Bild
Nästa artikel
Årets testbil: Skoda Karoq.
Årets testbil: Skoda Karoq.

Teståret 2018 - Ny körcykel levererar

Biltester

Vi blickar tillbaka på trender, vinnare och förlorare teståret 2018. Ett år då bilindustrins bränslebluff äntligen fick ett botemedel.

Teståret 2018 har precis arkiverats i  historieböckerna. Vi blickar tillbaka på ett turbulent år med bensinmotorns comeback, ny fordonsskatt och framför allt en ny körcykel – WLTP.

Testavdelningen hade som vanligt bråda dagar. Volvo lanserade både en ny instegs-suv (XC40) samt återgick till receptet med en rakryggad familjekombi (V60).

Den rumänska uppstickaren Dacia tog en testseger med nya Duster. I andra änden på prestigeskalan tog vi pulsen på bilindustrins allra mest påkostade flaggskepp när nya Lexus LS 500h och Audi A8 tog sig an lyxbilarnas lyxbil – Mercedes S-klass.

När Audi även lanserade en ny A6 med mildhybridteknik fick vi se ovanligt många dyrgripar passera testlagets noggranna nålsöga. Även krösusbilarna kläs av och granskas av Bilsveriges allra mest gedigna testförfarande – med bland annat rostprognos, ljusmätningar, barnsäkerhet och provlastning – ingen mannamån, lika för alla.

 

Av de 54 modeller vi testade hade 18 stycken deklarerade förbrukningssiffror enligt den nya WLTP-körcykeln samt gamla NEDC-uppgifter. När vi jämför vår testförbrukning med WLTP- och NEDC-siffrorna visar det sig att vi överstiger NEDC-värdet rejält, men att vi faktiskt får lägre förbrukning än vad WLTP utlovar.

Det verkar som tider med bränslebluffen och orimligt låga förbrukningssiffror i nybilsbroschyrerna är över. En förklaring är att WLTP mäter upp till 130 km/tim och så fort kör vi inte på allmänna vägar.

 

När vi slutsummerar teståret visar det sig att en flexibel och trendriktig tjeck med mini-motor bjöd på det allra bästa resultaten i våra testmätningar.

Teståret 2018 - Ny körcykel levererar

För att utse årets testbil rangordnar vi bilarna i platserna 1–54 (vi testade 54 bilar 2018) i åtta kategorier där vi själva har mätt bilarna. Inga siffror från tillverkarna ligger bakom utmärkelsen. Bäst snittplacering utses till totalvinnare.

Kategorierna är testförbrukning, bromssträcka, längd på halv- och helljus, milkostnad, antal läskbackar i bagaget, acceleration 0–100 km/tim samt rostbetyg.

Att bygga en bra bil är egentligen inte svårt. Att bygga en bra bil till rimlig prislapp är en svårare nöt att knäcka. Därför räknas milkostnaden dubbelt för att premiera bilar som erbjuder bra egenskaper till ett vettigt pris.

När alla mätdata är analyserade är det Skoda Karoq 1,0 TSI som erbjuder allra bäst testresultat för pengarna! Precis som tidigare år är det främst suvar i botten av resultatlistan. Biltypen ger sämre prestanda till onödigt högt pris. Men det måste inte vara så – Skoda Karoq visar vägen.

Teståret 2018 - Ny körcykel levererar
Teståret 2018 - Ny körcykel levererar
Teståret 2018 - Ny körcykel levererar
Teståret 2018 - Ny körcykel levererar
Teståret 2018 - Ny körcykel levererar
Teståret 2018 - Ny körcykel levererar

INKÖPSPRIS

Placering   Pris, kr
1 Toyota Aygo 1,0 125 900
2 VW Up 1,0 136 900
3 Kia Picanto 1,0 T-GDI 147 900
4 Dacia Duster 1,2 Tce 4x4 171 900
5 CItroën C4 Cactus 1,2 P.T. 110 194 900
  Medeltestbil 340 554
50 Audi A6 50 TDI q 573 900
51 BMW 540d xDrive 587 000
52 Audi A8 50 TDI q 943 000
53 Mercedes S 400 d 4M L 1 036 000
54 Lexus LS500h AWD 1 333 900

MILKOSTNAD

Placering   Pris, kr
1 Toyota Aygo 1,0 23,80
2 VW Up 1,0 25,40
3 Kia Picanto 1,0 T-GDI 25,90
4 Dacia Duster 1,2 Tce 4x4 28,20
5 Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 110 31,25
  Medeltestbil 44,50
50 Alfa Romeo Stelvio Super 280 63,00
51 BMW 540d xDrive 6470
52 Audi A8d xDrive 64,70
53 Mercedes S 400 d 4M L 103,54
54 Lexus LS 500h AWD 133,93

BROMS, 100-0 KM/TIM

Placering   Meter
1 Volvo S90 D5 AED 33,0
2 Volvo XC60 T5 AWD 34,8
3 Kia Ceed/Ford Focus/Volvo V60
Audi A8/Mercedes S 400 d
35,0
  Medeltestbil 36,2
23 Honda Civic 1,6 i-DTEC 37,8
24 VW Golf 1,5 TSI 130 ACT 38,0
25 BMW 116d 38,0
26 Mercedes A180 d 39,3
27 Toyota Augo 1,0 39,7

LÄNGD

Placering   Cm
1 Mercedes S 400 d 4M L 530
2 Lexus LS500h AWD 524
3 Audi A8 50 TDI q 517
4 Opel Insignia CountryTourer 2,0 CDTI 500
5 Volvo S90 D5 AWD 496
  Medeltestbil 455
50 Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 110
Hyundai Kona 1,0T 120
417
417
52 VW Up 1,0
Kia Picanto 1,0 T-GDI
360
360
54 Toyota Aygo 1,0 347

ACCELERATION, 0-100 KM/TIM

Placering   Sekunder
1 BMW 540d xDrive 5,5
2 Mercedes S 400 d 4M L 5,9
3 Lexus Ls 500h AWD 6,2
4 Audi A6 50 TDI q 6,6
5 Alfa Romeo Stelvio 2,0 Super 280 6,7
  Medeltestbil 9,6
50 Skoda Karoq 1,0 TSI 12,0
51 Nissan Qashqai 1,2 DIG-T 12,1
52  Citroën Berlingo XTR 1,2 PureT. 110 12,3
53 VW Up 1,0 13,9
54 Toyota Aygo 1,0 14,0

EFFEKT

Placering   Hk
1 Lexus LS500h AWD 359
2  Mercedes S 400 d 4M L 340
3 BMW 540d xDrive 320
4 Audi A8 50 TDI q 286
5 Audi A6 50 TDI q 286
  Medeltestbilen 172
50  CItroën C4 Cactus 1,2 P.T.
CItroën Berlingo XTR 1,2 P.T.
110
110
52 Kia Picanto 1,0 T-GDI 100
53 VW Up 1,0 75
54 Toyota Aygo 1,0 72

VRIDMOMENT

Placering   Nm
1 Mercedes S 40 d 4M L 700
2 BMW 540d xDrive 680
3 Audi A6 50 TDI q 620
4 Audi A8 50 TDI q 600
5 VW Tiguan GTS 2,0 TDI 240 4M 500
  Medeltestbil 320
49 Hyundai Kona 1,0T
Kia Ceed 1,0T
Ford Focus 1,0T
172
52 Ford Focus 1,0T 125 170
53 VW Up 1,0 95
54 Toyota Aygo 1,0 93

TESTFÖRBRUKNING

Placering   l/100km
1 Mercedes A180 d 4,6 (D)
2 BMW 116d 4,8 (D)
3 Peugeot 308 SW 1,2 PureTech 130
Honda Civic 1,6 i-DTEC
Toyota Aygo 1,0
4,9 (B)
2,9 (D)
2,9 (D)
  Medeltestbil 6,3
50 Lexus LS 500h AWD 7,4 (H)
51 VW T-Roc GT 2,0 TSI 190 4M 7,5 (B)
52 Alfa Romeo Stelvio 2,0 Super 280 8,9 (B)
53 BMW X3 30i xDrive 9,2 (B)
54 Volvo XC60 T5 AWD 9,5 (B)

AVVIKELSE FÖRBRUKNING

Placering   Procent*
1 Opel Insignia CountyTour. 2,0 CDTI -5,6
2 Renault Megane ST 1,2 Tce 130
Hyundai i30 Kombi 1,4T 140
Kia Ceed 1,0 T-GDI 140
0,0
5 Subaru XV 2,0i 2,9
  Medeltestbil 16,0
50 Ford EcoSport 1,0T 140 34,6
51 Renault Escape 1,6 dCi 160 34,8
52 Mercedes E 220 d Kombi 35,7
53 Honda Civic 1,6 i-DTEC 40,0
54 BMW 116d 41,2

*mot dekl. förbrukning NEDC

LASTKAPACITET, BACKAR

Placering   Antal*
1 Citroën Berlingo 30
2 Ford S-Max 29
3 Renault Escape 23
4 VW Passat Sportscombi 21
5 Opel Insignia ST/VW Tiguan Allsp. 19
  Medeltestbil 13,8
50 Hyundai Kona 1,0T 120
BMW Up 116d
8
52 Kia Picanto 1,0 T-GDI
VW Up 1,0
6
54 Toyota Aygo 1,0 4

*läskbackar med 5 sittplatser

TJÄNSTEVIKT

Placering   Kg
1 Toyota Aygo 1,0 950
2 VW Up 1,0 1 000
3 Kia Picanto 1,0 T-GDI 1 100
4 CItroën C4 Cactus 1,2 PureTech 110 1 210
5 Kia Ceed 1,0 T-GDI 140 1 290
  Medeltestbil 1 651
50 Ford S-Max 2,0 TDCI 180 AWD 2 075
51 Audi A6 TDI q 2 077
52 Mercedes S 400 d 4M L 2 100
53 Audi A8 50 TDI q 2 220
54 Lexus LS 500h AWD 2 500

ALLA TESTBILAR

Modell Testad i nr. Placering
Alfa Romeo Stelvio Super 2,0 280 15 3
Audi A4 Allroad 2,0 TDI 190 q 1 3
Audi A4 Avant 2,0 TDI 190 q 11 2
Audi A6 50 TDI q 13 2
Audi A6 Avant 40 TDI 16 2
Audi A8 50 TDI q 16 2
BMW 116d 9 3
BMW 540d xDrive 13 1
BMW X3 30i xDrive 15 2
Citroën Berlingo XTR 1,2 PureTech 110 17 3
Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 110 8 1
Dacia Duster 1,2 Tce PureTech 110 4 1
Ford EcoSport 1,0T 140 8 3
Ford Focus 1,0T 140 12 2
Ford Focus kombi 1,5T 150 17 1
Ford S-Max 2,0 TDCI 180 AWD 6 1
Honda Civic 1,6 i-DTEC 9 2
Hyundai i30 Kombi 1,4T 140 5 1
Hyundai Ioniq Electric 7 2
Jaguar XF Sportbrake 20d 180 16 3
Jeep Compass 2,0 Multijet 170 3 3
Kia Ceed 1,0T-GDI 120 12 3
Kia Ceed SW 1,4 T-GDI 120 17 3
Kia Picanto 1,0T-GDI 14 1
Lexus LS 500h AWD 10 3
Mercedes A 180d 9 1
Mercedes E 220 d Kombi 16 1
Mercedes S 400 d 4M L 10 1
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T 16 3
Nissan Leaf 40 kWh 7 3
Nissan Qashqai 1,2 DIG-T 2 3
Opel Grandland X 1,2T 2 2
Opel Insignia CountryTourer 2,0 CDTI 210 1 1
Peugeot 308 SW 1,2 Puretech 130 5 2
Renault Espace1,6 dCi 160 6 3
Renault Megane ST 1,2 Tce 130 5 3
Skoda Karoq 1,0 Tce 130 2 1
Subaru XV 2,0i 4 3
Toyota Aygo 1,0 14 3
Volkswagen E-Golf 7 1
Volkswagen Golf 1,5 TSI 130 ACT 12 1
Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI 190 4M 1 2
Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI 190 4M 11 3
Volkswagen T-Roc 1,0 TSI 115 16 1
Volkswagen T-Roc GT 2,0 TSI 190 4M 4 2
Volkswagen Tiguan Allspace 2,0 TDI 190 4M 6 2
Volkswagen Tiguan GTS 2,0 TDI 240 4M 3 2
Volkswagen Up 1,0 14 2
Volvo S90 D5 AWD 13 3
Volvo V60 D4 11 1
Volvo XC40 D4 AWD 3 1
Volvo XC40 T3 16 2
Volvo XC60 T5 AWD 15 1

 

Taggar: Biltester

Teståret 2018 har precis arkiverats i  historieböckerna. Vi blickar tillbaka på ett turbulent år med bensinmotorns comeback, ny fordonsskatt och framför allt en ny körcykel – WLTP.

Testavdelningen hade som vanligt bråda dagar. Volvo lanserade både en ny instegs-suv (XC40) samt återgick till receptet med en rakryggad familjekombi (V60).

Den rumänska uppstickaren Dacia tog en testseger med nya Duster. I andra änden på prestigeskalan tog vi pulsen på bilindustrins allra mest påkostade flaggskepp när nya Lexus LS 500h och Audi A8 tog sig an lyxbilarnas lyxbil – Mercedes S-klass.

När Audi även lanserade en ny A6 med mildhybri

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Teståret 2018 - Ny körcykel levererar
Teståret 2018 - Ny körcykel levererar
Teståret 2018 - Ny körcykel levererar
Teståret 2018 - Ny körcykel levererar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.