Nästa artikel
Volkswagen Golf Sportsvan – rapport från provkörningen
Provkörning

Volkswagen Golf Sportsvan – rapport från provkörningen

Publicerad 30 november 2017
Vi Bilägare skickade ner Erik Rönnblom till Barcelona för att provköra nya versionen av VW Golf Plus, som numera heter Sportsvan. En bil med finurlig och flexibel inredning.
Hej Erik, vad är Golf Sportsvan för sorts bil?
– Ja, Golf Sportsvan är ju helt enkelt en högbyggd Golf. Jag har inte reflekterat särskilt över den tidigare. Men nu inser jag att den absolut har en viss poäng. Sportsvan har en finurligt flexibel inredning med skjutbart och fällbart baksäte (60/40.) De är också enkelt att kliva in, betydligt bekvämare än dagens låga och sluttande skapelser – inte bara en fördel för de som brukar definieras åldersmässigt med ett plus efter, utan också för barnfamiljer. Det är enklare att placera en barnstol i rymliga Sportsvan och att sedan lyfta in telningen på plats. Det blir inga bulor i huvudet!
 
– För yngre generationen finns ju highline med lite tuffare fälgar. Kanske AWD skulle vara intressant också.
Vad är nytt med den?
– Nytt? Nja, det är lite vässad design framtill nya stötfångare, nya halogenlampor fram och vill man ha medr ljus blir det numera LED i stället för xenon. Interiören är uppdaterad och väljer man den större glasskärmen får man geststyrning.
 
– Sportvan har numera också 1,0-liters och 1,5-liters TSI-motorer, de starkare versionerna med ACT, cylinderavstängning, vid vid låg belastning.  
 
Och hur är den att köra?
– Jag skulle vilja säga att den inte gör något större väsen av sig. Den känns faktiskt ”japansk” lättväxlad och tyckte jag, med ganska lättgående styrning och därför med lite vag vägkänsla. Men man får ju bra överblick i trafiken tack vare den högre sittpositionen och förarplatsen är som väntat logisk och som i vanliga Golf lättjobbad. Displayen är touchbaserad och reagerar snabbt så fort handen närmar sig skärmen.
 
När kommer den till Sverige?
– Bilen kan beställas nu och de första bilarna kommer till Sverige innan året är slut. Priset börjar på 215 400 då med lättjobbad sexväxlad manuell låda. Med sjuväxlad DSG kostar den 230 900. Och vill man då ha lite mer pulver kostar 130 hästaren med DSG 245 400.

Läs hela provkörningen av Volkswagen Golf Sportsvan i Vi Bilägare nummer 1/2018 som utkommer 16 januari. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.  

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf Sportsvan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.