Bild
Nästa artikel
Medföljande laddkabel är för vanliga vägguttag. Ombordladdaren är på 3,5 kW, enfas.
Medföljande laddkabel är för vanliga vägguttag. Ombordladdaren är på 3,5 kW, enfas.

Provkörning: Volvo XC40 T5 Twin Engine (2019)

Provkörning

För första gången gör Volvo en helt framhjulsdriven laddhybrid. Men skjuter de över målet i prestanda?

Blåeld och vallmo nickar välkomnande vid vägkanten. Raukarna och kalkstensklipporna iakttar de vitlackade och elsprakande små suvarna svischa förbi någonstans på nordöstra Gotland. Färgen har knappt hunnit torka på de sex purfärska exemplaren av XC40 T5 Twin Engine som åkt lastbil och båt från fabrikslinan i Gent till ”öjn”. 

XC40 hälsar mig med ett bekant handslag, mycket är sig likt när det gäller goda köregenskaper, med smidighet och fin kurvtagning, från den fyrhjulsdrivna dieselbil som ingick i vårt långteststall 2018. Men nu är det istället framhjulsdrift och kombinationen bensin/el som gäller.

"En oroande sak är att jag hela tiden hör ett högfrekvent pip från elmotorn."

Hybridläget fungerar bra, jag reagerar inte när skiftet mellan el och förbränningsmotor sker. Bilen upplevs som mindre bullrig än förut. Å andra sidan sker provkörningen på 80-sträckor, det finns inte tillfälle att prova på motorväg. 

En oroande sak är att jag hela tiden hör ett högfrekvent pip från elmotorn. Tonläget följer nedtryckandet av gaspedalen men diskantljudet ligger även kvar efter att man släppt pedalen likt en svag tinnituskänsla i bakgrunden.

Jag växlar till läget ”Pure”. Här härskar eldriften, om du inte trycker ner gasen för hårt, för då griper bensinmotorn in. Volvo säger att detta är en säkerhetsåtgärd: Eftersom elmotorn bara har 82 hästkrafter kan den bli otillräcklig vid exempelvis en omkörningssituation och därför har man valt att programmera in extra hjälp. Smyger du igång är det möjligt att köra på el i upp till 120 kilometer i timmen.

Knapp nedanför luftutblåset styr körlägena. Eldrift heter ”Pure”.
Knapp nedanför luftutblåset styr körlägena. Eldrift heter ”Pure”.

På sommaren går det att kyla bilen med el, men vintermånaderna blir en utmaning för den som vill köra utsläppsfritt. Bilarna är utrustade med bensindriven bränslevärmare och det finns också ett eldrivet så kallat PTC-element, en elektrisk värmare som hjälper till att förkonditionera bilen. Men – så fort det blir nollgradigt är den för svag och då behöver kupéuppvärmningen ske med bensin.

Den som beställer i dag kan räkna med att bilen börjar byggas i början av november med första leveranserna kring årsskiftet.  

Frågan är om inte Volvo siktar för högt med 262 hästkrafter och en prislapp på nära halvmiljonen? Lilla XC40 är pigg, men många skulle säkert prioritera lägre pris på bekostnad av mindre prestanda. En T4 laddhybrid finns i planerna, säkert för en billigare peng och mindre effekt – men Volvo kan inte säga när den dyker upp.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40 T5 Twin Engine?

Foto: Rasmus Punell.
Foto: Rasmus Punell.
Volvo XC40 T5 Twin Engine

Pris, från kr: 459 900.
Svensk lansering: Säljs nu. 
Mått, cm: L 442/B 186/H 165.
Bagagevolym, l: 460.
Tjänstevikt, kg: 1 871 (prel.)
Max dragvikt, kg: 1 800. 
Motorer: Trecylindrig bensinturbo volym 1 477 cm3, max effekt 180 hk, max vridmoment 265 Nm vid 1500-3 000 varv. Elmotor, max effekt 82 hk, max vridmoment 160 Nm. Max systemeffekt 262 hk. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 7-stegad automatlåda med dubbelkoppling.  
Batteri: 10,7 kWh litiumjon.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km i tim på 7,3 s. 
Deklarerad räckvidd el: 42–46 km (prel.)
Deklarerad förbrukning: 2,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 46 g/km.
Konkurrenter: Kia Niro Plug-in Hybrid, Opel Grandland X Hybrid4, BMW X3 xDrive30e.

Plus: Köregenskaper, sömlös hybriddrift.
Minus: Pris, missljud från elmotorn.

Vad nytt? Laddbar version av Volvo XC40.
För vem? Miljömedvetna med god ekonomi.
 

Kommentarer

#2
2019-09-01 10:33

Hade varit bra mycket billigare med bara en drivlina. Och säkert mycket enklare att sköta med tanke på att komplexiteten då minskar. Läste någonstans att det är tokdyrt att serva hybridbilar (tack vare de dubbla drivlinorna). Kanske något för ViB att göra ett undersökande reportage om?

Sedan är det ju så att all extra elförbrukning täcks upp med el från kol. Så det är inte mycket nytta med hybrider. Många "slarvar" dessutom med att ladda sin laddhybrid och enbart kör på bensin eller diesel, vilket minst sagt är kontraproduktivt: Den extra drivlinan blir då bara en PK-vänlig extra tyngd att släpa runt på.

Miljöbonusen borde tas bort på sådant här och istället läggas på dieselbilar som är godkända för HVO. Det skulle ge tillverkarna ett incitament att godkänna sina bilar för detta drivmedel, ty då skulle kunderna efterfråga det.

.

#3
2019-09-01 10:42

Härlig snygg bil i lagom storlek för många, men ja, helt fel satsning med den motorn, de skulle satsat på att fått ut T4 TE istället och lagt priset på 7.5 pbb i momentumutförande så hade de haft en storsäljare.
Nu kommer det bli en marginalprodukt...
(redigerat) personpåhopp är inte tillåtet.

#4
2019-09-01 10:52

Jag tror inte att en bil blir speciellt mycket billigare bara för effektuttaget är mindre. Det hade fortfarande suttit samma motor i den, samma växellåda och samma eldrift. Vad exakt hade gjort den billigare?

#5
2019-09-01 10:51

@ Klarsynt, "Hade varit bra mycket billigare med bara en drivlina."
- Den finns med bara en drivlina i flera modeller.
"Sedan är det ju så att all extra elförbrukning täcks upp med el från kol."
- Extra elförbrukning beror inte på några laddhybrider utan har oftast helt andra orsaker.
Sedan arbetas det kontinuerligt med att minska kolet som energikälla, idag utgör det ca 10% och ersätta med fossilfri kraft.

#6
2019-09-01 10:56

Apex: Det har väl ändå varit så under många år att bilar med mer eller mindre exakt samma motor men med olika effektuttag har en väldigt bred prisspridning? Det handlar ju inte om tillverkningskostnaden utan om prispositionering.

#7
2019-09-01 10:58

@saabnisse

Ja det gör den. Fast artikeln handlade om hybriden, därav kommentaren.

När extra elförbrukning tillkommer, så täcks inte den upp av något som redan finns, utan måste täckas upp av import utifrån. Det blåser inte mer bara för att Agda byter till elbil. Därav är elbil = kolbil.

Absolut. Och när kol med mera är borta som energikälla från det nät vi är sammankopplade med där bl a Tyskland, Polen, Estland och Ryssland är inkopplade så kan elbilar bli gröna. I dagsläget är de med blodsbatterier faktiskt smutsigare än en diesel-dito och att det kastas enorma mängder skattepengar efter dem är ren tragik.

.
.

#8
2019-09-01 11:04

Henrik M

Ja det har det och de tjänar förmodligen mycket mer pengar på de med större effektuttag. Det kostar förmodligen väldigt lite att ta ut 260hk istället för 160hk i just den här bilen, men man kan ta mycket bättre betalt.

#9
2019-09-01 11:24

Apex: Eh? Ja, självklart, det är ju det jag menar o skriver. Troligtvis har volvo en mycket begränsad tillgång på batterier och vet att de säljer alla de kan tillverka ändå, därför släpper de en högmarginalare. Men OM de menade allvar att de ville sälja så många som möjligt och visa sig gröna för den större massan borde de släppt den i tjänstebilsvänligt utförande.

#10
2019-09-01 11:29

Klarsynt: (redigerat) Det är bevisat genom seriösa undersökningar att elbilar är renare än en dieselbil även om elbilen laddas med smutsel!
(redigerat).
Det enda du har rätt i är att det är onödigt med 2 drivlinor, vore bättre gå rakt på el, men laddhybriderna är en övergångslösning dels då batteritillverkningstakten inte räcker just nu och dels för att få över tvivlare. Jag känner många som nu efter laddhybrid vill åka ständigt på el istället.

#11
2019-09-01 11:33

@Henrik M
Sluta vara otrevlig mot allt och alla: Det klär dig väldigt illa och gör att dina eventuella argument faller platt till marken.
"Elsystemet i Sverige ingår i ett europeiskt system där fossil produktion utgör en viktig del. Detta innebär att en ökning av elförbrukningen i Sverige genererar en motsvarande ökning av fossil elproduktion någonstans i Europa. En övergång från att direkt förbruka fossil energi, som till exempel diesel och bensin, till att förbruka el blir därför som att gå ur askan i elden."

https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-miljovanliga--laddas-med-kolkraft

.

#12
2019-09-01 11:39

Istället för att biltillverkarna satsar på att utveckla hybridlinor är det inte bättre att satsa på att ytterligare få till snålare bränslemotorer?

#13
2019-09-01 11:43

@Klarsynt, ja artikeln handlar om en hybridbil och hur ska man få till den med bara en drivlina?

#15
2019-09-01 11:51

@saabnisse

Ja, det är en bra fråga. Bättre då att köpa varianten med en drivlina, istället för den som artikeln behandlar. Instämmer!

.

#17
2019-09-01 12:51

Trevlig fin bil men tyvärr med en allt för hög prislapp för oss vanliga dödliga.
Det blir nog att avvakta elektriskt alternativ nåt år till.

#18
2019-09-01 13:53

Bommar fullkomligt på målet.
Kort körsträcka på el och eländigt hög bensinförbrukning när den lilla strömmen som finns i batterierna är slut.
Finns i dagsläget bara ett alternativ som är vettigt i en XC40, och det är en dieselmotor, som om man vill vara klimatsmart kan köras på HVO100.
Allt annat är bara trams. Ineffektiv hybriddrivlina och törstiga bensinare, helfel.

#19
2019-09-01 14:14

Nja, Guran det beror väl ändå på körmönster, de som klarar 95% av sin körning i vardagen på den elsträckan så är det självklart det bästa alternativet sett till utsläpp. Dock som sagt fel prissatt för att nå ut i den grad som behövts.

#20
2019-09-01 14:21

Säljer man mer än man klarar att producera blir det efterfrågan som bestämmer priset!

#21
2019-09-01 14:32

Läste en test i senaste TV av Niro plug in, XC40:n och Mini hybriden.
Var inte mycket positivt över Volvon, 3,7 mil på ström är ju mediokert, ryckig drivlina och vinande från elmotorn, som grädde på moset en testförbrukning på 0,77 där den förnuftiga Kian citat ”Förnuftskänslan hos Kia har sedan länge kört om Skoda.....” nöjer sig med 0,41 kör 5,2 mil på ström och är 140.000kr billigare.

#22
2019-09-01 19:44

För tung och klumpig, det straffar sig...gör om, gör rätt!

#23
2019-09-01 20:38

Har Volvo blodsbatterier i sina bilar? Någon som vet?

#24
2019-09-01 20:44

Där har du faktiskt rätt Vargen
I sin ekonomiska iver verkar Volvo snåla på det höghållfasta stålet med följd att bilarna blir marknadsledande i vikt i förhållande till storlek. En V90 väger ju närmare 200kg mer än motsvarande BMW 5-serie Touring

#25
2019-09-02 08:19

kollade lite på bmw och volvos hemsida då har bmw 520i touring tjänstevikt på 1705 kg och volvon V90 T4 1716 så 200kg vet jag inte om det blir.

#26
2019-09-02 12:15

Enligt transportstyrelsen så väger en 520i 1683 kg och V90 T4 1832 kg. Båda med automat.

#27
2019-09-02 12:17

I Volvos ögon är vikt bra, tyngre bilar vinner över lättare. Det är de riktiga olyckorna som räknas, inte simulerade mot sin egen vikt. Därför görs inga ansträngningar att minska bilarnas vikt. Jag anser att det nu gått för långt, att en bil i Golf klassen väger 1700 kg...när den egentligen inte behövt väga mer än ca 1200-1300 kg. Men man löser problemet med dieselmotorer. Ingen bryr sig.

#28
2019-09-02 12:18

V90 är en stor bil, XC modeller är extremt tunga i förhållande till storleken.

#29
2019-09-02 12:22

Volvos dieselbilar är nu billigare än bensin varianter, hur såg det ut för några år sedan!! Tvärtom. Volvo kan gott sälja sina hybrider billigare än icke hybrider och göra klimatet en förtjänst. Deras bilar har under årtionden slukat mest drivmedel och ökade utsläpp för folk varit rädda, de har sålt på sin säkerhet och fått folket att köra omkring i ineffektiva bilar som slukat mest energi. Volvo borde därför sänka priser, se till att folk köper hybrider och ställa om NU!

#30
2019-09-02 13:04

XC40 ... en ganska ful bil.

#31
2019-09-02 21:34

Hur är det med avgasrening från bensinvärmaren?

#32
2019-09-03 08:06

Vargen är välkommen att visa mig vilken påverkan en Volvo har på klimatet. Sanningen är att det inte finns en enda kotte som kan visa på det.

Även om man som svensk i ankdammen lätt inbillar sig det när man lyssnar på våra politiker kan det vara bra att tänka på är att vi inte är ensamma på vår planet. Det finns ett antal miljarder andra människor som också vill förflytta sig, köpa varor, bo- samt resa. Och dessa blir allt fler. Därför förväntas de fossila källorna vara dominerande också inom de närmaste tjugo åren - med eller utan elbilar och med eller utan nermonterad svensk välfärd.

Oljekonsumtionen väntas öka framöver med i alla fall 5-6%. År 2040 säger prognosen att världen skall konsumera 106 mb/d (miljoner fat olja/dag) mot dagens nivå som precis klättrat över 100-strecket (skedde faktiskt under 2018). Den huvudsakliga ökningen i konsumtionsled svarar Kina och Afrika för (Kina blir världens största importör någonsin år 2030 med över 13 mb/d). På produktionssidan är det USA som ökar sin produktion allra mest, med c:a 5 mb/d per dag.

https://www.iea.org/weo2018/fuels/

I samma veva sitter Vargen och klagar på några SUV:ar som snart är ersatta med eldrift och tycker sig på så vis påverka klimatet (dock utan att kunna förklara hur och på vilket sätt). Aldrig förr har väl Miguel Cervantes snillrika Roman om den väderkvarnsfäktande Don Quijote varit mer aktuell? Kanske dags att byta nick Vargen?;-)

Men fenomenet att sila mygg men svälja kameler är på intet sätt unikt för klimatfrågan. Det är tvärtom en mänsklig huvudingrediens som också uttrycks redan i våra allra äldsta skrifter. Ordspråket ovan är exempelvis hämtat från Bibelns Matteus 23:24. Som vi alla känner till har den mänskliga historien en förmåga att återupprepa sig, vilket hela klimatdiskussionen är ett typexempel på.

MVH AL

#33
2019-09-04 04:17

Vargen, det är lika bra att vi i Sverige sänker priserna på fossila bränslen, ökar beroendet av dem och därmed ökar våra utsläpp, för annars är det ändå någon annan som bränner upp dem och till lägre pris. En omställning från fossila bränslen till förmån för förnyelsebar energi, görs ju ändå bara i stort sett i Sverige. Att prognoser som den om t ex oljekonsumtionen, är ristad i sten och är oföränderlig över tid, vet ju alla... ; )

Den mänskliga historien har en förmåga att återupprepa sig och så även det som AL skriver i #32.

#34
2019-09-04 17:17

Hjälp säger någon. Båten tar in vatten. Det är ett hål i skrovet. Vad skall vi göra?

-Jag vet, säger John. Vi vidgar hålet ytterligare och stänger ner länspumpar och slänger öskaren över bord. De som ifrågasätter detta resonemang ger vi sedan öknamn, placerar dem i arresten eller slänger dem i vattnet.

Ja fakta säger att den båten ofrånkomligen kommer att sjunka, precis som att världen nu ökar sin konsumtion av fossil energi och sätter in meningslösa åtgärder i form av skatter.

Det är därför man inte skall genomföra saker utan att kunna visa på att åtgärderna ger effekt.

För gör man det sjunker båten precis på samma sätt som att utsläppen av växthusgaser fortsätter att öka.

Men ideologer är sällan intresserade av ändamålsenliga åtgärder. Det är vad svensk klimataktivism (tyvärr hela vägen upp på regeringsnivå) visar. Makten går helt enkelt före allt.

MVH AL

#35
2019-09-04 11:07

Vadå överprestanda? 87hkr elmotor och 10,7kWh batteri är väl i princip sämst i klassen?

#36
2019-09-05 03:49

AL, allra värst är det när de flesta sitter och lyssnar på orkesterns absolut sista spelning, utan att ens märka att båten håller på att sjunka.

Jag antar att den aktuella Volvon är på tok för dyr för att kunna säljas i några större volymer.

#37
2019-09-05 07:27

John. Jo det är förstås trevligare att sitta kvar inne i värmen än att ta på sig en flytväst och ge sig ut i kylan och påbörja ett meningslöst arbete mot haveriet. Och eftersom det dessutom är fler som vill in än stanna kvar ute i snålblåsten lär båten sjunka antingen John vidgar hållet eller inte. Men genom upplysning (förslagsvis påvisbara åtgärdseffekter) kommer nog fler ansluta sig till räddningsstyrkan. Dock inte utan att få sin nödvändiga mat, sömn,mediciner och värme som John och Miljöpartiet vill ta ifrån dem (och i bästa fall ge till dem som är kvar ute på däck). Att tvinga delar av lyssnarna till svält och att frysa hela vägen fram till ättestupan främjar knappast motivationen.

MVH AL

#38
2019-09-05 10:55

AL, hur stort måste ett land vara anser du för att man skall behöva bry sig om förändring av beteende? 20 miljoner? 50 miljoner?
1 miljard?
Bara för att vi råkar vara 10 miljoner och står för felräkningssiffror när det gäller utsläpp så kan vi skita i det?

#39
2019-09-05 21:48

EnannanRobban: Det råder vad jag kan se ingen motsättning mellan min kritik mot verkningslösa skatter och en förändring av attityder ute i samhället generellt.

Som svar på din fråga behöver stora delar av världens köpare och producenter av fossil energi ha ett gemensamt pris att förhålla sig till. I annat fall fungerar inte ekonomiska styrmedel, utan vi får istället en överösningseffekt (till de regioner där man inte tillämpar samma prissättning). Idag är spridningen mellan olika regioner och länder helt enkelt för stor - samtidigt som efterfrågan på energi är kraftigt tilltagande. Därför hjälper det inte med svenska extremskatter mot utsläpp av växthusgaser. Det vi sparar här transformeras över till en annan marknad istället och bränns upp där.

Även om en del mer eller mindre kreativa förespråkare av koldioxidskatter gärna förnekar detta faktum så är denna effekt helt central(samtidigt som de just åberopar den delen som passar in på den egna föreställningen - d.v.s att konsumtionen justeras via prisförändringen. Att priset påverkas av volymen är dock svårare att acceptera - trots att det är en del av samma teori;-)).

Detta fenomen kommer till uttryck nästan varje dag - och i vissa sektorer också inom loppet av tusendelar (aktiemarknaden), när vi köper julgranen, på arbetsmarknaden, när vi handlar kläder eller när vi tankar våra bilar och reser och hyr stugor i fjällen. Regleringar via priset fungerar utmärkt inom avgränsade ekonomiska system, såsom trängsel i storstäderna, eller inom andra miljöproblem.

Hos de globala utsläppen är dock teorierna inte applicerbara. Och det är inte relaterat till att teorin egentligen är fel - för det är den inte - utan det handlar om att just inte samtliga köpare och producenter har samma spelregler att förhålla sig till.

Resultatet ser vi just nu. Trots att Sverige har världens högsta skatter och en i det närmaste religiös övertygelse om att vi skall rädda världen så ökar utsläppen från fossil energi. Bara sedan Sverige införde dessa skatter har den globala konsumtionen höjts med 35%.

Så jag har inga synpunkter på att folk vill påverka. Vad jag däremot är kritisk mot är meningslösa åtgärder. Och meningslöst svammel är vad Sverige ägnar sig åt - i alla fall utifrån klimatperspektivet.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.