Bild
Nästa artikel

Provkörning: Toyota iQ

Provkörning

Toyota iQ blir den andra bilen som är kortare än tre meter. Den är lite större, men mycket smartare än ende konkurrenten, tvåsitsiga Smart. I iQ kan tre stora karlar och ett barn åka. Bekvämt, snålt och säkert dessutom.

– Hoppa in och åk med, grabbar!

Det kan verka optimistiskt att hojta det till ett par välväxta svenskar, 188 respektive 183 centimeter i strumplästen, när man sitter i en bil som är 298,5 centimeter lång.

Men de kliver in och konstaterar att det går alldeles utmärkt att sitta både fram och bak. Komforten är kanske inte kunglig, men tillräckligt bra för några timmars provåkning.

Bakom mig kan dock bara ett barn få plats, trots att jag är kort.

Passagerarna sitter bekvämare än jag själv gör bakom ratten. Av någon lika obegriplig som idiotisk anledning går förarstolen inte att höja och jag måste sträcka halsen för att se bra.

Toyota slår världsrekord med sin mikrobil IQ. Ingen annan bil under tre meter har plats för fyra personer.

IQ är en följd av Genchi Genbutsu. Det betyder ungefär "gå ut och ta reda på hur det är i verkligheten" och är en del av Toyotas filosofi.

När Hiroki Nakajima kom till Europa upptäckte han att det överallt finns extra små p-rutor som bara passar en enda bil - den tvåsitsiga Smart.

– Då kom jag på att man nog kunde göra en fyrsitsig bil under tre meter, berättar han.

För att klara det måste projektledare Nakajima och hans stab tänka på nya sätt. I IQ finns sex större innovationer som beskrivs här intill.


Känns stor
Att IQ är så kort märks mest om man tittar över axeln. I framsätet känns den som en betydligt större bil - och det är den också. I axelhöjd är bredden bättre än i Toyota Auris.

– Vårt mål var att slå ihop tre storleksklasser i en bil: mikrostora yttermått, prestanda som i småbilsklassen och komfort som i en mindre mellanklassbil, säger Hiroki Nakajima.

Han verkar ha nått sina mål. Jag sticker iväg med den dieseldrivna IQ. Motorn jobbar förvånansvärt tyst.  Det har lagts en del möda på ljudisolering. Vindrutan, exempelvis, är uppbyggd i två lager med ett ljuddämpande mellanskikt precis som hos Lexus.

I den stora hastighetsmätaren sitter en pil som ofta uppmanar mig att växla upp. Motorn drar snällt men blir på dieselvis klen om varvet sjunker för lågt och turbon tappar flåset. Dieseln är den rappaste motorn.

IQ får också en trecylindrig enlitersmotor med 68 hk - samma som sitter i Toyota Aygo. Båda motorerna är rekordsnåla. Bensinvarianten drar 0,42 l/mil och släpper ut 99 gram koldixod per kilometer.

Dieseln klarar sig med 0,4 l/mil och utsläppen stannar på 106 gram.

IQ är snäll och ganska rolig att köra. Axelavståndet är bara två meter men bilen fjädrar tämligen mjukt och studsar oväntat lite på gropiga vägar.

Den minimala storleken gör förstås bilen väldigt lättmanövrerad. Det är jag glad för när jag av misstag kommer in från galet håll på en trång och livligt trafikerad parkeringsgata.

En bilförare tvingas tvärstanna för mig och blir väldigt irriterad. Han ser häpen ut när jag snabbt vänder och försvinner.

IQ har smalt avstånd mellan de främre sidobalkarna och framhjulen kan vridas i ovanligt skarp vinkel. Bilen vänder på bara 3,9 meter.

Nio krockkuddar
Provkörningen äger mest rum i den hetsiga trafiken runt franska Nice och att sitta bak i Toyota IQ kan kännas lite utsatt när bilarna tränger på bakifrån.

Passagerarnas huvuden hamnar precis vid bakrutan. Men det är inte så illa som det verkar.

En krockgardin mellan ruta och nackstöd skyddar om bilen blir påkörd bakifrån.

För att klara säkerheten och fem stjärnor i Euro NCAP har Toyota proppat IQ full med krockkuddar - nio stycken. Förutom den vanliga uppsättningen sitter det också en kudde vid förarens knän.

Framsä-tespassageraren hindras från att glida ur stolen av en kudde i sitsen.

Projektledare Nakajima hävdar att IQ är en premiumbil i miniformat.

Då tar han allt i. Visst är alla fyndiga lösningar exklusiva och nog är ljuddämpningen och köregenskaperna fina, men interiören har långt kvar till första klass.

Tyg och plastpaneler verkar rätt billiga.

Priset blir i alla fall högt. Ute i EU får köparna betala ungefär 13 000 euro.

Vad som står på svenska prislappar vet ingen i dag.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota iQ

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota iQ

Toyota iQ

Pris: Runt 130 000 kr.
Modell: Minibil med tre dörrar.
Säljstart: Våren 2009.
Mått, cm: L 299/B 168/H 150.
Motorer: Bensin på en liter och 68 hk. Diesel på 1,4 liter och 90 hk.
Prestanda: 0-100 km/tim på 14,1 s (bensin) resp 10,7 s (diesel). Toppfart 150 respektive 170 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: Bensin 4,2 och diesel 4,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: Bensin 99 och diesel 106 g/km.
Konkurrent: Smart.

Vad nytt? Första fyrsitsiga bilen kortare än tre meter.
För vem? Stadsbor som vill ha sällskap i bilen.
Bra köp? Absolut - om bara bagageutrymmet räcker.

Plus: Lättmanöverad, rymlig, fyndig, snål, komfortabel, säker.
Minus: Fast förarstol, inga lastkrokar, högt pris.
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.