Bild
Nästa artikel
Bagaget i nya Mercedes CLA Shooting Brake slukar tio liter mer än förgående generation.
Bagaget i nya Mercedes CLA Shooting Brake slukar tio liter mer än förgående generation.

Provkört: Mercedes-Benz CLA (2020)

Provkörning

Vi har testat Mercedes A-klass stiliga syskonbil som "shooting brake". Den lite mer familjevänliga bilen bjuder fortfarande på en lyxig upplevelse men priset avskräcker.

Efter att ha sålt över 750 000 exemplar sedan 2013 var det dags för Mercedes att lansera en ny generation av CLA. Bilen som presenterades för drygt ett år sedan är baserad på den senaste versionens A-klass där snygg och sportig design varit i fokus.

På bilmässan i Genevé förra året fick vi även se bilen i sin kombicoupéversion eller en Shooting Brake som de själva kallar den.

De båda modellversionerna är nästan identiska ända bak till b-stolparna, men lastutrymmet och den sluttande bakluckan på kombicoupén skiljer dem åt.

Även om Mercedes CLA Shooting Brake inte har lika attraktiva taklinjer som coupén så kompenserar den genom att ha 45 liter större bagageutrymme. Lastutrymmet slukar även mer än förgående generations Shooting Brake från 2015. 

Totalt rör det sig om 505 liter vilket är tio liter mer än den tidigare generationen. Dessutom har lastöppningen breddats med 23,6 centimeter.

1. Den påkostade interiören ger en härlig körupplevelse.  2. Hyfsad bagagevolym men den sluttande luckan känns opraktisk. 3. Bakluckan öppnas med hjälp av den runda Mercedes-loggan.
1. Den påkostade interiören ger en härlig körupplevelse. 2. Hyfsad bagagevolym men den sluttande luckan känns opraktisk. 3. Bakluckan öppnas med hjälp av den runda Mercedes-loggan.

Modellen har även växt på längden och på bredden med 48 respektive 53 centimeter. Med det sagt bör det klargöras att detta inte är en lämplig resebil för trebarnsfamiljen, benutrymmet i baksätet är okej men för de allra längsta kan takhöjden bli ett problem.

En annan utformning på bakluckan hade nog varit en fördel om du vill packa lite mer otympliga föremål.

Mercedes CLA Shooting Brake finns med elva olika motoralternativ där fyrhjulsdrift finns att tillgå för både bensin- och dieselmotorerna. De två minsta bensinarna har manuell låda och resterande är automatväxlade. Vill man ha en hybrid får man vända sig till A-klass.

På insidan är det lika lyxigt som i syskonbilarna. De så kallade multikonturstolarna är otroligt sköna och massagefunktion finns att tillgå.

Likt A-klass är även denna utrustad med det toppmoderna och lättnavigerade multimediasystemet MBUX som gör resan smidig och underhållande.

Mediesystemet kan styras via pekskärm, pekplatta eller via ratten. Genom att säga de magiska orden ”Hej Mercedes” ska du på pappret även kunna ge röstkommandon.

Denna funktion är dock under all kritik, om det inte är jag som lider av grova talfel. Efter att ha bråkat med den vänliga AI-rösten i timmar ger jag upp. Jag kunde åtminstone få veta vad klockan är.

Dieselmotorn med 190 hk räcker gott och väl för stadspendlaren.
Dieselmotorn med 190 hk räcker gott och väl för stadspendlaren.

Rent körmässigt skiljer sig CLA inte särskilt mycket från den senaste Mercedes A-klass. Provbilen som är utrustad med en 4-cylindrig dieselmotor med 190 hk, känns både säker och kul att köra. Bilen rullar relativt tyst och ger en sportig körkänsla.

På den negativa sidan känns bilen lite dyr. Grundpriset för en CLA Shooting Brake ligger på 300 900 kronor vilket är nästan 57 000 kronor mer än grundpriset för en Mercedes A-klass. Utöver ett större lastutrymme är skillnaderna mellan dessa inte särskilt stora.

Lägg på en kraftfullare motor och några tilläggspaket så är vi snabbt uppe i en betydligt högre summa. Med en dieselmotor har du även ytterligare cirka 19 000 kronor som ska betalas i malusskatt under loppet av tre år.

Sammanfattningsvis är Shooting Brake lite utav en kompromiss mellan två världar. Den är inte lika snygg som coupén och den är inte lika praktisk som en vanlig kombi.

Det känns inte heller direkt toppmodernt att Mercedes inte kan erbjuda några hybridalternativ, men när det kommer till interiör och multimedia är tillverkaren i framkant.

Plus: Lyxig, bra multimediasystem, kul att köra.

Minus: Dålig röststyrning, dyr.

Vad nytt? CLA nu som Shooting Brake.

För vem? Den lilla rika familjen eller den urbana tjänstebilsföraren.   

Efter att ha sålt över 750 000 exemplar sedan 2013 var det dags för Mercedes att lansera en ny generation av CLA. Bilen som presenterades för drygt ett år sedan är baserad på den senaste versionens A-klass där snygg och sportig design varit i fokus.

På bilmässan i Genevé förra året fick vi även se bilen i sin kombicoupéversion eller en Shooting Brake som de själva kallar den.

De båda modellversionerna är nästan identiska ända bak till b-stolparna, men lastutrymmet och den sluttande bakluckan på kombicoupén skiljer dem åt.

Även om Mercedes CLA Shooting Brake inte har lika attraktiva taklinjer som coupén så kompenserar

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Mercedes CLA 220d Shooting Brake

PRIS FRÅN KR: 364 000

SVENSK LANSERING: Säljs nu.

MÅTT, CM: L 468/B 183/H 144.

BAGAGEVOLYM, L: 505.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 570.

MOTOR: 4-cylindrig dieselmotor med 190 hk vid 3 800 varv/min, 400 Nm vid 1 600–2 600 varv/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, automatväxellåda 8G-DCT, 8-växlad.

PRESTANDA: Toppfart 221 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,4 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING (blandad körning): 5,5 l/100 km, CO2-utsläpp 144 g/km.

KONKURRENTER: Kia ProCeed.

Kommentarer

#1
2020-05-08 08:09

”Modellen har även växt på längden och på bredden med 48 respektive 53 centimeter.”
Wow, det kallar jag klassresa! Bred som en Hummer då? ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.