Bild
Nästa artikel
Perfekta däcket  dröjer

Perfekta däcket dröjer

Däck

Inte bara bästa grepp är viktigt. Lågt rullmotstånd och komfort är också intressant för både bilägare och biltillverkare. Att få till ett däck med toppegenskaper i alla avseenden har dock visat sig vara svårt.

I fjol testade Vi Bilägare lågprisdäck, i år kör vi de mer välkända fabrikaten. När vi nu jämför Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Kumho, Michelin, Nokian, Pirelli och Vredestein konstaterar vi dels att nivån är betydligt högre, dels att skillnaderna i prestanda mellan premiumdäcken är mindre än mellan lågprisdäcken.

De största variationerna i prestanda hittas vanligen i våra tester  på vått underlag. Mellan årets testade däck skiljer det exempelvis 7,2 meter mellan bäst och sämst vid bromsning på våt väg från 100 km/tim till stillastående. Motsvarande siffra på torr väg är 4,0 meter.

EU:s däckmärkning är nu inne på sitt tredje år. Tillverkarna deklarerar via märkningen hur bra deras däck bromsar på väta, hur rullmotståndet är samt vad däcket avger för buller. Högsta betyg är A, vilket flera tillverkare klarar på bromsprovet, men få i kombination med ett A även i rullmotstånd. Sämst betyg är G.

Nokian, Goodyear och Pirelli har däck i den testade dimensionen med betyget AA, men då med högre belastningsindex eller hastighetsindex. Att klassa däcket för högre last kan faktiskt vara ett sätt att få ett högre betyg, utan att göra något annat, eftersom rullmotståndet divideras med belastningsindex.

Mätningen av rullmotstånd på de testade däcken visar att Goodyear, Dunlop och Nokian klarar B-klassningen med en hårsmån. Det gör inte Pirelli, som enligt mätningen är ett C-däck, trots att märkningen säger att det är ett B-däck.


Skillnaden mellan varje betygsklass i EU-märkningen är, när det gäller bromsförmåga på våt väg, tre till sex meter längre respektive kortare bromssträcka. När det gäller bränsleförbrukning är skillnaden 0,07 till 0,10 l/100 km mellan varje klass. EU:s däckmärkning kan därmed ge två intressanta fakta om varje däck. Däremot är knappast däckbullret, som mäts utanför bilen vid passering, särskilt intressant för bilägaren. Viktigare är då bullret inne i bilen, varför vi fokuserar på detta i våra tester.

Vi Bilägares däcktest består av fyra tester på vått och fyra tester på torrt. Alla resultat är redovisade på följande sidor.


De testade däcken

Bridgestone - Turanza T001

 Bridgestone har förbättrat greppet i väta avsevärt, särskilt förmågan att motstå vattenplaning, där det är bäst av alla testdäck – men det har delvis skett på bekostnad av bromsförmågan. När vi pressar Turanza på den våta testbanan känns däcket stabilt och säkert. När det går för fort kanar däcket en aning men det sker lugnt och fortfarande med kontroll. Kurvgreppet i väta är riktigt bra.

Bra våtgrepp brukar innebära sämre grepp på torr väg. Men Bridgestone har bra bromsegenskaper och klarar en undanmanöver bra om än med en lättkontrollerad sladd. Styrningen är något mer progressiv än hos de bästa. Rullmotståndet är ett snäpp högre än övriga. Bra komfort.

FAKTA

Pris, kr 1 166
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 16,2015
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller 2/69 dB
Mönsterdjup mitt, mm 7,9
Hastighetsindex V (240 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 74
Slitvärde -
Vikt, kg 8,26

BETYG

Bromsning på våt väg 9
Kurvgrepp på våt väg 8
Körning på våt väg 12
Vattenplaning 15
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 5
Rullmotstånd 6
Bränsleförbrukning 4
Buller 4
Komfort 8
Totalpoäng 77

 Continental - ContiPremiumContact 5

Det är ingen hemlighet att Continental satsar hårt på våtgrepp. Det kräver en bra gummiblandning och väl avvägt mönster och mönstertäthet för att inte tappa grepp på torr väg. PremiumContact 5 ligger bland de bästa i alla tester på väta. Samtidigt klarar man kortast bromssträcka och bästa grepp på torr väg. Det är bra gjort.

När vi kör Continental hårt och snabbt på våt väg så går bilen stabilt understyrt utan tendens till sladd. Styrresponsen är exakt och bidrar till trygghetskänslan.Provocerar vi däcket på torr väg är egenskaperna lika konsekventa och förutsägbara. Men säkerhet och prestanda kostar. Premium-Contact 5 har något högre bränsleförbrukning.

FAKTA

Pris, kr  1065
Tillverkningsland Tjeckien
Tillverkningsdatum vecka 23, 2015
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller 2/72 dB
Mönsterdjup, mm 7,6
Hastighetsindex V (240 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 75
Slitvärde 280
Vikt, kg 8,15

BETYG

Bromsning på våt väg 15
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 12
Bromsning på torr väg 10
Körning på torr väg 5
Rullmotstånd 6
Bränsleförbrukning 3
Buller 3
Komfort 6
Totalpoäng 85

Dunlop - Sport BluResponse

Dunlop ägs av Goodyear och har ett mönster som ligger nära Goodyears. Men däcken är inte identiska. Dunlop klarar vattenplaning mycket bra och det bromsar bra på våt asfalt. Kurvgreppet är bra. Det har bra grepp och är snabbt när vi kör hårt och provocerar på den våta testbanan.

Dunlop har en märklig egenskap i kurvor då det kan ”hacka” (släppa/greppa) snabbt. Det tenderar också att överstyra. På torr asfalt är bromsförmågan bra och det har mycket bra körbarhet med god balans och lätt progressiv styrning. Dunlop har mycket bra värden vid mätning av rullmotstånd, vilket också matchar mätningen av bränsleförbrukning. Dunlop dämpar ojämnheter bra men har ett ganska hårt ljud.

FAKTA

Pris, kr  1026
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum vecka 27, 2015
EU-märkning, rullmotstånd B
Eu-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller 1/68 dB
Mönsterdjup, mm 7,6
Hastighetsindex V (240 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 72
Slitvärde 340
Vikt, kg 8,26

BETYG

Bromsning på våt väg 9
Kurvgrepp på våt väg 8
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 12
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 5
Rullmotstånd 8
Bränsleförbrukning 4
Buller 3
Komfort 6
Totalpoäng 76

Goodyear - EfficientGrip Performance

EfficientgGrip är ett stabilt däck, vilket visar sig främst när man kör hårt och testar förmågan på den våta testbanan. Good-year är snabbast, även om det rör sig om små skillnader. Men det kan också få bilen att sladda ut snabbt med bakvagnen när det går för fort. Bromsförmågan på våt väg är inte lika överlägsen men hör fortfarande till de bästa. Däcket motstår också vattenplaning mycket bra.

Goodyear gör bra ifrån sig också i torrt väglag, men placerar sig då lite lägre i resultatlistan. Däcket uppför sig stabilt och är konsekvent understyrt. Undanmanöver är inga problem. Goodyear har mycket lågt rullmotstånd. Uppfattas som komfortabelt med mindre buller.

FAKTA

Pris, kr 994
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 29, 2015
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller 1/68 dB
Mönsterdjup, mm 7,4
Hastighetsindex V (240 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 71
Slitvärde 340
Vikt, kg 7,94

BETYG

Bromsning på våt väg 12
Kurvgrepp på våt väg 8
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 12
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 4
Rullmotstånd 10
Bränsleförbrukning 5
Buller 4
Komfort 8
Totalpoäng 84

Kumho - Ecsta HS51

Kumho placerar sig på den nedre halvan av resultatlistan, men däckets prestanda är hyggliga. Förmågan att klara vattenplaning är riktigt bra. Bromsförmågan på våt väg är också bra och kurvgreppet likaså.

När vi testar våtgreppet genom hård körning noterar vi att Kumho uppträder konsekvent. Däcket är lätt att hantera även om det driver ut något mer än de bästa vid provocerad kurvtagning. Bromssträckan på torr väg är sämst i testet, två meter längre än genomsnittet.

Kumho går konsekvent vid körtest på torr väg. Upplevs förhållandevis mjukt och överstyr kontrollerbart först vid undanmanöver. Mycket komfortabel gång.

FAKTA

Pris, kr 859
Tillverkningsland Korea
Tillverkningsdatum vecka 11, 2015
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp C
EU-märkning, buller 1/69 dB
Mönsterdjup, mm 7,9
Hastighetsindex V (240 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 67
Slitvärde 380
Vikt, kg 9,78

BETYG

Bromsning på våt väg 9
Kurvgrepp på våt väg 8
Körning på våt väg 12
Vattenplaning 12
Bromsning på torr väg 4
Körning på torr väg 3
Rullmotstånd 4
Bränsleförbrukning 3
Buller 3
Komfort 8
Totalpoäng 66

Michelin - Primacy 3

Michelin har ett rykte om lågt rullmotstånd och god ekonomi att försvara. Våtgrepp är inte lika högt prioriterat. Primacy tappar också greppet tidigast i testet av vattenplaning. Bromsförmågan i väta är dock mycket bra. Kurvgreppet är bra och även om Michelin hamnar näst sist tidsmässigt, är däckets beteende mycket konsekvent. Det kanar ut lite mer, men uppträder tryggt och säkert, vilket är viktigast. Vid test på torr väg är Michelin avsevärt snabbare och har samma konsekventa understyrda och stabila köregenskaper som i väta. Bra styrreaktioner. Undanmanöver är enkelt och bromsegenskaperna är bra. Michelin har lite överraskande inte längre lägsta rullmotstånd. Mycket bra komfort.

FAKTA

Pris, kr 1 082
Tillverkningsland Spanien
Tillverkningsdatum vecka 10, 2015
EU-märkning, rullmotstånd C
Eu-märkning, våtgrepp A
Eu-märkning, buller 2/69 dB
Mönsterdjup mitt, mm 7,3
Hastighetsindex V (240 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 72
Slitvärde 240
Vikt, kg 8,71

BETYG

Bromsning på våt väg 12
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 12
Vattenplaning 9
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 4
Rullmotstånd 6
Bränsleförbrukning 4
Buller 4
Komfort 8
Totalpoäng 71

Nokian - Hakka Green 2

Helt nya Hakka Green 2 har ett lågt rullmotstånd och ett överraskande bra våtgrepp. Nokian klarar vattenplaning mycket bra och toppar bromsning och kurvgrepp i väta tillsammans med Pirelli. Vid körning i väta har Hakka Green mycket bra grepp och understyr konsekvent i stort sett hur man än gör. Men tre tuffa varv gick hårt åt mönstret. Bromsförmågan på torr väg är bra.

Nokian var däremot långsammast vid körtestet, krängde mer, men visade mycket bra styrreaktioner. Undanmanöver är enkelt. Rullmotståndet mättes till testets näst lägsta. Vid körning var bränsleförbrukningen medelhög.

Bullernivå och komfort på medelnivå.

FAKTA

Pris, kr 1 240
Tillverkningsland Finland
Tillverkningdatum vecka 39, 2015
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller 1/67 dB
Mönsterdjup mitt, mm 7,9
Hastighetsindex V (240 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 67
Slitvärde 400
Vikt, kg 7,78

BETYG

Bromsning på våt väg 15
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 12
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 3
Rullmotstånd 8
Bränsleförbrukning 4
Buller 3
Komfort 6
Totalpoäng 82

Pirelli - Cinturato P7 Blue

 Pirelli har bästa grepp i väta – en hårsmån före Nokian. P7 klarar också vattenplaning och körtestet i väta mycket bra. Pirelli är mycket lättkört med exakta reaktioner också vid hård provocering. P7 Blue imponerar också med mycket bra bromsförmåga på torr väg, vilket inte är en enkel ekvation att lösa. När vi sätter fart på testbanan med torr asfalt har Pirelli inte lika skarpa egenskaper. Pirelli känns bra, men glider ut mer i kurvor. Det hamnar på samma nivå som Nokian, det vill säga näst sist. Blått i namnet är precis som grönt en signal för mer miljövänliga produkter. P7 stannar dock på medelbra rullmotstånd i testet. B-klassningen stämmer inte. P7 Blue är ett C-däck.

FAKTA

Pris, kr 938
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum vecka 35, 2015
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller 2/71 dB
Mönsterdjup mitt, mm 6,8
Hastighetsindex V (240 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 68
Slitvärde 260
Vikt, kg 8,16

BETYG

Bromsning på våt väg 15
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 12
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 3
Rullmotstånd 6
Bränsleförbrukning 4
Buller 4
Komfort 6
Totalpoäng 80

Vredestein - Sportrac 5

Sportrac 5 har inte riktigt hängt med i utvecklingen. Däcket placerar sig sist eller näst sist i alla testmoment i väta. Vid bromsning på våt väg får Vredestein visserligen godkänt, men har en kvarvarande hastighet av 35 km/tim när bästa däcket stannat. Köregenskaperna i väta är dock inte lömska eller inkonsekventa, greppet är bara lite sämre.

Bromsförmågan på torr väg innebär också en kvarvarande hastighet av 29 km/tim när bästa däcket stannat.

Köregenskaperna är lugna, men känns tyngre och lite långsamma. Uppmätt rullmotstånd ger betyget C. Vid körning med mätning av bränsleförbrukningen blev däcket märkligt nog bäst i testet.

FAKTA

Pris, kr 938
Tillverkningsland Holland
Tillverkningsdatum vecka 41, 2015
EU-märkning, rullmotstånd E
EU-märkning, våtgrepp B
EU-märkning, buller 2/70 dB
Mönsterdjup mitt, mm 7,5
Hastighetsindex V (240 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 66
Slitvärde 300
Vikt, kg 8,02

BETYG

Bromsning på våt väg 6
Kurvgrepp på våt väg 8
Körning på våt väg 12
Vattenplaning 9
Bromsning på torr väg 4
Körning på torr väg 4
Rullmotstånd 6
Bränsleförbrukning 5
Buller 3
Komfort 6
Totalpoäng 63
SÅ RÄKNADE VI POÄNG

Efter betygsättning 1–5 görs en viktning av alla egenskaper och betyget multipliceras med olika faktorer, från 1 till 3. Bromsförmåga viktas till exempel högt både på torr och våt väg.

Det är sedan summan av alla testmomentens poäng som blir totalpoängen. I vissa moment ingår en subjektiv värdering i betyget. Maximalt antal poäng är 100. Om ett däck bedömdes som ”bra”, det vill säga med betyget 3 i alla moment, skulle poängsumman uppgå till 60. Poängsystemet drar isär värdena en aning, men gör också att vissa egenskaper prioriteras högre.

Sammanfattningen görs på ett mer överskådligt sätt men bygger på delbetygen. Exakta värden redovisas i diagramform på sidorna 28–29.

Maximal poäng för respektive delmoment:

Broms på våt väg 15
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 15
Bromsning på torr väg 10
Körning på torr väg 5
Bränsleförbrukning 5
Rullmotstånd 10
Buller 5
Komfort 10
Sammanlagt maximalt 100

 

BULLER PÅ SLÄT/GROV ASFALT + KOMFORTBEDÖMNING

Kommentar: Det är i de flesta fall ganska små skillnader mellan däcken i db(A) räknat. Vi använder en Bruel&Kjaer ljudmätare och ett för däck särskilt anpassat program. Mätningen görs vid förarens öron – fem sekunder vid höger och fem sekunder vid vänster öra. Datorn räknar ut ett genomsnitt under mätperioden. Före själva mätningen har det gjorts en subjektiv värdering av två personer och poängen är en avvägning mellan mätning och den subjektiva uppfattningen. Örat är de facto ett mycket finare instrument än ljudmätaren.

  50 km/tm 70 km/tim 90 km/tim 110 km/tim Buller,
poäng
Komfort,
poäng
Bridge-
stone
59/70 61/72 65/74 67/76 4 8
Conti-
nental
58/70 60/72 64/74 67//76 3 6
Dunlop 58/70 60/73 64/74 67/76 3 6
Goodyear 58/70 60/73 65/74 68/75 4 8
Kumho 58/70 62/73 65/75 70/76 3 8
Michelin 59/70 61/72 63/74 68/75 4 8
Nokian 58(69 59/73 64/74 67/75 3 6
Pirelli 58/70 59/73 64/74 67/75 4 6
Vredestein 58/71 60/74 64/75 68/76 3 6

 

Taggar: Däck

I fjol testade Vi Bilägare lågprisdäck, i år kör vi de mer välkända fabrikaten. När vi nu jämför Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Kumho, Michelin, Nokian, Pirelli och Vredestein konstaterar vi dels att nivån är betydligt högre, dels att skillnaderna i prestanda mellan premiumdäcken är mindre än mellan lågprisdäcken.

De största variationerna i prestanda hittas vanligen i våra tester  på vått underlag. Mellan årets testade däck skiljer det exempelvis 7,2 meter mellan bäst och sämst vid bromsning på våt väg från 100 km/tim till stillastående. Motsvarande siffra på torr väg är 4,0 meter.

EU:s däckmärkning är nu inne på sitt tredje år. Tillverkarna deklarerar via märkningen hur bra deras däck bromsar på väta, hur rullmotståndet är samt vad däcket avger för buller. Högsta betyg är A, vilket flera tillverkare klarar på bromsprovet, men få i kombination med ett A även i rullmotstånd. Sämst betyg är G.

Nokian, Goodyear och Pirelli har däck i den testade dimensionen med betyget AA, men då med högre belastningsindex eller hastighetsindex. Att klassa däcket för högre last kan faktiskt vara ett sätt att få ett högre bet

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

SÅ GJORDE VI TESTET

Vi Bilägare gjorde testet av sommardäck vid Uvalde Proving Grounds i Texas, USA i november 2015. Temperaturen låg omkring 19–21 grader vid testerna på torr asfalt och omkring 18–22 vid körningarna i väta.

Subjektiva tester, som till exempel ljud, komfort och hanterbarhet på våt och torr asfalt, kördes med en VW Golf 7 med 1,8 l TSI-motor. VW Passat användes för tester av vattenplaning, bromsförmåga, kurvtagning och bränslemätning.

Alla tester är gjorda med elektroniska hjälpsystem inkopplade, förutom under momentet hanterbarhet som gjordes med antispinn urkopplat.

Alla däck i testet är så kallade premiumdäck. Med det menas respektive tillverkares bästa produkt och inte eventuella lågprisalternativ.

Continental CPC 5 har använts som referensdäck. Alla tester inleds och avslutas med körning av referensdäcket samt ett antal kontrollkörningar mellan själva testdäcken. Korrektioner görs sedan utefter värdena som samlas in med detta däck. På så sätt kan vi kompensera för yttre förändringar.

Samtliga däck har dimension 205/55 R 16.

Prisuppgifterna kommer från Vanadis Gummi AB i Stockholm. Det lönar sig att jämföra priser eftersom de varierar mellan olika försäljningsställen.


Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Mycket bra. 3 = Bra. 2 = Godkänt. 1 = Dåligt/Underkänt.

EU:S DÄCKMÄRKNING

Alla däck som säljs inom EU måste märkas med information om bränsleförbrukning, våtgrepp och buller. Deklarationen använder samma bokstavssystem som finns exempelvis på vitvaror, det vill säga bokstäver där A är bäst och G är sämst.

Bränsleförbrukning innebär att man mäter rullmotstånd. De bästa däcken i detta test är märkta med B och de andra med C eller till och med E. Skillnaden mellan A och G är drygt 0,6 l/100 km. Skillnaden mellan B och E, två klasser, är att E kan ha upp till 0,31 l/100 km högre förbrukning.

Våtgrepp anges för bromsning från 80 till 0 km/tim. Från A till B ökar bromssträckan med tre meter, från B till C med ytterligare fyra och E kan ha upp till tolv meter längre bromssträcka än ett A-märkt däck. Mellan högsta klassificering A och den lägsta F är skillnaden 18 meter. Men man säger också att skillnaden mellan klasser som ligger efter varandra är en billängd (tre till sex meter).

Bullermärkningen baseras på ljud vid förbipassering utomhus. Högtalarsymbolens olika tjocka streck visar om bullret är minst tre decibel lägre än gränsvärdet som infördes 2016 (ett tjockt streck/en etta), eller om det svarar mot detta gränsvärde (två tjocka streck/en tvåa), alternativt gränsvärdet från 2001/en trea (tre tjocka streck).

LÄS MER

Fler bäcktester hittar ni på www.vibilagare.se/test/dack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.