Bild
Nästa artikel
Skillnaderna mellan de olika däcken är större än vad man först kan tro. Det lönar sig att läsa ett däcktest innan du slår till.

Dubbdäcktest - tryggare blir det inte

Däck

Rattmuff på. Den första frosthalkan lurar runt hörnet och det är hög tid att se över bilens vintersulor. Här testar vi sju dubbdäck i dimensionen 205/55 R16. För att jämföra dubb och dubbfritt har vi ett nordiskt friktionsdäck som joker.

Dubbdäck eller dubbfria friktionsdäck? Aftonbladet eller Expressen? Volvo eller Saab? Valet av vinterdäck är ett ständigt trätoämne kring fikaborden.

Vi väljer att redovisa vinterdäckstesterna i två separata kategorier – ett med dubb-däck och ett med friktionsdäck. Detta för att underlätta jämförelser mellan däck inom samma kategori. Alla testvärden presenteras i detalj för att visa hur stora, eller små, skillnader det är i de olika testmomenten. Allt för att du ska kunna göra ett aktivt val och välja det däck som passar dig och dina körvanor bäst.

Eftersom många tvekar om vilken däcktyp – dubb eller odubbat – de ska välja har vi med ett dubbfritt friktionsdäck av nordisk typ som påvisar skillnaderna mellan ett av de allra bästa friktionsdäcken och dubbdäcksutbudet.

 

En paradox är att nordiska friktionsdäck är som bäst i moment som är vanligast i norra Sverige. På ren snö biter de lika bra, eller bättre, som dubbdäcken. Sämst är friktionsdäcken på den svårupptäckta ”svartisen” som är vanligare i den södra landsändan.

Dessutom presterar dubbdäcket bättre på snöfria vägar. Friktionsdäcket har en mjukare gummiblandning med tätare lameller i mönstret, vilket ger sämre stabilitet på asfalt. Mönstret är inte heller optimerat för att transportera bort vatten vilket ger det dubbfria däcket en betydligt längre bromssträcka när underlaget är blött.

 

Skillnaden mellan olika däck är mer än bara siffror och mätvärden. Viktigast är hur ett däck uppträder i en krissituation – ett bra däck ska vara lättkört utan plötsliga förändringar i balansen och varna föraren tidigt att greppgränsen närmar sig.


Skillnaden mellan dubb och friktion är störst i hur däcken uppför sig när farten är för hög. På vintervägar har friktionsdäcken en betydligt längre glidfas. Dubbarna är bättre på att ta tillbaka fästet när man gjort övertramp på greppgränsen. Det kan vara skillnaden mellan att bara få hjärtat i halsgropen och att glida över till fel körbana.

Friktionsdäckets förtjänster handlar om komfort och miljö. Utöver mindre vägslitage rullar friktionsdäcket lättare, vilket sänker förbrukningen och ger betydligt lägre bullernivå i kupén.

Tystare färd är inte bara en komfortfråga – frånvaron av dubbrassel får många att skifta till vinterdäck tidigare än de annars skulle ha gjort. Att inte bli överraskad av den första halkan är en nog så viktig säkerhetsinsats.

 

Dubbutvecklingen går fort. I årets test har ingen tillverkare färre än 130 dubbar per däck, de flesta har ökat till 190 stycken i testdimensionen 205/55 R16 – bland andra har den koreanska uppstickaren Nexen hängt med i 190-dubbstrenden.

Antalet dubbar är fritt så länge tillverkaren kan bevisa att vägslitaget inte överstiger ett speciellt riktvärde. Till årets vintersäsong kommer Michelin med ett nytt dubbdäck – X-Ice North 4 – med 250 dubb per däck – nytt rekord. Tyvärr erbjuder inte Michelin möjligheten till förhandstester av kommande produkter. Michelin släppte nyheten i mars och eftersom vi gjorde våra snö- och ismätningar februari hade vi inte möjlighet att testa det nya Michelindäcket. Vi kommer att återkomma till det i ett senare nummer i höst.

Istället blev årets dubbdäckstest en uppgörelse mellan två 190-dubbare, där ett lockar med körglädje och kvick respons medan det andra är tryggt på alla underlag. Och årets testvinnare blev...


Poängsammanställning

  Max-
poäng
Bridge-
stone
Conti-
nental
Gisla-
ved
Good-
year
Nexen No-
kian
Yoko-
hama
Friktion
Start på is 5 4 5 3 2 1 5 4 1
Broms på is 15 12 15 9 12 3 15 9 3
Körning på is 15 12 15 9 9 3 15 6 6
Poäng på is 35 28 35 21 23 7 35 19 10
Start på snö 5 4 4 4 3 2 5 4 5
Broms på snö 5 3 4 4 4 3 5 5 5
Körning på snö 15 9 15 12 12 6 12 6 6
Poäng på snö 25 16 23 20 19 11 22 15 16
Broms i väta 10 4 8 8 10 6 6 8 2
Körning i väta 5 2 5 4 3 4 5 5 2
Poäng i väta 15 6 13 12 13 10 11 13 4
Broms på torr väg 5 3 5 4 4 4 3 4 5
Körning på torr väg 5 2 2 3 3 4 2 2 5
Poäng på torr väg 10 6 9 6 7 7 7 8 7
Rullmotstånd/
bränsleförbrukning
10 8 4 6 6 6 6 8 10
Buller 5 2 2 3 3 4 2 2 5
Totalt 100 66 86 68 71 45 83 65 52
Ranking - 5 1 4 3 8 2 6 7

De testade däcken

Bridgestone - Noranza 001

Bridgestone var tidigt ute med 190 dubb i dimensionen 205/55 R16 och Noranza 001 har ett konkurrenskraftigt bett på isiga underlag. Greppnivån ligger dock strax under Continental/Nokian och körbeteendet på både is och snö är lurigare. Bridgestone-däcket växlar mer mellan initial understyrning och långsammare respons till bakvagnssladd i långa kurvor. Sidogreppet kunde vara bättre.

Noranza 001 har tydligt vinteroptimerade egenskaper och trivs inte lika bra i högre temperaturer med långa bromssträckor på asfalt. Styrkänslan är god, men blir yvig vid undanmanöverproven. Noranza är ett dubbdäck som trivs bättre i norra Sverige än i södra.

FAKTA

Pris, kr 1 346
Tillverkningsland *Europa*
Tillverkningsdatum vecka 2, 2018
Mönsterdjup mitt, mm 9,2
Antal dubb 190
Dubbutst., före snö/istest, mm 1,3
Dubbutst., efter snö/istest, mm 1,3
Last- & hastighetsindex 94T
Hårdhetstest, grader Shore 55
Montering Rotation

BETYG

Start is 4
Broms is 12
Körning is 12
Start snö 4
Broms snö 3
Körning snö 9
Broms väta 4
Körning väta 2
Broms torr 3
Körning torr 3
Rullmotstånd 8
Buller 2
Totalpoäng 66

 


Continental - IceContact2

På vintervägar är Continental det bästa däcket tillsammans med Nokian. På is turas de om att placera sig på tätplats med skillnader som inte är större än en vanlig felmarginal. IceContact2 har lite sämre snömönster än Hakka 9 vid acceleration och bromsning, men har istället ett lugnt och tryggt uppträdande i kurvkombinationerna med stabil bakvagn och bäst sidogrepp.

Den största skillnaden mot
Nokian är att Continental även presterar riktigt bra i asfaltsronderna – både i vått och torrt. Det gör att IceContact2 blir årets testvinnare. Plumparna i testprotokollet är buller och högst förbrukning, men det hindrar inte IceContact2 att ta en knapp, men ändå klar, seger.

FAKTA

Pris, kr 1 446
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum vecka 38, 2017
Mönsterdjup mitt, mm 8,7
Antal dubb 190
Dubbutst. före snö/istest, mm 1,2
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,3
Last- & hastighetsindex 94T
Hårdhetstal, grader Shore 56
Montering Insida/utsida

BETYG

Start is 5
Broms is 15
Körning is 15
Start snö 4
Broms snö 4
Körning snö 15
Broms väta 8
Köring väta 5
Broms torr 5
Körning torr 4
Rullmotstånd 4
Buller 2
Totalpoäng 86

 


Gislaved - NordFrost200

”Småländska” Gislaved är sedan länge en del av Continentals varumärkesparaply tillsammans med exempelvis Uniroyal och Semperit. Det märks – Gislaved har en grundkaraktär som liknar Continentals med en lugnt understyrande balans som är lättkörd på gränsen genom tydlig information till föraren vad däcket håller på med – speciellt på snö där Gislaved presterar en bra varvtid.

Men Gislaved saknar Continentals stabilitet i asfaltsronderna och är för mjukt för att ge trygga köregenskaper vid undanmanöverproven.

Med bara 130 dubb är NordFrost bland de sämre i isronderna. Tack vare bra snögrepp blir det en slutlig fjärdeplats.

FAKTA

Pris, kr 1 237
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum vecka 33, 2017
Mönsterdjup mitt, mm 9,3
Antal dubb 130
Dubbutst. före snö/istest, mm 0,9
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,0
Last- och hastighetsindex 94T
Hårdhetstal, grader SHore 54
Montering Insida/utsida

BETYG

Start is 3
Broms is 9
Körning is 9
Start snö 4
Broms snö 4
Körning snö 12
Broms väta 8
Körning väta 4
Broms torr 4
Körning torr 2
Rullmotstånd 6
Buller 3
Totalpoäng 68

 


Goodyear - UltraGrip IceArtic

Goodyear håller kvar vid 130 dubb i sitt UltraGrip IceArtic. I både snö- och isronderna placerar det sig i resultatlistans mittfält men har fördelen av trygga, förutseende köregenskaper – dock har IceArtic problem med kraftig understyrning i tvära kurvor på halt underlag.

I varma plusgrader uppvisar Goodyear den kortaste bromssträckan på våt asfalt och har också säkra egenskaper på torrt.

IceArtic är sällan med i den
absoluta tätstriden i testmomenten men har inte heller några riktigt svaga sidor. Genom att hålla en jämn och god nivå på alla underlag kniper IceArtic bronsplatsen. För att kunna kriga om ädlare valörer behöver Goodyear höja dubbantalet.

FAKTA

Pris, kr 1 277
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 42, 2017
Mönsterdjup mitt, mm 10,2
Antal dubb 130
Dubbutst. före snö/istestet, mm 1,0
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,1
Hårdhetstal, grader Shore 55
Montering Rotation

BETYG

Start is 2
Broms is 12
Körning is 9
Start snö 3
Broms snö 4
Körning snö 12
Broms väta 10
Körning väta 3
Broms torr 4
Körning torr 3
Rullmotstånd 6
Buller 3
Totalpoäng 71

 


Nexen - WinGuard WinSpike WH62

Koreanska Nexen har uppdaterat sitt WinSpike med fler dubb och hängt på 190-dubbstrenden med WH62-versionen. Kanske har de istället fått minska ned dubb-utsticket för att klara vägslitagetesterna för WinSpike har lägst utstick i testet. När gummiblandningen därtill är hårdast i gänget (shore-värde 61) har Nexens nya dubbdäck dåligt vinterfäste. Till och med det dubbfria friktionsdäcket ger bättre grepp på is.

Hårda gummiblandningar brukar prestera bra i barmarksronderna men inte ens på asfalt blir det några topplaceringar.

Däckets enda fördel är lågt vägbuller.

Det blir en solklar sistaplats för WinSpike WH62.

FAKTA

Pris, kr 845
Tillverkningsland Sydkorea
Tillverkningsdatum vecka 31, 2017
Mönsterdjup mitt, mm 9,1
Antal dubb 190
Dubbutst. före snö/istest, mm 0,9
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,0
Last- & hastighetsindex 94T
Hårdhetstal, grader Shore 61
Montering Rotation

BETYG

Start is 1
Broms is 3
Körning is 3
Start snö 2
Broms snö 3
Körning snö 6
Broms väta 6
Körning väta 4
Broms torr 4
Körning torr 3
Rullmotstånd 6
Buller 4
Totalpoängs 45

 


Nokian - Hakkapeliitta 9

Finska Nokian har alltid ett stort fokus på vinterväglag där grepp-nivån är som mest kritisk. Hakka   9 accelererar och bromsar bäst i is- och framför allt snöronderna.

Däcket har en stor portion körglädje med rapp respons och en neutral balans som kan gå mot det överstyrda vid forcerad körning. Beteendet är konsekvent och kommunicerar väl till föraren om greppnivån. Högt framvagnsgrepp på isen ger bästa varvtid, men den sladdvänliga balansen gör att ESP-systemet bromsar hastigheten i de svepande kurvorna på snöbanan. Här är Continental effektivare och tryggare. Därtill är bromssträckan på asfalt medelmåttlig vilket gör att Hakka 9 blir tvåa i testet.

FAKTA

Pris, kr 1 527 kr
Tillverkningsland Finland
Tillverkningsdatum vecka 3, 2018
Mönsterdjup mitt, mm 8,7
Antal dubb 190
Dubbutst. före snö/istest, mm 1,1
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,2
Last- &hastighetsindex 94T
Hårdhetstest, grader Shore 55
Montering Rotation

BETYG

Start is 5
Broms is 15
Körning is 15
Start snö 5
Broms snö 5
Körning snö 12
Broms väta 6
Körning väta 5
Broms torr 3
Körning torr 4
Rullmotstånd 6
Buller 2
Totalpoäng 83

 


Yokohama - IceGuard IG65

Yokohamas nya dubbdäck med 172 dubbar har ett tvärgående mönster samt avlånga, tvärgående dubbar. Båda lösningarna är inriktade på att ge bra fäste i längdled – gas och broms – men på bekostnad av sidogreppet. Det gör att IG65 har problem med köregenskaperna på is och snö.

Yokohama presterar bäst på vått väglag med att kort bromssträcka på och kvickast varvtid runt den bevattnade handlingbanan.

Enligt dB-mätaren har Yokohama medelvärden men ljudbilden har ett störande ”sjungande” från dubbarna vilket sänker bullerbetyget till en tvåa. Med svagt kurvgrepp på vintern blir Yokohama totalt 6:a i detta gäng.

FAKTA

Pris, kr 1 196
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkiningsdatum vecka 31, 2017
Mönsterdjup mitt, mm 9,0
Antal dubb 172
Dubbutst. före snö/istest, mm 1,1
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,2
Last- & hastighetsindex 94T
Hårdhetstal, grader Shore 57
Montering Rotation (dåligt utmärkt)

BETYG

Start is 4
Broms is 9
Körning is 6
Start snö 4
Broms snö 5
Körning snö 6
Broms väta 8
Körning väta 5
Broms torr 4
Körning torr 4
Rullmotstånd 8
Buller 2
Totalpoäng 65

 


Nordisk friktion - Dubbfri joker

Dubb eller dubbfritt? Testmässigt konstaterar vi att friktions-däcket kan hävda sig mot dubb-
däcken så länge underlaget är snö, men är hopplöst efter dubbdäcken när underlaget är hårdare och fruset.

Friktionsdäckets mjuka gummi-blandning ger också sämre kör-egenskaper på asfalt och bromssträckan på blöt asfalt är mycket längre än för dubbdäcken.

Friktionsdäckets stora fördel är ljudkomforten där det är hela 2,4 dB tystare än det tystaste dubbdäcket. Även rullmotståndet är mindre än för dubbdäcken. Säkerhetsmässigt har friktionsdäcket inte en chans att hävda sig mot dubbdäcken. Bara besvikelsen från Nexen är sämre.

FAKTA

Pris, kr -
Tillverkningsland -
Tillverkningsdatum vecka 2, 2018
Mönsterdjup mitt, mm 8,5
Antal dubb 0
Dubbutst. före snö/istest, mm -
Dubbutst. efter snö/istest, mm -
Last- & hastighetsindex 94R
Hårdhetstal, grader Shore 54
Montering Rotation

BETYG

Start is 1
Broms is 3
Körning is 6
Start snö 5
Broms snö 5
Körning snö 6
Broms väta 2
Körning väta 2
Broms torr 5
Körning torr 2
Rullmotstånd 10
Buller 5
Totalpoäng 52
ÖVRIGA TESTMOMENT

Här är resultaten från de testmoment som inte redovisas på annan plats. Bränsleförbrukningen är uppmätt med en Volvo V60 D2 i konstant hastighet (80 km/tim). Kupébullret är uppmätt i en Volvo V40 D2 vid förarens öron under en 10 sekunder. I bullerbetyget ingår också en subjektiv bedömning av ljudbilden.

  Bridgestone Continental Gislaved Goodyear Nexen Nokian Yokohama Friktion
Körningiväta,s 40,2 39,36 39,66 39,90 39,56 39,28 39,19 40,13
Körning torr väg, subjektivt betyg 1-5 3 4 2 3 3 4 4 2
Förbrukning, l/100 km 4,19 4,59 4,30 4,39 4,30 4,36 4,19 4,12
Buller, dB(A), 50 km/tim 69,0 68,0 66,0 67,4 67,2 70,0 67,6 62,4
Buller, dB(A), 70 km/tim 70,2 70,0 68,4 69,0 69,4 70,4 70,8 66,4
Buller, dB(A), 90 km/tim 73,0 72,6 71,8 71,4 70,4 73,0 71,0 67,0
Buller, dB(A), 110 km/tim 74,8 73,8 73,2 73,4 71,8 73,2 72,4 69,4

Dubbdäck eller dubbfria friktionsdäck? Aftonbladet eller Expressen? Volvo eller Saab? Valet av vinterdäck är ett ständigt trätoämne kring fikaborden.

Vi väljer att redovisa vinterdäckstesterna i två separata kategorier – ett med dubb-däck och ett med friktionsdäck. Detta för att underlätta jämförelser mellan däck inom samma kategori. Alla testvärden presenteras i detalj för att visa hur stora, eller små, skillnader det är i de olika testmomenten. Allt för att du ska kunna göra ett aktivt val och välja det däck som passar dig och dina körvanor bäst.

Eftersom många tvekar om vilken däcktyp – dubb eller odubbat – de ska välja har vi med ett dubbfritt friktionsdäck av nordisk typ som påvisar skillnaderna mellan ett av de allra bästa friktionsdäcken och dubbdäcksutbudet.

 

En paradox är att nordiska friktionsdäck är som bäst i moment som är vanligast i norra Sverige. På ren snö biter de lika bra, eller bättre, som dubbdäcken. Sämst är friktionsdäcken på den svårupptäckta ”svartisen” som är vanligare i den södra landsändan.

Dessutom presterar dubbdäcket bättre på snöfria vägar. Friktionsdäcket har

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

TESTINFORMATION

Is- och snömomenten genomfördes på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under mitten av februari 2018. Väderförhållandet var övervägande mulet mellan -1 och -8 grader med relativt torr luftfuktighet. Dubbdäckstesterna ägde rum parallellt med test av friktionsdäck (publiceras i nästa nummer).

Alla tester är gjorda med Volvo V40. De elektroniska hjälpsystemen ABS och antisladd har varit inkopplade, med antisladdsystemet i Sport-läge vid varvtidsmätning för att tillåta lite mer hjulspinn och viss bakvagnssladd för att förstärka däckens karaktär samt ge bättre flyt i körningen.

Vid broms- och accelerationstesterna startade och slutade mätningarna vid 5 km/tim
istället för 0 km/tim för att minimera fel-marginaler skapade av bilens teknik (ABS respektive antispinn).

Alla mätningar på torr och våt asfalt gjordes på en testbana utanför Tammerfors första veckan på maj. Temperaturen var i spannet mellan +5 och +14 grader. Även då användes en Volvo V40, utom när bränsleförbrukningen mättes – det gjordes på en Volvo V60 D2.

Alla däck har dimensionen 205/55 R16. Hastighetindex T = 190 km/tim.


Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra. 3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

Prisuppgifterna gäller däck utan fälg och kommer från Vanadis Gummi i Stockholm. Priserna på däck kan variera mellan olika köpställen – jämför innan köp!

LÄS MER

Fler däcktest hittar ni på www.vibilagare.se/test/dack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.