Bild
Nästa artikel
Veck och inbuktningar på huv och sidor ska ge ett fartfyllt intryck.
Veck och inbuktningar på huv och sidor ska ge ett fartfyllt intryck.

Provkörning: Seat Leon Sportstourer (2020)

Provkörning

Seat Leon som kombi hamnar oftast i skuggan av kusinerna Volkswagen Golf och Skoda Octavia. Men kanske är det dags för den spanska statisten att ta huvudrollen.

Medan Volkswagen Golf ligger på en fjärdeplats i nyregistreringarna hittills under 2020 och Skoda Octavia är elfte vanligaste nybil, lever Seat Leon en mer anonym tillvaro på plats 23.

Ändå är de tre modellerna baserade på samma plattform från Volkswagengruppen och har gemensamma motoralternativ. Vad bilarna vill förmedla är vad som skiljer dem mest åt. Där Golf och Octavia signalerar förnuft går Leon mer på känsla. 

Jag kör kombivarianten Sportstourer som är en smäcker skapelse fylld av veck och skarpa linjer. Bakstammen har en tydlig lutning där viss förvaringsmöjlighet fått offras, men samtidigt rymmer Leon Sportstourer med sina 620 liter mer än exempelvis Golf Sportscombis 611.

Jämfört med förra generationen har Leon Sportstourer vuxit mer än 9 centimeter på längden och hjulbasen har sträckts ut med 5 centimeter. Detta gör gott för baksätesåkarna som kan njuta av tilltagna benutrymmen. Såväl småttingarna i barnstolar som vuxna med längre ben sitter bra här.

Nackdelen är att bilen blivit någon centimeter smalare med sina aerodynamiska ambitioner. Baksätets mittplats var inte mycket att hurra för förut och är det inte nu heller.

Säkerhetsmässigt är autobroms standard, systemet kan förhindra att man kör på andra fordon, cyklister eller fotgängare. På alla bilar som säljs ingår också appstyrning, där man kan övervaka bilstatus och styra funktioner på distans.

»Klart är att drivlinan är väldigt ’på’ och ivrig att få visa vad den går för.«

Liksom halvkombivarianten trivs Leon Sportstourer när kurvorna uppenbarar sig. Ratten är lagom tung och den snabbt svarande styrningen bidrar till känslan att vara nära sammankopplad med vägbanan. Bilen är inte sen att reagera när jag vill att den ska sätta fart på motorvägen.

Jag kör FR-varianten, vilket innebär specialutformat chassi och kalibrerad fjädring åt det sportigare hållet. Det är högljutt vilket till viss del kan förklaras av 18-tumshjulen som tillhör FR-varianten, men även en hel del vindbrus letar sig in i bilen. 

När jag svänger av på en avfart och sänker hastigheten till att krypköra för att leta parkeringsplats upplever jag att bilen drar iväg för hårt vid vissa gaspådrag. Den känns lite ryckig. Kanske är det den automatväxlade DSG-lådan som har konstigheter för sig, kanske är jag inte van vid bilen än. Klart är att drivlinan är väldigt ”på” och ivrig att få visa vad den går för.

På parkeringen blir jag varse backkamerans dåliga funktion. Andra bilar blir så förvrängda på skärmen att det är omöjligt att avgöra hur långt bort de verkligen är, vilket resulterar i att jag vrider på huvudet för att se på det gamla vanliga sättet istället.

Backkameran ger en förvrängd bild av verkligheten vilket gör avståndsbedömning svårt.
Backkameran ger en förvrängd bild av verkligheten vilket gör avståndsbedömning svårt.
Med tilltaget benutrymme i baksätet blir nya generationen Leon Sportstourer en tillräcklig familjebil för de flesta.
Med tilltaget benutrymme i baksätet blir nya generationen Leon Sportstourer en tillräcklig familjebil för de flesta.
Lättlastat bagageutrymme med brett gap utan tröskel.
Lättlastat bagageutrymme med brett gap utan tröskel.

Provkörningsbilen är en mildhybrid på 150 hästkrafter där en 1,5 liters bensinmotor får elektrisk hjälp då och då, men kan inte köra enbart på el. Färddatorn visar en förbrukning på 0,65 liter under testrundan, men då utan någon tyngre packning.

Förutom mildhybriden samt bensin-, diesel- och gasalternativ, finns Leon Sportstourer numera som laddhybrid med över 6 mils räckvidd på el och till en attraktiv prislapp på lite över 330 000 kronor.

Plus: Vägnärvaro, utrymmen.

Minus: Backkamera, bullernivå.

Vad nytt? Ny generation. 

För vem? Familjer på språng som gillar vass design.

Kanske har Leon Sportstourer haft sina brister i det förflutna, vilket förpassat den till kulisserna medan koncernkusinerna solat sig i stjärnglansen på scen. Även Vi Bilägare har en del i hur narrativet sett ut då vi sällan testat Leon, men desto fler gånger valt Golf och även Octavia för bataljer i klassen.

Men med det uppsving i finish och utrymmen som senaste generationen fått, kombinerat med fina köregenskaper, borde det vara dags för Leon Sportstourer att ta ett kliv ut i rampljuset.

Medan Volkswagen Golf ligger på en fjärdeplats i nyregistreringarna hittills under 2020 och Skoda Octavia är elfte vanligaste nybil, lever Seat Leon en mer anonym tillvaro på plats 23.

Ändå är de tre modellerna baserade på samma plattform från Volkswagengruppen och har gemensamma motoralternativ. Vad bilarna vill förmedla är vad som skiljer dem mest åt. Där Golf och Octavia signalerar förnuft går Leon mer på känsla. 

Jag kör kombivarianten Sportstourer som är en smäcker skapelse fylld av veck och skarpa linjer. Bakstammen har en tydlig lutning där viss förvaringsmöjlighet fått offras, men samtidigt rymmer L

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Seat Leon Sportstourer FR eTSI 150 DSG7 mildhybrid

PRIS: FRÅN KR: 286 900 (provbilens pris 366 800).

SVENSK LANSERING: April 2020.  

MÅTT, CM: L 464/B 180/H 144.

bagagevolym, l: 620.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 455.

Dragvikt, KG: 1 500.

MOTOR: Rak fyrcylindrig bensinturbo, 1 498 cm3. Maximal effekt 150 hk vid 5 000–6 000 varv/min. Maximalt vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 varv/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Sjustegad automatlåda DSG. Framhjulsdrift. 

Batteri: Batteri: 48V, litiumjon. 

PRESTANDA: Toppfart 221 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,7 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 133 g/km.

KONKURRENTER: Volkswagen Golf Sportscombi, Kia Ceed, Opel Astra, Peugeot 308, Toyota Corolla, Skoda Octavia. 

Kommentarer

#1
2020-10-05 16:12

Ja, snygg är den i vart fall!

#2
2020-10-05 16:12

Nu vet jag inte hur mycket DSG lådor ni kört på ViB, men när bilen är helt ny (typ de 500 första milen) så upplevs bilen som ryckig eller i vissa fall lite för "responsiv". Min Octavia "spann" på ren asfalt med framhjulen när jag körde ut ifrån en mindre väg till en större då jag antagligen tryckte lite för mycket gasen ifrån stillastående. Min bil var "nervös" och "stirrig" under de 500 första milen som jag antar att låda och motor mm inte hunnit anpassa sig riktigt.

#3
2020-10-05 17:42

Bra och snål. Men dåligt andrahandsvärde.

#4
2020-10-05 17:45

Ryckig gång och 0,65 l/milen utan last, nej tack!

#5
2020-10-05 19:33

Tja Carl - Seat har förvånansvärt bra andrahandsvärde om man skall tro det som skrivs i tester m m. Så just den punkten är nog inget minus jfr många klasskonkurrenter.
Till Simon kan jag säga att jag kört en del med den drivlinan och ryckig gång är inget jag känner igen. Och vid omkörningar är den väldigt mycket piggare än Toyotas 1,8 HSD-drivlina som mest bara låter när man som bäst behöver effekten - med denna drivlina så känns i alla fall fartökningen.

#6
2020-10-05 21:43

Men Audi har bättre andrahandsvärde.

#7
2020-10-05 23:27

Carl - fast nu är väl inte en Audi det man mest troligast jämför en Seat med... Du kan i så fall lika gärna säga att t ex en Rav4 har bättre andrahandsvärde än en Dacia Logan... Sen kanske det inte är andrahandsvärdet i sig som är det relevanta för mig som bilköpare utan värdeminskningen den dag jag skall sälja bilen - och det är inte samma sak som andrahandsvärdet.

#8
2020-10-06 12:21

Nja Simon nu pratar vi om en bil som är typ 3 sekunder snabbare 0-100 mot Toyotas 1,8 HSD och dessutom utan ylande vid gaspådrag.
Och min förra octavia körde jag 7-8000 mil med utan att jag märkte några tendenser på ryckig körning/växling.
Och backkameran med sina variabla dirigerande avståndslinjer som är kombinerad med backsensorer som ger indikation på avståndet, så jag vet inte vad som är problemet.
Eller var kameran kanske bara omställd på vidvinkelvisning vilket man gör till höger på skärmen. :)

#9
2020-10-06 12:35

Pi- Seat, Audi, VW och Skoda har samma plattformar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.