Nästa artikel
Provkörning: Subaru Impreza 2.0 R
Provkörning

Provkörning: Subaru Impreza 2.0 R

Publicerad 7 september 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nya Subaru Impreza är rymligare,  säkrare, mer flexibel och avsedd att intressera fler än gasglada grabbar.

Men! Undertill slumrar ändå Subarus nya utmanare i rally.

Sverige har som första land i Europa haft premiär för nya Subaru Impreza. Importören hävdar med viss stolthet att det beror på Subarus försäljningsframgångarna de senaste åren. Norden har ökat mest i hela världen.

Och det är ingen hemlighet att Subaru efter många stillsamma år nu går som tåget. En målmedveten satsning har givit i stort sett full pott. Mest nöjda ägare i Vi Bilägares AutoIndex och toppbetyg i en radda rapporter bl a från Bilprovning, har ryckt upp Subaru ur törnrosasömnen.

Tidigare har Impreza varit lika med huvudvärk för Subarus marknadsstrateger. Å ena sidan har den hästkraftsstinna modellen och alla rallyframgångar skänkt status. Men det har å andra sidan inte ökat försäljningen av vanliga Impreza nämnvärt.

Nu har Subaru byggt en helt ny bil med en annan filosofi. Impreza har, tvärt emot vad som är vanligt när en modell förnyas, faktiskt krymt 26 cm på längden. Ändå är den nya versionen avsevärt mycket rymligare i kupén och mer anpassad för vanligt familjebehov än den tidigare så välkända rallyraketen.

Bara karossformen, en kombisedan, andas mer av praktiskt tänkande. Bakdörrarna kan öppnas i Instegsvänliga 75 grader.

Trots de kompakta måtten är nya Impreza faktiskt byggd på samma platta som Legacy. Det innebär 95 mm längre axelavstånd och är främsta förklaring till att kupén blivit större samtidigt som bilen blivit kortare.

Det betyder också att Petter Solberg får en mer harmonisk rallybil med  kortare överhäng fram och bak. Rallyambitionerna är minsann inte lagda på hyllan. Redan i Frankfurt är det officiell Europapresentation av såväl familjebilen som rallymaskinen.

2.0R håller samma pris som tidigare d v s en hundring under 200 000 kr. Men då är en hel del inbakat i standarutrustningen, till exempel klimatanläggning, farthållare, aluminiumfälgar, strålkastare med xenon och bakljus med LED. Den har dessutom i stort sett all säkerhetsutrustning - fyra krockkuddar plus gardiner, sidokrockskydd, aktiva nackskydd fram, bältessträckare med lastbegränsare etc.

Motorn är en vidareutveckling av Subarus boxerfyra med motliggande cylindrar som utjämnar vibrationer. Den ligger ytterligare ett par cm lägre än tidigare vilket förstås sänker tyngdpunkten. Effekten är tio hästkrafter mindre men i stället uppges att emissioner och bränsleförbrukning har minskats. Vridmoment är dessutom aningen högre, 196 Nm i stället för som tidigare 186.

Imprezas styrka är den permanenta symmetriska fyrhjulsdrivningen (lika långa drivaxlar fram och bak) med fördelningslåda samt en visko som kan flytta kraften från utgångsläget 50/50. Manuellt växlade bilar har dessutom lågväxel.

Efter en kort provkörning utanför Stockholm kan vi konstatera att Impreza känns avsevärt mycket modernare och rymligare. Styrningen är mycket rapp och fjädringen ger en fast, stabil känsla.

Effekten på 150 hk är däremot inte påtaglig. I det fallet känns Impreza mer som en lagombil. Vad man i stället vunnit är en betydligt lägre bränsleförbrukning, 8,4 l/100 km mot tidigare 9,0 är en skaplig sänkning. CO2-utsläppen har dessutom sänkts några viktiga procent.

Med automatväxellåda är Impreza faktiskt både snålare och miljövänligare. Möjligen kommer en och annan att leta efter sexan på den manuella versionen, som alltså fortfarande är femstegad.

Utseendet är kanske lite tamt. Men Impreza är betydligt elegantare och tuffare i verkligheten än på bild och har absolut bättre förutsättningar att locka en bredare kundkategori än den tidigare.   

- Vi har ju sett både WRX, STI  och WRCn. Och jag tror vi kan lova att ni inte blir besvikna! sa vd Torbjörn Lillerud med ett soligt leende vid visningen i Stockholm.

Kan sedan rallygutten Petter Solberg komma först över mållinjen lite oftare igen, så är nog lyckan fullständig. Nya WRC-bilen har dessutom värsta sortens "osthyvel" mitt över bakrutan, som troligtvis går att få tag i som extra tillbehör för den som inte vill se bakåt.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru Impreza 2.0 R

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Subaru Impreza 2.0 R

Pris: från 199 900 kr.

Modell: kombisedan med 4WD

Säljstart: Omgående

Mått, cm: L 441, B 174, H 147. Markfrigång 15,5.

Motor: 2,0 l boxer, 4 cyl, två överliggande kamaxlar 4 vent/cyl. 1994 cm3. 150 hk vid 6 400 v/min. max vridmoment 194 Nm vid 3 400 v/min.

Prestanda: 0-100 km/tim på 9,6 sek. Toppfart 193 km/tim.

Bränsleförbrukning: 8,4 l/100 km blandad körning manuell vxl. 8,2 l/100 km med automat.

CO2-utsläpp: 202 gr/km (man), 196 gr/km (aut).

Bagagevolym: 301 l VDA. Med nedfällt baksäte 1 216 l.

Släpvikt: 1 430 med B-kort. 1600 kg med E-kort.

Konkurrenter: Bilar i Golfklassen men endast Audi A3 quattro har drivning på alla fyra.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-09-19 19:11
ray (ej verifierad)

Varför har inte Subaru någon "miljö"bil Man missar ju hela tåget

#2 • Uppdaterat: 2007-10-03 13:00
Bilintresserad (ej verifierad)

Subaru har visst en miljöbil. Modellen heter Justy och är egentligen en Toyota (byggd i Daihatsu/Toyota fabriken).

#3 • Uppdaterat: 2007-10-17 14:52
ray (ej verifierad)

Ja vad jag mennar är typ bifuel för legacy-impreza osv.Inte någon pytte bil att åka och köpa mjölk med
Dieseln som skall komma kanske blir o intressant oxå. då diesel bil skatte rabatten försvinner from. 2008
Tack för det Reinfeldt

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.