Bild
Nästa artikel
17,33 kg gaskapacitet ger Octavia G-Tec en preliminär räckvidd på 500 km.
17,33 kg gaskapacitet ger Octavia G-Tec en preliminär räckvidd på 500 km.

Provkörning: Skoda Octavia Combi G-Tec (2021)

Provkörning

Har gasbilen någon framtid? Skoda verkar tycka så. Senaste generationen av familjefavoriten Octavia kommer nu med gasdrift som ska ge lägre utsläpp. Vi har provkört.

POFFT! Jag är oförberedd på det plötsliga ljudet när gasmunstycket släpper påfyllningsröret och det får mig att förskräckt hoppa bakåt. En odör av nyskalat kokt ägg slår emot mig. I förarhytten på sopbilen vid tankstationen intill sitter två personer som förmodligen roas över mina svaga nerver och ovana som gasbilist.

Jag lyckas ändå med viss värdighet sätta tillbaka gasslangen och kör iväg från biogasmacken med pulsen på någorlunda normal nivå. 

På nya generationen av Skoda Octavia G-Tec har bensintanken krympt. Numera har du endast nio liter bensin att tillgå om gasen tar slut, och bor du inte i närheten av någon av de drygt 200 mackar med möjlighet att tanka gas är det nog en god idé att tänka över bilvalet en gång till.

Å andra sidan: Tankar du gas i Sverige finns stora miljöfördelar. Här består fordonsgasen nämligen av drygt 90 procent fossilfri biogas, som görs på bland annat växtrester och matavfall. För den som strävar efter ett minskat klimatavtryck kan det vara ett vettigt alternativ.

Enligt Skoda sänks koldioxidutsläppen med mellan 85 och 90 procent jämfört med vanlig bensindrift om man kör på biogas. Lägg därtill att köparna belönas med 10 000 kronor i miljöbonus och att årsskatten ligger på låga 360 kronor.

Även om man vid pumpen hajar till över priset på 17–18 kronor kilot gäller det att komma ihåg att ett kilo fordonsgas innehåller 50 procent mer energi än en liter bensin. Ett kilo motsvarar alltså 1,5 liter bensin, vilket gör att jämförelsepriset blir till fördel för gasen. 

Skoda Octavia Combi G-Tec har en luftig kupé med gott om benutrymme även för baksätesåkarna. Till Sverige kommer endast kombivarianten med gasdrift. Växlingarna sker tidigt i den sjuväxlade automatlådan och motorgången är dov.

Vid hastigheter runt 50 kilometer i timmen orsakar mullret nästan lock för öronen. Det är svårt att dosera rätt med gaspedalen vid krypkörning och jag får vid flera tillfällen ofrivilligt hjulspinn när jag försöker krypa iväg.

Tankas bilen med biogas blir den näst intill klimatneutral.
Tankas bilen med biogas blir den näst intill klimatneutral.

Efter en stunds tillvänjning lär jag mig att hitta rätt bland menyerna i infotainmentsystemet som styrs via skärm på instrumentbrädan. För vissa funktioner, som klimatsystem, finns genvägar i form av fysiska knappar under skärmen.

Det digitala instrumentklustret framför föraren kan anpassas för att visa önskad information som karta, förbrukning eller hastighet. Klustret inramas av två mätare, den vänstra visar hur mycket som finns kvar i gastanken och den högra bensintankens nivåer.

Volkswagengruppen och andra gasbilstillverkare har tidigare haft problem med rostangripna gasbehållare som i vissa fall exploderat. Gastankarna på Octavia G-Tec sitter numera inkapslade under bagageutrymmets golv istället som för tidigare bakom plastskydd under bilen.

Den nya placeringen bör kunna erbjuda ett bättre skydd. Men fortfarande gäller att gastankarna ska blottläggas inför besiktning och de har en livslängd på max 20 år.  

Andra tankningen i mitt liv som gasbilist går betydligt bättre än den första. Munstycket kärvar inte utan låses enkelt fast och pilarna pekar i samma riktning in mot bilen. När tankningen är klar hörs endast ett diskret "pjffft" när jag lossar munstycket. 

Jag gillar idén om ett kretslopp. Att mina matsopor samlas i en brun påse som sedan omvandlas till gas som jag kan tanka bilen med. Man tager vad man haver. Men framtiden får utvisa om gas är ett alternativ som blir kvar. Volkswagengruppen har sagt att man inte ska utveckla gasbilarna ytterligare. Allt krut läggs istället på elbilar och elektrifiering.

Gastankarna sitter numera under lastutrymmets golv och möjliggör 495 liter för övrigt bagage.
Gastankarna sitter numera under lastutrymmets golv och möjliggör 495 liter för övrigt bagage.
Förarmiljön är en bra mix av fysiska och digitala reglage. Rattknapparna och hjulen fungerar utmärkt.
Förarmiljön är en bra mix av fysiska och digitala reglage. Rattknapparna och hjulen fungerar utmärkt.

Plus: Gastankarnas placering, ingen malus. 

Minus: Gastankar måste bytas efter max 20 år.

Vad nytt? Ny generation. 

För vem? Kretsloppsvurmare med klimatneutrala ambitioner.

POFFT! Jag är oförberedd på det plötsliga ljudet när gasmunstycket släpper påfyllningsröret och det får mig att förskräckt hoppa bakåt. En odör av nyskalat kokt ägg slår emot mig. I förarhytten på sopbilen vid tankstationen intill sitter två personer som förmodligen roas över mina svaga nerver och ovana som gasbilist.

Jag lyckas ändå med viss värdighet sätta tillbaka gasslangen och kör iväg från biogasmacken med pulsen på någorlunda normal nivå. 

På nya generationen av Skoda Octavia G-Tec har bensintanken krympt. Numera har du endast nio liter bensin att tillgå om gasen tar slut, och bor du inte i närheten av någon av de dr

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Skoda Octavia Combi Style G-Tec 1,5 TSI

Pris, från kr: 302 700 (provbilens pris 370 500).

Svensk lansering: Säljs nu.  

Mått, cm: L 468/B 182/H 146. 

Bagagevolym, l: 495.

Tjänstevikt, kg: 1 570.

Dragvikt, kg: 1 400.

Motor: Längsmonterad fyrcylindrig gas/bensinmotor med turbo. Volym 1 498 cm3. Max effekt 130 hk vid 5 000–6 000

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda DSG. 

Prestanda: Toppfart 212 km/tim. Acceleration 0-100 km/tim på 9,6 s. 

Deklarerad förbrukning: 5,2 kg/100 km. CO2-utsläpp: 110 g/km (baserat på fossil naturgas).

Konkurrenter: Audi A4 Avant g-tron, Suzuki Vitara 4x4 CNG.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.