Bild
Nästa artikel
De flesta däck presterar bra på torr asfalt. Det är i väta som skillnaden mellan ett bra och ett dåligt däck är som störst.

Premiumdäck ger skäl för priserna

Däck

Kan bredare gummi kompensera ett sämre däck? Vi testar sex premiumdäck i dimensionen 205/55 R 16. Som joker kör vi även ett lågprisdäck i storleken 225/40 R 18.

PANG! Larmet från tjutande däck följs av det isande ljudet av deformerande plåt. Den upphinnande föraren såg den stillastående bilkön för sent och den hårda smällen var oundviklig.

Eller?

Våra bromsprov visar att när det bästa däcket stannat efter en tvärnit från 100 km/tim på våt asfalt håller det sämsta fortfarande i 43 km/tim. Detta trots att sämsta däcket i testet lovar sportiga köregenskaper med större kontaktyta mot asfalten än de övriga deltagarna. Fel däckval kan vara skillnaden mellan ”PUH, det var nära!” och en rejäl kökrock.


En av säsongens däcknyheter är Turanza T005 från världens största däcktillverkare – Bridgestone. Nya T005 är utvecklat och producerat i Europa och ska enligt Bridgestone ge bra köregenskaper anpassat till europeiska kunder, framför allt på väta.

Även Michelin lanserar ett nytt däck i år – Primacy 4 – men deras policy är att inte tillhandahålla nya däck i förhand. Detta för att förhindra misstankar om eventuell ”testdoping”, enligt den franska tillverkaren. För att testa sommardäcken inför vårens bytessäsong körde vi i behagligt Texasklimat i november och då fanns inte det nya Michelindäcket att tillgå i handeln.


Som joker till de vanligaste premiumdäcken i dimensionen 205/55 R 16 – Europas vanligaste däckstorlek – testar vi ett 18-tums sportdäck i 225/40 R 18 från den kinesiska budgettillverkaren Sailun.

Visst kittlas fåfängans känslocentra av tanken att piffa upp sin bil med större fälgar och det är frestande att låta ett billigare däckval förverkliga dagdrömmarna.


Att budgetdäck presterar sämre än motsvarande premiumdäck är en välkänd sanning. Många tror dock att ett bredare lågprisdäck, med mer gummi mot marken, matchar greppet hos ett smalare premiumdäck. Våra tester visar att inget kan vara mer fel.

Visst, du kan spara pengar på att sko dina nya fälgar med lågprisdäck men vi kan inte rekommendera någon att göra detta. Det billigare 18-tumsdäcket kommer hopplöst sist i det här testet.

Speciellt oroande är beteendet på våt asfalt. Det breda lågprisdäcket är svårkört och överraskar ständigt sin förare med att ömsom understyra, ömsom bryta ut i plötsligt sladd. Redan på det långsamma uppvärmningsvarvet, för att däckmönstret ska få suga upp vatten inför tidtagningen, förlorar Sailun oväntat greppet utan förvarning.

På torr bana hänger 18-tumsdäcket med i tempot men fördelen med ett bredare, sportigare däck har en baksida. Den kvicka styrresponsen lurar föraren att ta med sig högre fart in i kurvorna än vad däcket klarar av. Med lägre profil släpper också greppet mer plötsligt än ett 16-tums däck med högre profil – detta gäller både lågpris- och premiumdäck – och i kombination med Sailuns svårkörda beteende när den tidiga greppgränsen är passerad är det direkt olämpligt på allmän väg.


Lägg istället undan en slant under några månader till så både du, dina passagerare och medtrafikanter kan komma hem till nära och kära med blott en svettig anekdot. Alternativet kan vara att ses under sjukhusets besökstid.


Testdäcken

Bridgestone - Turanza T005

Turanza-generationen T005 är ny för i år. Japanska Bridgestone har tagit fram ett däck med sportig inriktning. Det har kvick styrrespons med en lätt överstyrd karaktär under press. Det beteendet går igen på både vått och torr väg. Så långt verkar Bridgestones utlovade grundtanke med T005 infrias.

Medan kurvtagning och körbarheten imponerar tappar T005
poäng i viktiga ronder som bromsning och vattenplaning. Här finns utrymme för förbättring.

Däcket är även lite störigare över gropar och vägskarvar än de flesta konkurrenterna.

Det blir totalt en tredjeplats för nykomlingen, slagen av de två bästa däcken i testet som håller en jämnare nivå över alla ronder.

FAKTA

Pris, kr 906
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 34, 2017
EU-märkning, rullmotstånd B
Eu-märkning våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 71
Mönsterdjup, mitt/ytter, mm 7,3/6,5
Belastning/hastighetsindex 91V
Slitvärde inga uppgifter
Vikt, kg 7,5

BETYG

Bromsning på våt väg 9
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 6
Vattenplaning kurva 6
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 8
Bränsleförbrukning 8
Buller 4
Komfort 3
Totalpoäng 75

 Continental - ContiPremiumContact5

I storleken 16 tum är det fortfarande PremiumContact5 som erbjuds från Continental, det nya PremiumContact6 är ännu förbehållet större, sportigare dimensioner.

CPC5 visar att det ännu har mycket att ge genom att vara allra bäst på våt asfalt. Framför allt uppvisar däcket höga bromsprestanda på vått. Köregenskaperna är lugna och trygga på greppgränsen med lätt understyrd balans.

Även på torr asfalt uppvisar CPC5 ett lugnt beteende under press och ger kortast bromssträcka.

Med flera delsegrar, främst i väta, och genomgående bra resultat över alla ronder upprepar Continental fjolårets testvinst.

FAKTA

Pris, kr 922
Tillverkningsland Frankrike
Tillverkningsdatum vecka 34, 2017
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 71
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 8,0/6,5
Belastning/hastighetsindex 91V
Hårdhetstal, Shore 68
Slitvärde 280
Vikt, kg 8,5

BETYG

Bromsning på väg 15
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 8
Vattenplaning kurva 8
Bromsning på torr väg 10
Körning på torr väg 8
Bränsleförbrukning 6
Buller 4
Komfort 4
Totalpoäng 88

Goodyear - EfficientGrip Performance

 EfficientGrip Performance är ett namn som hängt med ett tag, och till i år verkar Goodyear ha fokuserat allt mer på bränsleförbrukning, där det numera är det snålaste däcket i testet. Däcket är också riktigt bra mot vattenplaning. Vidare har det testets bästa komfortnivå – det rullar mjukt över vägskarvar och är tystast på grov asfalt.

Inriktningen på låg förbrukning tycks ha inneburit kompromisser med andra egenskaper. Bromsprestandan är bland de sämsta i testet och kurvgreppet imponerar inte, vare sig på torr eller våt väg. Under press upplevs däcket mjukt med tydlig understyrning.

Goodyear blandar högt och lågt. När allt summeras blir det en femte plats.

FAKTA

Pris, kr 881
Tillverkningsgrad Polen
Tillverkningsdatum vecka 25, 2017
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 68
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 6,8/3,5
Belastning/hastighetsindex 91V
Hårdhetstal, Shore 72
Slitvärde 340
Vikt, kg 7,9

BETYG

Bromsning på våt väg 6
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 9
Vattenplaning 8
Vattenplaning kurva 10
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 6
Bränsleförbrukning 10
Buller 4
Komfort 5
Totalpoäng 70

Hankook - Ventus Prime 3 K125

Ventus Prime 3 har sin styrka på torr väg. Det är snabbast runt banan och övertygar med linjär styrrespons samt god stabilitet i högfartssvängar. Balansen är välavvägd och det har en lättkörd karaktär i gränsområdet. Därtill ger det låg förbrukning.

På våt väg styr Hankook in bra i lägre fart, men har svårare att behålla greppet i högre kurvhastigheter. Däcket har en lätt överstyrd balans på gränsen och det släpper föredömligt progressivt.

Nackdelarna är lång bromssträcka i väta samt sämre vattenplaningsförmåga i kurva. På grov asfalt ger däcket ett lågfrekvent ljud som är jobbigt att lyssna på.

Hankook missar pallen precis med en fjärde plats.

FAKTA

Pris, kr 765
Tillverkningsland Ungern
Tillverkningsdatum vecka 23, 2017
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 71
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 7,4/5,6
Belastning/hastighetsindex 91v
Hårdhetstal, Shore 68
Slitvärde inga uppgifter
Vikt, kg 8,9

BETYG

Bromsning på våt väg 6
Kurvgrepp våt väg 8
Körning på våt väg 12
Vattenplaning 8
Vattenplaning kurva 6
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 10
Bränsleförbrukning 10
Buller 3
Komfort 3
Totalpoäng 74

Nexen - Nblue HD Plus

Nexen är testets andra korean, jämte Hankook. De är ännu inte en etablerad premiumtillverkare, men har höga ambitioner och satsar nu extra på Europamarknaden med en fabrik under uppbyggnad.

Nblue ND Plus når dock inte upp till konkurrenternas höga nivå. Däcket presterar skapligt i bromsprov och vattenplaning, men har desto större problem med sidogreppet. Man blir dock aldrig överraskad som förare utan däcket varnar tidigt om låg greppnivå.

Hård gång över ojämnheter, väsande bakgrundsljud på slät asfalt samt hög bränsleförbrukning gör att Nexen blir sist bland 16-tumsdäcken.

FAKTA

Pris, kr 760
Tillverkningsland Sydkorea
Tillverkningsdatum vecka 36, 2017
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 68
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 6,5/5,5
Belastning/hastighetsindex 91V
Hårdhetstal, Shore 68
Slitvärde 360
Vikt, kg 9,0

BETYG

Bromsning på våt väg 9
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 9
Vattenplaning 8
Vattenplaning kurva 6
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 6
Bränsleförbrukning 6
Buller 3
Komfort 3
Totalpoäng 62

Nokian - Hakka Blue 2

Hakka Blue 2 levererar på en hög och jämn nivå. Det är inte allra bäst på något utom vattenplaning, men är ständigt med bland de allra bästa däcken i varje rond. Framför allt imponerar däckets prestanda på våt väg.

Utöver bäst motståndskraft mot vattenplaning rakt fram övertygar Hakka Blue 2 med en välbalanserad och lättkörd karaktär med en skaplig portion körglädje.

Däcket är också ett av de tystaste både på grov och fin asfalt.

Hög kompetens utan tydliga svackor gör att Nokian slutar tvåa i årets test, bara något enstaka poäng efter testvinnaren från Continental.

FAKTA

Pris, kr 926
Tillverkningsland Finland
Tillverkningsdatum vecka 37, 2017
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 69
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 6,8/5,4
Belastning/hastighetsregister 94V
Hårdhetstal, Shore 8,2
Slitvärde 300
Vikt, kg 8,2

BETYG

Bromsning på våt väg 12
Kurvgrepp på våt väg 8
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 10
Vattenplaning kurva 8
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 8
Bränsleförbrukning 8
Buller 4
Komfort 4
Totalpoäng 85

Sailun - Atrezzo ZSR

Testets joker är ett sportigt

prestandadäck från kinesiska Sailun. Med dimensionen 225/40 R 18 är det bredare än de övriga däcken. Men det hjälper inte. Sailun är hopplöst sist i testet.

Speciellt underpresterar Atrezzo ZSR på våt asfalt med lång bromssträcka och vattenplanar oroväckande tidigt i kurva. Köregenskaperna växlar oroligt mellan under- och överstyrning och gör det svårt att förutse greppnivån.

På torrt hänger det med skapligt, men lider av att greppet släpper plötsligt utan förvarning.

På grov asfalt är Sailun klart jobbigast att lyssna på. Komforten över gupp och vägskarvar är dock oväntat bra trots låg profil.

FAKTA

Pris, kr 759
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum vecka 6, 2017
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp B
EU-märkning, buller dB(A) 71
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 6,8/5,0
Belastning/hastighetsindex 92W
Hårdhetstal, Shore 9,7
Slitvärde 340
Vikt, kg 9,7

BETYG

Bromsning på våt väg 3
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 3
Vattenplaning 4
Vattenplaning, kurva 2
Bromsning på torr väg 6
Körning på väg 8
Bränsleförbrukning 4
Buller 2
Komfort 3
Totalpoäng 41
BULLER & KOMFORTBEDÖMNING & RULLMOTSTÅND
  70 km/tim 110 km/tim
slät/grov
Buller (tot.),
poäng
Komfort
poäng
Uppmätt rullmotstånd-
koefficient/EU-värde
Bridgestone 61,0 67,4/79,0 4 3 0,749/B
Continental 61,2 67,2/79,0 4 4 0,792/C
Goodyear 61,0 67,6/78,8 4 5 0,753/B
Hankook 61,4 67,4/79,2 3 3 0,838/C
Nexen 61,0 67,2/79,4 3 3 0,946/E
Nokian 61,0 67,4/78,8 4 4 0,841/-
Sailun 18" 61,2 68,0/79,6 2 3 0,908/-

Kommentar: Sailun har ett besvärande ljud på grov asfalt, men hanterar gupp och skarvar förvånansvärt bra med tanke på en lägre sidoprofil än 16-tummarna. Även Hankook har en lätt störande frekvens på grov asfalt. Vi har kontrollmätt rullmotståndet i labb enligt EU-märkningens föreskrifter. Nexen når inte ned till sin utlovade C-märkning. Vissa däck har ett annat lastindex och därför kan inte resultaten jämföras med däckets officiella märkning då vi testar alla däck med en belastning motsvarande index 91.

PANG! Larmet från tjutande däck följs av det isande ljudet av deformerande plåt. Den upphinnande föraren såg den stillastående bilkön för sent och den hårda smällen var oundviklig.

Eller?

Våra bromsprov visar att när det bästa däcket stannat efter en tvärnit från 100 km/tim på våt asfalt håller det sämsta fortfarande i 43 km/tim. Detta trots att sämsta däcket i testet lovar sportiga köregenskaper med större kontaktyta mot asfalten än de övriga deltagarna. Fel däckval kan vara skillnaden mellan ”PUH, det var nära!” och en rejäl kökrock.


En av säsongens däcknyheter är Turanza T005 från världens största däcktillverkare – Bridgestone. Nya T005 är utvecklat och producerat i Europa och ska enligt Bridgestone ge bra köregenskaper anpassat till europeiska kunder, framför allt på väta.

Även Michelin lanserar ett nytt däck i år – Primacy 4 – men deras policy är att inte tillhandahålla nya däck i förhand. Detta för att förhindra misstankar om eventuell ”testdoping”, enligt den franska tillverkaren. För att testa sommardäcken inför vårens bytessäsong körde vi i behagligt Texasklimat i november oc

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

SÅ GJORDE VI TESTET

Testet av sommardäck gjordes i november 2017 på Uvalde Proving Grounds i Texas, USA. Vädret var mestadels mulet strax under 20 grader, vilket är representativt för svenska asfaltsförhållanden under barmarkssäsongen. På torr asfalt har vi kört i solsken och drygt 20 grader – som en skön svensk sommar-
dag.

Alla tester inleds och avslutas med körning av ett set referensdäck och vid behov även mellan testdäcken. På så sätt kan vi korrigera resultatet efter hur vägbanan påverkas av yttre omständigheter, främst väderförändringar.

I år testar vi även vattenplaning i kurva, hur många g ger däcken som bäst i högt stående vatten innan greppet släpper? Det är inte säkert att ett däck med bra motståndskraft mot vattenplaning rakt fram är lika bra när vägen svänger.

Testbilen var en manuellt växlad Golf GTI. ABS-systemet var aktiverat, men antisladd-systemet fick stängas av helt för att inte den aktiva momentstyrningen skulle slita ut bromsbeläggen. Vid bromsprov, vattenplaning samt bränsleförbrukning användes en Golf TSI som testbil.

Med premiumdäck menar vi bästa produkt  från de stora, välkända däcktillverkarna.

Prisuppgiften är hämtade från Vanadis Gummi i Stockholm. Det lönar sig att jämföra priser från olika försäljningsställen. Däck på nätet kan vara billigare. Tänk på att transport- och monteringskostnad tillkommer.


Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Mycket bra.
3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Uselt.

SÅ RÄKNADE VI POÄNG

Efter betygsättning 1–5 görs en viktning av alla egenskaper och betyget multipliceras med olika faktorer, från 1 till 3. Bromsförmåga och trygga köregenskaper viktas till exempel högt både på torr och våt väg.

Det är sedan summan av alla testmomentens poäng som blir totalpoängen. I vissa moment ingår en subjektiv värdering i betyget. Maximalt antal poäng är 100. Om ett däck bedömdes som ”medel”, det vill säga med betyget 3 i alla moment, skulle poängsumman uppgå till 60. Poängsystemet drar isär värdena en aning, men gör också att vissa egenskaper prioriteras högre.

Sammanfattningen görs på ett mer överskådligt sätt men bygger på delbetygen. Exakta värden redovisas i diagramform på sidorna 26–27.


Maximal poäng för respektive delmoment:
Bromsning på våt väg: 15
Kurvgrepp på våt väg: 10
Körning på våt väg: 15
Vattenplaning: 10
Vattenplaning i kruva: 10
Bromsning på torr väg: 10
Körning på torr väg: 10
Bränsleförbrukning: 10
Buller: 5
Komfort: 5
Sammanlagt maximalt: 100

LÄS MER

Fler däck-tester hittar ni på www.vibilagare.se/test/dack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.