
fällningen av baksätet fungerar bäst när det behövs extra plats för
last. Ingen av bilarna erbjuder ett helt slätt lastgolv, men i Forden
bildas rena skidbacken när man försöker vika ned de bakre ryggstöden.
Knappast lastvänligt.   
När det handlar om utrustning har Ford och
Seat valt delvis olika strategier. Fiesta har ett gediget
säkerhetspaket i alla modellversioner, medan Seat tar 2 100 kronor
extra för sidokrockgardinerna.

Betydligt generösare

komfortsidan är det tvärtom. Där är Seat betydligt generösare när det
gäller att skicka med prylar på köpet. Såväl automatisk
klimatanläggning, larm, farthållare och ljudanläggning ingår i priset
på den testade Ibiza Stylance.

Till Fiesta Sport kostar de
finesserna nästan 12 000 kronor extra, trots att själva bilen är 12 500
kronor dyrare än Seaten. Skillnaden mellan två ungefär likvärdigt
utrustade bilar blir därmed över 24 000 kronor till Ibizas fördel. Det
är mycket pengar.  

Toppbetyg för vuxenskydd
Basmodellerna
- Fiesta 1,25/82 hk Trend och Ibiza 1,4/85 hk Reference - har mer
likvärdiga prislappar. Forden går på 127 700 kr och Seaten kostar 124
900 kr. Satsar man på de mer påkostade versionerna, Titanium respektive
Reference, med samma motorer slutar notan på 147 700 kronor för Fiesta
och 143 900 för Ibiza.      

Säkerhetsmässigt har än så länge
bara Seat visat vad den går för i Euro NCAP:s krocktester. Det blev
toppbetyg för vuxenskyddet och fullt godkänt för både barnsäkerhet och
fotgängarskydd.

Nya Fiesta är givetvis konstruerad för att nå
ett liknande resultat. Men bilen är ännu inte Euro NCAP-testad, så
krocksäkerheten är ännu objektivt obevisad.                          
Taggar: Test, Seat Ibiza

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.