Bild
Nästa artikel
Däcktest: Många dubb biter bäst

Däcktest: Många dubb biter bäst

Däck

Att välja vinterdäck är för de flesta en fråga om var man bor och på vilket vinterväglag man oftast kör. Förutom bästa säkerhet kan det handla det om komfort och miljöpåverkan. Men låt inte priset få en avgörande betydelse – det kan bli riktigt dyrt!

Årets test av dubbdäck visar att allt fler tillverkare väljer att minska dubbkraften mot vägytan och att kompensera med fler dubbar.

En ny regel infördes för några år sedan och gjorde detta möjligt. I stället för grundregeln på 50 dubb per längdmeter i rullomkrets måste däcken med fler dubbar klara ett särskilt vägslitagetest för att bli godkända.

Den nya regeln blev omdiskuterad när Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, förra året fann att fler dubbar orsakar fler inandningsbara partiklar. Något definitivt klargörande av förhållandet mellan lägre dubbkraft, fler dubb och bildningen av vägdamm finns däremot inte.

Det vi kan konstatera är att fler dubbar ger bättre grepp i isen trots att kraften de slår i underlaget har minskats. Lättare dubb och mjuka ”kuddar” under dubben i däcket är två faktorer som gör detta möjligt.

I år finns bara ett däck i testet som följer de gamla reglerna som tillåter max 96 dubbar: Michelin X-Ice North 3. Däcket hamnar sist i testerna av start- och bromsförmåga på is och bedöms subjektivt vara besvärligare att hantera på is än de bästa konkurrenterna med fler dubb.

 

Två nya däck finns med i år. Det är Bridgestone som ersatt sitt tidigare dubbdäck, Blizzak Spike 01, med nya Noranza 001. Vi testar också det helt nya fabrikatet Triangle Icelink.

Både Bridgestone och Triangle har vissa kopplingar till Finland.

Bridgestones dubbdäck är tillverkat i Finland och däckets mönster, dubbning
och beteende vid testerna tyder på att Nokian förmodligen varit med i utvecklingsarbetet. Vare sig Nokian eller Bridgestone bekräftar ett samarbete men en sådan relation överraskar inte, bland annat beroende på att Bridgestone är delägare i Nokian.


När det gäller Triangle uppges det att Icelink helt och hållet har konstruerats och testats i Finland. Tillverkningen av däcket sker i Kina med dubbningen äger rum i Finland.

 

Testet av dubbdäck har i år utförts av våra finska kollegor på motortidningen Tuulilasi, samtidigt som Vi Bilägare testade friktionsdäck. Testledare Pasi Piironen sammanfattar sina intryck efter testet så här:

– Det är omöjligt för en konsument att själv jämföra däck före köp. Därför är det en risk att låta priset avgöra valet. Testet visar att kvalitet lönar sig och att skillnaderna är som störst vid isigt väglag. Att då försöka spara några hundralappar per däck kan bli dyrt!


Poängsammanställning

Bedömningen utgår från en finsk poängskala som löper från 4 till 10. För att underlätta för Vi Bilägares läsare, mer vana vid betyg mellan 1 och 5, har vi gjort en omräkning som återfinns under beskrivningen för varje däck med betyg i varje delmoment. Så här har vi räknat om från finska poäng till svenska betyg:
Poäng (Betyg)
9-10 (5)
8,5-8,95 (4)
8,0-8,45 (3)
7,0-7,95 (2)
under 7 (1)

  Viktning
%
Bridge-
Stone
Conti-
nental
Good-
year
Michelin Nokian Pirelli Sava Triangle
Start på is 10 9,50 8,50 7,50 6,00 9,25 8,25 6,50 6,50
Bromsning på is 10 9,00 8,75 7,75 6,50 9,50 7,75 7,25 6,75
Körning på is 15 9,50 9,00 8,75 7,50 9,25 8,50 7,50 6,50
Sidgrepp 5 9,25 9,00 8,75 8,00 8,25 ,7,75 7,00 6,50
Sidgrepp på is 5 9,35 9,00 8,75 8,00 9,35 7,75 7,00 6,50
Start på snö 5 9,25 9,25 9,50 9,75 9,50 9,00 8,00 8,25
Bromsning på snö 5 8,50 8,75 9,25 9,00 9,50 8,75 8,00 8,50
Körning på snö 10 9,00 9,00 9,25 8,25 9,25 8,75 8,00 7,75
Uppförskörning på snö 5 9,00 9,00 9,25 8,25 9,25 8,75 8,00 7,75
Broms i väta 5 7,25 8,00 7,75 8,75 7,75 8,50 9,00 7,75
Körning i väta 10 7,75 8,00 7,75 8,75 7,75 8,50 9,00 7,75
Bromsning på torrt 5 9,00 8,75 8,25 9,00 8,50 8,75 8,75 8,50
Körning på torrt 5 8,00 8,50 8,00 8,50 8,25 8,00 7,50 7,25
Förbrukning 5 9,25 8,25 8,50 7,75 8,75 9,00 8,50 8,50
Buller 5 8,00 8,50 9,00 9,25 8,25 7,75 9,25 8,75
Vägd totalpoäng - 8,8 38,75 8,50 7,91 8,93 8,46 7,86 7,54

Testdäcken

Bridgestone - Noranza 001

Bridgestones nya dubbdäck är en seriös utmanare till de däck som ofta toppar våra dubbdäcktester. Det som särskilt imponerar är isgreppet. Noranza accelererar snabbast och har som övriga däck med 190 dubbar en klar fördel på is. Det gäller också vid bromsning. Bridgestone hade näst kortaste bromssträcka. Noranza har bra kurvgrepp med exakt och stabil styrförmåga som liknar Nokians. Noranza är mycket bra även på snö men där med tendens att sladda lite mer än de bästa. Noranza är inte lika bra på våt väg och behöver längst bromssträcka. På torr väg är Bridgestone bra med kortast bromssträcka och förbrukningen är testets lägsta.

FAKTA

Pris, kr 1 815
Tillverkningsland Finland
Tillverkningsdatum vecka 48, 2015
Mönsterdjup, mm vecka 48, 2015
Antal dubb 190
Dubbutst.. efter snö/is-test, mm 1,3
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 53
Vikt, kg 9,1

BETYG

Start is 5
Broms is 5
Körning is 5
Sidgrepp på is 5
Start snö 5
Broms snö 4
Körning snö 5
Uppförsåkning på snö 5
Broms väta 2
Körning i väta 2
Broms torr 5
Körning torr 3
Förbrukning 5
Buller 4
Placering i testet 2

Continental - Ice Contact 2

Ice Contact 2 presenterades i fjol med fler dubb än tidigare och med 50 fler per däck än flera konkurrenter. Det ger utslag i testerna på is, såväl när det gäller start och broms som sidgrepp. Isgreppet är bland de tre bästa. Ice Contact 2 har balanserade egenskaper. Men det är ändå inte riktigt i nivå med Bridgestone och Nokian. Det är i grunden understyrt och är generellt känsligare för styrutslag och kräver därför lite mer noggrannhet vid provocerad kurvtagning. Vid snökörning uppträder Continental lugnt. Det sladdar inte men har också långsam styrrespons, jämfört med Nokian och Bridgestone. Continental klarar väta och torr väg bra.

FAKTA

Pris, kr 1 764
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum vecka 43, 2015
Mönsterdjup, mm 8,6
Antal dubb 190
Dubbust. efter snö/istest, mm 1,4
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 54
Vikt, kg 10,0

BETYG

Start is 4
Broms is 4
Körning is 5
Sidgrepp is 5
Start snö 5
Broms snö 4
Körning snö 5
Uppförsåkning på snö 5
Broms väta 3
Körning väta 5
Broms torr 4
Körning torr 4
Förbrukning 3
Buller 4
Placering i testet 3

Goodyear - UltraGrip Ice Arctic

Ice Arctic var i toppen för några år sedan men har nu inte samma isgrepp som de bästa konkurrenterna, beroende på färre dubbar. Vid start och bromsning på is placerar sig Goodyear i mittfältet. Vid körning på is noteras att däcket kräver större uppmärksamhet än med de bästa konkurrenterna, då gränsen för greppet är skarpare. I kurvor understyr däcket markant när greppet inte räcker till. På snö fungerar Good-year betydligt bättre. Sidgreppet är utmärkt och bakvagnen håller vald kurs väl också i extrema situationer. Bromsförmågan i väta och köregenskaperna är medelgoda. Bromssträckan hör till de längsta på torr väg men med konsekventa köregenskaper.

FAKTA

Pris, kr 1 760
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 50, 2015
Mönsterdjup, mm 9,9
Antal dubb 130
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,4
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 52
Vikt, kg 9,7

BETYG

Start is 2
Broms is 2
Körning is 4
Sidgrepp på is 4
Start snö 5
Broms snö 5
Körning snö 5
Uppförskörning på snö 5
Broms väta 2
Körning väta 3
Broms torr 3
Körning torr 3
Förbrukning 4
Buller 5
Placering i test 4

Michelin - X-Ice North 3

Michelin håller sig till grundregeln för antal dubb, det vill säga högst 50 per längdmeter vilket i denna dimension blir 96 per däck. Det inverkar förstås på isgreppet. X-Ice North startar långsammast och behöver längst bromssträcka på is. Vid körning understyr däcket redan vid lite för hög fart i kurva, eller om man måste bromsa för att få ned hastigheten. Lite för stort rattutslag ger också understyrning. Michelin klarar sig bättre på snö, då bromssträckan är testets tredje kortaste. Däcket uppför sig logiskt om föraren bara håller lite lägre fart. Bromsförmågan och köregenskaperna i väta och på torr väg är mycket bra. Michelin ger lågt buller men hög bränsleförbrukning.

FAKTA

Pris, kr 1 652
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 36, 2014
Mönsterdjup, mm 9,2
Antal dubb 96
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,3
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 54
Vikt, kg 9,8

BETYG

Start is 1
Broms is 1
Körning is 2
Sidgrepp is 3
Start snö 4
Broms snö 5
Körning på snö 3
Uppförsåkning snö 4
Broms väta 5
Körning väta 3
Broms torr 5
Körning torr 4
Förbrukning 2
Buller 5
Placering i testet 6

Nokian - Hakkapeliitta 8

Nokian är ett av de bästa däcken på is, accelererar snabbt och har testets bästa grepp vid bromsning på is. Sidgreppet är också mycket bra med en mjuk, progressiv gräns för greppnivån. Hakkapeliitta 8 är därför lätt att hantera i extrema situationer. Också på snö är greppet vid acceleration och bromsning bland testets bästa. Nokian uppför sig logiskt och lugnt vid provocerad körning. Det har mycket bra styregenskaper och tål ökat rattutslag bra. När det gäller våtgreppet är Nokian, precis som de bästa däcken på is, bland de sämsta. På torr asfalt blir bromssträckan längre än för de bästa, men skillnaderna är små. Låg förbrukning. Vår testvinnare.

FAKTA

Pris, kr 1 825
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 42, 2015
Mönsterdjup, mm 9,1
Antal dubb 190
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,3
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 52
Vikt, kg 8,8

BETYG

Start is 5
Broms is 5
Körning is 5
Sidgrepp på is 5
Start snö 5
Broms snö 5
Körning snö 5
Uppförsåkning på snö 5
Broms väta 2
Körning väta 3
Broms torr 4
Körning torr 3
Broms torr 4
Körning torr 3
Förbrukning 4
Buller 3
Placering i test 1

 

Pirelli - Ice Zero

Ice Zero har riktigt bra greppförmåga vid start på is. Det bromsar bra också. Vid körtestet på is tenderar däcket att gå överstyrt i de flesta situationer. Den egenskapen har dock dämpats jämfört med förra versionen. På snö accelererar och bromsar Pirelli medelbra och placerar sig i mitten av resultatlistan. Köregenskaperna på snö påminner starkt om de på is. Pirelli överstyr och sidgreppet vid stora sladdvinklar är inte lika bra som hos testets bästa däck. Det har heller inte lika bra dragförmåga som de bästa ut ur kurvor. Våtgreppet är mycket bra. Pirelli bromsar effektivt och är snabbast runt den vattenbegjutna testslingan. Förmågan på torr väg är medelgod.

FAKTA

Pris, kr 1 645
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 27, 2015
Mönsterdjup, mm 9,5
Antal dubb 130
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,4
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 54
Vikt, kg 9,2

BETYG

Start is 3
Broms is 2
Körning is 4
Sidgrepp is 2
Start snö 5
Broms snö 4
Körning snö 4
Uppförsåkning snö 4
Broms väta 4
Körning väta 5
Broms torr 4
Körning torr 3
Förbrukning 5
Buller 2
Placering i test 5

 

Sava - Eskimo Stud

Sava är en däcktillverkare som ägs av Goodyear och räknas som ett budgetalternativ. Eskimo accelererar och bromsar betydligt sämre än testets bästa däck på is. Vid körning på isbana är Eskimo svårt att hantera, särskilt beroende på att gränsen för greppet är mycket tvär. Det svaga sidgreppet ger breda bakvagnssladdar redan vid låg fart. På snö presterar Sava inte bättre. Greppet vid acceleration och bromsning är testgruppens sämsta. Bristande sidgrepp orsakar svårigheter även på snö. På vått underlag är däremot bromsförmågan bäst och däcket är lätt att hantera. Också på torrt underlag är bromssträckan kort. Bullernivån är dessutom behagligt låg.

FAKTA

Pris, kr 1 444
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 41, 2015
Mönsterdjup, mm 9,8
Antal dubb 130
Dubbutst. efter snö/is-test, mm 1,4
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 54
Vikt, kg 10,5

BETYG

Start is 1
Broms is 2
Körning is 2
Sidgrepp på is 2
Start snö 3
Broms snö 3
Körning snö 3
Uppförskörning på snö 3
Broms väta 5
Körning väta 4
Broms torr 4
Körning torr 2
Förbrukning 3
Buller 5
Placering i testet 7

Triangle - Icelink

Isgreppet hos Triangles däck med 128 dubbar är en besvikelse. Icelink är en hårsmån bättre än sämsta däcket vid acceleration- och bromsmätningar på is. Körbarheten på is bedöms däremot vara sämst av de testade däcken. Icelink har svag styrförmåga och ger plötsliga greppförluster och långvariga sladdar. Vid sladd kan Triangle även tappa greppet med framvagnen, något som inte händer med övriga däck. På snö klarar Icelink testerna betydligt bättre men det dåliga sidgreppet orsakar också här sladd i extrema lägen. Mindre bra bromsförmåga i väta men lätt att hantera. Bra bromsförmåga på torr väg men instabilt vid sidomanövrer.

FAKTA

Pris, kr 814
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum vecka 29, 2015
Mönsterdjup, mm 9,6
Antal dubb 128
Dubbutst. efter snö/is-test, mm 1,3
Hastighetsindex T
Hårdhetstal, grader Shore 56
Vikt, kg 10,5

BETYG

Start is 1
Broms is 1
Körning is 1
Sidgrepp på is 1
Start snö 3
Broms snö 4
Körning snö 2
Uppförskörning på snö 3
Broms väta 2
Körning väta 4
Broms torr 4
Körning torr 2
Förbrukning 4
Buller 4
Placering i test 8

 

ÖVRIGA TESTMOMENT
  Bridge-
stone
Conti-
nental
Good-
year
Michelin Nokian Pirelli Sava Triangle
Körning i väta, s 42,9 41,0 42,3 42,5 42,6 40,7 41,7 42,0
Sidgrepp på is, s 29,7 30,7 30,6 32,6 30,2 33,5 34,9 36,3
Uppförskörning på snö, s 55,4 55,6 54,6 56,0 55,3 56,1 57,9 57,5
Förbrukning, l/100 km 4,64 5,0 4,91 5,19 4,80 4,73 4,89 4,87
Buller, dB(A), 50 km/tim 68,8 68,1 67,0 66,9 67,8 69,8 67,5 66,8
Buller dB(A), 80 km/tim 72,0 71,6 70,8 70,2 71,2 72,8 70,0 70,3
Buller dB(A) 100 km/tim 74,8 74,3 73,9 73,4 73,9 75,4 73,8 73,6
Buller dB(A), 120 km/tim 76,4 75,8 75,4 75,2 76,3 76,8 75,6 75,4

 

Taggar: Däck

Årets test av dubbdäck visar att allt fler tillverkare väljer att minska dubbkraften mot vägytan och att kompensera med fler dubbar.

En ny regel infördes för några år sedan och gjorde detta möjligt. I stället för grundregeln på 50 dubb per längdmeter i rullomkrets måste däcken med fler dubbar klara ett särskilt vägslitagetest för att bli godkända.

Den nya regeln blev omdiskuterad när Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, förra året fann att fler dubbar orsakar fler inandningsbara partiklar. Något definitivt klargörande av förhållandet mellan lägre dubbkraft, fler dubb och bildningen av vägdamm finns däremot inte.

Det vi kan konstatera är att fler dubbar ger bättre grepp i isen trots att kraften de slår i underlaget har minskats. Lättare dubb och mjuka ”kuddar” under dubben i däcket är två faktorer som gör detta möjligt.

I år finns bara ett däck i testet som följer de gamla reglerna som tillåter max 96 dubbar: Michelin X-Ice North 3. Däcket hamnar sist i testerna av start- och bromsförmåga på is och bedöms subjektivt vara besvärligare att hantera på is än de bästa konkurrenterna med fler dubb.

 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

TESTINFORMATION

Testet av dubbdäck gjordes samma vecka som testerna av friktionsdäck (redovisades i förra numret), på testanläggningen White Hell utanför Ivalo, Finland, första veckan i mars 2016.

Testförhållandena skiftade mellan ganska mild väderlek med temperatur omkring noll och dagar då temperaturen låg omkring minus 8 grader.

Alla tester är gjorda med Volkswagen Golf och Volvo V70. De elektroniska hjälpsystemen har varit inkopplade, såväl ABS som ASR (antispinn), det senare i sportläge vilket tillåter lite mer hjulspinn vid acceleration och viss bakvagnssladd.

Testerna på våt och torr väg gjordes på banor utanför Tammerfors i april, då också mätning av bränsleförbrukning utfördes. Som testbilar användes också nu VW Golf.

På torr asfalt utförs även undanmanöver och snabba sidoförflyttningar för att kontrollera däckens stabilitet. Betyg finns under rubriken ”Körning torr väg” och omdömen i kommentarerna för varje däck.

Alla däck har dimension 205/55 R16.

Hastighetsindex T = 190 km/tim. H = 210 km/tim. R = 170 km/tim.


Vi Bilägares betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra. 3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

Prisuppgifterna kommer från Vanadis Gummi i Stockholm, utom för Triangle som tagits från Tyrelia.com. Priserna avser ett däck utan fälg. Priserna på däck varierar dock kraftigt – jämför före köp!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.