Bild
Nästa artikel
Nya Leon har en vassare uppsyn med diamantformad grill.
Nya Leon har en vassare uppsyn med diamantformad grill.

Provkörning: Seat Leon FR (2020)

Provkörning

Den vill utstråla sportighet samtidigt som den kommer med uppmaningar att köra snålare. Seat Leon FR som mildhybrid ger blandade budskap.

Grunden är bekant. Det är plattformen MQB evo, samma grundsten som i senaste generationen av Volkswagen Golf, Audi A3 och Skoda Octavia. Nu har den hittat till Leon och Seat har gjort sitt för att krydda bilen med Medelhavskaraktär.

Jag kör FR-versionen av Leon, vilket innebär sportfjädring som bitvis ger en stötigare och hårdare upplevelse än Golf enligt kollegor som kört den bilen. Dessutom gör 18-tumsfälgarna resan väldigt bullrig på svensk motorväg.

Budskapet är fart och fläkt, men samtidigt kan inte Seat Leon inte gå all-in på området – den parkeringsplatsen är reserverad för Cupra Leon, Seats avknoppade prestandamärke.

Det finns flera körlägen att välja på, bland annat en sportinställning som håller längre på växlarna. Men hela tiden dyker meddelanden upp på displayen framför föraren i stil med ”Byt från S till D på växelväljaren för att spara mer energi”.

Har man medvetet valt sportläge är kanske inte besparingar det man har i åtanke?

1. Digitaliserad förarmiljö där det mesta styrs via infotainmentsystemets pekskärm. Lilla växelväljaren manövreras genom att ”dutta” framåt eller bakåt. || 2. Bagageutrymmet är på 380 liter och har en hög lasttröskel. || 3. Med stämningsbelysningen (tillval) visas döda-vinkelvarnaren som ett orange ljusstreck på insidan av dörren. Tydligt och bra.
1. Digitaliserad förarmiljö där det mesta styrs via infotainmentsystemets pekskärm. Lilla växelväljaren manövreras genom att ”dutta” framåt eller bakåt. || 2. Bagageutrymmet är på 380 liter och har en hög lasttröskel. || 3. Med stämningsbelysningen (tillval) visas döda-vinkelvarnaren som ett orange ljusstreck på insidan av dörren. Tydligt och bra.

Möjligen har snålkörningsuppmaningarna något med drivlinan att göra; bilen jag kör är nämligen en mildhybrid utan laddsladd där ett 48-voltssystem hjälper bensinmotorn med elektriska knuffar då och då.

Men efter min testperiod då färddatorn visade på 0,62 liter per mil funderar jag på om elen verkligen gör nytta.

Själva körupplevelsen är riktigt fin – allt känns välavstämt och balanserat. Gasresponsen är kvick och Leon dansar lätt genom kurvorna och svarar snabbt på rattvriden.

Där Volkswagen Golf har kravet på sig att vara förutsägbar och strikt kan Seat Leon kosta på sig mer lekfullhet. Byta ut kostymskorna mot espadrillos istället.

Halvkombivarianten 5D som jag kör har hittat MQB-plattformens optimala storlek.

Den är tillräckligt liten för att alltid kunna manövreras med lätthet, samtidigt som utrymmet är fullt överkomligt för baksätesåkarna – 8,6 centimeters längdpåslag gör gott för benutrymmet.

Bagageutrymmet på 380 liter har inte förändrats i storlek sedan föregående generation av Leon men det är inga problem att få plats med veckans matinköp. Däremot är lasttröskeln ganska hög, vilket kan göra det bökigt att lyfta in grejorna.

»Men efter min testperiod då färddatorn visade på 0,62 liter per mil funderar jag på om elen verkligen gör nytta.«

Nästan alla fysiska reglage har flyttat in i pekskärmens värld. Värme och volymkontroll kan petas rätt via extra plattor under infotainmentskärmen.

Jag tycker att det fungerar bra, men gränssnittet i skärmen känns lite gammaldags och menyikonerna i nederkant kunde ha varit större. För den som vill ansluta sin smartphone finns stöd för Apple CarPlay och Android Auto.

Backkameran är ett tillval jag kan leva utan. Den stjälper mer än hjälper, eftersom omgivningen blir så förvrängd att det nästan liknar ett fisköga, vilket gör avståndsbedömningen svår.

Bland säkerhetssystemen finns autobroms med kollisionsvarnare, varning för cyklister när du ska öppna dörren och gå ur, förarövervakning som kan stanna bilen om den som kör är inaktiv, samt döda vinkelvarnare.

Nytt i designen är de så kallade kust-till-kust-bakljusen.
Nytt i designen är de så kallade kust-till-kust-bakljusen.

Förutom mildhybriden och bensin- och dieselvarianter kommer sommaren 2020 också Leon som laddhybrid och till hösten introduceras en gasdriven version. Utöver halvkombin 5D som jag kör finns också kombin Sportstourer.

Leon är drygt 25 000 kronor billigare än Golf i hyfsat samma utförande. En Golf är alltid en Golf och kanske är andrahandsvärdet mer svajigt på en Seat. Men är du less på att alla andra kör Golf och vill sticka ut ur mängden?

Föredrar du paella framför spätzle? Gillar du churros mer än bretzel? Och kan du stå ut med lite hårdare fjädring? Då kanske Seat Leon är något för dig.

Plus: Pigga köregenskaper, snyggt utseende, genomarbetad interiör.

Minus: Andrahandsvärde, bullrig på motorväg.

Vad nytt? Ny generation som mildhybrid.

För vem? Den som vill sticka ut bland Golf-grannar och signalera mer sportighet.

Grunden är bekant. Det är plattformen MQB evo, samma grundsten som i senaste generationen av Volkswagen Golf, Audi A3 och Skoda Octavia. Nu har den hittat till Leon och Seat har gjort sitt för att krydda bilen med Medelhavskaraktär.

Jag kör FR-versionen av Leon, vilket innebär sportfjädring som bitvis ger en stötigare och hårdare upplevelse än Golf enligt kollegor som kört den bilen. Dessutom gör 18-tumsfälgarna resan väldigt bullrig på svensk motorväg.

Budskapet är fart och fläkt, men samtidigt kan inte Seat Leon inte gå all-in på området – den parkeringsplatsen är reserverad för Cupra Leon, Seats avknoppade prestandamärke.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Seat Leon 1,5 eTSI 150 FR DSG7

PRIS, FRÅN KR: 276 900.

SVENSK LANSERING: April 2020.

MÅTT, CM: L 436/B 180/H 144.

BAGAGEVOLYM, L: 380.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 409.

MOTOR: Rak fyrcylindrig bensinturbo, 1 498 cm3. Maximal effekt 150 hk vid 5 000–6 000 varv/min. Maximalt vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 varv/min.

BATTERI: 48 V litiumjon.

KRAFTÖVERFÖRING: Sjustegad automatlåda DSG. Framhjulsdrift.

PRESTANDA: Toppfart 221 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,4 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 133 g/km.

KONKURRENTER: Volkswagen Golf, Hyundai i30, Mazda 3, Ford Focus, Renault Megane, Peugeot 308.

Kommentarer

#1
2020-06-16 08:57

Snyggare än Golf, men varför kan man inte ta fram en komfortmodell med mjukare fjädring och bättre ljudisolering?
Det finns redan alldeles för många modeller hos de flesta tillverkare med idiotiska sportattribut som inte behövs.

#2
2020-06-16 14:39

saabnisse: Eller också ger de kunderna vad de efterfrågar. ViB:s lånade testbilar har ofta sportchassin och nästan alltid stora bullerhjul. Tydligen är lagerbilarna utrustade med dessa attribut, därför att de säljer bättre då. Vi som gillar tysta och mjukfjädrade bilar verkar tyvärr vara i minoritet.

#3
2020-06-16 16:50

@40-talisten, jag tror inte det.
Det är något som biljournalister med fjortissyndrom tvingat fram och de inbillar bilköpare med låg självkontroll att alla bilar måste kunna köras som de var på banan under fullt race!
Ytterst få bilägare kör så och ännu färre behöver det!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.