Bild
Nästa artikel

Bürstner Travel Van - skön att sova i

VI BILÄGARES VAN-SPECIAL:

Bürstner Travel Van är lite längre än flera andra kompaktbilar. Däremot håller den måttet på bredden vilket är viktigt i kompaktklassen för att kunna manövrera i trånga stadsmiljöer.

Bürstner Travel Van är liksom massor med andra husbilar byggd på ett Fiatchassi. Den har bra väghållning och känns väldigt lättsvängd tack vare en relativt kort hjulbas. Motorn drar bra och fungerar bra i alla hastigheter ihop med den sexväxlade lådan.

Att backa och manövrera bilen är inga större problem bara man kommer ihåg att den har ett ganska stort överhäng baktill.

Trevnaden är stor i Bürstnerhytten. Här finns två 12-voltsuttag på instrumentbrädan och två handskfack men däremot inget ställ för dricksflaska eller kaffemugg. Stolarna har dubbla armstöd och är väldigt bekväma på långresan. I innertaket på förarhytten finns en bred och öppen hylla för extraförvaring av kartbok eller liknande.

Travel Van är långsmal vilket syns tydligast i skarven mellan hytt och bodel som är lika breda. Långbäddarna gör dock att bilen hamnar på över sex meter vilket är en magisk gräns på många bilfärjor.

Gasolutrymmet sitter på bilens vänstra sida medan garagedörren sitter längst bak till höger på bilen. Garaget är ett rejält stort utrymme, belyst, uppvärmt och försett med ett stryktåligt golv. Från garaget finns en liten lucka som förbindelse till bodelen.

Smart toalettutrymme
Entrédörren är en enkel och ren modell utan varken krokar eller fickor. Däremot finns ett fotsteg som fälls ut elektroniskt med en knapptryckning. Direkt till höger om ingången finns en sittplats och i lådan under den hittas bodelens batteri som sitter relativt lättåtkomligt. Sittplatsen är för övrigt bekväm men två nedfällbara armstöd hade förbättrat sittkomforten rejält.


Armstöd finns däremot på de båda framstolarna och med dem vända bakåt ryms fem personer runt bordet. Vid en första anblick ser bordet alldeles för litet ut med sina 92 x 85 cm. Däremot hittas snart en förlängningsskiva snyggt gömd i ett skåp under sängen. Skivan bygger ut bordet med 29 cm. Vår testbil har även skivor som gör om sittgruppen till en extrasäng på 100 x 200 cm. På väggen bakom tvåsitssoffan sitter ett tv-stativ som går att vinkla antingen mot sittgruppen eller bakåt mot sovrummet.

Toalettutrymmet är smart utformat, vid duschning fälls handfatet ut och vägg med spegel bakom bildar duschkabin. Det är gott om belysning och i taket finns både ventil och taklucka.

Bilens verkliga stolthet är sängarna. Visserligen sitter de väldigt högt men det finns en trappa som underlättar uppstigningen. På husbilsspråk kallas den här typen av separata sängar för långbäddar, de sitter i husbilens längdriktning och är separerade från varandra med en mittgång och ett sängskåp. Varje säng mäter 74 x 195 cm.

I mitten finns ett skåp med lucka samt två öppna hyllor och ett 230-voltsuttag.
I Travel Van finns även en utdragbar skiva samt extra kuddar som gör att mittgången också kan bäddas, vilket ger en enorm bädd på hela 198 x 195 cm. Vid ena sängens fotända finns ett överskåp avdelat i hyllplan för småprylar.

Sitta med nöd och näppe
Under de höga bäddarna finns några smarta skåp till klädförvaring som är nåbara inifrån. Här sitter även manöverpanelen till värmepannan från Truma smart placerad så att knapparna kan nås liggande i sängen. Två trappsteg leder upp till sängarna och det går med nöd och näppe att sitta upprätt på sängkanten för mig som är 186 cm lång (det är 80 cm från madrass till tak). Ovanför sängarna sitter det spotlights, med knappar intill varje plats.

Köksavdelningen är liten men skivor över både diskho och spis underlättar och ger extra arbets­ytor. Däremot saknas både skärbräda och ett skåp för sopor/källsortering. Spisen har tre lågor och tänds med en handhållen tändare eller tändsticka. Kylskåpet från Dometic rymmer 93 liter och har ett frysfack. Det finns tre lådor och två överskåp men inget direkt skafferi, såvida inte ett av skåpen under sängen används för det ändamålet.

FAKTA/ Bürstner Travel Van

Grundpris: 615 000 kr.
Modell: Halvintegrerad husbil.
Basbil: Fiat Ducato 2,2 JTD.
Mått, cm: L 660/B 218/H 285.
Totalvikt: 3 300 kg.
Tjänstevikt: 2 915 kg.
Motor: 2,3 l 4-cylindrig diesel, 130 hk.
Värmesystem: Truma Combi 4 EH.
Säng bak: 2 stycken 74 x 195 cm.
Säng fram: 112 x 198 cm.
Kyl: 93 l.
Spis: 3.
Vattentank: 120 l.
Avloppstank: 90 l.
Bäddar: 3.
Bältade platser: 4.
Krockkudde: 1 (2 tillval).

Taggar: Test

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.