Bild
Nästa artikel

Däcken som greppar utan dubb

Däck

Yttertemperatur ända ned till minus 26 grader fick de olika däcken tampas med vid vårt test. Kylan påverkar greppet, men premiumdäcken håller måttet. De är gjorda för att klara sträng vinter.

Det är egentligen helt otrolig att lagen om att man måste ha vinterdäck kom så sent som till säsongen 1999/2000! För bara sjutton år sedan insåg dåvarande Vägverket att användning av sommardäck vintertid inte kan tillåtas längre. Och först tolv år senare kom kravet på tunga fordon, men bara på drivhjulen. I sanningens namn insåg redan de flesta bilister och chaufförer av lastbilar och långtradare att riktiga vinterdäck  var nödvändigt för att köra säkert – men tyvärr inte alla.

Först efter några otäcka och uppmärksammade olyckor tyckte våra myndigheter att nu fick det vara nog.

 

Sommardäck är konstruerade med ett stabilt mönster och ganska hårt gummi som inte ska krokna i värme – tvärt emot vinterdäck. De senare har massor av små skåror som ska gripa tag i isens eller snöns ojämnheter och ett gummi som ska hålla sig smidigt och inte blir hårt och stelt vid kyla.

Gummits hårdhet mäts i grader Shore vilket är ett mått på hur trögt det är att trycka ett metallstift in i däckets slityta.

Nya sommardäck ligger på 60 till 65 grader Shore (ju högre värde desto hårdare gummi).

Vinterdäck hamnar mellan 45 och kanske uppåt 62 grader Shore. Nordiska odubbade däck är normalt något mjukare än de kontinentala (centraleuropeiska).

Årets premiumdäck ligger exempelvis mellan 54 och 58 grader Shore efter inkörning och testdäcket avsett för mildare vintrar mättes till 65–66, betydligt hårdare med andra ord. Låprisdäcket i testet låg till och med på 66–67, vilket antyder att det snarare är fråga om just ett kontinentalt däck. Hårdhet ändrar sig en aning efter inkörning och vid olika yttertemperatur.


Begagnade vinterdäck kan bli aningen styvare när de ligger i garaget sommartid. Men när man börjar köra med däcket återfår det snart sina goda egenskaper. Därför är det bra att verkligen byta till vinterdäck i tid.

 

Enligt alla goda råd numera, så ska man skruva av sommarhjulen och montera vinterdäck när temperaturen går under +5 grader C. Då har man rätt däck på bilen om och när det plötsligt fryser på och blir förrädiskt halt. Enligt polisens bedömning råder det vinterväglag om det finns snö, is, modd eller frost på någon del av vägen. Då föreskrivs vinterdäck mellan 1 december och 31 mars. Dubbdäck är tillåtet från och med 1 oktober till 15 april.

Det finns därmed ett glapp mellan när vintern verkligen sätter igång och när vinterdäck föreskrivs. Förhoppningsvis minns alla det kaos som utbryter när kung Bore överraskar med snö, is och kyla. Det sker vissa vintrar betydligt tidigare!

 

Byter man själv gäller det att hålla reda på att man använder rätt bultar och att hjulen dras med rätt moment.

Det vanligaste felet är antagligen att man drar alldeles för hårt, av rädsla för att hjulen ska lossna. Därför behövs en momentnyckel alternativt en korrekt momentstav och sedan efterdragning efter några mil.

Att överlåta bytet till en gummiverkstad som lagrar däcken, byter och håller koll på slitaget är faktiskt värt en hel del. Men glöm inte man ändå måste efterdra.


Poängsammanställning

I alla enskilda moment får däcken betyg efter skalan 1–5. Eftersom vi lägger större vikt vid vissa egenskaper, har vi valt att multiplicera betyget i vissa deltester med exempelvis tre. Så har vi gjort när det gäller körning på is respektive snö och då fått maxpoängen 15. På så vis får vi en skala som prioriterar vinteregenskaperna högre än de på våt och torr väg.

Vår rekommendation är ändå att var och en inte bara tittar på totalpoäng, utan också jämför däckens egenskaper på det vägföre man själv oftast kör och anser är viktigast.

Maximal poäng är 100. Ett tänkt medelvärde är 60 poäng vilket innebär att däcket i så fall fått betyget 3 i alla testmoment.

Snabb-betyg ges i skalan 1–5.

  Max-
poäng
Bridge-
stone
Conti-
nental
Good-
year
GT
RAdikal
Michelin Nokian Pirelli Konti-
nentalt
friktions-
däck
Start på is 5 4 4 5 1 5 5 4 3
Broms på is 10 8 10 10 2 10 8 6 4
Körning på is 15 15 15 12 3 9 12 12 3
Poäng på is 30 27 29 27 6 24 25 22 10
Start på snö 5 4 5 5 2 4 5 4 3
Broms på snö 5 4 5 4 3 4 4 4 4
Körning på snö 15 15 15 9 6 9 15 15 9
Poäng på snö 25 23 25 18 11 17 24 23 16
Broms i väta 10 4 4 8 10 6 8 6 10
Körning i väta 10 4 8 6 10 6 8 6 10
Poäng i väta 20 8 12 14 20 12 16 12 20
Broms på torr väg 5 3 3 3 5 3 3 3 4
Körning på torr väg 5 2 4 2 5 4 4 4 5
Rullmotstånd/
Bränsleförbrukning
10 5 10 10 5 8 10 9 10
Buller 5 4 3 5 3 4 4 5 3
Poäng på torr väg 25 14 20 20 18 19 21 21 22
Totalt 100 72 86 79 55 72 86 78 68
Rakning - 4 1 2 6 4 1 3 5

 


Testdäcken

Bridgestone - Blizzak WS 80

WS 80 presterar mycket bra vid start och broms på is, men ändå inte riktigt lika bra som de bästa. Vid körning på is upplevs det som stabilt, lätthanterligt med bra kurvgrepp – absolut ett av de bästa i detta deltest.

Bridgestone håller samma goda nivå på snö, det är mycket bra grepp vid start och bromsning. Vid körtestet på snö placerar sig WS 80 som nummer ett, en hårsmån före de bästa konkurrenterna. Det är förutsägbart med progressiva egenskaper som gör det lugnt och mjukt att köra.

WS 80 är svagare när det gäller våt och torr väg. Då känns det mjukt, med sämre grepp särskilt i väta. Överstyr lätt. Har förhållandevis hög vikt och endast medelbra rullmotstånd/förbrukning.

FAKTA

Pris, kr 1 277
Tillverkningsland Japan
Tillverkningsdatum vecka 37, 2016
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 8,5/7,9
Hastighetsindex T(190 km/tim)
Hårdhetstal, grader SHore 49-50
Vikt, kg 10,3

BETYG


 Continental - ContiVikingContact 6

CVC 6 har bra isgrepp nära nollgradigt väder, men mycket bra grepp också i bitande kyla. Det startar och bromsar mycket bra och är snabbast vid iskörning med god styrrespons men behöver små korrigeringar då och då. Snögreppet är om möjligt än bättre och CVC  6 klår konkurrenterna vid start och broms om än knappt. När vi provocerar hårt på snö är Continental lätt att hantera, glider ut något mer i vänstersvängar.

Bromsförmågan i väta är mindre bra. Men vid körning på våt väg är kurvgrepp, styrförmåga och förmåga och stabilitet mycket bra. Bromsförmågan är medelgod på torr väg, men däcket har bra hanterbarhet. Rullar lätt med låg förbrukning. CVC  6 bullrar något mer än medel.

FAKTA

Pris, kr 1 534
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum vecka 41, 2016
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 8,1/7,3
Hastighetsindex T(190 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 50-51
Vikt, kg 8,6

BETYG

Start is 4
Broms is 10
Körning is 15
Start snö 5
Broms snö 5
Körning snö 15
Broms väta 4
Körning väta 8
Broms torr 3
Körning torr 4
Rullmotstånd/bränsleförbrukning 10
Buller 3
Totalpoäng 86

Goodyear - Ultra Grip Ice 2

Den stränga kylan passar UG Ice 2, som är bland de två bästa vid start och broms på is. Det är inte lika bra vid körning på is. Då kan däcket sladda lätt vid tvära kurvor, men är annars hanterligt.

På snö är UG Ice 2 kvickt vid start och det bromsar effektivt. Vid körning på snö kan det vid provokation börja med att understyra och sedan överstyra kraftigt vid hård kurvtagning.

Bromsförmågan på våt väg är för däcktypen god. Köregen-skaperna är lugna men ofta lätt överstyrda med aningen diffus styrrespons.

Goodyear klarar bromsning på torr väg bland de bästa i testgruppen. Men styrkänslan och kurvgreppet är sämre. Lågt buller och rullmotstånd.

FAKTA

Pris, kr 1 502
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 41, 2016
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 8,5/6,8
Hastighetsindex T(190 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 54-59
Vikt, kg 8,7

BETYG

Start is 5
Broms is 10
Körning is 12
Start snö 5
Broms snö 4
Körning snö 9
Broms väta 8
Körning väta 6
Broms torr 3
Körning torr 2
Rullmotstånd/bränsleförbrukning 10
Buller 5
Totalpoäng 79

GT Radial - Champiro Winter

GT Radial tillverkas av kinesiska GITI och är mest känt som Champiro. Det är dessvärre inget lysande alternativ på is. Start- och bromsförmåga är runt 25 procentenheter sämre än medel i testet. i körtestet visar det på svagt kurvgrepp och styrförmåga.Greppet på snö är något bättre men det blir jumboplats vid start och bromsning och problemet vid körning är det bristande kurvgreppet. Det understyr ofta rakt fram vid lite för hög fart.

På våt och torr väg placerar sig Champiro i toppen. Det är klart bäst vid bromsning och körning tillsammans med det kontinentala friktionsdäcket.

Däcket har hög vikt och testets sämsta rullmotstånd/bränsleförbrukning.

FAKTA

Pris, kr 935
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum vecka 22,2016
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 8,5/8,2
Hastighetsindex H(210 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 66-67
Vikt, kg 9,8

BETYG

Start is 1
Broms is 2
Körning is 3
Start snö 2
Broms snö 3
Körning snö 6
Broms väta 3
Körning väta 10
Broms torr 10
Körning torr 5
Rullmotstånd/bränsleförbrukning 5
Buller 3
Totalpoäng 55

Michelin - X-Ice X13

Michelin startar snabbast på is och bromsar mycket effektivt. Det har utmärkt grepp rakt fram, men är inte lika bra vid körning, då kurvgrepp och styrrespons är viktiga egenskaper. Michelin har medelmåttigt, nästan svagt kurvgrepp och är känsligt mot för stora styrutslag vilket kan medföra understyrning. X-ice har samma karaktär på snö, lite diffus styrning, markant understyrt särskilt i lite djupare snö och inte så bra kurvgrepp.

På våt väg är prestanda medel-
goda med konsekventa köregenskaper. Det blir medelbetyg vid bromsning på torr väg och mycket bra vitsord för stabilitet och styrrespons. X-ice har förhållandevis hög vikt med hyfsad lågt rullmotstånd och förbrukning.

FAKTA

Pris, kr 1 591 kr
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 28, 2016
Mönsterdjup mitt, mm 8,2/7,5
Hastighetsindex H(210 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 57-58
Vikt, kg 9,5

BETYG

Start is 5
Broms is 10
Körning is 9
Start snö 4
Broms snö 4
Körning snö 9
Broms väta 6
Körning väta 6
Broms torr 3
Körning torr 6
RUllmotstånd/bränsleförbrukning 8
Buller 4
Totalpoäng 72

Nokian - Hakkapeliitta

HKPL R2 håller en mycket god nivå på is, både då det gäller start och broms. Köregenskaperna är också mycket stabila, aningen överstyrt men progressivt.

Nokian är ännu lite bättre på snö med effektiv dragförmåga också vid utgången efter en kurva, bra bromsprestanda och mycket bra kurvgrepp, framför allt progressivt.

Vid körning och bromsning i väta är Nokian det bästa av de nordiska odubbade premiumdäcken. Det är mycket stabilt, lättkört och styr in fint i kurvor.

Bromsförmågan på torr väg är medelgod. Testkörning på torr asfalt visar på goda styrreaktioner och i huvudsak understyrt beteende. Däcket har låg vikt och bränsleförbrukning.

FAKTA

Pris, kr 1 603
Tillverkningsland Finland
Tillverkningsdatum vecka 50, 2016
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 8,5/7,7
Hastighetsindex R(170 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 52-53
Vikt, kg 8,2

BETYG

Start is 5
Broms is 8
Körning is 12
Start snö 5
Broms snö 4
Körning snö 15
Broms väta 8
Körning väta 15
Broms torr 3
Körning torr 4
Rullmotstånd/bränsleförbrukning 10
Buller 4
Totalpoäng 86

Pirelli - Ice Zero FR

Ice Zero greppar bra vid start på is. Det bromsar lite sämre, men fungerar riktigt bra vid körtestet på isig väg. Då är det stabilt,  konsekvent och lätthanterligt.

Pirelli har bra grepp vid start också på snö. Bromsförmågan är mycket bra. Det känns riktigt bra vid provocerad körning på snö, understyr vid för hög fart och uppför sig konsekvent.

Det blir medelgoda resultat vid bromsning och i körtestet på våt väg. Det är lätt att hantera men kan överstyra och sladda lätt vid hög fart i kurva.

Också på torr väg håller Pirelli jämn kvalitet och medelresultat vid bromsning. Köregenskaperna ger högre betyg. Det reagerar kvickt och är mycket stabilt. Lågt rullmotstånd och förbrukning.

FAKTA

Pris, kr 1 548
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 39, 2016
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 8,5/8,3
Hastighetsindex T(190 km/tim)
Hårdhetstal, grader Shore 53-54
Vikt, kg 9,1

BETYG

Start is 4
Broms is 6
Körning is 12
Start snö 4
Broms snö 4
Körning snö 15
Broms väta 6
Körning väta 15
Broms torr 3
Körning torr 4
Rullmotstånd/bränsleförbrukning 9
Buller 5
Totalpoäng 78

Kontinentalt friktionsdäck

Det kontinentala friktionsdäcket är visserligen sämre än de nordiska vid start och broms på is – men det är avsevärt bättre än det kinesiska lågprisdäcket Champiro.

Körning på is är ingen lek med det kontinentala däcket. Greppnivån är avsevärt lägre än med de nordiska däcken.

På snö ser det ut på samma sätt. Det kontinentala friktionsdäcket är något sämre än de sämsta däcken av nordisk typ, utom då det gäller bromsning.

När det gäller våt och torr väg så är prestanda av en helt annan klass, med nästan tio meter kortare bromssträcka än det bästa nordiska däcket i väta och bättre stabilitet vid körtest, både i väta och på torr väg.

FAKTA

Pris, kr 1 300
Tillverkningsland Europa
Tillverkningsdatum 01, 2017
Mönsterdjup mitt, mm 8,5/7,2
Hastighetsindex H(210 km/tim)
Hårdhetstal, grader SHore 65-66
Vikt, kg 7,7

BETYG

Start is 3
Broms is 4
Körning is 3
Start snö 3
Broms snö 4
Körning snö 9
Broms väta 10
Körning väta 10
Broms torr 4
Körning torr 5
Rullmotstånd/bränsleförbrukning 10
Buller 3
Totalpoäng 68

 

ÖVRIGA TESTMOMENT
  Bridge-
stone
Conti-
nental
Good-
year
GT
Radial
Michelin Nokian Pirelli Kon-
tinen
Körning i väta 41,0 37,4 39,6 38,1 40,4 38,8 40,2 37,4
Körning torr väg,
subjektivt betyg 1-5
2 4 3 5 4 4 4 5
Rullmotstånd, RR 9,17 7,56 7,75 10,33 7,4 7,39 7,94 7,84
Förbrukning, l/100 km 7,01 6,58 6,73 7,07 6,70 6,73 6,84 6,76
Buller, dB(A), 50 km/tim 65 66 64 65 65 66 65 67
Buller, dB(A), 70 km/tim 68 68 67 67 67 67 68 69
Buller, dB(A), 90 km/tim 69 69 69 69 69 69 69 71
Buller, dB(A), 110 km/tim 72 72 72 72 72 71 72 72
                 

 

Kommentar: Här är resultaten från de testmoment som inte redovisas på annan plats. RR, det vill säga rullmotstånd, mäts i laboratorium enligt en särskild norm, ISO 28580. Bränsleförbrukning mäts på Volvo V70 i en jämn hastighet vid 80 km/tim.

 

Det är egentligen helt otrolig att lagen om att man måste ha vinterdäck kom så sent som till säsongen 1999/2000! För bara sjutton år sedan insåg dåvarande Vägverket att användning av sommardäck vintertid inte kan tillåtas längre. Och först tolv år senare kom kravet på tunga fordon, men bara på drivhjulen. I sanningens namn insåg redan de flesta bilister och chaufförer av lastbilar och långtradare att riktiga vinterdäck  var nödvändigt för att köra säkert – men tyvärr inte alla.

Först efter några otäcka och uppmärksammade olyckor tyckte våra myndigheter att nu fick det vara nog.

 

Sommardäck är konstruerade med ett stabilt mönster och ganska hårt gummi som inte ska krokna i värme – tvärt emot vinterdäck. De senare har massor av små skåror som ska gripa tag i isens eller snöns ojämnheter och ett gummi som ska hålla sig smidigt och inte blir hårt och stelt vid kyla.

Gummits hårdhet mäts i grader Shore vilket är ett mått på hur trögt det är att trycka ett metallstift in i däckets slityta.

Nya sommardäck ligger på 60 till 65 grader Shore (ju högre värde desto hårdare gummi).

Vinter

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

TESTINFORMATION

Testet av friktionsdäck utfördes samtidigt som det av dubbdäck (ViB 13/2017). Men det går inte att köra dubb och dubbfritt på samma ytor samtidigt, varför det ändå kan finnas skillnader till exempel i temperatur.

Körning på is och snö utfördes på testbanor i White Hell utanför Ivalo i Finland sista veckan i januari.

Det är ovanligt tidigt på säsongen, vilket innebar att vi vissa dagar hade mycket låg yttertemperatur, första dagen minus 15–16 grader och andra dagen ned mot minus 25. Därefter gav kylan med sig för tillfället och vi hamnade omkring minus sex grader C.

Testerna kördes med Volvo V40, V60 och V70. De elektroniska hjälpmedlen, antispinn och ABS användes vid körning.

Bedömningar och mätningar på våt och torr väg gjordes i april i Tammerfors. Där utfördes också mätning av bränsleförbrukning. Även dessa tester gjordes med Volvo V40 och V70.

Däckens uppförande på torr väg kontrollerades på testbana vid sidoförflyttningar och i ett undanmanöverprov, samma förfarandesom i de vanliga biltesterna.   

Mätning av buller gjordes med särskild ljudmätare, men det gjordes också en subjektiv bedömning av två personer i bilen – föraren och en passagerare placerad i baksätet.

Ser man enbart till totalpoängen så missar man en viktig del av testresultaten. Continental och Nokian hamnade exempelvis på exakt samma poängsumma, men har lite olika karaktär. Continental är något bättre på snö och is än Nokian, även om skillnaden är liten. Nokian är å andra sidan aningen starkare på våt och torr väg. Därför kan löna det sig att syna testets olika delmoment.

Generellt har nordiska odubbade premiumdäck blivit stabilare.
Nya bilars lägre profil och bredare däck ger också en fördel i det fallet, varför den nordiska vinterdäcktypen är att föredra för de flesta i Sverige.   

Prisnivån har jämnats ut delvis, men det finns fortfarande skillnader varför det finns skäl att jämföra mellan olika återförsäljare. Prisuppgifterna kommer från Vanadis Gummi i Stockholm och avser ett däck utan fälg.


Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra. 3 = Medel. 2 = Mindre bra.
1 = Dåligt.

LÄS MER

FLer testresultat från granskningar av däck hittar ni på www.vibilagare.se/test/dack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.