Bild
Nästa artikel
IceContact3 gör samma resa som friktionsdäcket VikingContact7 – byter från asymmetriskt till symmetriskt mönster. Dubbar med gummikropp för stora storlekar, aluminium för små. (Foto: Continental).
IceContact3 gör samma resa som friktionsdäcket VikingContact7 – byter från asymmetriskt till symmetriskt mönster. Dubbar med gummikropp för stora storlekar, aluminium för små. (Foto: Continental).

Gummidubben är här

Däck

Vi har fått ett första smakprov av Continentals kommande dubbdäck
IceContact3. Största nyheten är dubbar med gummikropp som lovar både ökat vintergrepp och mindre vägslitage.

Däck handlar om konflikter. Bromssträcka står mot rullmotstånd. För att ge låg förbrukning ska däcket absorbera så lite energi som möjligt. Vid inbromsning ska däcket absorbera så mycket energi som möjligt. Detta är naturlagar som kräver tekniska framsteg för att bemästras.

Ett dubbdäck måste även hantera konflikten mellan isgrepp och vägslitage. Tyska Continental har iklätt sig diplomatrollen och försöker nu medla genom en nyutvecklad dubb kallad FlexStud – framtagen tillsammans med finska dubbtillverkaren Tikka.

Den nya dubben har en gummikropp som håller i ett metallstift. Det är fortfarande metallen som greppar tag i isen men gummikroppen dämpar islagskraften. Dessutom ”flexar” gummikanten undan vid stora krafter så det endast är metallstiftet som river i underlaget. Det betyder mindre metall mot asfalten men också att metallstiftet kan penetrera isen djupare vid behov.

Continental hävdar att is-greppet ökar med 7 % jämfört med föregångaren IceContact2, samtidigt som vägslitaget är
20 % lägre.

 

Östersund var värdort för lanseringen av IceContact3. På plogade asfaltsvägar fick vi köra Volvo V90-bilar skodda med dagens IceContact2 och nästa säsongs IceContact3.

Dubbarnas minskade islagskraft påverkar ljudkomforten positivt. Skillnaden i ljudvolym (dB) är kanske inte så stor, men den nya dubben ger en vilsammare ljudbild för örat med mindre lågfrekvent vägbuller.

Mönsterdesignen är en annan skillnad mot föregångaren.  Continental väljer att frångå sin tidigare policy med asymmetriskt mönster, där däckets in- och utsida är olika. Nya IceContact3 har istället symmetriskt mönster med angiven rullriktning.


–Ett symmetriskt mönster ger oss snabbt bra vattenplaningsegenskaper som sedan
är lättare att balansera mot andra egenskaper, förklarar Karsten Wiebking, tidigare produktansvarig för det nya dubbdäcket, numera marknadschef i Sverige.

–Asymmetriskt mönster är bättre för kurvegenskaper men på vintern är sidokrafterna inte så höga. En mönsterförändring var rätt väg att gå.

 

Trots påstått lägre vägslitage har Continentalt avstått från att öka dubbmängden. Det är fortsatt 190 dubb i standardstorleken 205/55 R16. Det beror främst på att FlexStud inte är standard utan endast erbjuds i 17 tum och uppåt. För 16–14 tum får IceContact3 traditionella aluminiumdubbar.

Anledning påstås vara att vägslitaget är större på tyngre bilar men det ligger nog även prispolitik bakom beslutet. Köpare av större däck är mindre priskänsliga. Tekniken har inte varit helt lätt att sätta i produktion så räkna med en prishöjning från dagens nivå.

–FlexStud är en premiumprodukt som får ett premiumpris, svarade en representant.

Om det är värt sitt pris vet vi i höst. Då publicerar vi 2019 års vinterdäckstest där IceContact3 kommer att vara en av deltagarna.

VÄGSLITAGETEST

Regleringen av dubbdäck tillåter högst 50 dubb per rullmeter. I den vanligaste dimensionen 205/55 R 16 innebär det maximalt 96 dubbar. Men fler dubbar är tillåtet om man kan visa att vägslitaget är 10 % lägre än ett gränsvärde motsvarande 96 dubb. Det enda kontrollorganet för vägslitagetester är finska transportstyrelsen, Trafi.

Däcket ska köras över 15 stenplattor 200 gånger i 100 km/tim. De specifika stenplattorna vägs före och efter körningarna. Slitaget i testet är tio gånger högre än för en vanlig asfaltsbeläggning.

Gränsvärdet är relativt däckdimensionen. Ett vanligt 205/55 R 16 däck får inte ge en viktförlust över 1,1 gram. En lättare bil på med dimensionen 185/60 R 15 ska klara 0,8 gram. En tung bil på 255/55 R 19 har ett tak på 1,4 gram.

Vägslitage beror främst på dubbens islagskraft. Detta lindras enklast med låg vikt men fler dubbar ger lättare islag för varje dubb – som att ligga på en spikmatta. Sedan påverkar även dubbarnas utformning.
I dag är det nästan ingen som använder runda dubbar utan de allra flesta har olika mönster i dubbdesignen.

Däck handlar om konflikter. Bromssträcka står mot rullmotstånd. För att ge låg förbrukning ska däcket absorbera så lite energi som möjligt. Vid inbromsning ska däcket absorbera så mycket energi som möjligt. Detta är naturlagar som kräver tekniska framsteg för att bemästras.

Ett dubbdäck måste även hantera konflikten mellan isgrepp och vägslitage. Tyska Continental har iklätt sig diplomatrollen och försöker nu medla genom en nyutvecklad dubb kallad FlexStud – framtagen tillsammans med finska dubbtillverkaren Tikka.

Den nya dubben har en gummikropp som håller i ett metallstift. Det är fortfarande metallen som greppar tag i isen men gummikroppen dämpar islagskraften. Dessutom ”flexar” gummikanten undan vid stora krafter så det endast är metallstiftet som river i underlaget. Det betyder mindre metall mot asfalten men också att metallstiftet kan penetrera isen djupare vid behov.

Continental hävdar att is-greppet ökar med 7 % jämfört med föregångaren IceContact2, samtidigt som vägslitaget är
20 % lägre.

 

Östersund var värdort för lanseringen av IceContact3. På plogade as

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-10-08 19:32

Detta med "gummidubb" känns som att en repris rullas upp... Har inte detta testats tidigare utan större framgång eller förväxlar jag det med nåt annat material (än alu) runt dubbkärnan ?

#2
2019-10-08 19:46

Det går precis lika bra med celleri, förlåt.... dubbfritt....

#3
2019-10-08 20:16

Verkar lite tårta på tårta med gummidubb i gummidäck.
Men man kanske kommit på något, men eftersom det är Conti så tror jag att det mest är ett sätt att ta mer betalt för något som slits ut snabbare.
Vad är ett jämförbart grepp efter 500 mil med hälften på barmark som de flesta kör på

#4
2019-10-08 20:44

Det man undrar rent generellt är om däcken, som det framställs,verkligen blir bättre och bättre år från år. I så fall måste t.ex. nya Continental för 10 år sen varit svindåliga jämfört med årets. Man testar ju dessutom bara nya däck, men ingen köper väl nya vinterdäck varje år så frågan är ju hur bra de är efter 3 år. Själv upplevde jag på den tiden jag körde med dubb när dubbarna slets så gled däcket nästan på dubbarna efter ett par år så att mina nu tre år gamla dubbfria är mycket bättre på alla underlag.

#5
2019-10-08 20:48

Tror också att det kan vara som du skriver, 107Carlsson. Nya dubbdäck är en sak men när dom gått 2--3 säsonger så håller jag en slant på att lika gamla dubbfria (av bra kvalitet) kanske t o m greppar is bättre.

#6
2019-11-06 17:49

Nej Pi, det gör de inte på is, där ligger fortfarande friktionsdäcken efter, däremot kan de vara bättre på andra underlag, men det var de ju också när båda typerna var nya.
Det är ju oftast så att på ett dubbdäck av premiumklass slits gummit mer än dubbarna, så utsticket kan faktiskt öka även om dubbarna blir runda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.