Bild
Nästa artikel
Elcykeln i stark medvind

Elcykeln i stark medvind

Test

Miljömedvetenhet, träningstrenden och statligt bidrag har satt elcykeln på kartan en gång för alla.Under 2018 förväntar sig branschen att sälja dubbelt så många elcyklar jämfört med 2017. Vi Bilägare guidar till elcykeln.

Elcyklar blir allt populärare och det kanske inte är så konstigt. Cykeln har alltid varit ett enkelt, snabbt och relativt sett billigt transportmedel. För den som bor i en trafikintensiv storstad med cyklingsbart avstånd till arbetsplatsen kan cykeln bli en tidsbesparare av rang som upptäcks av fler och fler. De senaste tio åren har antalet cykel- och mopedpassager (passering av mätpunkt) ökat med cirka 70 procent i Stockholm. Sett till den totala andelen fordonspassager har cyklar ökat från fem till cirka tio procent. En låg siffra jämfört 40-talet när cyklar stod för närmare 70 procent, men en rejäl comeback från 70-talet då bara en procent av fordonspassagerna utgjordes av cyklar.

El-assistansen förvandlar den jobbiga uppförsbacken till en axelryckning och öppnar upp för fler att växla sin nuvarande pendlingslösning till elcykel, något redaktionschef Tommy Wahlström upptäckte efter sin första tur.

– Precis som alla andra har jag ju cyklat massor i min ungdom men med åren dalade intresset. För sex, sju år sedan tröttnade jag på köerna och började cykla till jobbet. Efter en vecka blev cykeln stulen. Jag fick en ny och hann köra två veckor innan en humorlös torrboll till individ försökte sparka omkull mig på cykelbanan eftersom han ville köra om... Sedan dess har cykeln stått. Med elcykel har jag sett ljuset!

– I uppförsbackarna ler jag oberört när jag fladdrar förbi de som kommer pustandes på sina vanliga cyklar. Jag känner mig som en dopad fuskis, men Lance Armstrong- känslan accepterar jag, för att komma fram lika sval och fräsch som när jag klev på cykeln är fantastisk.


Utöver miljövinsterna med cykelpendling och återupptäckandet av cykelglädjen framhåller branschen att elcykeln passar äldre. Med en elassisterad cykel kan även mormor och morfar följa med på den mysiga tremilsvändan runt Högersjön eller cykelturen runt ön utan att någon behöver hamna på efterkälken.


Crescent Elin 7

Sjuväxlad damcykel. Elmotorn assisterar framhjulet i fem steg. Generöst bred sadel och en upprätt sittposition gillas av testcyklisterna. Likt övriga kan styret justeras i höjdled/vinkel. Elmotorn börjar driva efter ungefär ett halvt varv. Elin accelererar relativt abrupt även med lägsta effektuttag. Den ovane kommer att bli överumplad. Tydliga knappar för graden av motorassistans uppskattas liksom ett bra styre. Cykeln har fot- samt handbroms. Den senare bryter inte strömmen till motorn, ett skönhetsfel som gäller flertalet cyklar.

Pris: Ca 17 300 kr.
Premie: Ca 4 325 kr.
Modell: Dam.
Vikt: 25,2 kg.
Batterikapacitet: 36 volt, 8,8 Ah, 315,8 Wh.
Återstående kapacitet efter 18 km: Ca 40 procent.

 

Crescent Eli

Herrcykel med tryckstyrd centermotor. Energimätare visar hur mycket motorn assisterar. Den smala sadeln passar inte alla bakar men är i linje med cykelns sportiga framtoning, något som även gäller den smala pakethållaren. Vridmomentsensorn reagerar snabbt och elmotorns ingrepp är behagligt linjärt. De elva växlarna sköts elektriskt. Växelreglaget känns plastigt och inte helt naturligt att använda. Fördelarna är att elmotorn justerar ned effekten i växlingsögonblicket samt att cykeln efter några sekunders stillastående lägger i en lämplig startväxel (fyran).

Pris: Ca 35 500 kr.
Premie: Ca 8 875 kr.
Modell: Herr.
Vikt: 21,5 kg.
Batterikapacitet: 36 V, 11,6 Ah, 418 Wh.
Återstående kapacitet efter 18 km: Ca 70 procent.

 

EcoRide Preformance Series Epix Tour

Herrcykel med elmotorn monterad bak. För att kunna skjuta batteriet på plats längs sadelstolpen har sadeln försetts med ett snabbfäste som gör att den kan vikas framåt. En bonusfunktion är att regnvatten rinner av när cykeln står parkerad. Smarta lastremmar håller packningen på plats både på den bakre- och främre pakethållaren. Placeringen av batteri och motor gör cykeln påfallande baktung. En eloge för att batteripaketet har tydliga skötselanvisningar. Ringklockan har klämts in vid det högra bromshandtaget, långa fingrar är en förutsättning för att nå den bekvämt.

Pris: Ca 18 000 kr.
Premie: 4 500 kr.
Modell: Herr och unisex.
Vikt: Ingen uppgift.
Batterikapacitet: 36 V, 14,5 Ah, 520 Wh.
Återstående kapacitet efter 18 km: Ca 60 procent.

 

EcoRide Comfort Series Ambassador 28

Damcykel med rörelsesensorstyrd elmotor på framhjulet. Vid max effektuttag accelererar cykeln märkbart snabbare än Crescent Elin. Tydliga och lättanvända reglage till färddator och justering av el-assistansen. Likt i övriga cyklar finns en assistansfunktion för att leda cykeln, men här har den fiffiga funktionen fått en egen fysisk knapp. Den stadiga cykelkorgen saknar bottensarg, det finns en uppenbar risk att småplock och pinaler ofrivilligt lämnar korgen. Cykelns lampa skyddas av korgens infästning. Fotbroms samt hydrauliskt kontrollerad skivbroms.

Pris: Ca 17 000 kr.
Premie: Ca 4 250 kr.
Modell: Dam.
Vikt: Ingen uppgift.
Batterikapacitet: 36 V, 14,5 Ah, 520 Wh.
Återstående kapacitet efter 18 km: Ca 70 procent.

 

EcoRide Comfort Series Sense

Samma typ av trycksensorstyrda centermotorlösning (Shimano Steps) som Crescent Eli kombineras med åtta mekaniska växlar på vridhantag. Tydlig färddator och reglering av elkraften. På damcykelvis upprätt sittställning men styrets bredd och vinkling passar inte alla. Fotbroms och hydraulisk kontrollerad skivbroms fram. Likt övriga Ecoride-cyklar är däcken naturgummifärgade, reflexranden på däcksidorna är en säkerhetshöjande funktion som delas med alla cyklar i testet förutom Scott.

Pris: Ca 25 000 kr.
Premie: Ca 6 250 kr.
Modell: Dam.
Vikt: Ingen uppgift.
Batterikapacitet: 36 V, 11,6 Ah, 418 Wh.
Återstående kapacitet efter 18 km: Ca 70 procent.

 

EvoBike Sport-8 (bakmotor)

Finns som herr- och dammodell. Rörelsesensor-kontrollerad bakmotor. Det krävs närmare trefjärdedels varv innan motorn assisterar, den stora fördröjningen stör upplevelsen. Med lägre assistansnivå blir fördröjningen inte lika markerad. Ett handtag under sadeln underlättar när cykeln lastas på cykelhållare. Batteripaket mitt i ramen ger bra balans. Vajerkontrollerade skivbromsar fram och bak. Under förutsättning att cyklisten fortsätter att trampa bryter inte bromsarna motorns strömtillförsel.

Pris: Ca 14 000 kr.
Premie: 3 500 kr.
Modell: Dam och herr.
Vikt: 22 kg.
Batterikapacitet: 36 V, 10,4 Ah, 374 Wh.
Återstående kapacitet efter 18 km: Ca 60 procent.

 

Scott E-Genius 710

Låsbara stötdämpare fram och bak, sadel som kan sänkas från styret, bergsbestigande låg utväxling (ettans växel), grovnabbade däck och färddator i färg med bluetooth koppling. Det här monstret har sitt naturliga habitat på snåriga skogsstigar, ett rent tränings- och underhållningsredskap. Testcyklisterna blir förtjusta i hur enkel den imposanta cykeln är att använda. Bara en sådan sak som att graden av assistans regleras med ett klassiskt växelreglage (tryckreglage) är föredömligt logiskt och lättanvänt. Väcker ett stort habegär, men smakar det så kostar det...

Pris: Ca 63 000 kr.
Premie: 10 000 kr.
Modell: Unisex, finns i fyra storlekar.
Vikt: Ca 23 kg.
Batterikapacitet: 36 V, 13,9 Ah, 500 Wh.
Återstående kapacitet efter 18 km: Ca 80 procent.

 

EvoBike Travel

Klassisk hopfällbar cykel med 20-tumshjul. Sju mekaniska växlar och elassistans i fem lägen. Överraskande stadig. Elmotorns kraft kompenserar de små hjulens tillkortakommande vad gäller hastighet, men på löst underlag blir Evobike ostadig. Kombinationen bakåtvikt, låg växel, ivrig cyklist och något abrupt ingrepp från elmotorn kan göra att cykeln stegrar. Hopfälld är cykeln tillräckligt kompakt för att rymmas i ett normalstort bagageutrymme. Med 14 centimeter har Evobike Travel oväntat nog testets bredaste pakethållare. Vid broms stängs elmotorn av även om cyklisten trampar, mycket bra!

Pris: Ca 14 000 kr.
Premie: 3 500 kr.
Modell: Hopfällbar.
Vikt: 20 kg.
Batterikapacitet: 36 V, 7,8 Ah, 280,8 Wh.
Återstående kapacitet efter 18 km: Ca 40 procent.

 

EvoBike Sport-8 (centermotor)

Samma cykel som Evobike Sport-8 men bakmotorn har ersatts av centermotor. Testcyklisterna menar att trycksensorn inte är lika känslig och sömlöst elegant i ingreppet som i övriga med navmotor men skillnaderna är små. Ringklockan är en integrerad del av vänster bromshandtag och mycket lätt att nå, bra. Cykelstödet är monterat långt bak vilket gör cykeln lite mindre stadig vid parkering jämfört med Sport-8 med bakmotor där stödet sitter under trampnavet.

Pris: Ca 20 000 kr.
Premie: 5 000 kr. Modell:
Dam och herr. Vikt: 24 kg.
Batterikapacitet: 36 V, 10,4 Ah, 374 Wh.
Återstående kapacitet efter 18 km: Ca 60 procent.

Taggar: Test

Elcyklar blir allt populärare och det kanske inte är så konstigt. Cykeln har alltid varit ett enkelt, snabbt och relativt sett billigt transportmedel. För den som bor i en trafikintensiv storstad med cyklingsbart avstånd till arbetsplatsen kan cykeln bli en tidsbesparare av rang som upptäcks av fler och fler. De senaste tio åren har antalet cykel- och mopedpassager (passering av mätpunkt) ökat med cirka 70 procent i Stockholm. Sett till den totala andelen fordonspassager har cyklar ökat från fem till cirka tio procent. En låg siffra jämfört 40-talet när cyklar stod för närmare 70 procent, men en rejäl comeback från 70-talet då bara en procent av fordonspassagerna utgjordes av cyklar.

El-assistansen förvandlar den jobbiga uppförsbacken till en axelryckning och öppnar upp för fler att växla sin nuvarande pendlingslösning till elcykel, något redaktionschef Tommy Wahlström upptäckte efter sin första tur.

– Precis som alla andra har jag ju cyklat massor i min ungdom men med åren dalade intresset. För sex, sju år sedan tröttnade jag på köerna och började cykla till jobbet. Efter en vecka blev cykeln stulen. Jag fick en ny och hann köra två veckor i

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

EL-CYKELBIDRAGET

Från den första februari 2018 har den som köpt en elcykel kunnat ansöka om en elfordonspremie som kan ge upp till 10 000 kronor i bidrag. Så här fungerar elfordonspremien.

Varför finns bidraget?

Tanken med bidraget är att det ska utjämna prisskillnaden mellan en vanlig cykel och elcykel. Syftet är att locka fler att ställa bilen och istället använda cykel vid pendling och andra typer av transporter. Premien omfattar förutom elcykel även elmoped, elmotorcykel och andra elfordon som lastcykel (lådcykel/budcykel) och liknande. Bidraget omfattar inte självstabiliserande elfordon av Segway-typ, elassisterade sparkcyklar och liknande.

Hur stort är bidraget?

Det är 25 procent av inköpspriset inklusive moms eller max 10 000 kronor. En cykel på 10 000 kronor ger alltså ett bidrag på 2 500 kronor. Kostar cykeln 40 000 kronor eller mer ger det maximalt bidrag. I de ansökningar som hittills kommit in till Naturvårdsverket kostar mediancykeln cirka 17 000 kronor före bidrag, vilket motsvarar 13 350 kronor med premien.

Hur söker jag bidraget?

Bidraget kan sökas av privatpersoner som fyllt 18 år och är folkbokförda i Sverige. Du behöver en kopia av kvittot där cykelns ramnummer ska framgå. Kvittot skickas till den administrerande myndigheten Naturvårdsverket. Ansökan kan med fördel göras digitalt då det ger snabbare handläggning och utbetalning av bidraget. Bidrag måste sökas inom sex månader från köp. Cykeln kan vara köpt utomlands – så länge den är CE-märkt och det finns ett korrekt kvitto kan man ansöka om bidrag. Det går endast att få ett bidrag per person.

Jag köpte min elcykel den 19 september 2017, har jag rätt till bidrag?

Tyvärr, du har haft maximal otur. Bidraget gäller retroaktivt för cyklar (fordon) införskaffade från och med den 20 september 2017 och framåt. Har du köpt ditt elfordon mellan den 20 september 2017 och den 31 januari 2018 ska bidragsansökan skickas in innan senast den 1 augusti 2018.

SÅ FUNKAR EL-CYKELN

Frågorna runt elcykel är många. Framhjulsdrift, mittmotor, är cykeln egentligen en moped? Vad betyder egentligen elcykel-lingon?

Hastighet och styrka

Det finns två typer av elcyklar. Den svagare har 250 W motoreffekt där assistansen upphör vid 25 km/tim. Den kraftigare har 500 W motoreffekt och tillåter assistans upp till 45 km/tim. De senare klassas som ”Moped klass 2” och måste registreras och trafikförsäkras. Föraren måste ha giltigt körkort för Moped klass 2 samt bära hjälm. Vi har testat cyklar i 25 km/tim-klassen.

Rörelsesensor

Sensorerna avgör hur el-assistansen kopplas in. Rörelsesensorn aktiverar motorn när cyklisten börjar att trampa. Fördröjningen varierar men i regel krävs ett kvarts till halvt varv innan motorn assisterar. I fart fortsätter den att – beroende på grad av assistansnivå – accelerera upp till fartbegränsningen 25 km/tim oavsett med vilken intensitet cyklisten trampar.

Trycksensor

Tryck- eller vridmomentssensor ger ett proportionerligt pådrag i förhållande till vilken intensitet cyklisten trycker på tramporna. Effekten blir mer som extra starka benmuskler än cykel med separat hjälpmotor. Om pendlingen består av många branta backar är en trycksensorstyrd cykel ett givet val.

Navmotor fram (framhjulsdrift)

En vanlig lösning på äldre och enklare cyklar. Cyklarna är försedda med rörelsesensor och accelererar till förutbestämd assistansnivå. Vid max assistans kan cykeln upplevas något vinglig i själva start-ögonblicket. Cyklarnas ”antispinnsystem” i kombination med exempelvis löst underlag och uppförsbacke kan ge en lägre grad av assistans än de bakhjulsdrivna alternativen.

Navmotor bak

Elmotorn sitter i bakhjulets nav och styrs i regel av en rörelsesensor. Principen är densamma som för de framhjulsassisterande cyklarna, men i och med att kraften kommer till bakhjulet upplevs de ofta som enklare och mer konsekventa inte minst på lösa underlag. Bakhjulsassisterade cyklar tenderar att tillåta visst bakhjulsspinn innan assistansen kopplar ur.

Centermotor

Elmotorn är integrerad i cykelns pedalnav. Fördelen är att motorn tillgodogör sig cykelns utväxling istället för direktdrift. Mittmotorcyklar använder i regel en trycksensor för att reglera graden av assistans, men undantag finns.

Batteri

Beroende på batterikapacitet och effektuttag kan assistans ges i över 12 mil. Vid max effektuttag och ”lat” cykling kan man räkna med tre till fem mils räckvidd beroende på terräng. Ett litiumjonbatteri på 11 Ah laddas fullt på något över fem timmar (2 A-laddare). Batterierna har lås, men parkeras cykeln obevakad bör de avlägsnas på grund av stöldrisken. De flesta batterier kan laddas separat.

Sitt rätt

När armbågen vilar på sadelns spets ska fingrarna nå styret. Många cyklar har justerbara vinkel/höjd på styret, men inte alla. Provcykla ordentligt innan köp.

SÅ GJORDES TESTET

Tre cyklister cyklade en kuperad 18 km lång testslinga varav cirka fem kilometer grusväg. Efter sex kilometer roterade cyklarna mellan cyklisterna. Cyklarna gick på högsta effektuttag/assistans och framfördes med så liten fysisk ansträngning som praktiskt möjligt för att snitthastigheten inte skulle understiga 18 km/tim. Hastighet och sträcka mättes med GPS. En timme efter körning lästes cyklarnas färddatorer av för att uppskatta återstående batterikapacitet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.