Bild
Nästa artikel
Däcktest - säkerhet i alla väder

Däcktest - säkerhet i alla väder

Däck

För oss i Sverige är greppet på regnvåt väg minst lika viktigt som det på torr. De flesta däck klarar vackert väder bra. Säkerheten i väta varierar dock.

Det är i stort sett samma fabrikat i täten år efter år när det gäller bästa greppet på regnvåta vägar. Det handlar oftast om Continental, Goodyear, Pirelli, Bridgestone och Nokian. Den i sammanhanget lilla finska däcktillverkaren som är mest känd för sina vinterdäck, har visat att man också kan göra bra sommardäck, det vill säga en bra kompromiss mellan våt- och torrgrepp.

Detta fokus är inte lika självklart för asiatiska däcktillverkare. Det kommer visserligen allt fler däck som tillverkas i asiatiska länder där man höjt nivån för våtgreppet, men det är fortfarande en bra bit kvar till premiumdäck från Europa och USA.

Pirelli ägs sedan två år av kinesiska ChemChina och målet med köpet var förstås att höja nivån på inhemsk produktion. Pirelli hör till de däcktillverkare som har mycket hög kompetens på att konstruera däck som klarar väta riktigt bra, vilket våra och andra däcktester visar. Högst troligt kommer vi alltså att få se fler däck med bättre våtgrepp bland de som tillverkas i Kina.

En ständig diskussion är den om ”året-runt-däck”. För vårt vidkommande finns det inga sådan däck som är avsedda för det klimat vi har i Sverige. Det är förvisso inte förbjudet att köra med odubbade vinterdäck sommartid, vilket en och annan gör för att slippa däckbyten, men den som tänker säkerhet i första hand ska förstås inte köra med vinterdäck under sommaren.

 

I år testar vi Michelin CrossClimate. Det är utanför Sverige just ett sådant all season-däck (året-runt). I fjol började Michelin marknadsföra CrossClimate som ett sommardäck med bättre prestanda vår och höst för Sverige. Och det är möjligen riktigt att det fungerar bättre tidigt eller sent på sommarsäsongen. Vårt test visar däremot att bra vanliga sommardäck är bättre än CrossClimate både i väta och på torr asfalt.


Därför ser vi inte riktigt poängen med CrossClimate. Så länge vi inte har plusgrader året om, är det bättre att köra med separata vinter- respektive sommardäck. CrossClimate är dessutom inte godkänt för vinterbruk – så däckbyte slipper du ändå inte.


 Continental - ContiPremiumContact 5

Continental toppar i väta. Det är bara i förmågan att motstå vattenplaning som PC5 inte tar högsta poäng.

Körintrycken från våt väg, där testbanan har en vattenfilm på en millimeter, är mycket stabila. Det ska mycket till innan däcket börjar kasa. Då sker det mjukt och med marginal som gör att man kan korrigera eller ta ner farten. Det understyr och har inga tendenser till bakvagnssladd.

Continental har kortast bromssträcka på både våt och torr väg. Vid körning på torr väg är PC5 stabilt och förutsägbart. Rullmotståndet är något lägre än vid senaste testet i fjol.

Ljudnivån är extremt låg på slät asfalt och Continental klarar ojämnheter bra.

FAKTA

Pris, kr 1 211
Tillverkningsland Tjeckien
Tillverkningsdatum vecka 41, 2016
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 2/71
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 7,0/6,5
Belastning/hastighetsindex V(240)
Hårdhetstal, Shore 65
SLitvärde 280
Vikt, kg 8,16

BETYG

Bromsning på våt väg 15
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 8
Bromsning på torr väg Körning på torr väg
Körning på torr väg 10
Rullmotstånd 8
Bränsleförbrukning 4
Buller 3
Komfort 8
Totalpoäng 91

Goodyear - EfficientGrip Performance

Goodyear håller hög nivå i väta, men i år fick vi en längre bromssträcka än vid tidigare tester. Kurvgreppet klarade däcket mycket bra, precis som körning på våt väg. Där gick Goodyear stabilt och säkert med god kontroll och förutsägbart beteende, förutom att det just vid hård inbromsning var lite svårare att hitta rätt bromstryck och undvika låsning av bromsarna. Vattenplaning klarar däcket som väntat mycket bra.

EfficientGrip är mycket bra också på torr asfalt. Däcket bromsar effektivt och är lätthanterligt vid provocerad körning. Det ger en lite mjukare känsla, understyr och är konsekvent. Goodyear har lägst rullmotstånd och låg förbrukning vid körtestet. Goodyear ger bäst komfort.

FAKTA

Pris, kr 1 173
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 29, 2016
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 1/68
Mönsterdjup, mitt/ytter, mm 6,8/6,7
Hastighetsindex V(240)
Hårdhetstal, Shore 68
Slitvärde 340
Vikt, kg 8,0

BETYG

Bromsning på våt väg 9
Kurvgrepp på våt väg 8
Körning på våt väg 12
Vattenplaning 8
Bromsning på våt väg 8
Körning på torr väg 10
Rullmotstånd 10
Bränsleförbrukning 4
Buller 4
Komfort 10
Totalpoäng 83

Hankook - Ventus Prime 3 K125

Den koreanska däcktillverkaren Hankook kvalar numera in som premiumtillverkare, men Ventus Prime 3 har ändå en bit kvar till toppen när det gäller våtgrepp. Bromsförmågan är näst sämst i testet. Köregenskaperna i väta är skapliga, men med något sämre kurvgrepp. Däcket driftar lite mer men det sker mjukt och lättkorrigerat. Ventus Prime 3 klarar vattenplaning med godkänt resultat.

På torr väg är Hankook bättre. Det har mycket bra bromsförmåga och var snabbast runt testbanan, men har inte riktigt den distinkta körkänsla som de bästa. Rullmotståndet är bra och bränsleförbrukningen vid körtestet mycket bra. Bullernivån är medelgod och dämpningen av ojämnheter upplevs som riktigt bra.

FAKTA

Pris, kr 1 033
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 38, 2016
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 2/71
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 7,6/6,9
Hastighetsindex V(240)
Hårdhetstal, Shore 65
Slitvärde uppgifter saknas
Vikt, kg 9,20

BETYG

Bromsning på våt väg 9
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 9
Vattenplaning 6
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 10
Rullmotstånd 6
Bränsleförbrukning 5
Buller 3
Komfort 8
Totalpoäng 70

Kumho - Ecsta HS51

Kumho, också från Korea, klarar med Ecsta HS51 ett medelbra resultat. Bromsförmågan på våt väg är bra, kurvgreppet hör till de bättre och Kumho klarar vattenplaning bäst av testdäcken. Forcerad körning på våt asfalt visar visserligen på konsekventa och progressiva egenskaper men avslöjar också ett svagare kurvgrepp och inte så distinkta styregenskaper.

Bromsförmågan på torr väg får knappt godkänt. Vid forcerad körning på torr väg känner man en viss mjukhet och däcket driver ut en del i skarpa kurvor under gällt däckskrik. Men det greppar ändå bra. Rullmotståndet är sämst i testet. Men vid jämn motorvägsfart är förbrukningen näst lägst. Hygglig ljudnivå.

FAKTA

Pris, kr 1 090
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum vecka 9, 2016
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp C
EU-märkning, buller dB(A) 1/69
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 7,7/7,5
Hastighetsindex V
Hårdhetstal, Shore 67
Slitvärde 380
Vikt, kg 9,90

BETYG

Bromsning på våt väg 9
Kurvgrepp på våt väg 8
Körning på våt väg 6
Vattenplaning 10
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 8
Rullmotstånd 6
Bränsleförbruking 4
Buller 4
Komfort 8
Totalpoäng 69

Michelin - CrossClimate

CrossClimate marknadsförs som däcket för en längre säsong, med god säkerhet vår och höst.

Däcket ger bra bromsegenskaper i väta, men når inte de bästa – skillnaden är uppenbar. På den våta testbanan är varken styr- eller kurvgrepp i klass med Michelins vanliga sommardäck och det klarar vattenplaning sämst av däcken i testet.

Inte heller på torr väg kan CrossClimate konkurrera med testets övriga däck. I vårt körtest är styrkänslan diffus. Kurvgrepp och bromssträcka är sämre jämfört med konkurrenterna. Uppträdandet är konsekvent, men Michelin hamnar sist.

Uppmätt rullmotstånd är medelbra men förbrukningen vid 110 ligger lägst.

FAKTA

Pris, kr 1 348
Tillverkningland Spanien
Tillverkningsdatum vecka 6, 2016
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp B
EU-märkning, buller dB(A) 1,68
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 6,7/6,2
Hastighetsindex V (240)
Hårdhetstal, Shore 60
Slitvärde uppgifter saknas
Vikt, kg 8,7

BETYG

Bromsning på våg väg 9
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 6
Vattenplaning 6
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 6
Rullmotstånd 6
Bränsleförbrukning 5
Buller 2
Komfort 6
Totalpoäng 56

Nokian - Hakka Blue 2

Nya Hakka Blue 2 har mycket bra prestanda, särskilt i väta, där Nokian blir tvåa totalt i det här testet – en knapp poäng efter tyska tillverkaren Continental. Bromsförmåga och kurvgrepp i väta är mycket bra. Hakka Blue 2 klarar hög fart innan det vattenplanar. Nokian är dessutom snabbast runt den bevattnade testbanan. Däcket är extremt bra och lätthanterligt.

Egenskaperna på torr väg är också stabila med snabb, responsiv styrning. Däcket uppfattas som säkert och lätthanterligt även vid forcerade manövrar. Bromsförmågan är godkänd på torr väg. Däcket har förhållandevis lågt rullmotstånd som harmonierar med förbrukningstestet i 110 km/tim.

FAKTA

Pris, kr 1 304
Tillverkningsland Finland
Tillverkningsdatum vecka 31, 2016
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 1/69
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 7,4/7,4
Hastighetsindex V/240)
Hårdhetstal, Shore 65
Slitvärde 300
Vikt, kg 7,90

BETYG

Bromsning på våt väg 12
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 10
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 8
Rullmotstånd 8
Bränsleförbrukning 3
Buller 3
Komfort 8
Totalpoäng 85

Pirelli - Cinturato P7 Blue

P7 Blue är ett av de bästa sommardäcken, både på våt och torr väg. Pirelli tycks ha bokat topplaceringar på alla delmoment som gäller våta vägar. P7 Blue bromsar effektivt, klarar vattenplaning bra och har mycket säkra och progressiva köregenskaper. Det har inga tendenser att få bilen att plötsligt sladda ut med bakvagnen trots hård forcering. Styregenskaperna är precisa och förmedlar en bra körkänsla från vägen.

Pirelli håller också en hög nivå på torr asfalt. P7 bromsar mycket effektivt på torr asfalt och är kvickt runt den snabba testbanan. Rullmotståndet hamnar däremot lite längre ner i resultattabellen. Men vid mätning i 110 km/tim är förbrukningen på en bra nivå.

FAKTA

Pris, kr 1 124
Tillverkningland Tyskland
Tillverkningsdatum vecka 34, 2016
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning buller dB(A) 2/71
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 7,0/6,5
Hastighetsindex V(240)
Slitvärde 260
Vikt, kg 8,3

BETYG

Bromsning på våt väg 12
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 8
Bromsning på torr väg 10
Körning på torr väg 10
Rullmotstånd 6
Bränsleförbrukning 4
Buller 3
Komfort 8
Totalpoäng 86

Yokohama - Advan Fleva V701

Japanska Yokohamas Advan Fleva klarar ett medelresultat. Bromsförmågan på våt väg är något längre än för de flesta andra testdäcken. I kurva känns att däcket är aningen mer halfotat, håller spåret men kräver lite mer korrigeringar då och då med ratten. Förmågan att motstå vattenplaning är jämförelsevis mindre bra.

Vid provocerad körning på våt väg uppfattas ändå Yokohama ha konsekventa egenskaper. Det kan överstyra men det sker mjukt och är lätt att hantera.

Bromsförmågan på torr väg är bra. Däcket känns mjukare och ger lite tyngre styrning vid hård kurvtagning. Lågt rullmotstånd enligt mätningen men törstigast i 110 km/tim.

FAKTA

Pris, kr 1 306
Tillverkningsland Filipinerna
Tillverkningsdatum vecka 24, 2016
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
Eu-märkning buller dB(A) 1/67
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 6,8/6,7
Hastighetsindex W(270)
Hårdhetstal, Shore 68
Slitvärde 300
Vikt, kg 9,10

BETYG

Bromsning på våt väg 9
Kurvgrepp på våt väg 8
Körning på våt väg 9
Vattenplaning 6
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 8
Rullmotstånd 6
Bränsleförbrukning 4
Buller 3
Komfort 8
Totalpoäng 69

BULLER PÅ SLÄT/GROV ASFALT + KOMFORTBEDÖMNING
  50 km/tim 70 km/tim 90 km/tim
slät/grov
110 km/tim Buller (tot),
poäng
Komfort,
poäng
Continental 59,2 60,8 64,6/76,8 68,8 330,2/3 4
Goodyear 59,4 61,0 63,8/77,0 67,4 328,6/4 5
Hankook 59,6 61,6 64,2/77,0 68,0 330,4/3 4
Kumho 59,4 60,8 64,2/77,2 68,2 329,8/4 4
Michelin 60,0 63,0 65,8/77,0 68,8 334,6/2 3
Nokian 59,4 61,4 64,2/77,2 67,6 330,0/3 4
Pirelli 59,4 61,6 64,4/77,2 68,0 330,6/3 4
Yokohama 60,4 61,4 64,6/77,8 68,0 332,3/3 4
EU:S DÄCKMÄRKNING

 Alla däck som säljs inom EU måste märkas med information om bränsleförbrukning, våtgrepp och buller. Deklarationen använder samma bokstavssystem som finns exempelvis på vitvaror, det vill säga bokstäver där A är bäst och G är sämst.

Bränsleförbrukning innebär att man mäter rullmotstånd. De bästa däcken i detta test är märkta med B och de andra med C. Skillnaden mellan A och G är drygt 0,6 l/100 km. Skillnaden mellan B och E, två klasser, är att E kan ha upp till 0,31 l/100 km högre förbrukning.

Våtgrepp anges för bromsning från 80 till 0 km/tim. Från A till B ökar bromssträckan med tre meter, från B till C med ytterligare fyra och E kan ha upp till tolv meter längre bromssträcka än ett A-märkt däck. Mellan högsta klassificering A och den lägsta F är skillnaden 18 meter. Men man säger också att skillnaden mellan klasser som ligger efter varandra är en billängd (tre till sex meter).

Bullermärkningen baseras på ljud vid förbipassering utomhus. Högtalarsymbolens olika tjocka streck visar om bullret är minst tre decibel lägre än gränsvärdet som infördes 2016 (ett tjockt streck/en etta), eller om det svarar mot detta gränsvärde (två tjocka streck/en tvåa), alternativt gränsvärdet från 2001/en trea (tre tjocka streck).

Taggar: Däck

Det är i stort sett samma fabrikat i täten år efter år när det gäller bästa greppet på regnvåta vägar. Det handlar oftast om Continental, Goodyear, Pirelli, Bridgestone och Nokian. Den i sammanhanget lilla finska däcktillverkaren som är mest känd för sina vinterdäck, har visat att man också kan göra bra sommardäck, det vill säga en bra kompromiss mellan våt- och torrgrepp.

Detta fokus är inte lika självklart för asiatiska däcktillverkare. Det kommer visserligen allt fler däck som tillverkas i asiatiska länder där man höjt nivån för våtgreppet, men det är fortfarande en bra bit kvar till premiumdäck från Europa och USA.

Pirelli ägs sedan två år av kinesiska ChemChina och målet med köpet var förstås att höja nivån på inhemsk produktion. Pirelli hör till de däcktillverkare som har mycket hög kompetens på att konstruera däck som klarar väta riktigt bra, vilket våra och andra däcktester visar. Högst troligt kommer vi alltså att få se fler däck med bättre våtgrepp bland de som tillverkas i Kina.

En ständig diskussion är den om ”året-runt-däck”. För vårt vidkommande finns det inga sådan däck som är avsedda för det klimat vi har i Sverige.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

SÅ GJORDE VI TESTET

Testet av sommardäck gjordes i december 2016 på Uvalde Proving Grounds i Texas, USA. Vädret var dessvärre ostadigt, vissa dagar med ovanligt låg temperatur, ända ner till 11–12 grader. Vid testerna på torr asfalt låg temperaturen på normala 18–24 grader C.

Subjektiva tester, som till exempel ljud, komfort och hanterbarhet på våt och torr asfalt, kördes med en Ford Focus med automatväxellåda. VW Golf användes för tester av vattenplaning, bromsförmåga, kurvtagning och bränslemätning.

Vi kör alltid subjektiva tester med elektroniska hjälpsystem inkopplade, förutom under momentet hanterbarhet där vi brukar koppla ur antispinnsystemet för att bättre kunna bedöma däckens greppförmåga vid acceleration ut ur kurvor. I år, med en Ford Focus utrustad med automatväxellåda, blev vi tvungna att koppla ur ESP, ABS och ASR eftersom systemen ”tog död” på bromsarna. Dessutom påverkades växlingarna negativt.

I år deltar Michelin CrossClimate, som utanför Sverige är ett så kallade all season-däck, avsett för att användas året runt. Det tillåts inte i Sverige, men sedan i fjol marknadsförs CrossClimate som ett sommardäck med bättre egenskaper vår och höst. Därför såg vi det som intressant att syna egenskaperna jämfört med vanliga sommardäck. Testet visar att vanliga sommardäck är att föredra på sommarväglag med våt eller torr asfalt.

Alla däck i testet är så kallade premiumdäck. Med det menas respektive tillverkares bästa produkt och inte eventuella lågprisalternativ.

Continental CPC 5 har använts som referensdäck. (Nämnas bör att Continental presenterar nya ContiPremiumContact 6 i vår. Men det är, i vart fall inledningsvis, avsett för 17 tum och större.) Alla tester inleds och avslutas med körning av referensdäcket samt ett antal kontrollkörningar mellan själva testdäcken. Korrektioner görs sedan utefter värdena som samlas in med detta däck. På så sätt kan vi kompensera för yttre förändringar.

Samtliga däck har dimension 205/55 R 16.

Prisuppgifterna kommer från Vanadis Gummi AB i Stockholm. Det lönar sig att jämföra priser eftersom de varierar mellan olika försäljningsställen, inte minst hos webb-baserade företag. Då kan dock transport tillkomma, samt lite besvär för att ordna montering.


Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Mycket bra.
3 = Bra. 2 = Godkänt. 1 = Dåligt/Underkänt.

SÅ RÄKNADE VI POÄNG

Efter betygsättning 1–5 görs en viktning av alla egenskaper och betyget multipliceras med olika faktorer, från 1 till 3. Bromsförmåga viktas till exempel högt både på torr och våt väg.

Det är sedan summan av alla testmomentens poäng som blir totalpoängen. I vissa moment ingår en subjektiv värdering i betyget. Maximalt antal poäng är 100. Om ett däck bedömdes som ”bra”, det vill säga med betyget 3 i alla moment, skulle poängsumman uppgå till 60. Poängsystemet drar isär värdena en aning, men gör också att vissa egenskaper prioriteras högre.

Sammanfattningen görs på ett mer överskådligt sätt men bygger på delbetygen. Exakta värden redovisas i diagramform på sidorna 26–27.

Maximal poäng för respektive delmoment:

Bromsning på våt väg: 15
Kurvgrepp på våt väg: 10
Körning på våt väg: 15
Vattenplaning: 10
Bromsning på torr väg: 10
Körning på torr väg: 10
Bränsleförbrukning: 5
Rullmotstånd: 10
Buller: 5
Komfort: 10
Sammanlagt maximalt: 100

LÄS MER

Fler däcktester hittar ni på http://www.vibilagare.se/test/dackwww.vibilagare.se/test/dack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.