Nästa artikel
Dags för sommardäck? – Undvik genvägar
Däcktest

Dags för sommardäck? – Undvik genvägar

Publicerad 24 maj 2019 (uppdaterad 9 september 2019)
Hur är ett kontinentalt vinterdäck på sommarväglag? Vi har testat sju sommardäck och ett europeiskt friktionsdäck i storleken 205/55 R16. Här är alla mätresultat i tio ronder – vått och torrt.

Att sätta på sommarhjulen är en härlig känsla – nästan som att ta fram cykeln efter vintern när man var liten. Men vårkänslorna kan ibland grumlas av en gnagande oro att sommarsulorna har gjort sitt.

Nya däck är en utgiftspost man gärna slipper i tider när sommarsemestern planeras för fullt. Då är det frestande att köra vidare på vinterdäcken och skjuta upp däckinköpet. Att nordiska vinterdäck – anpassade för snö och is – är olämpliga på sommarväglag är ett obestridligt faktum. Men hur är det med kontinentala friktionsdäck, utvecklade för regniga vinterdagar med plusgrader?


I årets sommardäcktest har vi inkluderat ett kontinentalt friktionsdäck för att visa vilka egenskaper man försakar om man väljer att behålla sina vinterdäck på sommaren. Den utvalda jokern har placerat sig högt upp i europeiska vinterdäckstes-ter och har mer fokus på barmark än snöronder. Tuffast möjliga vinterdäcksmotstånd för de traditionella sommardäcken alltså.

De sju testkombattanterna med sommargummi kommer alla från etablerade tillverkare. Ingen av deltagarna underpresterar i testet. Alla har säkra köregenskaper utan att överrumpla sin förare vid plötsliga krissituationer. Men även mellan bra premiumdäck finns tydliga skillnader.


Släkten är värst. Två småsyskon – Dunlop och Firestone – överraskar med att placera sig före sina koncernägare Goodyear och Bridgestone. Med jämna och bra resultat över alla ronder delar de på bronspengen. De når inga absoluta tätplaceringar i delmomenten men de lyckas undvika bottenplatserna.

Goodyear och Michelin har tydligare prioriteringar. Däcken levererar i topp på vissa utvalda moment, på bekostnad av resultatet i andra ronder. De presterar bäst i mätningar som sker i färdriktningen, men hänger inte med lika bra när vägen svänger.

Bridgestone är motsatsen. Välbalanserade och alerta köregenskaper blandas med längst bromssträcka på våt väg och relativt tidig vattenplaning.

Flest delsegrar tar Continental med fyra tätplatser. Därtill är det ofta med i toppen – men inte alltid. PremiumContact6 har stora problem med vattenplaning, vilket gör att Nokian kan utmana om testsegern.

Det finska däcket är det bästa på våta vägar, vilket väger tungt i slutsummeringen. För det är i tuffa förhållanden, när säkerhetsmarginalen är som sämst, som däckens egenskaper har störst betydelse.


Vinterdäcket då? Det kontinentala friktionsdäcket är konstruerat för regnigt väder och visar sig vara allra bäst mot vattenplaning rakt fram. Även i våta kurvor är mätvärdena i nivå med flera av sommardäcken – fast det är inte hela sanningen. På handlingbanan är det mjukare vintergummit betydligt mer svårkört och förmår inte att ta ned farten i tid inför böjarna.

Goda egenskaper i vissa moment på blöt asfalt kan inte kompensera det faktum att friktionsdäcket blir hopplöst sist i många andra moment. Bromssträckan på torrt är skrämmande lång! Det stannar tio meter efter det sämsta sommardäcket. Det är skillnaden mellan ”nära ögat” och en rejäl kökrock!


Än en gång ser vi att snåla lösningar inte hör hemma på vägarna.

Det finns andra poster i hushållsbudgeten där besparingarna inte riskerar att få lika allvarliga konsekvenser.


De testade däcken

Testet utfördes under fem dagar i södra Frankrike. Totalt gjordes minst 104 däckbyten à fyra däck.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.