Bild
Nästa artikel
Provkörning: Tesla Model X som dragbil (2020)

Provkörning: Tesla Model X som dragbil (2020)

Provkörning

Den är lika stark som en trimmad banracer, den rymmer sju personer, den får dra 2,2 ton, den är fyrhjulsdriven och med sina korta överhäng och långa axelavstånd gör den husvagnskörning till ett rent nöje. Stabilt, tyst och väldigt bekvämt.

Artikeln publicerades först i Husbil & Husvagn 9/20.


Det handlar om Tesla Model X Long Range och Polar 680 LB VK, men vi börjar längst fram med själva dragbilen.

Tesla Model X Long Range drivs av två elmotorer. En för framhjulen och en för bakhjulen. Kraften kommer från bilens 100 kWh stora batteripaket. Batteriet laddas snabbt och smidigt på någon av de egna snabbladdstationer Tesla har i Sverige.

Att ladda hemma tar betydligt längre tid. För att ladda säkert ska man installera en egen laddbox av en certifierad elektriker. Måste man ladda i ett vanligt vägguttag bör man ställa ned laddeffekten till 8–10 A (det görs i bilen) för att undgå överhettning i uttaget och därmed brandrisk.

Sedan finns också flertalet publika laddstolpar vid offentliga parkeringsplatser med varierande laddeffekt och prisbild. Med fulladdat batteri når man cirka 500 kilometer, beroende på körsätt.

Grön dragbil med 2,2 ton max dragvikt i grönskande råg.
Grön dragbil med 2,2 ton max dragvikt i grönskande råg.

Vi körde bilen en dag med husvagnen Polar 680 på släp, en vagn som tom väger nästan 2 ton. Då halverades räckvidden. 270 kilometer visade grafen i 17-tumsskärmen som också visar var det finns laddstationer, inte bara Teslas Superchargers, också andra stationer. Den visar även om stationerna är lediga och hur många som finns på respektive station.

Själva körningen är ett rent nöje om ni ursäktar ordvitsen. Bilen har inställningsmöjligheter för fjädring och kraftuttag som påverkar dragjobbet positivt. Släpvagnsläge heter inställningen som anpassar bilen efter jobbet. Det betyder mjukare kraftöverföring och styvare bakfjädring. Vissa stödfunktioner, som parkeringsassistans, slås i stället av.

Den miljömedvetna husvagnsresenären är bara att gratulera, för det blir inte renare än så här, noll lokala utsläpp av både koldioxid och kväveoxid. Att köra med ett bensindrivet ekipage i samma eller motsvarande storlek och med liknande prestanda producerar cirka 450 gram koldioxid per kilometer ­(Mercedes G 63).

En dieselmotor med jämförbara prestanda, om det finns någon – torde ha något lägre siffror, uppskattningsvis 300–350 g CO2/km. Den jämförelsen tar jag till för att förklara hur det är köra med en tung husvagn på släp med denna bil. Nästan overkligt. Resan går tyst, bilen drar otroligt effektivt och oberört på ett sätt som jag inte tidigare upplevt.

Den linjära kraften kan närmast beskrivas som om elmotorerna inte bryr sig om den extra belastning som vagnen utgör. Vid accelerationstester går det ungefär lika fort att nå olagligt hög husvagnsfart som det gör utan vagn. Skillnaden mot en förbränningsmotor är att den förbrukar bara ännu mer energi – men den sviktar inte. Det bara barkar iväg, där diesel- eller bensinaren får kämpa…

Bilens dator känner av att bilen tyngs ner baktill av husvagnen, och justerar automatiskt fjädringen.
Bilens dator känner av att bilen tyngs ner baktill av husvagnen, och justerar automatiskt fjädringen.

Därtill är det billigt att ”tanka”. Elpriset du betalar för din hemmaförbrukning är lägre än det på laddstationerna. Undertecknad betalar drygt en krona per kWh hemma, således skulle full laddning av Teslas batteri kosta cirka 120 kronor. Det ger en kostnad på cirka 5 kronor milen med husvagnen på släp.

Mina siffror är baserade på mitt elavtal och på mitt val av vagn och just detta körtillfälle men siffrorna ger en fingervisning om att det är mycket billigare att ”tanka” el än att tanka bensin eller diesel (än så länge). Att ladda på en Supercharger kostar cirka 10 kronor per körd husvagnsmil (2,56 kronor per kWh).  

Nackdelen med denna bil som dragbil är förstås räckvidden. Att resa mellan våra vanligaste turistmål som Öland, Gotland, Västkusten, Dalarna, Jämtland med Åre och liknande är ändå ganska enkelt. Laddstationer finns det gott om längs dessa stråk och ett stanna för en fika eller bensträckare under laddtiden, efter ett par timmars körning kan inte sägas vara besvärande, snarare behövligt även för de som reser i bilen, inte bara för batterierna. 15 ­minuters supercharging ger 17,9 nya mil, knappt 10 husvagnsmil.

Räckviddsångest har klingat ut i takt med att laddställen byggts, i dag har Tesla cirka 40 stationer spridda över hela landet med tyngdpunkt på den södra halvan. Antalet stationer i Europa ökar för varje månad och har passerat 400 för länge sedan.

På varje station finns ett antal uttag. Utöver Teslas egna finns också ett stort antal så kallade distansladdare utspridda över landet. Det är laddstolpar som tillhandahålls av olika el- och teknikleverantörer. För dessa krävs tyvärr egna anslutningsadaptrar och de har också olika priser och betalmetoder men ändå, tillgången finns där.

Man ska således vara näst intill hypokondrisk för att drabbas av räckviddsångest och som dämpare av nämnda ångest kan vi nämna att svenska campingar i allt större utsträckning erbjuder gästerna laddning av elbilar.

Med sju säten är detta en drömbil för den stora familjen.
Med sju säten är detta en drömbil för den stora familjen.
Husvagnen: Polar 680 LB VK

Husvagnen, en för året ny modell Polar 680 TR LB VK vilket uttydes: Vagnsbrett tvättrum, långbäddar och vinkelkök följer efter bilen som om den vore både mindre och lättare än den egentligen är.

Fint balanserat kultryck och extralånga dragbalkar bidrar till följsamheten på vägen. Friktionskopplingen i kulhandsken bidrar förstås också och tandemaxlarna gör sitt till för den stadiga gången.

Vagnen väger bastanta 1 895 kilo, utan packning, och totallängden är 8,71 meter. Vagnen rullar på 15-tumshjul med 65-profils däck monterade på aluminiumfälgar. 

När vi stannat efter att ha hittat en fin plats att ställa upp på uppskattar vi att alla fyra stödbensskruvar nås och hanteras utan att man måste ned på knä. Men vi ogillar de små och lite vassa rangerhandtagen. Inte för att man manuellt kan påverka särdeles mycket på en vagn av denna kaliber men om man till exempel inte hamnat helt rätt med dragkulan kan det behöva knuffas och dras för att kulhandsken skall komma i exakt rätt läge – och då gillar vi rejälare handtag.

Husvagnen rymmer fyra sovande, den bäddbara sittgruppen blir en säng med måtten 225x180 cm de två fasta långbäddarna mäter 198x90 cm, så visst kan man rymma både två och tre barn, men vagnen vänder sig till par utan barn.

En slösande generös vagn för två som söker komfort och gillar både långliggande vintercamping men också semesterresor med vagn.

Nytt för i år är vinkelköket och att manövercentralen kan skötas via din smartphone. I år är Polar Connect utbyggd med egen AR-applikation som ger nya utökade möjligheter. Den nya panelen innebär att auktoriserade verkstäder kan uppdatera alla elektriska funktioner i vagnen, online – samma metod som Tesla använder sig av.

Vinkelköket har två induktionsplattor och två gasol­brännare. Elegant och ­användar­vänligt så det förslår. Klädseln är också ny och enligt uppgift skall den vara busenkel att hålla ren och fräsch, ­FibreGuard heter den. 

Vi slänger oss i bäddarna och konstaterar att huvudändarna är ställbara, att det finns läslampor och öppna småhyllor under de överskåp som löper längs sido- och gavelväggarna. Mellan bäddarna finns dörren till det vagnsbreda tvättrummet.

Väl därinne hittar vi handfatet rakt fram, toaletten till höger och den separata duschkabinen till vänster. Här finns väggskåp, två speglar och en taklucka för bra ventilation och ljusinsläpp samt effektiv belysning utöver handukstork och linneskåp. 

Under bäddarna finns stora förvaringsmöjligheter åtkomliga genom att lyfta upp bädden och utrymmet under den ena sängen är åtkomligt även utifrån. Det finns också plats för förvaring under sofforna i sittgruppen förutom i garderoben vid entrén och i huvudgarderoben intill kylskåpet. Det tvärställda överskåpet i vinkelköket och nyss nämnda garderob utgör en effektiv rumsdelare och separerar naturligt sovrummet från samvarodelen. 

Polar 680 TR LB charmar direkt man har stigit in. Köket med den fina spisen och den sofistikerade belysningen hamnar rakt i blickfånget och låter man blicken svepa runt i vagnen upptäcker man mer som lockar. De två vädringsluckorna intill fönstren i sovrummet, den praktiska garderoben direkt i anslutningen till entrén och den inbjudande sittgruppen.

Man anar också det stora vagnsbreda tvättrummet längst bak, innanför dörren mellan långbäddarnas huvudändar. Detta är en vagn för två, Polar 680 finns med fler planlösningar, men oavsett så är det en vagn för de som har höga krav på campinglivet.

Den kräver en hel del bil och körkort också, för krävande tyngder, men ger mycket tillbaka. Med denna vagn och en Tesla Model X som dragbil har man ett ekipage som går utanpå det mesta.

Plus: Bilens effekt och vagnens rymd och komfort.

Minus: Bilens inköpspris och sikten snett bakåt. Vagnens tyngd och små  ­rangerhandtag.

Med Tesla Model X Long Range är husvagnskörning ett ”rent” nöje.
Vagnens eleganta bakparti gör att den ser ut att vara en husbil.
Vagnens eleganta bakparti gör att den ser ut att vara en husbil.
På bilens stora skärm ställer man in önskat körläge, till exempel Släpvagnsläge.
På bilens stora skärm ställer man in önskat körläge, till exempel Släpvagnsläge.
Olika laddstationer har olika anslutningar. Högst kapacitet finns i Teslas Superchargers.
Olika laddstationer har olika anslutningar. Högst kapacitet finns i Teslas Superchargers.
Här syns tydligt hur mycket mer energi som går åt med husvagnen på släp. Husvagnen väger 1 895 kilo vid ­körtillfället.
Här syns tydligt hur mycket mer energi som går åt med husvagnen på släp. Husvagnen väger 1 895 kilo vid ­körtillfället.
Provkörning: Tesla Model X som dragbil (2020)
Två ekipage som tittar in i ­framtiden med uppdateringar via Wi-Fi.
Två ekipage som tittar in i ­framtiden med uppdateringar via Wi-Fi.

Artikeln publicerades först i Husbil & Husvagn 9/20.


Det handlar om Tesla Model X Long Range och Polar 680 LB VK, men vi börjar längst fram med själva dragbilen.

Tesla Model X Long Range drivs av två elmotorer. En för framhjulen och en för bakhjulen. Kraften kommer från bilens 100 kWh stora batteripaket. Batteriet laddas snabbt och smidigt på någon av de egna snabbladdstationer Tesla har i Sverige.

Att ladda hemma tar betydligt längre tid. För att ladda säkert ska man installera en egen laddbox av en certifierad elektriker. Måste man ladda i ett vanligt vägguttag bör man ställa ned laddeffekten ti

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Tesla model X Long Range (2020)

Batteri: 100 kWh

Pris: Från 1 009 990 kr

Motor: 2 st el

Sammanlagd effekt: 541 hk (398 kW) 755 Nm

Längd/bredd/höjd:  503 cm/207 cm/168 cm

Markfrigång: 17–22 cm ­(justerbart)

Fjädring: Individuellt för varje hjul.

Energiförbrukning: ca 2 kWh/mil

Räckvidd utan vagn: ­ca 500 km

Räckvidd med vagn: 250–300 km (enligt färddator)

Antal passagerare: 6 (plus förare)

Garantier: 8 000 mil eller 4 år

Batterigaranti: (minst 80 % effekt) 24 000 mil eller 8 år

Tillval: självkörningsförmåga: 77 000 kronor

Polar 680TR LB VK (2020)

Pris: Detta ex 679 400 kr (viss extrautrustning)

Lastförmåga: 755 g (totalvikt 2 650 kg) 

Längd/bredd/höjd: 871/ 254/ 265 cm

Invändig längd/bredd/höjd: 675/236/195 cm

Tjänstevikt: 1 750–1 800 kg (beroende av fabriksmonterad extrautrustning)

Totalvikt: 2 650 kg

Lastvikt: 900 kg

A mått: 1 130 cm

Isolering: EPS (cellplast) 

Isoleringstjocklek: Golv 44 mm, vägg 37 mm, tak i.u.

Bäddmått: 2 st 198x90 cm + ­bäddbar sittgrupp 225x160 cm

Uppvärmning: Alde, vatten­buren gasol + 3 kW elpatron.

Grundpris: 658 200 kr

Boyta: 16,05 m2

Kommentarer

#1
2020-10-12 16:15

Hur klarar bilen Tesla X, den extra påkänningen av en stor husvagn.

#2
2020-10-12 18:25

När ska husvagnstillverkarna införa downsizing ?
Många vagnar idag är väldigt tunga.
Jämfört med förr så har vikterna skenat åt det tunga hållet.
Att köra på el är inte lika med miljövänligt.
Med en elförbrukning på 4kw/h eller mer per mil.

#3
2020-10-12 20:03

Irvor,
Hur många kWh per mil drar en dieselbil med motsvarande husvagn? Räcker det med 10?

#4
2020-10-12 20:50

Husvagnarna måste vara krocksäkra..på med 1 ton till....

#5
2020-10-13 08:55

1 liter diesel motsvarar 9,9633 kWh. Så jag tippar på ca 7-8 kwh/mil energi gör en dieseldriven bil av med för varje mil den drar en sådan här husvagn.

#6
2020-10-13 10:52

Här väger Teslan över 2,5 ton i tjänstevikt och husvagnen 1895 kg, båda alltså olastade.
Det fattar vem som helst att det drar mer energi att framföra dessa ca 4,5 ton, än om de vägt betydligt mindre. När de dessutom är lastade med prylar o folk så kan det bli 500-1000 kg ytterligare.

#7
2020-10-13 11:19

En husvagnstillverkare som Solifer kunde bygga viktsmarta husvagnar framför allt på 80 o 90-talet, efter det gick de tyvärr samma väg som andra tillverkare med allt högre vikt.

Trots låg vikt var det inga snikvagnar, de var byggda för året runt bruk med allt som behövdes.
De hade också förhållandevis lågt luftmotstånd tack vare sin karossform.

En elbil som Hyundai Ionic väger 1650 kg i tjänstevikt, och t.ex en Solifer Nordica 550 år 1994 1030 kg tjänstevikt. Det blir 2680 kg ihop, ca 1,8 ton lättare än denna Teslan och Polaren.
Det borde betyda ganska mycket för energiförbrukningen.

Som sagt, elbilar är inte lika med klimatsmart eller miljövänligt bara för den drivs av el.
Det smarta måste vara att energibehovet är så litet som möjligt.

#8
2020-10-13 11:38

Hyundai Ionic går att få med dragkrok men klarar inte att dra släpvagn. Vertikal last max 65 kg. I princip en cykelhållare. Glöm att dra en släpvagn med den bilen.

#9
2020-10-14 13:08

Jag vet att Ionic inte får dra en husvagn, men det betyder inte att det inte går att producera elbilar som klarar det.

#10
2020-10-14 13:16

Felet är ju att man inte strävar åt samma håll.
Husvagnstillverkare borde sträva efter lätta vagnar med lågt luftmotstånd.
Elbilstillverkare egentligen samma sak.
Målet måste vara låg energiförbrukning.
Alla vi presumtiva kunder måste efterfråga dessa fordon.
Men någon måste ta fram ett regelverk till detta, för tillverkarna kommer inte göra något själva.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.