Bild
Nästa artikel
Vattenplaning i kurva är ett tufft test som körs genom en halvcentimeter djup vattengrav.

Billiga budgetdäck kräver vackert väder

Däck

Det går att spara en hel del pengar på att välja lågprisdäck istället för premium. Men hur mycket sämre är de billigare fabrikaten?Vi Bilägare köpte sju budgetalternativ och jämförde med premium.

Vi gick på däckjakt bland de företag som annonserar på internetbaserade hemsidor. Det billigaste däcket vi hittade kostade 436 kronor. Det är mindre än hälften av priset på premiumdäcket Continental ContiPremiumContact 5. Det handlar om 3 688 kronor mot 1 744 för en komplett uppsättning.

 

Frågan är förstås hur stor skillnaden är då det gäller grepp och säkerhet? Testet visar att man inte kan säga att alla lågprisdäck usla, och bland de däck vi köpte finns  fabrikat som egentligen inte hör hemma i kategorin lågprisdäck.

När vi nu kollade priserna på de däck vi köpte och testade i höstas har priserna skjutit i höjden för somliga fabrikat.

Vi inköpet var priset 543 kronor för
Falken och 617 för Fulda. Nu i vår har det höjts till 869 respektive 727 kronor. Det kan löna sig att köpa nya sommardäck på hösten istället för att vänta till våren.

Falken tillverkas i Japan och håller god klass, i nivå med Fulda som hör till Good-year-gruppen. Dessa två står i en klass för sig i vårt test och är snarare budget- än lågprisdäck. Vid inköpet var dock priset i nivå med lågprissegmentet.

 

Den största skillnaden mellan premium och billigare alternativ ser vi i greppet på väta. Premiumdäcket Continental bromsar från 100 km/tim till stillastående på 54,67 meter. Genomsnittet för de billigare alternativen är drygt 66 meter. Allra sämst är kinesiska Goodride som behöver 74 meter. Det innebär att när bilen med Continentaldäck stannat rusar Goodride förbi med 50 km/tim! Det blir en rejäl smäll om man krockar med en annan bil eller med en älg.


När det gäller vattenplaning är inte skillnaderna lika hårresande så länge det handlar om körning rakt fram. I kurva med mycket vatten på vägen är det värre, skillnaderna mellan bra och dåligt grepp är
större och kan få allvarligare  konsekvenser. Här har vi flera ”mindre bra” och några riktigt dåliga. Samtidigt är det en tumregel att bra våtgrepp kostar – oftast livslängd. Det ger slitvärdet i faktatabellen en antydan om.

 

På torr asfalt klarar sig de billigare alternativen ganska bra. Det är lättare att  klara greppet när det är vackert väder.

När vi kollar bränsleförbrukning vid 110 km/tim är det premiumdäcket som ligger i botten.

När vi nu nämner botten – om vissa lågprisdäck är dåliga så är det inget jämfört med  ett nordiskt friktionsdäck på sommarväglag. Visst, det drar lite bränsle, går mjukt och komfortabelt – men har uselt grepp. Så kör inte på vinterdäck i sommar! För säkerhets skull. Det kan bli dyrt.


Falken - ZiIEX ZE 914 Ecorun

 Falken är ett av de bästa alternativen i testet. Prisbilden förvånar en aning – 543 kronor i höstas, 869 kronor i dag – 326 kronor dyrare per däck nu!

Japanska Falken bromsar effektivt i väta men har inte lika bra kurvgrepp eller styrförmåga och saknar den distinkta körkänslan som de bästa däcken har.

Men Falken är bäst när det gäller vattenplaning rakt fram och i kurva. De fyra breda spåren släpper igenom vattnet effektivt.

Bromsförmågan på torr väg är mycket bra. Däcket är stabilt att köra men med aningen långsamma styrreaktioner.

Falken rullar ganska lätt, men dunsar hårt i gropar och kan vagga i sidled. Lågt buller på slät väg.

FAKTA

Pris, kr 869
Tillverkningsland Turkiet
Tillverkningsdatum vecka 10, 2017
EU-märkning, rullmotstånd C
AU-märkning, våtgrepp A
AU-märkning, buller dB (A) 1/68
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 4,6/6,4
Belastning/Hastighetsindex 91 v
Hårdhetstal, Shore 63
Slitvärde -
Vikt, kg 8,5

BETYG

Broms på våt väg 9
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 6
Vattenplaning 8
Vattenplaning, kurva 10
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 8
Bränsleförbrukning 8
Buller 4
Komfort 3
Totalpoäng 73

 


  Fulda - EcoControl HP

Fulda ingår i Goodyear-gruppen. Bromsförmågan i väta hör till de bästa i denna lågprisgrupp men mindre bra jämfört med premiumdäck. Kurvgreppet är riktigt bra, vilket noteras vid provocerad körning på våt väg. Däcket styr in bra i kurvor och det är lätt att hålla spåret, trots att styrningen känns lite tung och okänslig.

Vattenplaning rakt fram och i kurva klarar Fulda mycket bra.

Bromsförmågan på torr väg är mycket bra och däcket klarar hård körning på torr väg utan hyss men också här upplevs styrningen lite långsam. Fulda klarar undanmanöver bra och känns i stort tillräckligt stabilt. Fulda har betydligt högre nivå än de flesta lågprisdäck. Mycket bra komfort.

FAKTA

Pris, kr 727 (617)
Tillverkningsland Slovenien
Tillverkningsdatum vecka 4, 2017
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning våtgrepp B
EU-märkning, buller dB (A) 1/67
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 4,2/6,4
Belastning/hastighetsindex 91 V
Slitvärde 300
Vikt, kg 8,0

BETYG

Bromsning på våt väg 6
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 12
Vattenplaning 8
Vattenplaning, kurva 10
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 8
Bränsleförbrukning 8
Buller 5
Komfort 4
Totalpoäng 75

 


Goodride - Radial RP28

Goodride är tillverkat i Kina.

RP28 har ett mönster liknande de flesta konkurrenternas, ganska hög vikt och det enda däcket i samlingen som har ett C för våtgrepp (enligt EU:s däckmärkning). Det verkar dessvärre stämma. Bromsförmågan från 100 km/tim  i väta är sämst i testet. När bilen stannat med Continental, rusar Goodride förbi med drygt 50 km/tim. Och det blir samma resultat i allt som har med väta att göra: kurvgrepp, vattenplaning och snabb körning på våt väg.

Goodride är betydligt bättre på torr asfalt – men ändå sist bland de testade sommardäcken. När det gäller bränsleförbrukning ligger däremot Goodride etta.

Vårt råd blir: välj ett annat däck! Väta är vanligt i Sverige.

FAKTA

Pris, kr 638 (436)
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum vecka 13, 2017
EU-märkning, rullmotstånd C
Eu-märkning, våtgrepp C
EU-märkning, buller dB (A) 2/71
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 5,5/6,5
Belastning/hastighetsindex 91V
Hårdhetsstal, SHore 64
Slitvärde 360
VIkt, kg 9,0

BETYG

Bromsning på våt väg 3
Kurvgrepp på våt väg 4
Körning på våt väg 3
Vattenplaning 4
Vattenplaning, kurva 2
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 6
Bränsleförbrukning 8
Buller 2
Komfort 2
Totalpoäng 40

 


Landsail - LS 388

Bromsförmågan på våt väg ligger i nivå med de premiumdäck som bedöms som mindre bra. Det finns med andra ord sämre däck i den här gruppen. Kurvgrepp på väta är medelbra och vid körning tenderar Landsail att understyra, när kurvgreppet inte räcker till. Men det uppför sig ändå konsekvent och lugnt när det provoceras.

Vattenplaning rakt fram klarar Landsail bra, mindre bra i kurva.

På torr asfalt klarar däcket bromsning från 100 km/tim som medel i gruppen. Det känns aningen stumt med lite diffus styrkänsla men i stort ändå med godtagbar kontroll när vi pressar det på torr väg.

Landsail går hårt över ojämnheter och bullrar på grov asfalt.

FAKTA

Pris, kr 610 (488)
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum vecka 12, 2017
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp B
EU-märkning, buller dB(A) 1/68
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 4,2/6,8
Belastning/Hastighetsindex 91V
Hårdhetstal, Shore 63
Slitvärde 500
Vikt, kg 9,1

BETYG

Bromsning på våt väg 6
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 9
Vattenplaning 6
Vattenplaning, kurva 4
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 6
Bränsleförbrukning 8
Buller 2
Komfort 2
Totalpoäng 55

 


Maxxis - Mecotra 3

Vi har testkört däck från Maxxis tidigare. Våtgreppet var då liksom nu en svaghet. Bromsförmågan på våt väg är näst sämst i testet. När premiumdäcket i testet stannat, rusar Mecotra förbi med 47 km/tim. Kurvgreppet är medelbra. Vid körning på regnvåt asfalt driver däcket ut i kurvor och föraren har uppenbara svårigheter att styra in utan att få understyrning. Däcket bromsar inte effektivt, kräver stort rattutslag och har diffus styrrespons. Förmågan att motstå vattenplaning är bra rakt fram, sämre i kurva.

På torr väg fungerar Maxxis betydligt bättre med mycket bra bromsförmåga, god stabilitet vid körning, kanske lite stumt men med snabb styrning. Maxxis upplevs stötigt på ojämn väg.

FAKTA

Pris, kr 777 (546)
Tillverkningsland Taiwan
Tillverkningsdatum vecka 46, 2016
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp B
EU-märkning, buller dB(A) 2/69
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 4,8/5,8
Belastning/hastighetsindex 91 V
Hårdhetstal, Shore 64
Slitvärde 380
Vikt, kg 8,4

BETYG

Bromsning på våt väg 3
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 6
Vattenplaning 6
Vattenplaning, kurva 4
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 6
Bränsleförbrukning 8
Buller 3
Komfort 2
Totalpoäng 50

 


Nordexx - NS 9000

Nordexx är utvecklat av NDI i Danmark, men tillverkas i Kina.

Bromsförmågan på väta hör till de sämsta i testet. Nordex kräver små korrigeringar vid koll av kurvgreppet.

Däcket har vissa svagheter vid provocerad körning. Kurvgreppet är inte bra och förmågan att styra in i kurvor brister. Nordex understyr lätt och driver då rakt fram vid gränsen för greppförmågan. Nivån är ganska låg.

Nordexx tappar greppet och vattenplanar relativt tidigt, både rakt fram och i kurva.

Nordexx trivs bättre på torr väg. Bromsförmågan ger knappt medelvärde. Däcket är mer följsamt att köra på torr asfalt, väl mjukt kanske och med diffus styrning.

FAKTA

Pris, kr 615 (533)
Tillverkningsland KIna
TIllverkningsdatum vecka 19, 2017
Eu-märkning, rullmotstånd E
Eu-märkning, våtgrepp B
EU-märkning, buller dB(A) 2/70
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 4,6/5,8
Hårdhetstal, SHore 58
Slitvärde 540
Vikt, kg 9,5

BETYG

Bromsning på våt väg 3
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 6
Vattenplaning 4
Vattenplaning, kurva 2
Bromsning på torr väg 6
Körning på torr väg 6
Bränsleförbrukning 6
Buller 3
Komfort 3
Totalpoäng 45

 


Roadstone - Eurovis Sport 04

Roadstone hör till Nexen Tire, en koreansk däcktillverkare. Bromsförmågan på väta ligger bättre än medel inom lågprisgruppen men ett stycke efter premiumdäck. Hanterbarhet på våt väg är bra med viss progressivitet. Däcket går dock lite tungt och med bristande respons.

Roadstone tappar greppet vid 77 km/tim under acceleration rakt fram, vilket motsvarar medelvärdet. Greppet mot vattenplaning är mindre bra i kurva.

På torr asfalt är bromskapaciteten mycket bra. Hanterbarheten på torr väg är bra – men däcket går stumt och ger inte så bra känsla från underlaget.

Roadstone är snålast då vi mäter bränsleförbrukningen vid körning i jämn fart (100 km/tim).

FAKTA

Pris, kr 608 (601)
Tillverkningsland Kina
Tilverkningsdatum vecka 11, 2017
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp B
EU-märkning, buller dB(A) 2/71
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 5,4/6,3
Belastning/hastighetsindex 91 V
Hårdhetstal, Shore 63
SLitvärde 320
Vikt, kg 8,5

BETYG

Bromsning på våt väg 6
Kurvgrepp på våt väg 6
Körning på våt väg 9
Vattenplaning 6
Vattenplaning, kurva 4
Bromsning på torr väg 8
Körning på torr väg 8
Bränsleförbrukning 10
Buller 3
Komfort 2
Totalpoäng 60

 


Continental - ContiPremiumContact5

Continental är ett av marknadens bästa High Performance-däck (vann vårt test av premiumdäck i nr 4/2018). Våtgreppet är extremt bra.

I det här testet fungerar CPC5 som referensdäck för att ge en uppfattning om hur billigare alternativ står sig mot premium.

Continental har extremt kort bromssträcka i väta. Med det sämsta lågprisalternativet på bilen passerar den med drygt 50 km/tim där CPC5 stannar.

Continental tar högsta poäng i alla tester i väta och näst högst då det gäller vattenplaning.

Däcket bromsar effektivast också på torr väg. Köregenskaperna är konsekventa och däcket är lätthanterligt både på torr och våt väg.

FAKTA

Pris, kr 922
Tillverkningsland Frankrike
Tillverkningsdatum vecka 34, 2017
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB(A) 2/71
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 6,5/8,0
Belastning/hastighetsindex 91 V
Hårdhetstal, Shore 63
Slitvärde 280
Vikt, kg 8,46

BETYG

Bromsning på våt väg 15
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 8
Vattenplaning, kurva 8
Bromsning på torr väg 10
Körning på torr väg 8
Bränsleförbrukning 6
Buller 4
Komfort 4
Totalpoäng 88

 


Vinterdäck - Nordiskt odubbat

Vinterdäcket är faktiskt inte sämst vid bromsning på våt asfalt vilket troligen beror på förhållandevis låg temperatur vid just det testmomentet. Bromssträckan är ändå obehagligt lång: 69 meter, jämfört med medelvärdet på 64,9.

Vid alla andra deltester i väta placerar sig vinterdäcket sist. Kurvgreppet är avsevärt sämre och det är långsammast i körtestet på våt väg.

Friktionsdäcket motstår vattenplaning rakt fram sämst och är riktigt uselt vid test av hur det motstår vattenplaning i kurva.

Bromsförmågan på torr väg ger 8–10 meter längre bromssträcka.

Däckets mjukhet ger sämre stabilitet i körtest på torr väg.

Bränsleförbrukningen är låg.

FAKTA

Pris, kr -
Tillverkningsland Europa
Tillverkningsdatum vecka 10, 2017
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp F
EU-märkning, buller dB(A) 2/72
Mönsterdjup mitt/ytter, mm 6,5/7,0
Belastning/hastighetsindex 94T
Hårdhetstal, Shore 52
Slitvärde -
Vikt, kg 8,9

BETYG

Bromsning på våt väg 3
Kurvgrepp på våt väg 2
Körning på våt väg 3
Vattenplaning 2
Vattenplaning, kurva 2
Bromsning på torr väg 2
Körning på torr väg 2
Bränsleförbrukning 10
Buller 4
Komfort 3
Totalpoäng 33
BULLER & KOMFORTBEDÖMNING & RULLMOTSTÅND
  70 km/tim 110 km/tim
slät/grov
Buller (tot.),
poäng
Komfort,
poäng
Uppmätt rullmotstånd,
koefficient/EU-värde
Continental 61,2 68,0/78,8 4 4 0,792/C
Falken 61,0 67,6/79,0 3 3 0,843/C
Fulda 61,0 68,0/78,2 5 4 0,836/C
Goodride 62,2 68,4/80,0 2 2 0,856/C
Landsail 61,8 68,6/79,4 2 2 0.852/C
Maxxis 62,0 68,0/79,0 3 2 0,724/C
Nordex 61,6 68,4/78,4 3 3 0,885/E
Roadstone 61,6 67,8/79,4 3 2 0,809/C
Vinterdäck 61,4 68,2/78,4 4 3 0,777/-

Kommentar: Fulda dämpar ojämnheter bra och har ganska lågmält buller. Falken dunsar hårt i ojämnheter men har ett dämpat buller. Continental går hårt men med snabbt avklingande vibrationer och inte så störande buller. Goodride bullrar jobbigt, hårt och stötigt över gupp. Landsail har ett vinande däckljud, det går hårt i ojämnheter och kan få bilen att vagga sidledes. Maxxis har också hård gång i ojämheter, men har hyfsad bullernivå på grov asfalt. Nordex har ganska god ljud- och bullerkomfort. Roadstone har hård gång och mullrar en del på ojämn väg. Vinterdäcket går mjukt med dämpat buller.

Vi gick på däckjakt bland de företag som annonserar på internetbaserade hemsidor. Det billigaste däcket vi hittade kostade 436 kronor. Det är mindre än hälften av priset på premiumdäcket Continental ContiPremiumContact 5. Det handlar om 3 688 kronor mot 1 744 för en komplett uppsättning.

 

Frågan är förstås hur stor skillnaden är då det gäller grepp och säkerhet? Testet visar att man inte kan säga att alla lågprisdäck usla, och bland de däck vi köpte finns  fabrikat som egentligen inte hör hemma i kategorin lågprisdäck.

När vi nu kollade priserna på de däck vi köpte och testade i höstas har priserna skjutit i höjden för somliga fabrikat.

Vi inköpet var priset 543 kronor för
Falken och 617 för Fulda. Nu i vår har det höjts till 869 respektive 727 kronor. Det kan löna sig att köpa nya sommardäck på hösten istället för att vänta till våren.

Falken tillverkas i Japan och håller god klass, i nivå med Fulda som hör till Good-year-gruppen. Dessa två står i en klass för sig i vårt test och är snarare budget- än lågprisdäck. Vid inköpet var dock priset i nivå med lågprissegmentet.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

SÅ GJORDE VI TESTET

Sommardäcktestet, version premium mot budget/lågpris, utfördes i Texas, USA i november 2017.

Temperaturen var för det mesta omkring 20 °C, utom den dag då vi testade bromsförmåga på våt väg. Då var temperaturen omkring 10 plusgrader.

Alla däck har samma dimension, 205/55 R 16 och belastningskod 91, vilket står för en maximal belastning av 615 kg och hastighetsindex V, maximal hastighet 240 km/tim – undantaget vinterdäcket som har en lägre tillåten maxhastighet på 190 km/tim, men högre belastningskod, 94 som innebär 670 kg.

Istället för att använda ett genomsnitt av gruppens resultat som bedömningsgrund, har vi justerat betyg och poäng efter medeltalet från testet av premiumdäck i nr 4. Det innebär att budget/lågpris jämförs mot premiumdäcken. Smärre korrigeringar har gjorts beroende på att vi i vissa moment använt en annan bil av testtekniska skäl, Golf TSI istället för GTI.

Vi körde våt handling med alla elektroniska hjälpmedel bortkopplade, ASR och ESP.

Alla testdäck inhandlades via nätbaserade hemsidor hösten 2017. Vid kontroll före tryck visade det sig att vissa testdäck hade en betydligt högre prisnivå. Vi har därför angett priserna nu i vår 2018 och vårt inköpspris (inom parentes) från samma inköpsställe.   

Landsail uppger B enligt EU-märkningen för bränsleförbrukning, med nådde ett resultat i testet som snarare motsvarar betyget C.


Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Mycket bra.
3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Uselt.

SÅ RÄKNADE VI POÄNG

Efter betygsättning 1–5 görs en viktning av alla egenskaper och betyget multipliceras med olika faktorer, från 1 till 3. Bromsförmåga viktas till exempel högt både på torr och våt väg. Det är sedan summan av alla testmomentens poäng som blir totalpoängen. För att göra den här gruppens resultat tydligare har vi jämfört med premiumdäckens genomsnitt. Vi använder därmed samma skala också för lågprisdäcken.

Det finns några mindre skillnader, när det gäller de subjektiva värderingarna, som delvis beror på att lågprisdäcken testades med en motorsvagare bil.

Sammanfattningen görs på ett mer överskådligt sätt men bygger på delbetygen. Exakta värden redovisas i diagramform på sidorna 32–33.


Maximal poäng för respektive delmoment:
Bromsning på våt väg: 15
Kurvgrepp på våt väg: 10
Körning på våt väg: 15
Vattenplaning: 10
Vattenplaning, kurva :10
Bromsning på torr väg: 10
Körning på torr väg: 10
Bränsleförbrukning: 10
Buller: 5
Komfort: 5
Sammanlagt maximalt: 100

EU:S DÄCKMÄRKNING

Alla däck som säljs inom EU måste märkas med information om bränsleförbrukning, våtgrepp och buller. Deklarationen använder samma bokstavssystem som finns exempelvis på vitvaror, det vill säga bokstäver där A är bäst och G är sämst.

Bränsleförbrukning innebär att man mäter rullmotstånd. De bästa däcken i detta test är märkta med B och de andra med C. Skillnaden mellan A och G är drygt 0,6 l/100 km. Skillnaden mellan B och E, två klasser, är att E kan ha upp till 0,31 l/100 km högre förbrukning.

Våtgrepp anges för bromsning från 80 till 0 km/tim. Från A till B ökar bromssträckan med tre meter, från B till C med ytterligare fyra och E kan ha upp till tolv meter längre bromssträcka än ett A-märkt däck. Mellan högsta klassificering A och den lägsta F är skillnaden 18 meter. Men man säger också att skillnaden mellan klasser som ligger efter varandra är en billängd (tre till sex meter).

Bullermärkningen baseras på ljud vid förbipassering utomhus. Högtalarsymbolens olika tjocka streck visar om bullret är minst tre decibel lägre än gränsvärdet som infördes 2016 (ett tjockt streck/en etta), eller om det svarar mot detta gränsvärde (två tjocka streck/en tvåa), alternativt gränsvärdet från 2001/en trea (tre tjocka streck).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.