Bild
Nästa artikel
Rätt däck för bäst grepp

Rätt däck för bäst grepp

Däck

Vi har jämfört nio odubbade vinterdäck i tolv ronder, och på fyra olika väglag. Inget däck klarar att vara bäst på allt. Kör du mest på våta, isiga eller snötäckta vägar? Kolla våra snabbetyg eller läs alla exakta resultat – välj sedan bästa däcket för dig!

Av de odubbade vinterdäck vi testat 2016 och nu redovisar hör sju av åtta  till marknadens mest välkända och bästa fabrikat – de är premiumdäck.

Tre tillverkare sticker ut en aning ur mängden. Nokian är en  liten tillverkare sett ur ett globalt perspektiv, men erfarenheterna kring vinterdäck är större än de flesta andra. Kumho sticker ut genom att hålla en lägre prisbild än många konkurrenter och Sava betraktas av många vara ett ”andrafabrikat”, ett ekonomialternativ till ägaren Goodyear.

Bland dessa första klassens vinterdäck finns ändå skillnader i egenskaper. Till viss del beror det på hur tillverkaren anser att däcket ska fungera, men det hänger också ihop med vad man rent tekniskt är kapabel att åstadkomma.

Ett av de svåraste testmomenten är start och broms på blank is. Ytan kallas ofta för ”svartis”, vilken bildas nattetid då väta plötsligt fryser till, vilket blir direkt livsfarligt.

I år var nya Bridgestone WS 80 bäst vid start och broms på blank is. I fjol hörde förra versionen av Bridgestone till de sämsta i detta kritiska testmoment. Där har Bridgestone verkligen lyckats förbättra sitt däck. Ett exempel på att det även spelar roll var i livscykeln ett specifikt däck befinner sig, då uppdateringar sker regelbundet.

Is påverkas av vind, luftfuktighet och förstås temperaturen. Den är sällan konstant, inte ens vid sträng kyla när den blir sträv och ger bättre friktion. Ju mer temperaturen stiger och närmar sig noll, desto mer försämras greppet. Och skulle isen bli våt är den halare än något annat.


Vid vårt test av start och broms på slät is var temperaturen minus 8. Då hamnade Bridgestone i topp. När vi därefter körde på plogad och ruggad sjöis som bara var några grader från noll var Continental VikingContact 6 bäst, strax före Nokian.

 

Inget däck är bäst på alla olika underlag. Det förvånar alltså inte att de som toppar på is inte är bäst i testerna på väta. I det fallet har ändå Goodyear och Michelin lyckats lite bättre än de andra. Åtminstone när vi tittar på acceleration och broms.

I bankörningsmomentet ökar  kurvgreppets betydelse, vilket gör att konkurrenssituationen ändras och placerar Nokian och Continental i toppen. Goodyear och Bridgestone hänger visserligen med bra. Det handlar ju om premiumdäck.

På våt väg överraskar Continental med att fortfarande vara bäst tillsammans med Pirelli. Nokian och Bridgestone som är bra på is och snö är nu i botten av tabellen.

Det finns en hel del att läsa bland de enskilda resultaten. Summeringen av alla värden säger inte hela sanningen, det är en bra idé att kolla på snabbetygen och resultaten i de olika delmomenten. Först då kan man välja det däck som passar ens egna körförhållanden.

Vi har ett kontinentalt friktionsdäck med i testet för att belysa skillnaderna mellan vinterdäckstyperna. Det får en hyfsad slutpoäng eftersom det tar full poäng när vi testar egenskaperna på våt och torr väg, men på is och snö är kontinentala vinterdäck inte bara dåliga, de är närmast usla!

Inte ens tillverkarna själva vill veta av några jämförelser mellan däcktyperna. ”Dessa däck är inte avsedda för Sverige” får vi höra. Vi är böjda att hålla med.

Än så länge fungerar de kontinentala vinterdäcken möjligen i södra Sverige eller om vi har en mild vinter – men hur vet man om det blir en sådan?


Poängsammanställning

I alla enskilda moment får däcken betyg efter skalan 1–5. Eftersom vi lägger större vikt vid vissa egenskaper, har vi valt att multiplicera betyget i vissa deltester med exempelvis tre. Så har vi gjort när det gäller körning på is respektive snö och då fått maxpoängen 15. På så vis får vi en skala som prioriterar vinteregenskaperna högre än de på våt och torr väg.

Vår rekommendation är ändå att var och en inte bara tittar på totalpoäng, utan också jämför däckens egenskaper på det vägföre man själv oftast kör och anser är viktigast.

Maximal poäng är 100. Ett tänkt medelvärde är 60 poäng vilket innebär att däcket i så fall fått betyget 3 i alla tester.

Snabb-betyg skala 1–5.

  Max-
poäng
Bridge-
stone
Conti-
nental
Good-
year
Kumho Miche-
lin
Nokian Pirelli Sava
Start på is 5 5 4 3 3 4 5 3 2
Broms på is 10 10 10 8 6 10 8 6 6
Körning på is 15 9 15 12 6 9 12 6 9
Poäng på is 30 24 29 23 15 23 25 15 17
Start på snö 5 3 4 5 4 4 5 3 5
Broms på snö 5 3 3 4 4 4 4 5 5
Körning på snö 15 12 15 9 9 9 15 9 9
Poäng på snö 25 18 22 18 17 17 24 17 19
Broms i väta 10 4 4 8 2 6 4 8 8
Körning i väta 10 4 8 8 4 6 6 8 6
Poäng i väta 20 8 12 16 6 12 10 16 14
Broms på torr väg 5 4 3 3 3 3 3 3 3
Körning på torr väg 5 2 4 3 3 4 4 2 3
Rullmotst./bränsleförbr. 10 6 6 6 6 8 8 6 6
Buller 5 3 3 4 3 3 3 2 4
Poäng på torr väg 25 15 16 16 15 18 18 13 16
Totalt 100 65 79 73 53 70 77 61 66

De testade däcken

Bridgestone - WS80

Bridgestones nya WS80 har riktigt vassa egenskaper på is. Det är bäst vid start och broms. Också när temperaturen närmade sig noll vid körning på plogad is placerade sig WS80 bland de bättre i testet. Det startar och bromsar bra på snö och är lätt att hantera. Det understyr i vissa svängar, sladdar annars mjukt.

På våt väg behöver WS80 lite längre bromssträcka, känns halt och växlar mellan att sträva rakt fram eller att få bilen att sladda med bakvagnen vid kurvtagning.

Bromsförmågan på torr väg är bland de bästa i testet. Men stabiliteten är sämre. Det känns vekt vid undanmanöver och ger breda sladdar. Rullar förhållandevis tungt. Bullernivån är låg. Bra vinterdäck, delvis svagt i väta.

FAKTA

Pris, kr 1 592
Tillverkningsland Japan
Tillverkningsdatum vecka 51, 2015
Mönsterdjup mitt, mm 8,2
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 49
Vikt, kg 10,2

BETYG

Start is 5
Broms is 10
Körning is 9
Start snö 3
Broms snö 3
Körning snö 12
Broms väta 4
Körning väta 4
Broms torr 4
Körning torr 2
Rullmotstånd 6
Buller 3
Totalpoäng 65

Continental - ContiVikingContact 6

Continental ligger som väntat i toppen när det gäller grepp på is.  Det startar och bromsar mycket bra. Vid körning på ruggad is klarade CVC 6 testet bäst, vilket troligen beror på att temperaturen låg nära noll. Då ger Continentals  lamellteknik en fördel.

Det utmärker sig inte vid start och broms på snö, men vid snabb körning uppför sig Continental mycket bra, lugnt och stabilt.

CVC 6 har inte särskilt bra bromsförmåga i väta men det är mycket stabilt och säkert vid snabb körning.

Bromsförmågan på torr väg är som genomsnittet och däcket bedöms vara det mest stabila och  säkra vid körning på torr asfalt.

CVC 6 är ett mycket bra och stabilt vinterdäck – bäst i test!

FAKTA

Pris, kr 1 719
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum vecka 39, 2015
Mönsterdjup mitt, mm 8,1
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 50
Vikt, kg 9,2

BETYG

Start is 4
Broms is 10
Körning is 15
Start snö 4
Broms snö 3
Körning snö 15
Broms väta 4
Körning väta 8
Broms torr 3
Körning torr 4
Rullmotstånd 6
Buller 3
Totalpoäng 79

Goodyear - UltraGrip Ice 2

Ultra Grip 2 har inte lika bra grepp på is som de bästa konkurrenterna, men hör ändå till de bättre. Vid körning på is noteras att kurvgreppet är genomsnittligt, men man har bra känsla för när däcket når gränsen för greppförmågan.

På snö greppar Goodyear UG Ice 2 mycket bra vid start och broms. Vid provocerad körning sladdar dock däcket gärna och ganska brett, men dragförmågan gör att det ändå går snabbt.

Bromsförmågan på våt väg är mycket bra och däcket är lätthanterligt och konsekvent i körproverna.

Goodyear klarar greppet på torr väg acceptabelt. UG Ice 2 har även lägst bullernivå och jämförelsevis lågt rullmotstånd.

FAKTA

Pris, kr 1 729
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 48, 2015
Mönsterdjup mitt, mm 8,4
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 54
Vikt kg 8,7

BETYG

Start is 3
Broms is 8
Körning is 12
Start snö 5
Broms snö 4
Körning snö 9
Broms väta 8
Körning väta 8
Broms torr 3
Körning torr 3
Rullmotstånd 6
Buller 4
Totalpoäng 73

Kumho - I'zen KW-31

KW-31 har skapligt isgrepp vid acceleration. Det bromsar hyfsat men inte lika bra som de bästa, trots ett mönster förvillande likt ett tidigare Nokiandito. Det är inte lika snabbt vid körning på is men uppträder konsekvent och hanterligt om man inte provocerar för mycket.

Kumho greppar bra vid acceleration och bromsning på snö. Vid körtestet på snö är greppet bra i längdriktning men däcket driver ut mer i kurvor och reagerar långsamt på styrutslag.

Väta är KW-31:s akilleshäl. Det bromsar sämst och vid körning på våt väg understyr eller överstyr det gärna i kurvor. Bromsförmåga på torr väg är bra och hanterbarhet godkänd. Godkänt på alla väglag utom väta.

FAKTA

Pris, kr 1 292
Tillverkningsland Korea
Tillverkningsdatum vecka 44, 2014
Mönsterdjup, mm 8,4
Hastighetsindex R
Hårdhetstal, grader Shore 54
Vikt, kg 9,5

BETYG

Start is 3
Broms is 6
Körning is 6
Start snö 4
Broms snö 4
Körning snö 9
Broms väta 2
Körning väta 4
Broms torr 3
Körning torr 3
Rullmotstånd 6
Buller 3
Totalpoäng 53

Michelin - X-Ice X13

X-Ice är som tidigare mycket starkt när det gäller grepp vid start och broms på is. Michelin prioriterar dessa egenskaper. Däcket är inte lika bra vid körning på grund av svagare kurvgrepp. Det har dock mycket konsekventa egenskaper vilket förlåter en del.

Också vid start och broms på snö är XI3 mycket bra, men vid kurvtagning är bettet lite svagare. Därför rör sig bilen mer, ger bredare sladdar som dock stoppar upp och kan hanteras.

Bromsförmåga på våt väg är jämförelsevis bra och köregenskaperna är typiska för Michelin – konsekventa.

XI3 har jämförelsevis bra bromsförmåga på torr väg och är mycket distinkt och stabilt att köra.

FAKTA

Pris, kr 1 652
Tillverkningsland Spanien
Tillverkningsdatum vecka 40, 2014
Mönsterdjup mitt, mm 8,1
Hastighetsindex H
Hårdhetstal, grader Shore 56
Vikt, kg 9,0

BETYG

Start is 4
Broms is 10
Körning is 9
Start snö 4
Broms snö 4
Körning snö 9
Broms väta 6
Körning väta 6
Broms torr 3
Körning torr 4
Rullmotstånd 8
Buller 3
Totalpoäng 70

Nokian - Hakkapeliitta R2

R2 är snabbt vid acceleration på is och bromsförmågan är god, särskild vid temperaturer lägre än noll. Nokian har också mycket bra kurvgrepp och styrrespons, vilket ger en trygg körkänsla.

Även på snö kommer R2 snabbt igång vid start och bromsförmågan är mycket bra. Vid körning på snö är Nokian snabbast med bra sidgrepp och mycket stabila köregenskaper.

Våtgreppet vid bromsning är godkänt för däcktypen och kör-egenskaperna är bra – Nokian är lätthanterligt och förutsägbart på våt väg.

På torr asfalt är bromssträckan genomsnittlig. Undanmanöver och stabilitet är på mycket god nivå. Lägst rullmotstånd i testet.

Nokian är ett mycket bra val.

FAKTA

Pris, kr 1 760
Tillverkningsland Finland
Tillverkningsdatum vecka 3, 2016
Mönsterdjup mitt, mm 8,5
Hastighetsindex R
Hårdhetstal, grader Shore 52
Vikt, kg 9,1

BETYG

Start is 5
Broms is 8
Körning is 12
Start snö 5
Broms snö 4
Körning snö 15
Broms väta 4
Körning väta 6
Broms torr 3
Körning torr 4
Rullmotstånd 8
Buller 3
Totalpoäng 77

Pirelli - Ice Zero FR

Pirellis nya Ice Zero FR startar och bromsar bland de sämsta i testet på is. Vi noterar svagt kurvgrepp och att lägre fart krävs  i kurvor.

På snö är Pirelli långsamt vid start, men bromsar bäst. Vid körning driver det ut i kurvor och kan ge kraftiga sladdar. Det är dock mjukt och förlåtande.

På våt väg bromsar Pirelli mycket bra och är överraskande snabbt när vi kör det på den bevattnade testslingan.

Pirelli bromsar med för däcktypen godkänt resultat på torr väg. Vid testkörning på torr väg reagerar däcket snabbt på styrutslag, känns stabilt, men sladdar brett.

Pirelli klarar snö, väta och torr väg skapligt men är obekvämt på is och bullrar mer än de flesta.

FAKTA

Pris, kr 1 618
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 39, 2015
Mönsterdjup mitt, mm 8,5
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 56
Vikt, kg 8,9

BETYG

Start is 3
Broms is 6
Körning is 6
Start snö 3
Broms snö 5
Körning snö 9
Broms väta 8
Körning väta 8
Broms torr 3
Körning torr 2
Rullmotstånd 6
Buller 2
Totalpoäng 61

Sava - Eskimo Ice

Nya Eskimo Ice halkar efter premiumdäcken vid start och broms på is. Det är lite bättre vid körning på is tack vare ett något mer progressivt kurvgrepp.

Sava lyfter sig betydligt när det gäller snö. Då är däcket bland de bästa vid start och bromsning på och är lätthanterligt vid körning.

Sava går tryggt och konsekvent vid körning på väta och har jämförelsevis mycket bra bromsförmåga.   

  På torr väg är bromsförmågan lite sämre än de bästa men acceptabel. Däcket reagerar initialt snabbt, men sedan med viss fördröjning. Är konsekvent och okomplicerat att köra.

Låg bullernivå och acceptabelt  rullmotstånd. Svagt på is. Bra alternativ för milda vintrar.

FAKTA

Pris, kr 1 256
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 50, 2015
Mönsterdjup mitt, mm 10,0
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 56
Vikt, kg 9,0

BETYG

Start is 2
Broms is 6
Körning is 9
Start snö 5
Broms snö 5
Körning snö 9
Broms väta 8
Körning väta 6
Broms torr 3
Körning torr 3
Rullmotstånd 6
Buller 4
Totalpoäng 66

"Europadäck" - Kontinentalt vinterdäck som jämförelse

Inte helt oväntat placerar sig det vinterdäck som inte är tillverkat för Norden sist när det gäller grepp på is, såväl i fråga om start, bromsning som körning. Bristen på bra kurvgrepp är det stora problemet.

På snö går däcket betydligt bättre, då det är mer konsekvent och progressivt att köra. Men däcket hamnar ändå sist i jämförelsen med de nordiska friktionsdäcken i alla tre delmomenten.

På väta är det precis tvärtom. Där är friktionsdäcket avsett för varmare klimat bäst vid bromsning och körning. Samma förhållande råder på torr väg.

Rullmotståndet är medel och bullernivån sämst.

Däcktypen är avsedd för milda vintrar utan is och snö!

FAKTA

Pris, kr -
Tillverkningsland Europa
Tillverkningsdatum vecka 49, 2016
Mönsterdjup mitt, mm 8,6
Hastighetsindex H
Hårdhetstal, grader Shore 61
Vikt, kg 8,3

BETYG

Start is 1
Broms is 4
Körning is 3
Start snö 2
Broms snö 3
Körning snö 6
Broms väta 10
Körning väta 10
Broms torr 5
Körning torr 5
Rullmotstånd 6
Buller 2
Totalpoäng 57

 

ÖVRIGA TESTMOMENT

Här är resultaten från de testmoment som inte redovisas på annan plats. RR, det vill säga rullmotstånd, mäts i laboratorium enligt en särskild norm, ISO 28580. Bränsleförbrukning har mätts på Volvo V70 i en hastighet av 80 km/tim.

  Bridge-
stone
Conti-
nental
Good-
year
Kumho Miche-
lin
Nokian Pirelli Sava "Europa-
däck"
Körning i väta, s 45,3 43,0 43,2 46,3 44,2 44,5 43,0 44,2 38,9
Körning torr väg,
subjektivt betyg 1-5
2 4 3 3 4 4 2 3 5
Rullmotstånd, RR 8,92 8,47 7,80 8,89 7,74 7,35 8,03 8,33 8,16
Förbrukning,
l/100 km
5,67 5,49 5,45 5,64 5,46 5,38 5,4 5,87 5,97
Buller, db(A),
50 km/tim
65 66 65 65 65 65 66 65 67
Buller, db(A),
70 km/tim
69 68 68 69 69 68 69 67 69
Buller, db(A), 90 km/tim 70 70 70 71 71 70 72 70 72
Buller, db(A),
110 km/tim
74 74 72 74 74 74 74 74 74

 

Taggar: Däck

Av de odubbade vinterdäck vi testat 2016 och nu redovisar hör sju av åtta  till marknadens mest välkända och bästa fabrikat – de är premiumdäck.

Tre tillverkare sticker ut en aning ur mängden. Nokian är en  liten tillverkare sett ur ett globalt perspektiv, men erfarenheterna kring vinterdäck är större än de flesta andra. Kumho sticker ut genom att hålla en lägre prisbild än många konkurrenter och Sava betraktas av många vara ett ”andrafabrikat”, ett ekonomialternativ till ägaren Goodyear.

Bland dessa första klassens vinterdäck finns ändå skillnader i egenskaper. Till viss del beror det på hur tillverkaren anser att däcket ska fungera, men det hänger också ihop med vad man rent tekniskt är kapabel att åstadkomma.

Ett av de svåraste testmomenten är start och broms på blank is. Ytan kallas ofta för ”svartis”, vilken bildas nattetid då väta plötsligt fryser till, vilket blir direkt livsfarligt.

I år var nya Bridgestone WS 80 bäst vid start och broms på blank is. I fjol hörde förra versionen av Bridgestone till de sämsta i detta kritiska testmoment. Där har Bridgestone verkligen lyckats förbättra sitt däck. Ett exempe

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

TESTINFORMATION

Testet av friktionsdäck gjordes samtidigt som testerna av dubbade däck (redovisas i nästa nummer) på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under första veckan i mars 2016.

Testförhållandena skiftade mellan ganska mild väderlek med temperatur omkring noll och dagar då temperaturen låg omkring minus 8 grader.

Alla tester är gjorda med Volvo V40, V60 alternativt Volvo V70. De elektroniska hjälpsystemen har varit inkopplade, såväl ABS som ASR, det senare i sportläge vilket tillåter lite mer hjulspinn vid acceleration och viss bakvagnssladd.

Testerna på våt och torr väg gjordes på banor utanför Tammerfors i april, då också mätning av bränsleförbrukning utfördes. Som testbilar användes också nu Volvo V40/V60/V70.

På torr asfalt utförs även undanmanöver och snabba sidoförflyttningar för att kontrollera däckens stabilitet. Betyg finns under rubriken ”Körning torr väg” och omdömen i kommentarerna för varje däck.

Vid broms- och accelerationstester används mätintervallerna 20-5 km/tim respektive 5-20 km/tim. Detta för att minimera felmarginaler skapade av bilens elektronik (ABS, ESP och varvtalsstopp).

Alla däck har dimension 205/55 R16.

Hastighetsindex T = 190 km/tim. H = 210 km/tim. R = 170 km/tim.


Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra. 3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

Prisuppgifterna kommer från Vanadis Gummi i Stockholm och avser ett däck utan fälg. Priserna på däck varierar kraftigt – jämför före köp!

LÄS MER

Fler däcktester hittar ni på www.vibilahgare.se/test/dack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.