Bild
Nästa artikel
Ett däck ska inte bara kunna bromsa kort och styra kvickt. Hög komfort är också viktigt. Vi kör över tre varianter av vägskador samt mäter buller på två asfaltstyper.
Ett däck ska inte bara kunna bromsa kort och styra kvickt. Hög komfort är också viktigt. Vi kör över tre varianter av vägskador samt mäter buller på två asfaltstyper.

SUV-däck - grepp en våning upp

Däck

Suvar och crossovers blir allt populärare. Mer vikt och högre tyngdpunkt ställer nya krav på bilens gummi. Vi testar fem däck med dimensionen 235/50 R18 och finner tydliga skillnader – främst på våt asfalt.

Med suv- och crossovertrenden ökar även efterfrågan på större däckdimensioner. Därför testar vi fem däck i storleken 235/50 R18, en storlek som bland annat passar svenska storsäljare som VW Tiguan och Volvo XC70.

Samtliga däck i testet är utvecklade för körning på vanlig väg, inte offroad. Få kör sina bilar i terrängen och det är ute i trafiken som bästa möjliga grepp är allra viktigast. Därför har vi inte lagt till något extra testmoment med exempelvis grus eller lera.

Vi kan inte nog poängtera att du bör välja bort däck som lovar bättre fäste utanför vägen eller bra grepp året runt. Adderar däcktillverkaren en extra egenskap, grusgrepp eller året runt-egenskaper, måste andra kvaliteter kompromissas ned.

Ett däcks primära uppgift är att hålla kvar bilen på vägen, inte köra utanför den. Därför ska du välja ett suvdäck som prioriterar vägegenskaperna och inget annat.

Det är snarare så att en suv behöver ett bättre väggrepp än en vanlig bil. Den väger mer och har en högre tyngdpunkt som påverkar köregenskaperna negativt.

 

Större dimensioner med högre däcksidor ställer också tuffare krav på däckets stabilitet. Ett suvdäck har därför en styvare uppbyggnad av däcksidorna. Även mönstret kan få färre sajpningar eller anpassas för att stabilisera klackarna. Mönsterförändringar är dock vanligare på vinter- än sommardäck.

Det är en flytande gräns när ett däck blir ett ”suvdäck”. Det beror på vad som måste förbättras på den specifika däckmodellen och anpassningarna kan ske gradvis beroende på dimension och belastningskod. I vårt test finns tre modeller med specifika modellnamn för suvar, två utan suvnamn.


Nokian har ett Hakka Black SUV i sitt sortiment men i testdimensionen erbjuds ett ”vanligt” Hakka Black med högre belastningskod. Till Continentals nylanserade PremiumContact6 finns inga SUV-beteckningar alls, inte ens för dess större storlekar.

Som suv- eller crossoverägare behöver du inte välja däck med typiska suvbeteckningar. Det viktigaste är se till att däcket har rätt belastningskod för just din bil.

I detta däcktest – vårt allra första med suvdäck – blev de två deltagarna som inte har ett speciellt suvnamn etta och tvåa.


Testdäcken

Continental - PremiumContact6

Continental har lanserat version sex av sitt PremiumContact. Nykomlingen imponerar med goda resultat och når idel första eller andra plats i körmomenten. Allra bäst presterar PC6 på torrt väglag med både bäst mätvärden och tryggast beteende på greppgränsen.

På väta är Nokian Hakka Black snäppet vassare. Framför allt har Continental förbättringspotential gällande vattenplaning där däcket kommer sist i testet. En annan svagare sida är däckbuller och PC6 rullar hårt över gupp och vägskarvar.

Men med de säkraste köregenskaperna och flest delsegrar i de olika körronderna tar Continentals nya PremiumContact-generation testsegern.

FAKTA

Pris, kr 2 102
Tillverkningsland Slovakien
Tillverkningsdatum vecka 32, 2016
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 2/71
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 6,8/6,7
Hastighetsindex V(240 km/tim)
Hårdhetstal, Shore 68
Slitvärde 280
Vikt, kg 10,9

BETYG

Bromsning på våt väg 12
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 6
Bromsning på torr väg 10
Körning på torr väg 10
Rullmotstånd 10
Bränsleförbrukning 4
Buller 4
Komfort 6
Totalpoäng 87

Dunlop - SP Quattromaxx

Dunlop framhäver själva att SP Quattromaxx är ett sportigt däck och det märks – fast inte bara positivt. Både på torr och våt asfalt utmärker sig SP Quattromaxx med kvicka reaktioner och mest överstyrd balans av de fem testdäcken. Beteendet är kul på bana och bidrar till snabba varvtider, men på vanlig väg vill man ha en stabil bakvagn och ett däck som släpper progressivt. Dunlop är tyvärr lynnigast på greppgränsen och kan tappa greppet plötsligt.

SP Quattromaxx trivs bättre på torrt väglag än i väta, där däcket har problem med kurvgreppet. Men även på torr asfalt har det svårt att konkurrera med de allra bästa. Det räcker bara till en fjärdeplats i det här gänget.

FAKTA

Pris, kr 1 993
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum vecka 1, 2016
EU-märkning, rullmostånd E
EU-märkning, våtgrepp B
EU-märkning, bullder dB(A) 1/68
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 7,7/7,3
Hastighetsindex V(240 km/tim)
Hårdhetstal, Shore 70
Slitvärde 240
Vikt, kg 12,8

BETYG

Bromsning på våt väg 9
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 9
Vattenplaning 8
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 8
Rullmotstånd 4
Bränsleförbrukning 4
Buller 4
Komfort 8
Totalpoäng 68

Hankook - Ventus S1 evo2 SUV

Med Ventus S1 evo2 SUV skuggar Hankook de två bästa i testet. Det är bäst i test gällande vattenplaning, men är snäppet efter Nokian och Continental i de flesta körövningarna.

Hankook bjuder inte på några negativa överraskningar under press. Ventus S1 evo2 SUV är lättkontrollerat på både torr och blöt väg med sin progressiva greppnivå och bra balans mellan över- och understyrning.

Däcket presterar väl gällande bränsleförbrukning och är det mest komfortabla däcket sett till både buller och ojämnheter.

Med stabila resultat utan påtagliga nackdelar placerar sig Hankook trea, precis efter de dyrare däcken från Continental och Nokian.

FAKTA

Pris, kr 1 749
Tillverkningsland Ungern
Tillverkningsdatum vecka 33, 2016
EU-märkning, rull mostånd E
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 2/69
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 7,1/6,6
Hastighetsindex V(240 km/tim)
Hårdhetstal, Shore 65
Slitvärde inga uppgifter
Vikt, kg 11,7

BETYG

Bromsning på våt väg 12
Kurvgrepp på våt väg 8
Körning på våt väg 12
Vattenplaning 10
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 8
Rullmotstånd 8
Bränsleförbrukning 5
Buller 4
Komfort 8
Totalpoäng 83

Nexen - N’Fera RU1

Koreanska Nexen nämner i sin reklamkampanj att nya N’Fera RU1 sitter fabriksmonterat på självaste Porsche Cayenne. Förvisso inte i Europa, men det är ändå en fjäder i hatten för Nexen.Trots detta placerar sig Nexen sist i fyra viktiga körronder.

Däckets fördelar är låg förbrukning och låga dB-tal i bullermätningarna. Sämst trivs däcket på väta där det kräver en lång bromssträcka och har svårast att byta riktning och svänga in i kurvorna.

Detta är inget riktigt Porsche-däck. Dessa har en extra märkning i modellnamnet, N0, och är mer anpassade efter Porsches specifika prestandakrav. Däcket för oss vanliga konsumenter blir sist i detta test.

FAKTA

Pris, kr 1 619
Tillverkningsland Sydkorea
Tillverkningsdatum vecka 13, 2016
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 1/69
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 7,9/6,8
Hastighetsindex V(240 km/tim)
Hårdhetstal, Shore 71
Slitvärde 320
Vikt, kg  

BETYG

Bromsning på våt väg 6
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 6
Vattenplaning 8
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 6
Rullmotstånd 6
Bränsleförbrukning 5
Buller 4
Komfort 8
Totalpoäng 61

Nokian - Hakka Black

I testdimensionen 235/50 R18 erbjuder Nokian ett vanligt  Hakka Black med högre belastningsindex, utan SUV-suffix.

Däcket är bäst i test på väta. Speciellt imponerar bromssträckan på blöt asfalt och på handlingbanan är däcket förtroendeingivande på greppgränsen. Även på torr asfalt presterar Nokian bra, dock snäppet efter Continental.

Både på våt och torr asfalt uppvisar Hakka Black välbalanserade köregenskaper. Det reagerar snabbt på förarens order och beter sig förutsägbart på greppgränsen.

Den enda riktiga plumpen i testprotokollet är högst bränsleförbrukning. Därtill är prislappen väl tilltagen.

FAKTA

Pris, kr 2 538
Tillverkningsland Finland
Tillverkningsdatum vecka 39, 2016
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 2/72
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 7,1/6,8
Hastighetsindex Y(300 km/tim)
Hårdhetstal, Shore 70
Slitvärde 300
Vikt, kg 12,0

BETYG

Bromsning på våt väg 15
Kurvgrepp på våt väg 8
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 8
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 8
Rullmotstånd 8
Bränsleförbrukning 3
Buller 4
Komfort 8
Totalpoäng 85
BULLER PÅ SLÄT/GROV ASFALT + KOMFORTBEDÖMNING

Kommentar: Bullervärdena är ett genomsnitt under i tio sekunder i höjd med förarens båda öron. I komfortronden har vi även kört däcken över flera olika gropar och vägskarvar. Bullermässigt är det små skillnader. Enligt dB-mätaren är Nexen tystast men har ett påtagligt väsande ljud i hög fart. Hankook upplevs tystast av örat. Över ojämnheter ger Continental och Nokian hårdast stöt, men de fångar upp krafterna snabbt. Nexen tar lång tid på sig att komma till ro efter ett gupp.

  50 km/tim 70 km/tim 90 km/tim
slät/grov
110 km/tim Buller
poäng
Komfort
poäng
Continental 58,8 60,6 64,6/77,0 68,8 4 3
Dunlop 58,9 61,2 64,6/76,8 68,2 4 4
Hankook 57,6 59,6 64,4/76,8 68,6 4 4
Nexen 57,2 60,0 63,6/75,8 68,2 4 4
Nokian 58,2 60,6 64,6/76,0 68,2 4 4
Taggar: Däck

Med suv- och crossovertrenden ökar även efterfrågan på större däckdimensioner. Därför testar vi fem däck i storleken 235/50 R18, en storlek som bland annat passar svenska storsäljare som VW Tiguan och Volvo XC70.

Samtliga däck i testet är utvecklade för körning på vanlig väg, inte offroad. Få kör sina bilar i terrängen och det är ute i trafiken som bästa möjliga grepp är allra viktigast. Därför har vi inte lagt till något extra testmoment med exempelvis grus eller lera.

Vi kan inte nog poängtera att du bör välja bort däck som lovar bättre fäste utanför vägen eller bra grepp året runt. Adderar däcktillverkaren en extra egenskap, grusgrepp eller året runt-egenskaper, måste andra kvaliteter kompromissas ned.

Ett däcks primära uppgift är att hålla kvar bilen på vägen, inte köra utanför den. Därför ska du välja ett suvdäck som prioriterar vägegenskaperna och inget annat.

Det är snarare så att en suv behöver ett bättre väggrepp än en vanlig bil. Den väger mer och har en högre tyngdpunkt som påverkar köregenskaperna negativt.

 

Större dimensioner med högre däcksidor ställer också tuffare

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

SÅ GJORDE VI TESTET

Testet gjordes i december 2016 på Uvalde Proving Grounds i Texas, USA. Mätningarna på torr asfalt är gjorda i temperaturer mellan 18 och 24 grader. Ronderna på våt asfalt är gjorda i höstliknande temperaturer, mulet och 10–12 grader, utom bromsmomentet som skedde i 20 grader.

Testerna genomfördes med en manuellt växlad VW Tiguan 2,0 TSI. Testbilen var framhjulsdriven för att stätta högre press på däckens drivgrepp.

Vi kör alltid subjektiva tester med elektroniska hjälpsystem inkopplade, förutom under momentet hanterbarhet där vi kopplar ur antispinnsystemet för att bättre kunna bedöma däckens greppförmåga vid acceleration ut ur kurvor.

Alla däck i testet är så kallade premiumdäck. Med det menas respektive tillverkares bästa produkt och inte eventuella lågprisalternativ.

Continental PremiumContact6 har använts som referensdäck. Alla tester inleds och avslutas med körning av referensdäcket samt ett antal kontrollkörningar mellan själva testdäcken. Korrektioner görs sedan utefter värdena som samlas in med detta däck. På så sätt kan vi kompensera för yttre förändringar.

Prisuppgifterna kommer från Vanadis Gummi AB i Stockholm. Det lönar sig att jämföra däckpriser, men hos webbutiker kan kostnader för transport och montering tillkomma.


Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Mycket bra. 3 = Bra. 2 = Godkänt. 1 = Dåligt/Underkänt.

SÅ RÄKNADE VI POÄNG

Efter betygsättning 1–5 görs en viktning av alla egenskaper och betyget multipliceras med olika faktorer, från 1 till 3. Bromsförmåga och våtgrepp viktas högst.

Det är sedan summan av alla testmomentens poäng som blir totalpoängen. I vissa moment ingår en subjektiv värdering i betyget. Maximalt antal poäng är 100. Om ett däck bedömdes som ”bra”, det vill säga med betyget 3 i alla moment, skulle poängsumman uppgå till 60. Poängsystemet drar isär värdena en aning, men gör också att vissa egenskaper prioriteras högre.

Sammanfattningen görs på ett mer överskådligt sätt men bygger på delbetygen. Exakta värden redovisas i diagramform på sidorna 28–29.

Maximal poäng för respektive delmoment:

Bromsning på våt väg: 15
Kurvgrepp på våt väg: 10
Körning på våt väg: 15
Vattenplaning: 10
Bromsning på torr väg: 10
Körning på torr väg: 10
Bränsleförbrukning: 5
Rullmotstånd: 10
Buller: 5
Komfort: 10
Sammanlagt maximalt: 100

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.