Bild
Nästa artikel
Helt nya generationen Subaru Forester kommer till Sverige i höst, uteslutande som hybrid.

Provkörning: Subaru Forester (2019)

Provkörning

Nya Subaru Forester blir märkets första hybridmodell i Europa. Räcker en traditionell boxermotor med elassistans för att ta Subaru in i 20-talet? Vi provkör.

Det finns knappast något märke som håller så hårt på sina principer som Subaru. De stjärnbeströdda bilarna från Japan har haft fyrhjulsdrift och boxermotorer ända sedan 1972. Och strategin tycks fungera, den svenska generalagenten säljer alla bilar de kan få tag i från fabriken och märket placerar sig ständigt högt i AutoIndex.

Med det i åtanke är nya Forester ett stort steg för Su-baru. Nåväl, den ser ut ungefär som utgående Forester och är bara några centimeter större på alla ledder, men när man går på djupet visar den sig bryta tvärt mot föregångaren. Nya Forester, som är den femte generationen i raden, byggs på samma tekniska grund som Impreza och XV och har längre axelavstånd än föregångaren.

Utgående Forester är redan en av klassens rymligare suvar och den nya bilen slösar med benutrymme i baksätet och de stora fönsterytorna på alla sidor ger en luftig känsla i kupén. De tre extra centimeter som lagts mellan hjulaxlarna har alla kommit baksätespassagerarna till godo. Det här borde vara ett av klassens bättre baksäten där en lång passagerare kan sitta bakom en lika lång förare.

Även fram sitter man bra. Borta är föregångarens överdrivet upphöjda körposition som gav känslan av att sitta ovanpå, snarare än i bilen. Här finns möjlighet att sitta lägre.
 

Förarmiljön i nya Forester liknar i mångt och mycket såväl Impreza som XV.

Förarmiljön är helt ny jämfört med föregående Forester, men i stort sett hämtad rakt av från Impreza. Det innebär bland annat att det finns en stor pekskärm och ovanför den en liten skärm som visar extra information. Den lilla skärmen kallas MFD (Multi Function Display) och är, precis som i Impreza, fullkomligt onödig.

En nyhet är att det i toppen av skärmen sitter en kamera riktad mot föraren. Den läser av ansiktet och varnar med ljud och symbol i mätarhuset om föraren ser trött ut eller tar blicken från vägen för länge. Ansiktsavläsningen används även för att ändra förarprofil. På så sätt kan bilen ”se” vem som sätter sig i förarstolen och automatiskt ställa in stolen, speglarna och klimatanläggningen efter tidigare inställningar. Smidigt!

Nya Forester kommer uteslutande att säljas som hybrid. Lugn, boxermotorn finns kvar. Likaså fyrhjulsdriften och CVT-växellådan. Nyheten är att Subaru har stoppat in en 17 hk stark elmotor i växellådan, framför fördelningslådan som skickar bensin- och elmotorns sammanlagda kraft till alla fyra hjul. Drivlinan kallas e-Boxer.
 

"Subarun vinner inga skattefördelar eftersom utsläppet är för högt."

Det är mycket svårt att köra enbart på el. Det går med en extremt försiktig gasfot i låga hastigheter men vid normal körning snurrar båda motorerna och CVT-lådan låter bensinmotorn yla för full hals under hård acceleration. Eldriften är mest att betrakta som en funktion för tysta och utsläppsfria parkeringsmanövrar.

Den angivna förbrukningssiffran 6,8 l/100 km är svår att nå ner till under vanlig körning och den är inte heller helt fastställd. Nya Forester har inte börjat byggas för den europeiska marknaden och har inte hunnit få sitt typgodkännande.

Forester e-Boxer kommer att gå i direkt klinch med Honda CR-V Hybrid och Toyota RAV4 Hybrid. Alla tre är jämnstora, jämndyra och nästan jämnfärska suvar med hybridsystem utan möjlighet till extern laddning. Dessvärre, för Subarus del, har Forester 15 respektive 53 gram högre koldioxidutsläpp per kilometer.

Subarun vinner inga skattefördelar eftersom utsläppet är för högt, och någon extra prestanda är det knappast att tala om. E-Boxer är Subarus första steg mot elektrifiering, men det är hög tid att börja ta större kliv.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Forester?

Subaru  Forester e-boxer

Pris, från kr: 374 900.
Svensk lansering: Oktober. 
Mått, cm: L 463/B 182/ H 173.
Bagagevolym, l: 509–1 779.
Tjänstevikt, kg: Ej fastställd.
Max dragvikt, kg: 1 870.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, volym 1 995 cm3, max effekt 150 hk vid 5 600 v/min, max vridmoment 194 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor max effekt 17 hk. Total systemeffekt 167 hk, 259 Nm.  
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda (CVT). 
Prestanda: Ej fastställd. 
Deklarerad förbrukning: 6,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 181 g/km.
Konkurrenter: Toyota RAV4 Hybrid AWD-i, Honda CR-V Hybrid AWD, Nissan X-Trail, Jeep Cherokee.
 

Plus: Utrymmen, dragvikt.
Minus: Komfort, klen hybriddrift.

Vad nytt? Femte generationen Forester, nu med hybriddrift.
För vem? Den som sätter framkomlighet och stryktålighet främst.    
 

Kommentarer

#1
2019-06-15 10:58

Tyngden från den extra drivlinan (med blodsbatteri) ger antagligen större utsläpp över tid än om man inte haft den alls. Slänger man sedan in mängden växthusgaser som åtgått för att bygga den extra drivlinan så blir det än mer tydligt vilka perverterade monster som våra politikers lagar har tvingat fram. Monster som förbrukar mer istället för mindre. Monster som släpper ut mer istället för mindre.

.

#2
2019-06-15 11:08

Hög förbrukning och höga utsläpp och detta är en ny modell? De har misslyckats.

#3
2019-06-15 11:19

Nya skatten blir?

#4
2019-06-15 11:57

Jag har fått intrycket av att de petat in elmotorn därför att de vill kunna sälja en hybrid. Verkar inte särskilt genomtänkt. De borde ha börjat på riktigt med en gång.

#5
2019-06-15 12:11

Den drar ca 1dl mer än Rav4 hybrid som har starkare motor i både bensin och elmotor.

#6
2019-06-15 13:33

Ähum, kan inte ens tänka mig att Subaru-fansen tycker det här är något bra. Subaru slänger i en klen elmotor till ingen nytta och klämmer upp priset...

För att vara en skogsmullemaskin och för hästfolk så verkar det vara en klen maskin överhuvudtaget.

#7
2019-06-15 15:48

Häng ett hästsläp bakom och Statoil blir lycklig.
Bensin motor på sådana klumpar är helt fel.
Det enda vettiga är en vridmomentsstark motor.

#8
2019-06-15 16:24

Shogun - i detta fall dubblar jag din gissade förbruknings-ökning relativt RAV4. Jag skulle bli väldigt förvånad om ökningen blir mindre med lite vanligare körprofiler.

#9
2019-06-15 16:53

Verkar tyvärr vara ett rent stolleprov från Subaru. Dessutom ser den gammal ut redan som ny.

#10
2019-06-15 17:15

Usch, sedan uttalande som att en lika lång person får rum i baksätet bakom föraren. I vilken bil går inte det???

#11
2019-06-15 17:19

Kan nog köra en prestandamodell som Audi S4 eller m340i lika ”snålt” som denna

#12
2019-06-15 18:28

17 elhästkrafter. Duger ju knappt för att åbäket ska komma ut från parkeringen. Dvs en komplett eldrivlina. Till nära på ingen nytta. Vafan. Är det ingen på produktutveckling som backar och undrar vad de håller på med? Helt meningslös konstruktion.

#13
2019-06-15 19:14

Men å andra sidan, listar man upp konkurrenterna så är dessa inte mycket snålare... men de kanske inte har kommit på att vikt och aerodynamik är viktiga faktorer? Sedan förstår jag inte vitsen med att ta en "gammal" modell, och "sminka" den lite.. kostar mer än det ger i slutändan. CR-V var samma sak med, man slängde på lite "hybrid" i modell namnet och så skulle det bli bättre, hahaha... vilka fantasier!!

#14
2019-06-15 22:18

Bara spel för galleriet. Man försöker bli miljöanpassad med en låtsaslösning och man är ju inte ensam om den bedriften.
Men jag är imponerad över att man fortsätter med den gamla Lloydmotorn, den kan inte vara billig i tillverkning.

#15
2019-06-16 09:18

En SUV skall ha dieselmotor, eller eventuellt ren eldrift. En drivkälla räcker gott.

#16
2019-06-16 11:32

En SUV kan ha vilken energi källa som helst, alltså låt en SUV vara en SUV med dess egenskaper. Istället skall gemene man köpa annan biltyp eftersom de inte behöver en SUV egentligen. På så sätt kan vi sänka utsläppen mycket, ett de som verkligen behöver en SUV (1 av 100 bilägare) kan ha en utan att kompromissa.

#17
2019-06-16 13:41

Vargen
Och på vilket vis kan du avgöra att vad gemene man har behov av för biltyp?????
Detta evinnerliga tjatande är bara fullständigt löjeväckande.
Du själv är förstås ett föredöme och har åkt elbil i flera år??

#18
2019-06-16 21:10

Guran, tyvärr finns inga vettiga elbilar på marknaden idag, men hade det funnits någon praktisk bil till humant pris och räckvidd på 30 riktiga mil (sommar som vinter) hade jag köpt en direkt.

#19
2019-06-16 22:54

Vargen. Det där var väl de sämsta undanflykter jag hört. Som SUV aktivist så borde du för länge sedan köpt en elbil. Köp en Hyundai Ionic. Går väl i alla fall 20 mil, den uppdaterade kommer du kanske 30 mil med, och är väldigt snål på strömmen.
Det räcker gott till gemene man, varför skall du motivera att inte köpa elbil med att den skall ha minst 30 mils räckvidd och samtidigt vara billig. Hur många gånger per år behöver någon det?
Ja ungefär som du alltid motiverar varför ingen behöver SUV. Så åk nu och köp en elbil och föregå med gott exempel, du klara dig gott med 20 mils räckvidd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.