Nästa artikel
Däcktest 2008: Dubbdäck
Däcktest

Däcktest 2008: Dubbdäck

Publicerad 14 oktober 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
Nio fabrikat. Tolv moment - samt en bullermätning. Vi Bilägare storsatsar för att bringa klarhet i vilket dubbdäck som är säkrast - och det bjuds på några skrällar.

I årets däcktest skräller Pirelli ordentligt. Det italienska dubbdäcket gick som på räls på isen - i klass med Nokian. Hakkapeliitta 5 var visserligen effektivare vid start. Men Pirelli har ändå gjort en enorm uppryckning.

Vi Bilägare var först med att testa vinterdäck också på våt och torr väg. Vi var också först med att prova greppet i snömodd. Då var resultaten avsevärt sämre än vad däcken nu presterar. Det fanns vinterdäck som liknade suddgummi på torr väg och som var alldeles för dåliga på väta.

Det här har rätat upp sig. Det finns fortfarande skillnader. Riktigt bra vinterdäck, de som biter bäst på is, snö och i kyla, är lite sämre på torr och våt väg. Det är inte så konstigt. Det finns inte året-runtdäck. Det är lite av antingen eller som gäller.

Bästa sättet att välja rätt däck är därför att fundera över på vilket underlag man oftast kör och hur ofta man hamnar på halkig is. Kanske bilen kan stå kvar hemma när det är som värst?

Nokian hör till de absolut bästa vinterdäcken och har numera acceptabla egenskaper när det är plusgrader. Det skiljer exempelvis mer mellan bäst och sämst på is, jämfört med på torr eller våt väg. Det är intressant att Nordman, som i princip är ett Hakkapeliitta 2, fortfarande är ett bra alternativ. Troligen har vissa förbättringar gjorts.

En av dubbdäckens största nackdelar är bullret. Pirelli och Vredestein väsnas någon dB(A) högre än övriga. Jämför vi med friktionsdäcken så är nivåerna i 90 km/tim nära på tio dB(A) lägre! Det är en avsevärd skillnad och något att ta med i kalkylen.

Kontinentala vinterdäck är avsevärt stabilare och bättre på torr och våt väg. Men de har oftast allvarliga brister när det gäller is- och snögrepp. Det fick en av våra medarbetare erfara i vintras när han hälsade på i en snövall. Det var för övrigt i en kurva som alla andra testbilar med nordiska vinterdäck enkelt klarade av.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.