Bild
Nästa artikel
Dubbdäck - kolla kalla fakta

Dubbdäck - kolla kalla fakta

Däck

Var redo när första halkan kommer. Vi har testat sju dubbdäck i tolv ronder på fyra olika väglag. Inget däck klarar att vara bäst på allt. Läs våra snabb-betyg eller kolla våra exakta mätresultat för att hitta det bästa däcket för dig!

Bilkörning är en utomhusaktivitet där vädret har stor påverkan. Speciellt på vintern kan väglaget skifta snabbt. Eftersom förutsättningarna ändras kurva för kurva, svacka för svacka, ska man som bilist i kalla Norden köra med goda marginaler och se till att ha vinterdäck i bra skick.

Att testa däck handlar om att ständigt avläsa temperatur och luftfuktighet samt att arbeta med referensdäck. Det är ett däck som alla mätdata jämförs med. Det körs före och efter alla testdäck för att fånga upp hur underlaget förändras över tid. Vid knepiga förhållanden körs även referensdäcken flera gånger mellan testdäcken. Detta är speciellt avgörande vid vinterronderna där underlaget snabbt kan ändra karaktär.


Så var förutsättningarna under delmomentet köregenskaper på is. Ett väderomslag höll på att förvandla låga minusgrader till blidväder samtidigt som snö blåste in över isbanan.

Vid en situation där greppnivån ständigt förändras varv för varv visade Michelin vikten av ett lättkört däck som tydligt kommunicerar greppnivån till föraren genom att tappa fästet långsamt och progressivt. Det sista man vill ha på allmän väg är ett däck som plötsligt förlorar väggreppet utan förvarning. Trots relativt få dubb presterade Michelin bättre varvtid än förväntat på isbanan jämfört med acc- och bromsresultatet tack vare logiska köregenskaper under förrädiska förhållanden.

Tidigare reglerades antalet dubb till maximalt 50 dubb per längdmeter i rullomkrets, men nu kan undantag ges om däcket klarar ett särskilt vägslitagetest. Allt fler tillverkare väljer att minska dubbkraften mot vägytan och kompenserar med fler dubbar. Michelin fortsätter med 96 dubb på dimensionen 205/55 R16 medan exempelvis Nokian och Bridgestone har 190 dubbar.


Dubb är direkt avgörande för däckets prestanda på is och hårt packad snö. Därför är det viktigt att vårda däcket för att få bästa möjliga vintergrepp under hela dess livstid. För att minska dubbslitaget ska man undvika att vrida på ratten när bilen står still. Acceleration och inbromsningar ska ske så mjukt som möjligt. Speciellt vridstarka dieselbilar sliter hårt på dubben. Fyrhjulsdrift minskar påfrestningarna, men oavsett drivning ska man skifta position på däcken senaste var tusende mil för att få ett jämnt slitage. Innan förvaring ska man tvätta däcken med vanligt vatten utan rengöringsprodukter.


I början bestod testet av åtta däck, men våra kontroller visade att Continental Ice Contact 2 hade ett ovanligt högt dubbutstick samtidigt som testresultaten avvek oväntat mycket från tidigare år. Då däcket inte har fått några produktionsförändringar som skulle kunna förklara mätresultaten valde vi, i samråd med tillverkaren, att inte redovisa resultatet för Ice Contact 2.

Continental säger sig vara förvånade över det inträffade. De genomför kontinuerliga produktionskontroller varje vecka och håller i skrivande stund på att analysera vad som kan ha gått fel med våra testdäck.


Vi bor i ett avlångt land med stora klimatskillnader. Därför har vi testat på alla typer av underlag, även våt och torr asfalt. I sammanställningen viktar vi vintergrepp – framför allt köregenskaper – högst. Det är här som skillnaderna är som störst och konsekvenserna mest kritiska.

Självklart redovisar vi all mätdata och inte bara sammanställda betyg för att du som läsare själv ska kunna göra dina egna avvägningar.

Det viktigaste är att du väljer ett däck som passar bäst för de förhållanden som råder där du kör mest och är medveten om dina däcks svaga sidor.


Poängsammanställning

  Max-
poäng
Bridge-
stone
Good-
year
GT
radial
Han-
kook
Michelin Nokian Pirelli
Start på is 5 3 4 1 5 3 4 3
Broms på is 10 4 10 2 8 6 10 6
Körning på is 15 9 15 3 12 12 15 6
Poäng på is 30 16 29 6 25 21 29 15
Start på snö 5 4 5 2 4 4 4 4
Broms på snö 5 4 4 3 4 5 4 4
Körning på snö 15 12 12 6 12 9 15 9
Poäng på snö 25 20 21 11 20 18 23 17
Broms på väta 10 4 6 10 6 8 6 8
Körning i väta 10 8 6 8 6 8 8 10
Poäng på väta 20 12 12 18 12 16 14 18
Broms på torr väg 5 4 3 4 4 5 5 4
Körning på torr väg 5 3 3 2 2 5 4 5
Rullmotstånd/
bränsleförbrukning
10 10 4 6 3 4 10 8
Buller 5 3 4 2 4 3 3 4
Poäng på asfalt 25 20 14 14 13 17 22 21
Totalt 100 68 76 49 70 72 88 71
Ranking - 6 2 7 5 3 1 4

Testdäcken

Bridgestone - Noranza 001

Bridgestone är årets negativa överraskning. Noranza 001 debuterade i förra årets vinterdäcks-test med en andraplats. Tyvärr har Noranza svårt att upprepa fjolårets resultat. Istället hamnar det ofta på den nedre halvan i flera ronder i årets test.

Det gör oss besvikna med långa bromssträckor där däcket är bland de allra sämsta. Det är bara på torr väg som bromssträckan är tillfredsställande.

Köregenskaperna är medel-måttliga. På halt underlag är däcket inkonsekvent där understyrning snabbt kan växla till överstyrning. På asfalt är styrkänslan god men ger vildare kast än konkurrenterna när greppet väl släpper. Det gör att Bridgestone placerar sig näst sist.

FAKTA

Pris, kr 1 600
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 9, 2016
Mönsterdjup mitt, mm 9,0
Antal dubb 190
Dubbutst. före snö/istest, mm 1,2
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,3
Hastighetsindex 94
Hårdhetstal, grader Shore 57
Vikt, kg 9,1

BETYG

Start is 3
Broms is 4
Körning is 9
Start snö 4
Broms snö 4
Körning snö 12
Broms väta 4
Körning väta 8
Broms torr 4
Körning torr 3
Rullmotstånd 10
Buller 3
Totalpoäng 68

Goodyear - UltraGrip Ice Artic

Goodyears dubbdäck är tydligt anpassat för vita vintervägar och ger bra grepp i färdriktningen (acc och broms) på både is och snö. Ice Artic når högst betyg på is och snö tillsammans med Nokian. Desto sämre trivs Ice Artic i asfaltsronderna.

Körmässigt har Goodyear problem med understyrning i snäva kurvor och när greppgränsen väl passeras tar det tid innan däcket återfår fästet. Detta beteende går igen på samtliga underlag. På torr asfalt ger Goodyear en diffus styrkänsla, men stabiliteten i undanmanöverprovet är godkänd.

Bullermässigt är däcket bäst i gänget i höga hastigheter, men har ett tydligt vägljud i lägre farter. De goda vinteregenskaperna ger en andraplats totalt.

FAKTA

Pris, kr 1 521
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 48, 2016
Mönsterdjup mitt, mm 10,0
Antal dubb 130
Dubbutst. före is/snötest, mm 1,4
Dubbutst. efter is/snö, mm 1,5
Hastighetsindex 94
Hårdhetstal, grader Shore 56
Vikt, kg 10,1

BETYG

Start is 4
Broms is 10
Körning is 15
Start snö 5
Broms snö 4
Körning snö 12
Broms väta 6
Körning väta 12
Broms torr 3
Körning torr 3
Rullmotstånd 4
Buller 4
Totalpoäng 76

GT Radial - Champiro Ice Pro

GT Radial är ett budgetalternativ från Asien med rötter i Singapore. Dubbdäcket Champiro Ice Pro visar än en gång att man inte ska snåla när man köper vinterdäck. Champiro hamnar långt efter de övriga i alla is- och snöronder. Framför allt har GT Radial stora problem att få stopp på is.

Även kurvgreppet är dåligt. Både vid is- och snökörningarna kräver Champiro Ice Pro försiktighet och är långt ifrån de övriga i kurvhastighet.

Den enda ljuspunkten är att det hanterar våt asfalt bra med testets klart kortaste bromssträcka. På torr asfalt visar GT Radial upp yviga sladdar under press.

Detta är testets klart sämsta däck.

FAKTA

Pris, kr 927
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum vecka 22, 2016
Mönsterdjup mitt, mm 9,5
Antal dubb 130
Dubbutst. snö/istest, mm 1,4
Dubbust. efter snö/istest, mm 1,5
Hastighetsindex 94
Hårdhetstal, grader Shore 64
Vikt, kg 10,5

BETYG

Start is 1
Broms is 2
Körning is 3
Start snö 2
Broms snö 3
Körning snö 6
Broms väta 10
Körning väta 8
Broms torr 4
Körning torr 2
Rullmotstånd 6
Buller 2
Totalpoäng 49

Hankook - Winter i*Pike RS+

Hankook har haft en snabbt stigande utvecklingskurva med sina sommardäck, men det tar längre tid att bemästra den nordiska vintersäsongen.

Hjälpt av ett relativt högt dubb-utstick ger däcket bra acc- och bromsvärden på is. Köregenskaperna liknar Nokians med en lätt överstyrd balans, men däcket är inte lika lättkört som Hakka  9.

Medan greppet på is och snö imponerar har Hankook svårt att prestera bra på asfalt. Winter i*Pike RS+ har stora problem med sidogreppet i väta. Även beteendet på torr asfalt är en besvikelse med begränsad stabilitet i undanmanöverproven och dålig styrrespons. Dessutom lider Hankook av högst kupébuller. Det räcker bara till en slutlig femte plats.

FAKTA

Pris, kr 1 435
Tillverkningsland Sydkorea
Tillverkningsdatum vecka 46, 2016
Mönsterdjup mitt, mm 9,6
Antal dubb 170
Dubbutst. före snö/istest, mm 1,5
Dubbust. efter snö/istest, mm 1,6
Hastighetsindex 94
Hårdhetstal, grader Shore 65
Vikt, kg 9,7

BETYG

Start is 5
Broms is 8
Körning is 12
Start snö 4
Broms snö 4
Körning snö 12
Broms väta 6
Körning väta 6
Broms torr 4
Körning torr 2
Rullmotstånd 3
Buller 4
Totalpoäng 70

Michelin - X-Ice North 3

Michelin envisas med bara 96 dubb för den testade däckdimensionen enligt den gamla skolan. Det gör att X-Ice North 3 når medelmåttliga resultat på is. Däcket bromsar dock bra på både snö och asfalt.

Köregenskaperna är konsekvent understyrda. Detta gäller på alla underlag men framför allt saknas kurvgrepp på snö.

Michelin kommunicerar tydligt när det närmar sig greppgränsen och tappar fästet med föredömlig progressivitet. Det ger en lugn och lättkörd karaktär i kritiska situationer. På torr asfalt ger X-Ice god styrkänsla och linjär respons. En nackdel är hög förbrukning.

Sammantaget blir Michelin trea, en bit efter de allra bästa.

FAKTA

Pris, kr 1 588
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 31, 2016
Mönsterdjup mitt, mm 9,2
Antal dubb 96
Dubbust. före snö/istest, mm 1,5
Dubbust. efter snö/istest, mm 1,5
Hastighetsindex 94
Hårdhetstal, grader Shore 58
Vikt, kg 9,7

BETYG

Start is 3
Broms is 6
Körning is 12
Start snö 4
Broms snö 5
Körning snö 9
Broms väta 5
Körning väta 8
Broms torr 5
Körning torr 5
Rullmotstånd 4
Buller 3
Totalpoäng 72

Nokian - Hakkapeliitta 9

Vinterns stora däcknyhet är Hakka 9 från finska Nokian. Jämfört med föregångaren har Nokian förbättrat prestandan på barmark. Däcket presterar bra även i ronder utan snö och is. Bromssträckan på torrt är bäst i test.

De förbättrade egenskaperna på asfalt kommer delvis på bekostnad av snö- och isgreppet. Ändå är Hakka 9 ett mycket bra vinterdäck på vinterväglag. Precis som tidigare har Nokian fina köregenskaper med en lättbalanserad överstyrning på greppgränsen.

Nya Hakka 9 ger en låg bränsleförbrukning men bullernivån är relativt hög.

Bättre balanserade egenskaper på alla underlag ger Nokian en slutlig testseger.

FAKTA

Pris, kr 1 721
Tillverkningsland Finland
Tillverkningsdatum vecka 46, 2016
Mönsterdjup mitt, mm 8,6
Antal dubb 190
Dubbust. före snö/istest, mm 1,3
Dubbust. efter snö/istest 1,4
Hastighetsindex 94
Hårdhetstal, grader Shore 53
Vikt, kg 8,9

BETYG

Start is 4
Broms is 10
Körning is 15
Start snö 4
Broms snö 4
Körning snö 15
Broms väta 6
Körning väta 8
Broms torr 5
Körning torr 4
Rullmotstånd 10
Buller 3
Totalpoäng 88

Pirelli - Ice Zero

Italienska Pirelli har svårt att hävda sig på is- och snöronderna med allmänt låg greppnivå. Körmomenten visar även på ett lågt sidogrepp där Ice Zero tappar fästet med en tydligt överstyrd balans. Dock släpper däcket progressivt. Kombinationen av låg greppnivå med ett sladdbenäget beteende gör att Pirellis egenskaper inte passar för normalbilisten i snörika trakter.

Pirelli trivs bättre på asfalt, speciellt köregenskaperna i väta är riktigt bra. På torr väg har däcket kvicka styrreaktioner och är inte lika sävligt som andra vinterdäck. Därtill är rullmotståndet lågt och Ice Zero är ett av de tystaste dubbdäcken.

De goda barmarksegenskaperna räcker till en fjärde plats.

FAKTA

Pris, kr 1 546
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 36, 2016
Mönsterdjup mitt, mm 9,1
Antal dubb 130
Dubbutst. före snö/istest, mm 1,3
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,3
Hastighetsindex 94
Hårdhetstal, grader Shore 59
Vikt, kg 9,6

BETYG

Start is 3
Broms is 6
Körning is 6
Start snö 4
Broms snö 4
Körning snö 9
Broms väta 8
Körning väta 10
Broms torr 4
Körning torr 5
Rullmotstånd 8
Buller 4
Totalpoäng 71

 

ÖVRIGA TESTMOMENT

Kommentar: Här är resultaten från de testmoment som inte redovisas på annan plats. För dubbdäck redovisar vi inte rullmotståndskoefficienten, som mäts i laboratorium utan dubbar, utan bara reell bränsleförbrukning uppmätt med en Volvo V70 i en hastighet av 80 km/tim. Kupébullret är mätt med en Volvo V40. I bullerbetyget ingår även en subjektiv bedömning av ljudbilden.

  Bridge-
stone
Good-
year
GT
Radial
Han-
kook
Michelin Nokian Pirelli
Körning i väta, s 40,4 40,9 40,3 41,1 40,5 40,3 40,2
Körning torr väg,
subjektivt betyg 1-5
3 3 2 2 5 4 5
Förbrukning, l/km 6,72 7,29 6,97 6,97 7,34 6,78 6,91
Buller, dB(A) 50km/tim 69,0 68,5 69,4 70,0 69,4 69,8 68,8
Buller, dB(A) 70km/tim 72,0 71,8 71,8 72,4 71,4 71,4 71,4
Buller, dB(A) 90km/tim 72,6 74,2 73,6 74,4 72,6 73,6 72,6
Buller, dB(A) 110km/tim 74,4 74,4 75,8 76,0 74,8 75,6 75,2
Taggar: Däck

Bilkörning är en utomhusaktivitet där vädret har stor påverkan. Speciellt på vintern kan väglaget skifta snabbt. Eftersom förutsättningarna ändras kurva för kurva, svacka för svacka, ska man som bilist i kalla Norden köra med goda marginaler och se till att ha vinterdäck i bra skick.

Att testa däck handlar om att ständigt avläsa temperatur och luftfuktighet samt att arbeta med referensdäck. Det är ett däck som alla mätdata jämförs med. Det körs före och efter alla testdäck för att fånga upp hur underlaget förändras över tid. Vid knepiga förhållanden körs även referensdäcken flera gånger mellan testdäcken. Detta är speciellt avgörande vid vinterronderna där underlaget snabbt kan ändra karaktär.


Så var förutsättningarna under delmomentet köregenskaper på is. Ett väderomslag höll på att förvandla låga minusgrader till blidväder samtidigt som snö blåste in över isbanan.

Vid en situation där greppnivån ständigt förändras varv för varv visade Michelin vikten av ett lättkört däck som tydligt kommunicerar greppnivån till föraren genom att tappa fästet långsamt och progressivt. Det sista man vill ha på allmän väg är

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

TESTINFORMATION

Testet av dubbade vinterdäck gjordes samtidigt som testerna av nordiska friktionsdäck (redovisas i nästa nummer) på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under sista veckan i januari 2017.

Testförhållandena skiftade mellan minus 20 och minus 4 grader.

Alla tester är gjorda med Volvo V40 alternativt Volvo V70. De elektroniska hjälpsystemen ABS som antisladd, har varit inkopplade, det senare i sportläge vilket tillåter lite mer hjulspinn vid acceleration och viss bakvagnssladd.

Vid broms- och accelerationstester används mätintervallerna 20–5 km/tim respektive 5–20 km/tim. Detta för att minimera felmarginaler skapade av bilens elektronik (ABS, antisladd och varvtalsstopp).

Testerna på våt och torr väg gjordes på banor utanför Tammerfors i månadsskiftet april/maj. Temperaturen var då någon enstaka plusgrad. Även nu användes Volvo V40/V70 som testbilar.

På torr asfalt utfördes även undanmanöverprov och snabba sidoförflyttningar för att kontrollera däckens stabilitet. Betyg finns under rubriken ”Körning torr väg” och omdömen i kommentarerna för varje däck.

Alla däck har dimension 205/55 R16. Hastighetsindex T = 190 km/tim.


Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra. 3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

Prisuppgifterna kommer från Vanadis Gummi i Stockholm, utom för GT Radial där uppgiften kommer ifrån Vianor, och avser ett däck utan fälg. Priserna på däck varierar kraftigt – jämför före köp!

LÄS MER

Resultat från fler däcktester hittar ni på www.vibilagare.se/test/dack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.