Bild
Nästa artikel
Volkswagen e-Up skiner som starkast i stadsmiljö. Färgen Honey yellow metallic sticker ut från mängden.
Volkswagen e-Up skiner som starkast i stadsmiljö. Färgen Honey yellow metallic sticker ut från mängden.

Provkörning: Volkswagen e-Up (2019)

Provkörning

Volkswagens minsta elbil har uppdaterats och räckvidden har ökat med hela 70 procent.

Även om vi inte hinner särskilt långt under några timmars provkörning i ett halvmulet Valencia känns det faktiskt som att nya e-Up bör kunna leva upp till de angivna räckviddssiffrorna. Visst sjunker batterimätaren drastiskt när vi rullat ett tag på motorvägen, men längs stadens gemytliga smågator är bilen imponerande snål. Det ska dock sägas att temperaturen på 17 grader är till förbrukningssiffrornas fördel. 

2013 lanserade Volkswagen den första generationens e-Up. Bilen hade en ganska kort räckvidd på 16 mil vilket varit dess akilleshäl. När nya generationen presenterades tidigare i år var den stora nyheten inte helt oväntat en längre räckvidd.

Den nya batterikapaciten ligger på 36,8 kWh (varav 32,2 kWh är tillgängligt för föraren). Betydligt mer än föregående version som hade 18,7. Det innebär att den nya bilen ska kunna gå 260 km på en laddning. 

Med en snabbladdningskapacitet på 40 kW laddas batteriet från 0 till 80 procent på en timme. Om man laddar bilen hemma är batteriet fulladdat på fyra till fem timmar.

Interiören är sig lik i nya e-Up.
Interiören är sig lik i nya e-Up.

En motor på 83 hästkrafter och en maxhastighet på 130 km/tim är kanske ingenting att skryta med, men bilen känns pigg när man accelererar och det är roligt att glida fram bland de spanska apelsinodlingarna. Sikten är god och bilen är härligt tyst så länge man inte ligger i allt för höga hastigheter. 

Körlägena Eco och Eco+ hjälper till att maximera körsträckan. Vid användning av dessa stängs luftkonditioneringen av och maxhastigheten reduceras till 115 km/tim respektive 90 km/tim.  

För att hålla ner förbrukningen ytterligare finns fem återvinningslägen för bromsenergi. 

Batteriet, placerat under sätena, är till och med mindre än i förgående generation och väger ungefär lika mycket. I framsätet får benen gott om plats och i baksätet kan man inte heller klaga. Volkswagen e-Up är en liten bil som känns stor. 

I Sverige kostar e-Up 213 600 kronor efter bonusavdrag vilket är cirka 10 000 kronor mindre än föregångaren. Det gör den till en av de billigaste elbilarna på marknaden. Här bjuds inte på någon flashig interiör och det blir klart att pengar sparats där pengar kunnat sparas. Bilen är fri från infotainmentsystem och när den traditionella bilnyckeln vrids om behövs ingen start/stopp-knapp. 

Volkswagen E-Up är ett prisvärt alternativ för jobbpendling, korta utflykter och allmänna vardagsmåsten. Räckvidden är fortfarande sämre än hos många andra elbilar, men den kommer troligtvis kunna ta de flesta till och från jobbet utan problem, och det till ett hyfsat pris.

Plus: Billig, lättkörd, smidig.
Minus: Begränsad snabbladdningskapacitet på 40 kW.

Vad nytt? Längre räckvidd, billigare grundpris.
För vem? Vardagspendlaren och stadstrafikanten.

Volkswagen e-Up

Pris från, kr: 273 600 exklusive supermiljöbilspremie på 60 000 kr.
Svensk lansering: Första kvartalet 2020.
Mått, cm: L 360/B 164,5/H 150,7.
Tjänstevikt, kg: 1 235.
Motor: El, max effekt 83 hk, max vridmoment 212 Nm.
Batteri: Litiumjon 32,3 kWh.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 1-växlad växellåda.
Prestanda: Toppfart 130 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,9 s.
Deklarerad förbrukning: 14,5 kWh/100 km.
Konkurrenter: Seat Mii Electric, Skoda Citigo IV.

Bromsenergilägena justeras via växelspaken.
Bromsenergilägena justeras via växelspaken.
Bagageutrymmet rymmer 251 liter.
Bagageutrymmet rymmer 251 liter.

Även om vi inte hinner särskilt långt under några timmars provkörning i ett halvmulet Valencia känns det faktiskt som att nya e-Up bör kunna leva upp till de angivna räckviddssiffrorna. Visst sjunker batterimätaren drastiskt när vi rullat ett tag på motorvägen, men längs stadens gemytliga smågator är bilen imponerande snål. Det ska dock sägas att temperaturen på 17 grader är till förbrukningssiffrornas fördel. 

2013 lanserade Volkswagen den första generationens e-Up. Bilen hade en ganska kort räckvidd på 16 mil vilket varit dess akilleshäl. När nya generationen presenterades tidigare i år var den stora nyheten inte helt oväntat en längre räckvidd.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-01-21 08:38

Skoda Citigo IV annonseras för 250 före premien. Det ställer samtliga andra svenssonbilsleverantörer i skamvrån.

#2
2020-01-21 10:16

Priset måste ner med 60-tusen, utöver supermiljöpremien på 60 tusen för att bli ens någorlunda intressant för vanligt folk

#3
2020-01-21 10:49

@svenne, säljer VAG inga bilar så får du rätt, men säljer dom med detta pris så får ju dom (VAG) rätt och du fel, priset är inte helt fel iaf enligt mig, inte lätt att hitta en ny bensin/diesel med automat som efter 4 år inkl alla kostnader för folk som kör 1500 mil/år är nämnvärt billigare. Behåller man elbilen längre och villkoren inte har ändrats så börjar det löna sig. Batterigaranti på 8 år (70 %), så man borde kunna räkna lågt med en livslängd på 8 år.

Sen är jag såklart inte emot sänkt pris, men VAG vill tjäna pengar, inget annat, precis som alla andra biltillverkare.

#4
2020-01-21 10:51

Jag tror vanligt folk skulle vara intresserade att se en kalkyl på månadskostnad för denna jämfört med motsvarande bensinbil. Det går ju inte att bara gagga om att inköpspriset måste ner när drivmedelskostnaden sjunker till 2 kr/mil och rutinservice reduceras till nåt kupéfilterbyte och sparka på däcken.

#5
2020-01-21 11:27

Audi har samma krav på dyr "service" för elbil som för fossilbil. Annars gäller inte garantin...

#6
2020-01-21 13:13

@40-talisten, källa på det tack.
Har själv fått siffror som visar sig vara betydligt billigare service än motsvarande fossilbil, att det är årlig service, visst men priset är inte samma, det är lägre för elbil. Men jag har inte pris på service på samtliga elbilar, så ska inte säga att det inte finns undantag, men jag är skeptisk tills jag blivit motbevisad.

Precis som zoidberg skriver så ska man se till kostnaden för hela bilägandet, inte inköpspris enbart, sedan måste man ju ställa sig frågan om det passar med elbil, kör man mestadels långa sträckor med släp, då ska man förmodligen köra diesel. Är det en pendlingsbil och/eller man har en diesel/bensinbil redan, då är det mycket som talar för att en elbil passar fint, om man har möjlighet att ladda hemma och/eller på jobbet, annars är det tveksamt iaf.

#7
2020-01-21 13:39

Klart att priset måste ner ordentligt på elbilar till samma nivå som för motsvarande bil med bensinmotor. Fortfarande kvarstår problemet att elbilen inte passar för långa resor. Lägre servicekostnader - ja visst men vad kostar ett nytt batteri efter 8 år? Hundra tusen? Och klart som korvspad att det införs kilometerskatt på elbilar i storleksordning 10 kr/mil och uppåt när elbilarna blir lite mer vanliga, annars tappar ju staten alltför mycket skatteinkomster på drivmedel, när huvuddelen av bensinpriset består av skatt.

#8
2020-01-21 14:06

@svenne, antar att det är gissningar och antaganden?
Något som säger att inte alla bilar skulle drabbas av denna kmskatt? Eller menar du att det börjar gälla bilar som säljs från ett visst datum?
Varför måste inköpspriset vara på samma nivå? Att det är en önskan håller jag med om, men tror inte att det finns några incitament till att det ska bli billigare att ha bilar, tvärt om. Billigare blir ju helheten om inköpspriset är samma, men driftkostnaden en bråkdel.
Att staten vill ha in skatt håller jag också med om, att skylla på annat är hyckleri, men hur den skatten tas in får vi se, jag personligen är rätt övertygad att man inte kommer undan med lägre pris genom att köpa ny bensin/dieselbil fram över, rätt eller fel kan diskuteras, men med inriktningen som finns nu så är det inget som talar för att elbil kommer att vara dyrare på sikt än motsvarande bensinbil allt inkluderat.

#9
2020-01-21 15:18

Blir nästan komiskt när Svenne60 bland sina förvirrade gissningar ondgör sig över långresor i en VW Up. Det är en plåtburk på hjul? Men visst, han får gärna köpa en bensin-Up och åka på långresa. Själv har jag provat att köra Aygo tur och retur till fjällen, det var som att köra åkgräsklippare i 100 knyck.

#10
2020-01-21 15:31

Varför skulle inte priset på elbilar vara samma eller lägre än för fossilbilar? Elmotorn är väl en mycket enklare konstruktion än förbränningsmotorn. Eller är det batteriet för elbilen som motiverar det nuvarande dubbla inköpspriset?

#11
2020-01-21 16:07

Som sagt, säljer elbilarna är de ju rätt prissatta, enkelt. Märker tillverkarna att de inte går att sälja så justeras priset, eller idén överges om något "bättre" finns. Givetvis tar tillverkarna ut så mycket som det bara går, är det någon som tror något annat? Ingen är ju tvingad att köpa en elbil, inte vad jag vet iaf.
Precis som i de flesta fallan styr marknaden, men det finns ingen anledning att tro att listprisen måsta bli 1-1 mellan fossil-el. Går det att tjäna på hela kalkylen räcker det för folk, förutsatt att man har möjlighet att "leva med elbil", om ni förstår mig.

Men jag är den sista som skulle styra in någon annan på ett eller annat bilval, jag tycker helt och fullt att det är var man/kvinnas sak. Men att tro att det ska bli billigare med bil i framtiden, det tror jag är önsketänkande och inget annat, jag ser ingenting som talar för det, det är nog snarare att det kommer att försökas att göra andra bilar dyrare att äga.

#12
2020-01-22 09:56

skarj, självklart kommer det bli billigare. Vad talar för det?
Jo för att elbilarna är idag högt prissatta för vanliga privatbilister, tror inte det kan hålla i längden.
Nästa sak är att allt som är relativt nytt är dyrt eftersom tillverkaren ska ta igen för research och utveckling, men med tiden sänks priserna för att kunna konkurrera ut andra tillverkare.

Nästa sak är att de olika komponenterna med tiden bli billigare. Batterierna blir billigare, bildskärmar blir billigare, ja i stort sett all teknik blir billigare med tiden. Visst, det kommer alltid finnas ännu nyare teknik att sätta in som håller uppe priserna, men då kan man som tillverkare göra olika modeller, enklare modeller som har beprövad teknik och som är billigare samt "cutting edge" teknik som är helt ny och kostar mer.

#13
2020-01-22 10:31

@bejje, när blev bilar billigare senast?
Tror du missar min poäng, det rimmar illa med samtiden att det skulle bli billigare samt, bara för att produktionen blir billigare behöver inte det innebära att utpriset sjunker.

Givetvis kan det komma att visa sig att jag har fel, men jag tror inte det. men är inte dummare än att jag vet att jag kan ha fel, kan du säga det samma?

Edit, pratar om priset till bilen vi kommenterar, om det nu är några tveksamheter så påstods det att den måste ner 60.000 kr ytterligare förutom statens bidrag.

#14
2020-01-22 15:37

Just nu är det batterierna som kostar ja, resten av en elbil är mekaniskt simpel med ett minimum av rörliga delar. Batterikostnaden faller logaritmiskt över tid och VW har redan sagt att de (utifrån den batteriproduktion de skrivit kontrakt på) kommer vara nere i samma produktionskostnader för elbilar som motsvarande fossilbilar under slutet av 2023. Vintern 2023-2024 ska (nästa) lågpris-elbil från VW ut, priser runt 20000 €.

Ett sidospår är att bilar självklart faller i pris också, även det logaritmiskt över tid, men normal utrustningsnivå knuffas hela tiden uppåt. Varje prissänkning möts upp med något nytt som "alla ska ha", och så blir instegspriset samma relativt till lönenivåerna trots att bilen är rena rymdskeppet jämfört med en standardbil från 80-talet.

#15
2020-01-22 16:59

Relativt sett så blev elbilar i många fall betydligt billigare alldeles automatiskt vid senaste årsskiftet beroende på de kraftiga prishöjningar som de flesta tillverkare gjort på sina förbränningsmotordrivna bilar p g a risken för böter till EU baserat på utsläppsnivån.
Så jag tror i grunden samma sak som skarj. Sen kan det absolut komma mindre elbilar a'la VW e-Up och just den är ju i många fall numera inköpsprismässigt i nästan samma nivå som motsvarande mindre förbränningsmotorbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.