Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Suzuki Swift Sport (2018)

Publicerad 2 juni 2018 (uppdaterad 2 juni 2018)
Som standard är Suzuki Swift Sport lackad i specialfärgen ”Champion Yellow” – ett minne från forna rallyframgångar.
Sportiga versionen av Suzuki Swift har gått på bantningskur. Som tur är försvann inte körglädjen, men vad hände med prislappen?
Längs kringelikrokvägar i bergen ovanför spanska Malaga mår Swift Sport gott. Instinktivt gasar jag på genom kurvorna. Responsen är direkt och snabb, kraften tar inga omvägar. Växellådan är lättmanövrerad och den lilla charmiga flugviktaren på drygt 975 kilo är lätt att förstå sig på. Tur ändå att styrningen är åt det tyngre hållet. Det ger en förankrande känsla, vilket är välbehövligt. Några heliumballonger kanske hade gjort att bilen svävat iväg. 

Suzuki Swift Sport är framme vid sin tredje generation. Det som skiljer från vanliga Swift är bland annat designen på grillen, sidokjolar, bakre diffusor och takspoiler samt dubbla avgasrör. Under huven sitter en nyutvecklad 1,4-liters turbomotor som ersätter den gamla sugmotorn på 1,6 liter. Antalet hästkrafter har plussats på från 136 till 140, och vridmomentet är nu 230 Nm istället för 160. Förutom att ingenjörerna skalat av 80 kilo på tjänstevikten breder bilen ut sig mer än förut: två centimeter förlängd hjulbas och fyra centimeter utökad spårvidd. Allt detta ska enligt Suzuki ge en positiv inverkan på riktningsstabiliteten. 

Som förare sitter jag i bekväma omfamnande sportstolar. I baksätet är sittkomforten mer spartansk, men ben- och huvudutrymme finns så det räcker, i alla fall om jag sitter bakom mina egna justeringar på förarstolen.  
 

"Suzuki Swift Sport är ett okonstlat lyckopiller som vinner mycket på sin ärliga och enkla framtoning."

Det finns gott om standardmonterad säkerhet och hjälpmedel, bland annat autobroms som upptäcker fotgängare, filbytesvarnare och trötthetsvarnare, samt helljusassistent. 

Sammanfattningsvis tycker jag att Suzuki Swift Sport är ett okonstlat lyckopiller som vinner mycket på sin ärliga och enkla framtoning. Något jag däremot inte är förtjust i är att prislappen har plussats på med ungefär 30 000 kronor jämfört med föregående modell. Swift Sports största styrka har aldrig varit prestandan, utan att det är en billig bil för den som söker halvkombiunderhållning på en budget. Prisskillnaden till dyrare konkurrenter har minskat vilket kanske gör att kunderna uppfattar tröskeln till nästa prisklass som överkomlig. 

Är du dessutom inte så förtjust i gult måste du lägga till 5 500 kr extra för att få bilen i blå, röd eller vit metalliclack.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift Sport?
Suziki Swift Sport 1.4T Boosterjet

Pris, från kr: 199 900.
Säljstart: Säljs nu. 
Mått, cm: L 389/B 174/H 150.
Bagagevolym, l: 265–579.
Tjänstevikt, kg: 975.
Motor: 4-cyl direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym 1 373 cm3. Max effekt 140 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 2 500–3 500 v/min.  
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.  
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,1 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,6l/100 km. CO2-utsläpp: 125 g/km. 
Konkurrenter: VW Polo GTI, Kia Rio GT Line, Renault Clio R.S, Ford Fiesta ST. 
 

PlusLättmanövrerad, kvick.
MinusPris, hög tröskel i bagageutrymmet.

Vad nytt? Prestandaversion av nya Suzuki Swift. 
För vem? Kurvälskaren som reser lätt. 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.