Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Suzuki Ignis (2017)

Publicerad 12 februari 2017 (uppdaterad 12 februari 2017)
Kort, hög, kaxig, flexibel – och med hela 18 centimeters markfrigång. Det är lätt att bli charmad av nya Suzuki Ignis.
När det handlar om kaxig attityd, flexibiltet och snitsig design är nya Suzuki Ignis en fullpoängare. Men i Euro NCAP:s säkerhetstester fick bilen bara tre av fem stjärnor i standardutförande. En miss som dock går att reparera – om man satsar 9 000 kronor extra.
För tio år sedan försvann förra generationens Suzuki Ignis från den svenska marknaden. Det var ingen större förlust, även om de fyrkantiga formerna gav generösa innerutrymmen i förhållande till yttermåtten. Men som helhet var bilen en i många stycken simpel skapelse med bristande säkerhetsnivå och en tämligen primitiv åkkomfort, såväl när det gäller ljudnivå som fjädringsrörelser.

När Suzuki nu återupplivar modellnamnet och lanserar en helt ny generation Ignis är det betydligt lättare att ta bilen till sitt hjärta. Designen, både på ut- och insida, är konsekvent genomförd och ger ett både uppkäftigt och snitsigt intryck. Detaljfinish och materialval får också klart godkänt. Allt är kanske inte helt på topp, men kvalitetskänslan i stort håller god småbilsklass och är fullt i paritet med vad konkurrenterna erbjuder.

Köregenskaperna får också tummen upp, även om de inte är riktigt lika riviga som bilens kaxiga utseende signalerar. Däremot känns den  lilla Suzuki-suven trygg och stadig att hantera i alla lägen, åtminstone så långt den saken går att utvärdera på allmänna vägar. Så när det gäller körsäkerhet blir det plus i protokollet.  
 
Fjädringskomforten överraskar också positivt. Ignis är välgörande befriad från den struttighet som många småbilar lider av och det gör att den fungerar bättre än väntat även på lite längre landsvägsturer. När det handlar om kupébullret håller vi inne med omdömet tills vi provat bilen på grovkornig svensk asfalt; provköringen gjordes på släta italienska vägar i trakterna kring Rom.

"Suzukis karossmakare lyckats med konststycket att på liten yta kombinera snitsiga yttre former med ett praktiskt inre. Nya Ignis är både smart byggd och förvånansvärt rymlig."

Men det är förstås i tätortstrafik som Ignis kommer allra bäst till sin rätt. Den höga sittpositionen i kombination med nätta yttermått och en exceptionellt bra vändcirkel – 9,4 meter – gör Suzukin sällsynt smidig att hantera på trånga och bökiga stadsgator. Men sikten snett bakåt, som störs svårt av de breda C-stolparna, kunde vara bättre. En annan förarplatsmiss är att ratten bara är ställbar i höjdled.   

Mer positivt är att Suzukis karossmakare lyckats med konststycket att på liten yta kombinera snitsiga yttre former med ett praktiskt inre. Nya Ignis är både smart byggd och förvånansvärt rymlig, åtminstone med småbilsmått mätt. Fyra vuxna får plats i kupén, trots att bilen bara är 370 cm lång. Dessutom är det delbara baksätet (50/50) individuellt skjutbart i längsled, en finess som gör susen för flexibiliteten. Det är bara att välja mellan bra benutrymme eller utökad plats för bagage, allt efter stundens behov.  
 
När det gäller modellversioner står fem olika varianter till buds för den som funderar på en Ignis. Bilen finns såväl fram- som fyrhjulsdriven och med manuell eller automatisk växling. Priserna varierar från 137.900 kronor (1.2 Exclusive) till 171.900 kronor (1.2 High Executive 4WD SHVS).

Alla har i grunden samma motorbestyckning; en fyrcylindrig bensinare på 1,2 l/90 hk som både känns vettigt anpassad till bilen och är förhållandevis snål, åtminstone på papperet. Den dyraste varianten är dessutom försedd med Suzukis mildhybrid-system (SHVS), som både sparar bränsle och ger ett extra krafttillskott vid acceleration.

Enligt deklarationerna ska de tvåhjulsdrivna Ignis-versionerna i snitt göra av med 4,6 l/100 km. De fyrhjulsdrivna bilarna (där bakhjulen kopplas in via en viskokoppling) är något törstigare och har en officiell siffra på 5,0 l/100 km. Undantaget av mildhybriden som uppges klara sig på 4,7 l/100 km.   

Allvarligaste missen på den nya lilla Suzuki-suven är att den saknar viktig säkerhetsutrustning som standard. Det gör att den bara fick tre stjärnor när den testades av Euro NCAP. Ett betyg som dock ökade till maximala fem stjärnor när provet gjordes med en fullt säkerhetsutrustad bil.

På de Ignis som säljs i Sverige är bara den allra dyraste versionen försedd med Suzukis kamerabaserade DCBS-system (Dual Camera Brake Support) som innehåller autobroms, filbytes- och vingelvarning. Men systemet finns även som fabriksmonterad extrautrustning till de övriga modellvarianterna. Priset är 8.900 kronor och då förvandlas bilens säkerhetsnivå i ett huj från tre- till femstjärnig. En i högsta grad vettig investering...
 
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Ignis?
Suzuki Ignis 1.2

Pris, från kr: 137 900 (1.2 Exclusive).
Säljstart: Januari.
Mått, cm: L 370/B 169/H 160.
Bagagevolym, liter: 204–1 086.
Tjänstevikt, kg: Cirka 970.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, 1 242 cm3, 90 hk vid 6 000 v/min, 120 Nm vid 4 400 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. (4WD och automatlåda finns som tillval). 
Prestanda: Toppfart 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,2 s.
Deklarerad förbrukning: 4,6 l/100 km. CO2-utsläpp 104 g/km.
Konkurrenter: Fiat Panda, Opel Adam Rocks.

Plus: Snitsiga former, smart byggd, smidig att köra.
Minus: Bara tre säkerhetsstjärnor, ratten enbart ställbar i höjdled.

Vad nytt? Hela bilen, även om den tekniska basen är lånad från Suzuki Baleno.
För vem? Den som vill ha en av  marknadens minsta suvar.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.