Bild
Nästa artikel
Med en cabrioletsuv är det lätt att sticka ut på vägarna.
Med en cabrioletsuv är det lätt att sticka ut på vägarna.

Provkörning: Volkswagen T-Roc Cabriolet (2020)

Provkörning

Volkswagen T-Roc har gjorts om till cabriolet. Hur är det att köra något så udda som en suv-cab? Vi Bilägare har testat på svensk mark.

Att ta bort taket på en suv hör inte direkt till vanligheterna inom bilindustrin. 2017 presenterade Land Rover en Range Rover Evoque i cabutförande, och sedan dess har den varit ganska ensam på marknaden med denna minst sagt udda kombo. Fram tills nu.

Det känns lite oväntat att det är just Volkswagen som vågar ta ut svängarna när man lanserar minisuven T-Roc som cabriolet. Även om den robusta designen inte faller mig helt i smaken är det en riktig rolig bil att cruisa runt i.

På grund av pandemin fick VW anordna en provkörningsdag för oss journalister på svensk mark. Vädret hade varit bra de senaste dagarna men när jag vaknar på den stora dagen D slår snöflingor mot mitt fönster.

Inte det bästa cabvädret med andra ord.

Stilig och lättförstådd interiör || Taket justeras enkelt via en knapp bredvid förarsätet.
Stilig och lättförstådd interiör || Taket justeras enkelt via en knapp bredvid förarsätet.

Designen får mig att tänka på en knubbig Barbie-bil, men interiören är betydligt trevligare. Förarstolen är skön och multimediasystemet lätthanterat. Bakdörrarna har tagits bort, men fyra vuxna personer bör få plats utan större problem. Bagageutrymmet klarar 280 liter, vare sig taket är på eller av.

Bakom baksätet döljer sig en störtbåge som snabbt far upp ur karossen och skyddar de åkande vid eventuell olycka. Dragkrok finns som tillval och bilen kan dra upp till 1 500 kilo.

– Det går att få plats med två golfbagar om man inte är fler än två i bilen, berättar VW Sveriges produktchef Peter Sjöstedt under presentationen.

Mina fördomar får mig direkt att tänka att denna bil är till för äldre par från överklassen. Den andas lyx och frihet på ett sätt som en cab ska göra och samtidigt har den praktiska suvegenskaper som hög markfrigång.

Jag kör iväg längs Södermanlands landsvägar och inser snabbt att bilen är fullt kompatibel även under en kall aprilmorgon. Till en början behåller jag taket på och plötsligt glömmer jag bort att det faktiskt är en cab jag sitter i.

Trots tygtaket hörs inget påtagligt vindbrus oavsett hastighet. Bilens innertak isolerar värmen bra vilket troligtvis skulle göra bilen fullt funktionsduglig även vintertid.

Uppcabbat på elva sekunder, nercabbat på nio.
Uppcabbat på elva sekunder, nercabbat på nio.

Solen spricker upp och jag får äntligen chansen att cabba ner. På nio sekunder är taket helt nerfällt och det tar tolv sekunder att få upp det igen. Taket går även att fälla ner och upp när man kör i hastigheter upp till 30 km/tim. 

Det är härligt att känna vinden i håret när bilen glider fram längs de fina landsvägarna.

I Sverige kan du endast få bilen med en 1,5 liters TSI bensinmotor på 150 hk. Den kommer bara som automat och det finns inte heller några planer på någon fyrhjulsdriven version. Automatlådan fungerar för det mesta fint men kan kännas lite seg vid gaspådrag.

Provkörningsbilen är utrustad med utrustningspaketet R-Line som även finns att få till vanliga T-Roc. I paketet ingår bland annat lite större fälgar, sportigare ratt och chassi, LED-strålkastare samt lite coola designdetaljer både i och utanpå bilen.

Vill man sticka ut på vägarna lär T-Roc vara den perfekta bilen. Men dess höga markfrigång och sitthöjd gör också detta till en praktisk bil. Den är inte för alla men de som har råd kan nog ha riktigt kul med den. Till och med under de dagar då solen inte skiner.

Plus: Rolig körupplevelse, relativt tyst med taket på.

Minus: Seg vid gaspådrag, dyr.

Vad nytt? Volkswagen T-Roc nu som cabriolet.

För vem? Rika pensionärer.    

Att ta bort taket på en suv hör inte direkt till vanligheterna inom bilindustrin. 2017 presenterade Land Rover en Range Rover Evoque i cabutförande, och sedan dess har den varit ganska ensam på marknaden med denna minst sagt udda kombo. Fram tills nu.

Det känns lite oväntat att det är just Volkswagen som vågar ta ut svängarna när man lanserar minisuven T-Roc som cabriolet. Även om den robusta designen inte faller mig helt i smaken är det en riktig rolig bil att cruisa runt i.

På grund av pandemin fick VW anordna en provkörningsdag för oss journalister på svensk mark. Vädret hade varit bra de senaste dagarna men när jag vakn

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

OM VOLKSWAGEN T-ROC CABRIOLET

PRIS, FRÅN KR: 339 900. (R-Line: 386 900 kr).

SVENSK LANSERING: Säljs nu.

MÅTT, CM: L 427/B 181,9/H 152.

BAGAGEVOLYM, L: 280.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 540.

MOTOR: 1.5 liters 4-cyl turboladdad bensinmotor, 1 498 cm3. Max effekt 150 hk. Max vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG7).

PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0-100 km/h på 9,6 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 154 g/km.

KONKURRENTER: Range Rover Evoque Cabriolet.

Kommentarer

#1
2020-05-22 10:46

Har aldrig någonsin sett en pensionär köra cab.

#2
2020-05-22 14:51

Kanske lite onödigt för en pensionär.

#3
2020-05-22 19:23

Ingen riktig automat och en skitmotor. Dessutom driver den på fel hjul. En sexa och en manuell låda så hade jag sagt annat. Speciellt om det varit bak eller fyrhjulsdrift.

#4
2020-05-24 05:55

Tror att VW chansar lite när det gäller försäljning av den här, går det så går det, annars lägger vi ner....men kan bli en eftertraktad udda veteranbil om 50 år om den ställs undan till långtidsförvaring, "en underlig relik från den tiden då höga bilar var populära"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.